Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kuoli magneettikuvauksessa: Yksityiskohdat selviävät

Vierailija
11.02.2026 |

Kauheaa miten tuollaista voi tapahtua. Olisiko kannattanut jättää kuvaamatta. Ks, https://www.iltalehti.fi/

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi magneettikuvaus varten on nukutettu?? Eikö ole edes ollut laitteita joilla valvotaan potilaan tilaa. Näin yksityisellä Suomessa.

Siellä pitää olla täysin liikkumatta pitkän ajan (itsellä on ollut 15-30 minuutin aikoja), riippuen mitä kuvataan. Ihmisillä on eri tilanteita, joissa eivät välttämättä ymmärrä, muista, kykene tottelemaan ohjeita tämän asian osalta.

Tiedän, olin itsekin lapsena magneettikuvassa joka otettiin kaksi kertaa, kun ekalla kerralla liikahdin vahingossa vähän. Tässä uutisessa ei kuitenkaan sanottu että kyseessä ollut keski-ikäinen olisi ollut joku muistisairas tms joka ei pysty olemaan liikkumatta. Mutta ehkä hänellä jotain ongelmaa sitten oli jos nukuttaa piti.

Syy kerrotaan uutisen kolmannessa lauseessa.

Ap ei linkannut uutista...

Vierailija
102/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä naureskeltiin etteivät paikallaolijat olisi osanneet antaa ensiapua niin ihan varmasti ovat osanneet painelu-puhallus-elvytyksen. Mutta lääkärikeskuksessa, jossa tehdään yleisanestesiaa, pitäisi kyllä olla saatavilla elvytyskärry, adrenaliinit yms. Pelkällä maallikkoelvytyksellä ei valitettavasti aina kovin pitkälle päästä vaan kyllä siinä tarvitaan myös lääkkeitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävää, ihmetyttää miksei asiakas ollut yhteydessä julkiselle puolelle ja kiirehtinyt asiaa. Kuitenkin oli kerrottu, että yksityisellä ei voi tehdä kuvausta nukutuksessa. Ja kummallista toimintaa aspasta konsultoida toista lääkäriä eikä hoitavaa. 

Vierailija
104/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä että miksi piti nukuttaa magneettikuvausta varten?

Olen ollut kaksi kertaa magneettikuvassa eikä mistään nukutuksesta ole koskaan puhuttu.

(Molemmilla kerroilla kuvattiin pää että olin tosiaan kokonaan putkessa?

Pakko sulle vastata, että pään magneetissa ei todellakaan mennä kokonaan putkeen, alaraajat jäävät ulkopuolelle. Kaikista pahimpia ovat esim. ohutsuoli, siinä mennään tasan kokonaan. 

Ja oikeasti, toisilla on todella kova ahtaanpaikan pelko. Ymmärrän heitä hyvin, vaikka itse olen joutunut käymään useasti ja useasta vaivasta putkessa, enkä ole tarvinnut rauhoittavia. 

Vierailija
105/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Aika heikossa on suomen journalismi jos iltalehden iidoihin sun muihin pitää luottaa tiedon tuottamisessa."

Siis onko sinun mielestäsi tuossa jutussa jotain vääriä tietoja? Miksi jauhat aiheesta, kun et edes lue uutista? Miksi muiden pitäisi sinulle referoida uutisjuttuja?

Eikö teillä iltalehdessä tosiaan ole muita uutislähteitä kuin vauvapalsta kun roikutte täällä aamusta iltaan raivoamassa saamastanne kritiikistä? Jo tuo todistaa lehtisenne surkeaa laatua :D

Heh, mä en ole Iltalehdessä, mutta ihmettelen silti samaa. Uutinen on luettu nopeammin kuin mitä tänne kirjoittaa mitäsiinäsanottiin-viestiä. Onko se lukeminen oikeasti noin vaikeaa?

Vierailija
106/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi magneettikuvaus varten on nukutettu?? Eikö ole edes ollut laitteita joilla valvotaan potilaan tilaa. Näin yksityisellä Suomessa.

Hyvä huomata myös, ettei ollut laitteita joilla voi elvyttää magneettihuoneessa, eikä muitakaan hätävarusteita vaan niitä piti lähteä kaukaa hakemaan, eikä osaamista elvytykseen vaikka sen pitäisi olla perustaito hoitohenkilökunnalla. Ilman anestesiaakin olisi kohtauksen saanut kuvattava potilas heikoilla. En menis enää tuohon lääkärikeskukseen.

Vierailija
107/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö läheiset saa mitään korvausta tästä, ainoastaan anteeksipyyntö, joka jo muutenkin kulunut sana Suomessa? Raha ei tietenkään korvaa läheistä ihmistä.

Lääkäri lehtitietojen mukaan ei ole enää ko. sairaalassa. Missä lienee ja kuka,  tietäisi välttää?

Vierailija
108/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttävää, ihmetyttää miksei asiakas ollut yhteydessä julkiselle puolelle ja kiirehtinyt asiaa. Kuitenkin oli kerrottu, että yksityisellä ei voi tehdä kuvausta nukutuksessa. Ja kummallista toimintaa aspasta konsultoida toista lääkäriä eikä hoitavaa. 

Vastuu siis loppukädessä anestesialääkärillä, räikeä moka. Pitäisi aina käydä läpi riskit. 

Vierailija
109/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyysin leikkaussalissa puudutusta kämmenselkään, että kanyylinlaitto onnistuisi paremmin. Sanottiin etten saa.  Pyörryin kivusta ja oli ne saanut laitettua kanyylin ja nukutusaineet jo valmiiksi tajuttomalle. En muuten ole ollenkaan piikkikammoinen, mutta kipu oli liikaa.

Vierailija
110/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellistä vastuuttomuutta ane-lääkäriltä tehdä anestesia olosuhteissa, jossa ei ole minkäänlaista välineistöä potilaan tilan tarkkailuun eikä elvytykseen. Nimi julkiseksi kuten Jenkeissä jotta osaa jatkossa välttää tai sitten luvat pois! 

Vierailija
111/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas liikkui kuvauksen aikana joten annettiin happea vähemmän eli kuoli hapen puutteeseen. Potilaalla oli joku ahtaanpaikan kammo, se nukutettiin, sitten annettiin liika annos nukutusainetta, ei katsottu hapensaantia ja sitten se kuoli.

Vierailija
112/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kaksi kertaa magneettikuvassa eikä mistään nukutuksesta ole koskaan puhuttu.

Mulla on kuvattu pää lukemattomia kertoja ja edelleen kuvauksia jatketaan. En ole kuullutkaan nukutuksesta.

Jotkut pelkää kuollakseen sitä.

Ahtaanpaikankammo. Jotkut pelkää hammaslääkäriäkin.

Vierailija
113/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan rauhottavan aina kun joudun magneettiin(on kuvattu päätä/kaulaa useasti) Se leikkaa sen pahimman paniikin pois ja kerron aina tilanteen niin sekin auttaa kun kertovat korviin, että hyvin menee ja enää sen ja sen verran. Mutta ei sillä pelolla ole mitään tekemistä järjen kanssa ja kuvat on saatava otettua niin on vaan yritettävä.

Vierailija
114/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laadukasta hoitoa yksityisellä puolella

Tähän kannattaa panostaa useampikin miljoona. Kehutaan vaan lisää, miten hienosti toimii. Mitäs me julkisella terveydenhuollolla tehdään, ei mitään.

Oikeasti. Hyvä, että tutkittiin ja selvitys on julkista tietoa. 

Vierailija
115/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sulle vastata, että pään magneetissa ei todellakaan mennä kokonaan putkeen, alaraajat jäävät ulkopuolelle. Kaikista pahimpia ovat esim. ohutsuoli, siinä mennään tasan kokonaan. 

Ja oikeasti, toisilla on todella kova ahtaanpaikan pelko. Ymmärrän heitä hyvin, vaikka itse olen joutunut käymään useasti ja useasta vaivasta putkessa, enkä ole tarvinnut rauhoittavia. 

Olin hiljattain pään magneettikuvauksessa. Ei mitään ongelmaa ja pidin silmäni lujasti kiinni enkä tiennyt olevani missään putkessa. Laitoin silmät kiinni jo paljon ennen kuin vietiin kuvaukseen. Radiosta laitettiin mielimusiikkiania ja tietysti oli kuulokkeet. 

Vierailija
116/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kuvattu pää lukemattomia kertoja ja edelleen kuvauksia jatketaan. En ole kuullutkaan nukutuksesta.

Jotkut pelkää kuollakseen sitä.

Ahtaanpaikankammo. Jotkut pelkää hammaslääkäriäkin.

Jotkut verinäytteen ottoakin. Ei kaikki ihmiset reagoi samoin kuin vaikka sinä, jonka pää on kuvattu lukemattomia kertoja. Pelko on jotain sellaista, joka ei välttämättä ole ihmismielen hallinnoitavissa, vaikka muuten olisi miten fiksu ja noheva. 

Vierailija
117/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä ne yksityiskohdat olivat?

tuosta IL:n jutustahan ne yksityiskohdat selviävät, kun jaksaa lukea.

Kuka hullu tuotakin klikkiotsikkoroskaa jaksaa edes avata nykyään. Jo otsikossa tehdään selväksi ettei toimituksella ole edes yritystä järkevään uutisointiin, ja jutussa sama jatkuu. Siitä nyt puhumattakaan että aina vaan useammin se jutun teksti on "vain maksaneille" vaikken ihan keksi kuka noin huonolaatuista erehtyisi maksamaan toista kertaa jos kerran maksaa. 

Ehkäpä lehti hakee täältä klikkaajia näin.

Vierailija
118/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu tähän lainkaan, miksi mies halusi tutkimukseen sedaatiota.

Tietenkin kuuluu. Sedaatio ei missään nimessä ole tyypillistä (aikuisen) magneettikuvauksessa. 

Vierailija
119/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pyysin leikkaussalissa puudutusta kämmenselkään, että kanyylinlaitto onnistuisi paremmin. Sanottiin etten saa.  Pyörryin kivusta ja oli ne saanut laitettua kanyylin ja nukutusaineet jo valmiiksi tajuttomalle. En muuten ole ollenkaan piikkikammoinen, mutta kipu oli liikaa.

Onko sulla jokin sairaus joka aiheuttaa tuollaisen kivun? Paarman puremakin sattuu enemmän kuin kanyylin laitto. 

Vierailija
120/130 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, voitaisiinko jo oikeasti lopettaa päivittely siitä miksi aikuinen ihminen muka tarvitsee sitä ja tätä tuota kun en kerta itsekään tarvitse. Jos et tiedä ihmisen peloista ja traumoista niin jätä kommentoimatta. Sun korvaan ne voivat kuulostaa absurdeilta, jollekin toiselle ne ovat elämän isoin trauma. Omassa ystäväpiirissäni on keski-ikäinen mies, korkeasti koulutettu, hyvässä virassa ja täysin ns. normaali. Hän jäi lapsena kiinni pieneen tunneliin pää edellä ja tämän vuoksi hänen ahtaanpaikankammo on todella iso eikä esim magneettikuvaus onnistuisi mitenkään ilman rauhoittavia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi