On lasten pahoinpitelyä hiusten
Kommentit (22)
Ehdottomasti samaa mieltä. Myös lapsilla on itsemääräämisoikeus.
My hair, my choice.
Siitä tulee elinikäiset traumat. Nimim kokemusta on
Ainakin nukkuvan/sammuneen aikuisen hiusten leikkaamisesta ilman lupaa on saanut Suomessa tuomion. Luulisi ettei teko muutu vähemmän tuomittavaksi sillä että kohde aktiivisesti vastustaa.
Sanoisin että riippuu syystä (hygienia tai lapsen sosiaalisen turvallisuuden tukeminen vai nöyryyttäminen) ja siitä miten "väkisin" toteutetaan (manipulointi lahjomalla vai kirkuvan lapsen sitominen penkkiin).
Kannustan miettimään ensin onko lapsen hiusten leikkaaminen oikeasti tarpeellista? Jos on, onko lapselle kerrottu miksi ja tuettu siinä harmissa joka hiusten leikkaamisesta aiheutuu.
Meillä lapset eivät anna leikauttaa hiuksiaan ollenkaan. En tiedä mikä siinä on.
Eipä juuri taida olla asioita mitä lapselle saisi nykypäivänä tehdä väkisin. Ainakaan jos ei halua lastensuojelua kimppuunsa.
Hiusten leikkauksella voi olla vahingoittamistarkoitus. Näin minulla lapsena, kun hiukset leikattiin vuosikaudet kuten pojilla, aivan lyhyeksi. Siskon hiukset sai olla pitkät. Tunsin itseni jatkuvasti erilaiseksi kuin muut tytöt. Tämä oli yksi tapa osoittaa, että en ole yhtä arvokas kuin muut lyömisen ja muun ikävän lisäksi ja siitä jäi syvä jälki sieluun.
Terv. Kuusikymppinen
Sen verran vihainen olen lapsuudestani, että aion ottaa johonkin kansanedustajaan yhteyttä. Toivottavasti jollain tapaa tämä hiusten kynintä saataisiin kriminalisoiduksi.
Milloin te akat uskotte että se pitkä suora Sanna Marin -tukka on nyt todella out???
Kai te mt-ongelmaiset tädit olette itkeneet asiaa terapiassa vähintään 10 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Hiusten leikkauksella voi olla vahingoittamistarkoitus. Näin minulla lapsena, kun hiukset leikattiin vuosikaudet kuten pojilla, aivan lyhyeksi. Siskon hiukset sai olla pitkät. Tunsin itseni jatkuvasti erilaiseksi kuin muut tytöt. Tämä oli yksi tapa osoittaa, että en ole yhtä arvokas kuin muut lyömisen ja muun ikävän lisäksi ja siitä jäi syvä jälki sieluun.
Terv. Kuusikymppinen
Surullinen tarina.
Ketjun aihe on tärkeä.
Pitkistä hiuksista on hauska vetää😆🤣
Moni lapsi on kuollut ja vammautunut pitkien hiusten tartuttua johonkin erityisesti kesällä.
Lapsena laitoin kasan takiaisia tyttöjen hiuksiin ja oli hauskaa. 👍🏼
Vierailija kirjoitti:
Kunpa olisikin lastensuojelu puuttunut silloin kun minulle, tyttölapselle, aina tehtiin lyhyt poikatukka. Vaikka itkin ja huusin etten halua sitä.
Miten lastensuojelu puuttuu tuollaisiin asioihin? Otetaanko lapsi huostaan jos vanhemmat kiellosta huolimatta leikkaavat lapsen hiukset väkisin?
Lastensuojelu voisi tehdä asiasta poliisille ilmoituksen ja vanhemmat kohdellaan samalla tavalla kuin jos olisivat kurittaneet ruumiillisesti.
Mihin tämä oikein johtaa, että vanhemmilta poistetaan koko ajan enemmän kasvatusvaltuuksia ja lisätään lastensuojelun valtaa perheiden suhteen? Miten lasta on tarkoitus jatkossa kasvattaa jos lapsi käyttäytyy huonosti tai muuten vastuuttomasti?
Minulla oli omasta halustani lyhyet hiukset tyttönä. Ei se mitenkään arvoani tai tyttöyttäni vähentänyt. Eivät ne ole hiuksista riippuvaisia. Luokallani oli kaikenlaisia hiuksia, eikä meitä sen mukaan arvotettu. Onneksi sain olla lapsi ennen muinoin. Vm-72
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli omasta halustani lyhyet hiukset tyttönä. Ei se mitenkään arvoani tai tyttöyttäni vähentänyt. Eivät ne ole hiuksista riippuvaisia. Luokallani oli kaikenlaisia hiuksia, eikä meitä sen mukaan arvotettu. Onneksi sain olla lapsi ennen muinoin. Vm-72
Nimenomaan: omasta halustasi. Hiusten kyniminen lyhyeksi poikatukaksi vastoin omaa tahtoa on väkivaltaa, joka vaikuttaa ihmisen minäkuvaan.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/eb41de0f-903c-4c53-a9bf-67c04c…
Megan Fox pakotti poikansa ransuiksi. Pojat itkeneet sitä monta kertaa.