Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja, mikset ota työtöntä töihin?

Vierailija
11.02.2026 |

Onko syy ideologia?

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin heti työntekijöitä töihin jos palkkaamisen kulut olisivat kohtuullisempia. Nykyään jos työntekijälle maksaa palkkaa vaikkapa 4000€/kk niin sen työntekijän täytyy tuottaa tuplasti sen verran jotta palkkaaminen olisi edes plusmiinus nollan arvoista. Sitä vähemmän jos tuottaa, niin yritys menettää rahaa ja se on tie konkurssiin. 

Eläkemaksut ja muut kulut ovat aivan liian kovia. 

Mikä estää työllistämästä alihankkijoita? Ai niin kun sekin maksaa.

No mitä se alihankkija-status tässä auttaa? Jonkunhan ne sivukulut silti pitää maksaa ja alihankintaa tarjoavan puljun on pakko pitää vastaavasti tuntihinta riittävän ylhäällä, että työnantajan näkökulmasta se on se ja sama.

Vierailija
102/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin mielelläni ja moni muukin hakee mutta, osaajia ei löydy.

Ja mikähän homma on kyseessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hae mielummin tekijää! osaaja ei tarkoita sitä, että on motivaatiota. hae tekijää kyllä työ tekijäänsä opettaa, jos vaan jaksat pari viikkoa perehdyttää tai oppisopimus.

Vierailija
104/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokematon työtön halusi 3500 euron palkan  varastotöistä. Ja toinen työtön oli töissä vajaa kaksi päivää ja sitten se katosi eikä saanut enää puhelimella kiinni.  Työttömät ei jaksa töitä tehdä siitä se on kiinni. Minulla oli monta työntekijää jotka ei vaan jaksanut. Minulla oli varastot täynnä tavaraa ja alkoi olee paniikki kun työntekijät ei tullut töihin eikä ilmottanut mitään vaikka palkka oli nettonakin 3000 euroa. Tavaraa olisi pitänyt toimittaa eri paikkoihin ja tuurilla löysin yhden vanhan kaverin joka tuli heti töihin. Maksoin kaverille 6000 euroa lopulta koska se teki paljon töitä. Työ oli helppoa tavarat toimittamista  pakettiautolla. Ruotsiin piti toimittaa tavaraa ja pohjois suomeen aika paljon.  Suomessa tavaran kuljetus työllistää aika paljon ihmisiä ja palkka on melko hyväkin mutta ei monet jaksanut ajaa koska olivat vuosia makoilleet kotona. Löysin yhden vanhan kaverin jonka kanssa tein töitä 15 vuott

Mikä oli paljon töitä? Tuolla palkalla kyllä moni olisi vaihtanut työpaikkaa ja tullut sinulle töihin mikäli tässä olisi jokin totuuden siemen. Tietysti mikäli se työmäärä ei ole realistinen hoitaa työajan puitteissa, ei sellaisessa paikassa kyllä moni pitkään viihdykkään vaikka palkka olisi kuinka hyvä. 

Vierailija
105/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantasuomalaisia on erittäin vaikea saada fyysisiin töihin.

niin harmi, kun Suomessa meillä on totuttu siihen, että työstä maksetaan. 

mä sain kuulla että yks tuttu sai palkkaa 300€ kuussa vain, vaikka oli ihan koko ajan töissä  työnantaja huijasi ja pahasti . 

itseäkin on huijattu nimittäin olin siivojana ja minulle luvattiin 1600€ palkkaa kuussa  .

olin kaksi viikkoa ja lopetin, koska olin nuori ja liian väsynyt koska tein töitä aamu kuudesta yöllä yhteen asti.

laskin työtunnit ja minun olisi pitänyt saada palkkaa 600-800€ mutta sain vain 40€ .. koko kahdelta viikolta eli minun kuukausi palkka olisi ollut 80€ ja olin töissä 12-18 tuntia joka päivä ja vain yksi vapaa päivä per viikko. kun tulin töistä yölllä menin suoraan nukkumaan ja työkaveri tuli hakemaan kuudelta aamulla. 

ei koskaan enää!! 

Vierailija
106/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi hyvä keino olisi samanlainen karenssijärjestelmä kuin työttömillekin. Ellei yritys kasva ja laita vähintään 4 uutta työpaikkaa hakuun avoimeksi kuukaudessa niin yrityksen pitäisi ilmoittautua viranomaisille. Ensimmäinen rangaistus olisi että puolet tuloksesta otetaan heti valtiolle eli sama periaate kuin työttömillekin. Yritykset pitää velvoittaa kasvamaan ja työllistämään kepillä.

Voi vitsi näitä järjen jättiläisiä!

Veikkaisin, että tuo johtaisi siihen, että aika moni yritys laittaisi ns. lapun luukulle. Yritys palkkaa silloin, kun sillä on tarvetta, ei huvikseen.

Vierailija
107/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aikoinaan tilanne se, että olin valtiolla (maksoi siis palkan); osa rahoituksesta tuli valtiolta, osa yritykseltä. Se "lottokuponki" taas vetämässä, siitä ei näyttänyt oikein tulevan mitään ja aloin "varmistelemaan" tulevaisuuttani - hain 3 paikkaan ja pääsin haastatteluun asti. Sitten se "kuponki" voitti :) ja päätin jatkaa siinä hommassa sen 3 vuotta. Lopulta sekin sitten loppui - henkiset paukut oli kyllä niin lopussa, etten luultavasti olisi pystynyt jatkamaan enää.

Sittempä työttömäksi. Hain moneen paikkaan - en päässyt yhteenkään edes haastatteluun. Eihän se mun osaaminen mihinkään ollut hävinnyt, vielä silloin. .... Aikaa kului, kaikkea uutta tuli. Se osaaminen vanheni eikä mitään "tsäänssejä". 

Lisäkoulutus? - Olin valmis siihen, mutta paikkakunnalla ei vaan sitä ollut. Muualla olisi ollut, mutta se olisi tiennyt taas muuttoa toiselle paikkakunnalle. Mulla kun niitä "työnperästä muuttoja" oli vaan tullut j

Miten sinulle kävi? Oletko nyt töissä vai työttömänä? (En ole lukenut vielä jatkoviestejä, jos vaikka tätä olisi jo joku kysynytkin.)

Olen samassa tilanteessa kuin sinä ja aivan loppu. En jaksa enää yrittää. Kaikki paikat, joihin olen hakenut ja joista on valintailmoitus tullut, näkyvät palkanneen jo työssä olevan henkilön. Työttömän on ihan turha yrittää nousta. Ajatus on se, että työtön on jotenkin huono ja epäonnistunut, kun on työtön. Ei uskalla palkata.

Vierailija
108/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos voisin maksaa päivän työstä päivän palkan käteen ilman muita kustannuksia niin palkkaisin heti.

Mulle sopisi tämä loistavasti.

t. työtön

Vierailija
109/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan totta, ainakin omalla kohdallani. Olen akateemisesti koulutettu, pienikokoinen ja ikää 55 vuotta. En jaksaisi enää fyysistä työtä, kun on kaksi perussairautta.

Vierailija
110/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sellaista osaajaa ole olemassakaan joka hallitsee heti kaikki just sun firman spesifit hommat. Ne osaajat koulutetaan itse. 

Ongelma onkin se, että ei löydy edes oppimiskykyisiä

En tiedä oletko sama jolta jo kysyin: Ala ? Palkka kk ? Paikkakunta ?

Jos ei sen vertaa osaa edes kirjoittaa että ei laita välilyöntiä ennen kysymysmerkkiä niin et ole etsimämme henkilö. 

Vierailija
111/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kysyntää. 3 sanaa,vaikea ymmärtää?

Vierailija
112/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos voisin maksaa päivän työstä päivän palkan käteen ilman muita kustannuksia niin palkkaisin heti.

Mulle sopisi tämä loistavasti.

t. työtön

Ja kohta on verokarhu ja poliisi niskassa.

Vierailija
113/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan naurettava systeemi, kun yrittäjä joutuu maksamaan veroja per työntekijä ja sitten työntekijä maksaa omasta palkastaan lisää veroja.

ei ihme, että yrittäjät tekevät kaikkensa, ettei tarvitse maksaa palkkaa kunnolla .

ja tuo naurettava koeaika on lopetettava.

työnhaku on jo sellainen sirkus temppu rata luulis että riittäisi varsinkin kun helpompi irtisanoa nyt niin mihin sitä koeaikaa enää tarvitsee. 

moni saa vähemmän palkkaa sen puoli vuotta koeaika verukkeella. 

Vierailija
114/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus hauska kuulla kun yrittäjät itkee ei ole työvoimaa saavat joku 6-200 hakemusta. riippuen ammatista. Ei varmaan jos net ei kelpaa ne työn hakijat. Yrittäjä voi miettiä monyako työ hakemusta on tullut blokattua kokonaan. Ja mitkä vaatimukset siihen työhön on.

Vierailija
115/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelusta huomaa, että työttömät eivät ymmärrä, miten yritys toimii. Luulenpa, että näillä työttömillä besserwissereillä on velkaa, lainaa ja pikavippejä eikä oma elämänhallintakaan ole kunnossa.

Vierailija
116/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelusta huomaa, että työttömät eivät ymmärrä, miten yritys toimii. Luulenpa, että näillä työttömillä besserwissereillä on velkaa, lainaa ja pikavippejä eikä oma elämänhallintakaan ole kunnossa.

No vit*uakos te yrittäjät ja töissä käyvät itkette sitten että heidän pitäs yritys perustaa?

117/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla niin että yritystuista napsaistaa aina pois kun hylkää työttömän työhakemuksen. Se motivoisi vähentämään työttömyyttä

Etkö kannata sitä, että ansioitunein hakija valitaan? Meinaatko että johonkin lääkärin virkaan voi tuosta vaan ottaa jonkun työttömän?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
118/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan naurettava systeemi, kun yrittäjä joutuu maksamaan veroja per työntekijä ja sitten työntekijä maksaa omasta palkastaan lisää veroja.

ei ihme, että yrittäjät tekevät kaikkensa, ettei tarvitse maksaa palkkaa kunnolla .

ja tuo naurettava koeaika on lopetettava.

työnhaku on jo sellainen sirkus temppu rata luulis että riittäisi varsinkin kun helpompi irtisanoa nyt niin mihin sitä koeaikaa enää tarvitsee. 

moni saa vähemmän palkkaa sen puoli vuotta koeaika verukkeella. 

Onpa sinulla mahtava visio. Perusta hyvä ihminen oma yritys, jossa voit toteuttaa omaa systeemiäsi. Palkkaa heti 5 työtöntä ihmistä. 

119/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hae mielummin tekijää! osaaja ei tarkoita sitä, että on motivaatiota. hae tekijää kyllä työ tekijäänsä opettaa, jos vaan jaksat pari viikkoa perehdyttää tai oppisopimus.

Meinaat että johonkin verojuristin hommaan opiskelee parissa viikossa? Haloo.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
120/153 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin harmi, kun Suomessa meillä on totuttu siihen, että työstä maksetaan. 

mä sain kuulla että yks tuttu sai palkkaa 300€ kuussa vain, vaikka oli ihan koko ajan töissä  työnantaja huijasi ja pahasti . 

itseäkin on huijattu nimittäin olin siivojana ja minulle luvattiin 1600€ palkkaa kuussa  .

olin kaksi viikkoa ja lopetin, koska olin nuori ja liian väsynyt koska tein töitä aamu kuudesta yöllä yhteen asti.

laskin työtunnit ja minun olisi pitänyt saada palkkaa 600-800€ mutta sain vain 40€ .. koko kahdelta viikolta eli minun kuukausi palkka olisi ollut 80€ ja olin töissä 12-18 tuntia joka päivä ja vain yksi vapaa päivä per viikko. kun tulin töistä yölllä menin suoraan nukkumaan ja työkaveri tuli hakemaan kuudelta aamulla. 

ei koskaan enää!! 

tähän  lisään, että perustelu tuohon palkan eroavaisuuteen olivat kuulemma koe aika ja minun perehdyttäjä sai puolet minun palkasta joten siksi iso kauppa hallin kahden tunnin työ tunnit jaettiin työparin kanssa  . ja muutamassa kohteessa siivosin käsin paikassa, jossa olisi pitänyt käyttää lattia konetta, johon minulla ei ollut vielä perehdytystä joten sen vuoksi lattian puhdistus aika meni kahdella tunnilla yli sallitun ja siitä ei tietenkään maksettu.

mutta ärsyttää, ettei voitu mainita tuota seikkaa ennen työn aloitusta. muuten en olisi sitten suostunut olemaan töissä oman terveyden uhalla. hirveää aikaa en edes syönyt kuin kerran päivässä ja joinakin päivinä en syönyt ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi