Miltä tuntuu anestesia ja siitä herääminen?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Miksi joidenkin on pyydetty laskea numeroita alaspäin nukutettaessa ja joidenkin ei? Onko se valemuisto?
Ei ole ikinä pyydetty, kolme kertaa nukutettu
Miksi se nukutusaine tuntuu jääkylmältä, kun sitä laitetaan suoneen?
Anestesia ei tunnu miltään, oot taju kankaalla. Herätessä olo oli tokkurainen ja käsi oli ihan puutunut ja se pisteli inhottavasti. Multa siis leikattiin väärin luutunut olkaluu. Solisluun kohdilla oli ollut myös jokin pistosjälki tai kanyyli tms. jonka kautta käden hermot olivat poissa pelistä leikkauksen aikana. Miksiköhän päähän laitettiin sellainen piikikäs panta, seurasiko anestesiologi sen kautta nukutustilan syvyyttää tms.?
Viimeksi olin ihan sekaisin nukutusianeesta ja puhe oli kuin känniläisellä.
Mulla oli herätessäni kamala pahoinvointi joten sain heräämössä 2 kertaa lääkettä ja nukuin sielläkin kuin murmeli. Toisella kertaa kerroin edellisestä kerrasta ja sain varmaan jotain rohtoa kun heräsin sitten hyvinvoivana ja pirteänä.
Pahoinvoivalta tuntuu, ja sitten kun kakoo oksennusta, vaikka ei ole mitään oksennettavaa, kivut on kamalat. Pahoinvointilääkkeitä ovat yrittäneet antaa, mutta auttavat vaihtelevasti.
Mulla se aine tuntui lämpimältä ja kihelmöi
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi oli inhottava kokemus. Pahoinpitelivät nukutuksessa kun yrittivät laittaa kanyylin vähintään 8 kertaa. Aina vaihtui hoitaja. Tuntui että harjoitteli ruumillani. Olin täynnä mustelmia. Herättyäni oksensin koska olin saanut liikaa morfiinia. Kakkaa ei tullut, oli tosi paha ummetus ja kun se tuli parin päivän päästä niin sattui tosi paljon. Tuntui että tuhosivat suolistonkin tahallaan käsien lisäksi.
Ummetus on aivan tavallista syvän nukutuksen jälkeen.
Sanoivat viimeksi, että hyvää yötä ja ehdin vastata, että hy ja sammuin. Kanyylin asettamisen kanssa oli silloin ongelmia ja se meni vasta usean yrittämisen jälkeen paikalleen. Heräämössä sitten havahduin siihen, että missä ihmeessä sitä oikein ollaan ja mitä mun nenään on työnnetty (happiviikset). Loppupäivä menee tokkurassa kipujen sykkiessä jossain taustalla. On nukutettu neljästi ja toivottavasti ei ihan äkkiä tarvitsisi ottaa uusiksi.
Se nukutusaine pakottaa kauheesti kädessä kun laittavat sitä, ei kaikilla tietenkään. Kun heräs niin oli aivan hirveä olo, kuin migreenin ja krapulan sekoitus ja useammat pahoinvoinnin esto lääkkeet sain eikä auttanut. Vasta kun pääsin kotia illalla ja vähä nukuin viileässä kylmä rätti otsalla niin alkoi helpottaa ja pystyin syömäänkin ennen puolta yötä.
Minä lapsena sain eetteritainnutuksen. Kamalaa se oli. Kädet sidottin tuoliin ja haiseva maski laitettiin kasvoille. Paniikki siinä tuli, kunnes pimeni. Onneksi nykyään on paremmat aineet.
Herääminen suorastaan ihanaa kun kaunis nainen herättelee ja kyselee rauhallisella äänellä kuulumisia. Nukahtamista ei huomaa. Kolmesti saanut kokea, muistuu nuoruus mieleen kun vaimokin vähän samaan tapaan herätteli avioliiton ensimmäiset kymmenen vuotta.
Itselläni ei ollut yhtään huono tai tokkurainen olo herätessäni. Ei tosin intuboitu edes, vaan pieni operaatio tehtiin humautuksessa. Alle tunnin leikkaus, kun poistettiin patti.
Pieni välikuolema ja viimeksi herätessäni luulin että mulla on 100 kloonattua harmaa-valkoraitaista kissanpentua sylissä ja tokkurassa olin hoitajalta kyselly mihin ne hävis.
Ei tuntunut miltään. Uni tuli, kun anestesialääkäri sanoi, että nyt laitan lääkkeen tulemaan ja hyviä unia. Ehdin sanoa kiitos, jonka jälkeen taju kankaalle. Heräsin siihen, että mua työnnettiin sängyssä pois leikkaussalista ja hoitaja sanoi kovaan ääneen mun nimen. Heräsin ikään kuin kesken unen. Näin unta jostain työasioista. Ei tullut huonovointisuutta, olin vähän pökkyrässä kipulääkkeiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla se aine tuntui lämpimältä ja kihelmöi
Itse en tuntenut lääkeainetta ollenkaan. Ehkä joku pieni viileyden tunne.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu käytännössä ihan samalta kuin nukahtaminen ja herääminen. Paitsi että uni tulee ihan parissa sekunnissa. Herätessä saattaa olla vähän tokkurainen olo ja itse muistan että kurkku oli tosi kuiva mikä oli ärsyttävän tuntuista.
Jep. Kurkku oli vähän arka, mutta se tietty johtuu siitä intubointiputkesta.
Oksensin ja oksensin ja oksensin vaikka ei mitään tullut ulos, ja luulin tukehtuvani vaikka sain happea. En tiedä mitä huumetta olin saanut nukutuslääkkeenä, mutta aika kamalaa oli herääminen.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Anestesia ei tunnu miltään ja siitä herääminen samalta kuin heräät yleensäkään nukuttuasi. Riippuen sitten lääkkeistä, mitä tulle on käytetty, niin voi olla pahoinvointia.
Kyllä tuntuu! 1/2 päivään en jaksanut edes W C mennä enkä edes olis päässyt. Senkään jälkeen jaksanut mitään isompaa tehdä. Jo 10,,m kävely käytävällä ei onnistunut lepäämättä. Kuset / paskat ei tulleet. Katetroitiin ja sontaa vain odoteltiin. Nieleminen ei onnistunut heräämisestä n. 2 tuntiin. Muttei mitään ruokaa annettuaan. Vettä olisin halunnut. Ei annettu. Tippa kuulemma riitti. Ja se helvetinmoinen päänsärky. Happi letkulla sai vähän helpommaksi kestää. Näin. Olin 31v. Ja töikseni tein tuolloin raskaita metsurin hommia. Mietipä itse.
Ei se anestesia tuntunut miltään, sitten kun heräsin väsytti ja nukuin, sitten muutaman tunnin päästä alkoi elämä voittamaan