Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä käsityön opetukselle on tapahtunut?

Vierailija
10.02.2026 |

Ennen ala-asteen käsityötunnilla tehtiin sukat, lapaset tai vähintään myssy. Nyt sukkia ei tee kukaan, vaan kotiin tuodaan pikkuinen tilkku tai neulottu pallo.

Yläkoulusta kotiin ei tule enää palloakaan, sillä suurimmalla osalla käsityönopetusta ei ole 7.-luokan jälkeen lainkaan. Mitä käsityönopetukselle on tapahtunut?

Kommentit (289)

Vierailija
61/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 80-luvullakaan ollut tekstiilityötä 7.lk. jälkeen. Se oli valinnaisena aineena. Niillä oli jotka valitsivat sen aineen.

Vierailija
62/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani on kiinnostunut ja taitava tekstiilitöissä. Hän on saanut koko alakoulun ajan kovasti kiitosta siististä kädenjäljestään ja nopeudesta. Hän tekee tarkasti ja nopeasti, ei jää turhaan venyttelemään ja rupattelemaan.

Käsityö oli aina alakoulussa 10.

Nyt on seiskalla ja ensimmäinen kässän numero 8. Työt ovat siistejä edelleen ja esim. neulejälki paljon tasaisempaa, kuin minulla. Käyttäytyy tunneilla hyvin ja kuuntelee opettajaa  Emme keksi muuta syytä numeron laskuun, kuin sen, että on poika. Jos tyttö tekee tekstiilityöt nopeasti, hän on taitava ja näppärä. Jos poika tekee nopeasti, hän hutiloi.

En usko, että tuossa on sukupuolesta kysymys. Alakoulussa todella moni oppilas saa kiitettäviä taito- ja taideaineissa, eikä opettajalla välttämättä ole koulutustakaan niiden opettamiseen. Yläkoulussa noudatetaan tarkemmin opetussuunnitelman ohjeita arvostelussa. Itse sain kässästä aina kaseja töillä, jotka nykypäivän silmin ovat todella siistejä. Ja näinhän se menee opsinkin mukaan, kasi on perushyvä veto. Ysissä pitää olla jo erinomainen ja kymppiin tehdä jotain ekstraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: No miten on ajateltu että vaatteiden elinkaari pitenisi jos kouluissa ei opeteta lainkaan korjausompelua?

Luulisi, että tämä olisi nykyisen kestävä kulutus -ajatuksen mukainen lisä opintoihin.

Mä olen oppinut korjausompelun kotona. Tosin mulla on äiti joka opasti ja välineetkin oli kunnossa. 

Mitä välineitä sulla on?

Lankaa, neuloja, kangassakset, ompelukone, ratkoja, vetoketjuja, nappeja...

Tarkoitan mikä ompelukone?

Vierailija
64/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mitä tapahtui? Mitä tapahtui koko suomalaiselle peruskoululle? Vassarit opetusministereinä. Se tapahtui. 

Vassarit sen peruskoulun keksivät, totta. Sitä ennen oli Euroopan vanhanaikaisin järjestelmä, jossa kymmenvuotiaana päätettiin tulevaisuus sen perusteella, oliko perheellä rahaa.

Ja nyt vassarit on saaneet sen tulevaisuuden tuhottua, oli rahaa tai ei, joten kaikki on tasa-arvoisen surkeaa :D

Oikeastihan rikkaat voi edelleen kiertää ongelman lähettämällä pilttinsä ulkomaisiin kouluihin tai yksityiskouluihin. 

Kyllä se taisi olla eräs kokoomuslainen opetusministeri, joka runnoi läpi jättisäästöt. Ja Kokoomuksen toiveestahan sitä matikkaa on kouluihin pistetty ja taideaineista vähennetty tunteja, joten mitä i

Vasemmisto itsensä on joka ainoaan kuntienkin kouluvirastoon ja kouluhallitukseen (tai opetus mikäv... se nykyään olikaan nimeltään) tunkenut joka tasolle. Ja nuo tuota inkluusiota, seinätöntä koulua ja muita toinen toistaan tyhmempiä ideologioita on kouluopetukseen tunkeneet seurauksista ja opetustuloksista piittaamatta. Sitä unohtamatta miten nuo tuhosi käytännössä yhdessä vaalikaudessa velkaantumalla suomen kansantalouden ja samalla hyvinvointivaltion kun rahat ei riitä enää mihinkään. 

Vierailija
65/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mitä tapahtui? Mitä tapahtui koko suomalaiselle peruskoululle? Vassarit opetusministereinä. Se tapahtui. 

Grahn-Laasonen leikkasi eniten, kokkari. 

Sanni on toimittaja, eli syvimmältä sisimmältään vasuri. 

Oletko ihan varma ettet itsekin ole syvemmältä sisimmältäsi vasuri, kun heitä kaikkialla näet.

Vierailija
66/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmiston punakouluissa käsityönä opetetaan luultavasti seksivälineiden käyttöä. Ei siitä synny villasukkia tai edes pannulappuja, tai lintulautoja. Mitä muutakaan voi odottaa koululaitokselta jossa jo esikouluikäiset pitää upottaa gender-roskaan tai jossa yläasteikäisille pitää tarjota tietoa oikeanlaisista perspanoista tai kielenkäytöstä suuhommissa. 

No onneksi sinä et tiedä mitään nykypäivän kouluista tai pääse lähelle lapsia tai nuoria ylipäätään.

Niin, vasurien pervot on vallanneet koulut omaan käyttöönsä kuten tuomioistakin näkee :D

Sulla selvästikin on jonkinlainen hahmotushäiriö, kun et osaa suhteuttaa koulujen määrää tuomioiden määrään.

Mulla on tuomioita nolla, montakos vasureilla oli?

Vierailija
67/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö käsityö ole valinnainen aine 7.luokan jälkeen, eli se pitää itse valita jos haluaa opiskella, niin oli minusta jo 1980-luvulla kun kävin kouluni.

Joo, oli se ennenkin valinnainen. Minä 70-luvulla oppikoulussa ja tyttäreni 2010-luvulla otimme sen valinnaiseksi. 

Mulla sinä pakollisena aikana piti tehdä sukat kutomalla ja tyköistuva kauluspaita ompelukoneella ja tyköistuvat shortsit vetoketjulla (käytännössä siis housut, mutta kankaassa säästettiin.) 

Tytär taas koko peruskouluaikana sai tehtäväksi löysän hupparin ja löysät shortsit. Siis kuminauhavyötäröllä ilman vetoketjua. 

Koen, että tyttäreni ei oppinut juuri mitään. 

(Itse tein jo kansakoulun neljännellä kuminauhavyötäröisen hameen ja virkkasin kakkosluokalla pannulapun. Patakintaan tein myöhemmin. 

Vierailija
68/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin sukupuolieroihin. En usko että kyseessä on biologinen ominaisuus.

Itse tykkään ja tykkäsin käsitöistä, oli se sitten ompelua tai puutöitä. En ollut hyvä virkkaamaan, mutta yritin silti parhaani. Kävin peruskoulun aikana jolloin ryhmät jaettiin sukupuolen mukaan tytöt kässään ja pojat puutöihin, ja sitten oli lyhyitä kokeilujaksoja siihen toiseen. Pojat sanoivat että kässä on tyttöjen puuhaa ja siksi tyhmää, joten eivät olleet motivoituneita. Tytöt taas teki parhaansa puutöissä vaikka ne sirkkelit ja muut jännitti (voisi olettaa että jännitti poikiakin jos niihin ei ole tottunut eli suurinosa), mutta miespuolinen opettaja oli inhottava sovinisti ja vähätteli jos esim. kysyin miten jotain sahakonetta käytetään - sellainen mitä meillä ei luonnollisesti ollut kotona, ja jollaista isämmekään tuskin olisi osannut käyttää, saati että olisi opettanut edes pojilleen - ja silti se olisi jotenkin pitänyt tietää automaattisesti tai syy oli siinä että olet tyttö eli tyhmä. 🙄 Mitähän se vastasi pojille jotka kysyi? Varmaan tytötteli..

6.-luokkalaisena sitten kävi niin että meidän luokalla oli liikaa tyttöjä ja liian vähän poikia jotta näitä sukupuolitettuja ryhmiä olisi saatu muodostettua, joten kolme vapaaehtoista (tai arvottua) tyttöä siirrettiin puutöihin. Minä ja kaksi poikatyttöä ilmoittautui vapaaehtoiseksi. Tämä siitä huolimatta että siitä tuli sosiaalista raippaa, alettiin haukkumaan hu o r a k si, ajatuksella että sinne mentiin poikien huomion takia. Olin jo valmiiksi koulukiusattu, joten en nähnyt että minulla olisi mitään menetettävää, tai voitettavaa sillä että olisin pysynyt rättikässässä. Onneksi se puutöiden opettajakin oli siinä välissä vaihtunut asiallisempaan, joskin passiiviseen ja ehkä vähän osaamattomaan miesopettajaan. Siitä huolimatta loistin puukässässä. Tein kolme hienoa naulakkoa samassa ajassa kuin muut teki yhden. Matalasti motivoituneet pojat ja ne pari tyttöä.

Siksi koen että kyseessä on ennen kaikkea keinotekoiset ja sukupuolitetut sosiaaliset paineet ja odotukset jotka vaikuttaa lasten motivaatioon. Jos kädet toimii niin ihan yhtä hyvin se vasara pysyy kädessä kuin ompeluneulakin.

Vierailija
69/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun omat poikani ovat tykänneet käsitöistä silloin kun ovat itse saaneet suunnitella työn ja valita värit. Voisiko olla, että naisopettajat suunnittelevat melko stereotyyppisesti sukupuolitettuja töitä.

Kuten? Ei siellä pistetä poikia ompelemaan mitään pinkkejä hameita. Oman lapsen luokka on tehnyt joulukoristeita ja itsesuunnittelemat pehmolelut. Viimeksi kun tarkistin, ei kuulosta kovin sukupuolitetulta/tyttömäiseltä.

Vierailija
70/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö käsityö ole valinnainen aine 7.luokan jälkeen, eli se pitää itse valita jos haluaa opiskella, niin oli minusta jo 1980-luvulla kun kävin kouluni.

Joo näin se oli jo aikanaan samoin kuin nykyäänkin.

Mutta se, nykyään ei valita jompaa kumpaa käsitöitä vaan opiskellaan koko aika kumpaakin, niin "pehmeitä" kuin "kovia" käsitöitä.

No eikä ole 8.-9. lk käsityö valinnaista ja tuskin oli kasarillakaan, ainoa mikä on valinnaista on se otatko puu/tekniset vai ompelu/neulomisen. Käsityöt kuuluu perusopetukseen yläasteen loppuun asti.

Kiinnostaisi tietää, minkä ikäinen ihminen kirjoittaa noin suurella varmuudella, että 80-luvulla käsityö ei ollut valinnainen aine. 

Vierailija
71/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani on kiinnostunut ja taitava tekstiilitöissä. Hän on saanut koko alakoulun ajan kovasti kiitosta siististä kädenjäljestään ja nopeudesta. Hän tekee tarkasti ja nopeasti, ei jää turhaan venyttelemään ja rupattelemaan.

Nyt on seiskalla ja ensimmäinen kässän numero 8. Työt ovat siistejä edelleen ja esim. neulejälki paljon tasaisempaa, kuin minulla. Käyttäytyy tunneilla hyvin ja kuuntelee opettajaa  Emme keksi muuta syytä numeron laskuun, kuin sen, että on poika. Jos tyttö tekee tekstiilityöt nopeasti, hän on taitava ja näppärä. Jos poika tekee nopeasti, hän hutiloi.

Et voi tietää mitä siellä koulussa tapahtuu jos et ole ollut paikalla. Aika harva yläasteikäisen vanhempi on siitä perillä, koska lapsi usein käyttäytyy kotona ihan eri tavalla kuin kavereidensa edessä (vanhempi voi rankaista, luokkakaverit hylkiä jos et ole cool). Tiedän että voi olla vaikeaa arvioida omaa kullannuppua kriittisesti. Mutta jos numeroista on epäselvyyttä, opettajaan voi aina olla yhteydessä ja kysyä mistä se tulee, ja jopa vaatia korjausta mikäli käy selväksi että opettaja on ollut selvästi epäreilu. Jos muutoin tekee annetut tehtävät hyvin, niin tuo 8 viittaa siihen että käytöksessä voi olla parantamisen varaa, ehkä lörpöttelee tunnilla ja sillä häiritsee luokkatovereiden työskentelyä.

Vierailija
72/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo näin se oli jo aikanaan samoin kuin nykyäänkin.

Mutta se, nykyään ei valita jompaa kumpaa käsitöitä vaan opiskellaan koko aika kumpaakin, niin "pehmeitä" kuin "kovia" käsitöitä.

Varmasti osalle nuorista tuokin käy. Itse olisin saattanut tykätä, jos olisi ollut enemmän puutöitä, vaikka en sitä pelkästään olisi valinnut (80-luvulla). 

Mutta jos nuo tunnit menee nykyisin pikkuasioiden näpertelyksi, eikä mihinkään ehdi syventyä, se ei tietenkään edesauta taitojen oppimista. 

Vierailija
73/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, oli se ennenkin valinnainen. Minä 70-luvulla oppikoulussa ja tyttäreni 2010-luvulla otimme sen valinnaiseksi. 

Mulla sinä pakollisena aikana piti tehdä sukat kutomalla ja tyköistuva kauluspaita ompelukoneella ja tyköistuvat shortsit vetoketjulla (käytännössä siis housut, mutta kankaassa säästettiin.) 

Tytär taas koko peruskouluaikana sai tehtäväksi löysän hupparin ja löysät shortsit. Siis kuminauhavyötäröllä ilman vetoketjua. 

Koen, että tyttäreni ei oppinut juuri mitään. 

(Itse tein jo kansakoulun neljännellä kuminauhavyötäröisen hameen ja virkkasin kakkosluokalla pannulapun. Patakintaan tein myöhemmin. 

Se niin sanottu tyköistuvuus oli kyllä ihan muodista kiinni. Mä tein kauluspaitani 1990-luvun alussa, ja se oli ajan hengen mukaisesti löysä. Napinlävet ja muut kyllä näpräsin.

Alakoulussa kasarilla ompelin topin ja hameen collegekankaasta, mutta tuohan taas on rahakysymys, paljonko kangasta oppilasta kohti on varattu.

Vierailija
74/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi tietää mitä siellä koulussa tapahtuu jos et ole ollut paikalla. Aika harva yläasteikäisen vanhempi on siitä perillä, koska lapsi usein käyttäytyy kotona ihan eri tavalla kuin kavereidensa edessä (vanhempi voi rankaista, luokkaka

Tai sitten opettaja noudattaa nykyistä opsia, jonka mukaan arvosana 8 on hyvä eli kaikki on tehty ok.

Vierailija
75/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen, että ottaakohan koulut vastaan lankakerien loppuja? Mulla jää aina seiskaveikkasukista sellainen hölmö pallo jäljelle, josta ei enää saa sukkaa, mutta tuntuu liian isolta vain pois heitettäväksi. En osaa (enkä halua opetella) tekemään itse jämistä mitään, kun en halua vaihdella lankoja. Siksi olen yleensä vain heittänyt pois, vaikka sattuu...

Vierailija
76/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun omat poikani ovat tykänneet käsitöistä silloin kun ovat itse saaneet suunnitella työn ja valita värit. Voisiko olla, että naisopettajat suunnittelevat melko stereotyyppisesti sukupuolitettuja töitä.

Kuten? Ei siellä pistetä poikia ompelemaan mitään pinkkejä hameita. Oman lapsen luokka on tehnyt joulukoristeita ja itsesuunnittelemat pehmolelut. Viimeksi kun tarkistin, ei kuulosta kovin sukupuolitetulta/tyttömäiseltä.

Ei pehmolelujen ompeleminen kyllä kuulosta mitenkään poikia kiinnostavalta asialta. Omat poikani ovat tehneet mieluiten käyttöesineitä. Miksei saisi suunnitella vapaasti pehmolelua/niskatyynyä/kylmäpakkausta?

Vierailija
77/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vassarit sen peruskoulun keksivät, totta. Sitä ennen oli Euroopan vanhanaikaisin järjestelmä, jossa kymmenvuotiaana päätettiin tulevaisuus sen perusteella, oliko perheellä rahaa.

Ja nyt vassarit on saaneet sen tulevaisuuden tuhottua, oli rahaa tai ei, joten kaikki on tasa-arvoisen surkeaa :D

Oikeastihan rikkaat voi edelleen kiertää ongelman lähettämällä pilttinsä ulkomaisiin kouluihin tai yksityiskouluihin. 

Ai vassarit? Miten sulla voi mennä persut ja vassarit sekaisin? Persut ne tämän maan pilasi.

Vierailija
78/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli mieleen, että ottaakohan koulut vastaan lankakerien loppuja? 

Ihan kuin täällä kukaan tietäisi kaikkien Suomen koulujen tilanteesta. Ota itse selvää, vaikka ethän sinä ota, kun olet niinkin yksinkertainen, että heität langat loppuja roskiin. 

Vierailija
79/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti se on lopetettu. Ne, jotka tykkää käsitöistä, opettelee itse. Muut vihaa.

Vierailija
80/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti se on lopetettu. Ne, jotka tykkää käsitöistä, opettelee itse. Muut vihaa.

Jotkut lapset eivät edes halua mennä kouluun, opiskelivatpa he mitä tahansa ainetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän