Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä käsityön opetukselle on tapahtunut?

Vierailija
10.02.2026 |

Ennen ala-asteen käsityötunnilla tehtiin sukat, lapaset tai vähintään myssy. Nyt sukkia ei tee kukaan, vaan kotiin tuodaan pikkuinen tilkku tai neulottu pallo.

Yläkoulusta kotiin ei tule enää palloakaan, sillä suurimmalla osalla käsityönopetusta ei ole 7.-luokan jälkeen lainkaan. Mitä käsityönopetukselle on tapahtunut?

Kommentit (289)

Vierailija
41/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei niiden tyttöjen taidot ole välttämättä yhtään kummemmasta, mutta motivaatio on varmasti parempi kun ei koko sukupuolena lytätä."

No ei ole kyse mistään lyttäämisestä, vaan siitä että monia heistä ei se neuleen näpertäminen kerta kaikkiaan kiinnosta. Sellaisen asian opettelu on yhtä tervanjuontia, joka tuntuu itselle vaan turhauttavalta.

Jos joku poika on itse kiinnostunut neulomisesta ja innoissaan sitä opettelee, niin ihan varmasti ei kukaan opettaja lyttää tai väitä, ettei hän voisi sitä oppia.

Ei se neulominen kiinnosta monia tyttöjäkään, ja heilläkin on keskimääräinen taitotaso laskenut. Mutta et sinäkään voinut kirjoittaa oppilaista, vaan piti nostaa ongelmaksi pojat.

Kerroin ihan omasta aidosta kokenuksestani muutaman vuoden takaa. Ja sellaista

Aika jännä ajatus, että Suomen voimakkaasti sukupuolittuneet työmarkkinat olisivat seurausta siitä, että meillä on ilmapiiri, jossa jokainen saa vapaasti olla oma itsensä. Siinä samassa vapaassa ja tasa-arvoisessa ilmapiirissä automyyjätkin puhuvat vain perheen isännälle.

Vierailija
42/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei niiden tyttöjen taidot ole välttämättä yhtään kummemmasta, mutta motivaatio on varmasti parempi kun ei koko sukupuolena lytätä."

No ei ole kyse mistään lyttäämisestä, vaan siitä että monia heistä ei se neuleen näpertäminen kerta kaikkiaan kiinnosta. Sellaisen asian opettelu on yhtä tervanjuontia, joka tuntuu itselle vaan turhauttavalta.

Jos joku poika on itse kiinnostunut neulomisesta ja innoissaan sitä opettelee, niin ihan varmasti ei kukaan opettaja lyttää tai väitä, ettei hän voisi sitä oppia.

Onko vieläkin niin että ne pojat ei ole motivoituneita koska ovat saaneet ajatuksen että neulominen ja ompelu on jotenkin tyttöjen puuhaa, ja siksi lyttäävät kyseisen oppiaineen?

En usko että monia tyttöjäkään kiinnostaa intohimoisesti, mutta ovat kuitenkin motivoituneita käymään koulun kunnialla, ja saattavat siinä ohessa

Mun omat poikani ovat tykänneet käsitöistä silloin kun ovat itse saaneet suunnitella työn ja valita värit. Voisiko olla, että naisopettajat suunnittelevat melko stereotyyppisesti sukupuolitettuja töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiittyy nyt vain osittain ap: aloitukseen:

Taas jo viime viikolla muistelin omaa nuoruutta: käsityön ope 7.llä onnistui lähes kokonaan peukaloimaan pilalle minun mielenkiinnon: Puutöissä olin huono, mutta teknisessä piirrustuksessa (tp) ja elektroniikassa hyvä; tp:ssä ehkä luokan paras. Silti ei antanut kuin arvosanan 7. Naama ei vaan ilmeisesti miellyttänyt??? 

Luokkakaverilla taas toisinpäin. Ope sanoi tp:ssä, et "tehkää sitten sutjakoita nuolia", käsitin heti, mitä ope ajoi takaa, kaveri ei, ei niin millään. Ope laittoi sitä minut neuvomaan häntä, meni kyllä jakeluun, mutta hitaasti. Hän sai arvosanan 9.

....

Ja mikä on "sutjakka nuoli"? - Vähän niinkuin vaakasuoraan käännetty kärkikolmio, liikennemerkki.

Vierailija
44/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se neulominen kiinnosta monia tyttöjäkään, ja heilläkin on keskimääräinen taitotaso laskenut. Mutta et sinäkään voinut kirjoittaa oppilaista, vaan piti nostaa ongelmaksi pojat.

Kerroin ihan omasta aidosta kokenuksestani muutaman vuoden takaa. Ja sellaista

Ignooraat kokonaan sen ettei sukupuolten erilaiset tyypilliset kiinnostuksenkohteet johdu biologiasta vaan mihin kulttuuri heitä ohjaa. Kässä on poikien mielestä perseestä koska se on kuulemma tyttöjen puuhaa ja kaikki mikä on tyttömäistä on kuulemma automaattisesti huonompaa. Ryhdistäytymisen paikka.

Esim. ompelu on kuitenkin sellainen perustaito joka jokaisen olisi hyvä oppia. Ei koulua voida järjestää niin että lapset, saati sitten että vain pojat saisivat päättää itse mitä haluavat oppia. Muuten siellä opetettaisiin tyyliin pelkkää videopelien hakkaamista.

Vierailija
45/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne käsityöt yhdistetty, niin että enää ei saa valita haluaako rättikässää vai puukässää, vaan kaikilla on vähän molempia. Tuloksena on, että kumpaankaan ei ehditä paneutua kunnolla, joten siellä tehdään vaan turhanpäiväisiä näpertelyjä oikeiden käsityöprojektien sijaan.

Ja syynähän oli se, että kun valinnanvapaus oli, niin suurin osa pojista valitsi sen teknisen käsityön ja tytöt tekstiilityön. Tämähän ei enää nykyisessä sukupuolten luontaisia piirteitä häivyttävässä ajattelumaailmassa käynyt (vaikka edelleen oppilailla oli täysi vapaus valita myös toisinpäin), vaan piti pakottaa pojat neulomaan ja työt vasaroimaan ja hitsaamaan.

Nyt käsityöt ei koulussa kiinnosta ketään, kun ei saa tehdä sitä mitä itse haluaisi mieluummin oppia.

No minusta on kyllä äärimmäisen hyvä, jos kaikki tytöt oppivat "puukässässä" perusteet mm. työkalujen käyttämisestä. Toivottavasti siellä opetetaan mm. porakoneen käyttö ja vaikka hyllyn kiinnittäminen seinään ihan jokaiselle! Tulevaisuudessa naiset eivät joudu turvautumaan miehiin näissä asioissa. Ja tietysti sama toisinpäin - on hyvä jos pojatkin oppii perusteet vaikka ompelusta niin että osaavat esim paikata reiän vaatteesta ym perustaitoja. Nämä on oikeasti sellaisia juttuja, jotka kaikkien pitäisi osata. 

Vierailija
46/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika jännä ajatus, että Suomen voimakkaasti sukupuolittuneet työmarkkinat olisivat seurausta siitä, että meillä on ilmapiiri, jossa jokainen saa vapaasti olla oma itsensä. Siinä samassa vapaassa ja tasa-arvoisessa ilmapiirissä automyyjätkin puhuvat vain perheen isännälle."

Jännää mutta totta, että silloin kun saa vapaasti valita, niin sitä hakeutuu sellaiselle alalle, joka kiinnostaa ja tuntuu itselle sopivalta.

Onhan tuosta puhuttu ja ollut tutkimuksiakin jo vuosikaudet, että konservatiivisemmissa maissa korkealle kouluttautuvat naiset tavoittelevat usein miehisiksi miellettyjä aloja, kun taas sukupuolirooleiltasn liberaalimmissa maissa alat ovat "paradoksaalisesti" sukupuolittuneet voimakkaammin ja naiset suosivat esim sote-alaa. 

Vierailija
47/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne käsityöt yhdistetty, niin että enää ei saa valita haluaako rättikässää vai puukässää, vaan kaikilla on vähän molempia. Tuloksena on, että kumpaankaan ei ehditä paneutua kunnolla, joten siellä tehdään vaan turhanpäiväisiä näpertelyjä oikeiden käsityöprojektien sijaan.

Ja syynähän oli se, että kun valinnanvapaus oli, niin suurin osa pojista valitsi sen teknisen käsityön ja tytöt tekstiilityön. Tämähän ei enää nykyisessä sukupuolten luontaisia piirteitä häivyttävässä ajattelumaailmassa käynyt (vaikka edelleen oppilailla oli täysi vapaus valita myös toisinpäin), vaan piti pakottaa pojat neulomaan ja työt vasaroimaan ja hitsaamaan.

Nyt käsityöt ei koulussa kiinnosta ketään, kun ei saa tehdä sitä mitä itse haluaisi mieluummin oppia.

Todennäköisemmin sen nykymiehen pitää osata ommella nappi paitaansa kun osata hitsata. Ja suoraan jos sanon mulle olisi siitä hitsaustaidosta ollut elämäni aikana ihan oikeasti hyötyä, mutta 80-luvulla kun tyttö olisi ilmestynyt teknisten luokkaan olii varmaan se opettajakin kuollut nauruun. N55 

Vierailija
48/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: No miten on ajateltu että vaatteiden elinkaari pitenisi jos kouluissa ei opeteta lainkaan korjausompelua?

Luulisi, että tämä olisi nykyisen kestävä kulutus -ajatuksen mukainen lisä opintoihin.

Mä olen oppinut korjausompelun kotona. Tosin mulla on äiti joka opasti ja välineetkin oli kunnossa. 

Vierailija
49/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: No miten on ajateltu että vaatteiden elinkaari pitenisi jos kouluissa ei opeteta lainkaan korjausompelua?

Luulisi, että tämä olisi nykyisen kestävä kulutus -ajatuksen mukainen lisä opintoihin.

Mä olen oppinut korjausompelun kotona. Tosin mulla on äiti joka opasti ja välineetkin oli kunnossa. 

Mitä välineitä sulla on?

Vierailija
50/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille yhteinen käsityö on muuttanut sisältöjä.

Vierailija
51/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös äskettäin ollut kirjoituksia siitä, miten käsitöiden yhteen niputtaminen on vähentänyt aloitustaitoja ammattikoululaisilta. Eivät sitten ehdi amiskan aikana oppia ammattiaan, kun pitää aloittaa ihan alkeista.

Vierailija
52/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä välineitä sulla on?

Lankaa, neuloja, kangassakset, ompelukone, ratkoja, vetoketjuja, nappeja...

Vierailija
53/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme sensuuriketju tämä on? Kaikki kommentit menee moderoitavaksi 😆

Vierailija
54/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on kiinnostunut ja taitava tekstiilitöissä. Hän on saanut koko alakoulun ajan kovasti kiitosta siististä kädenjäljestään ja nopeudesta. Hän tekee tarkasti ja nopeasti, ei jää turhaan venyttelemään ja rupattelemaan.

Käsityö oli aina alakoulussa 10.

Nyt on seiskalla ja ensimmäinen kässän numero 8. Työt ovat siistejä edelleen ja esim. neulejälki paljon tasaisempaa, kuin minulla. Käyttäytyy tunneilla hyvin ja kuuntelee opettajaa  Emme keksi muuta syytä numeron laskuun, kuin sen, että on poika. Jos tyttö tekee tekstiilityöt nopeasti, hän on taitava ja näppärä. Jos poika tekee nopeasti, hän hutiloi.

Vierailija
55/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tyttönä olisin halunnut valita puukässän ja mahdollisuus oli mutta en valinnutkaan kun kukaan muukaan tyttö ei valinnut ja menin sitten rättikässään. Eli kyllä ryhmäpaine ja odotukset vaikuttaa lapsiin. 

Vierailija
56/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mitä tapahtui? Mitä tapahtui koko suomalaiselle peruskoululle? Vassarit opetusministereinä. Se tapahtui. 

Grahn-Laasonen leikkasi eniten, kokkari. 

Vierailija
57/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"80-luvulla kun tyttö olisi ilmestynyt teknisten luokkaan olii varmaan se opettajakin kuollut nauruun. N55 "

Missä päin Suomea oikein asuit? Meillä oli 6 tyttöä teknisessä 80-luvun ala-asteella, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Ja mun isotäti oli muuten aikanaan kansakoulussa puutyön/veiston opettaja, joten en kyllä mitenkään silloin pikkutyttönä(kään) ajatellut että nikkarointi tms. olisi poikien juttu. 

N52 

Vierailija
58/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aika jännä ajatus, että Suomen voimakkaasti sukupuolittuneet työmarkkinat olisivat seurausta siitä, että meillä on ilmapiiri, jossa jokainen saa vapaasti olla oma itsensä. Siinä samassa vapaassa ja tasa-arvoisessa ilmapiirissä automyyjätkin puhuvat vain perheen isännälle."

Jännää mutta totta, että silloin kun saa vapaasti valita, niin sitä hakeutuu sellaiselle alalle, joka kiinnostaa ja tuntuu itselle sopivalta.

Onhan tuosta puhuttu ja ollut tutkimuksiakin jo vuosikaudet, että konservatiivisemmissa maissa korkealle kouluttautuvat naiset tavoittelevat usein miehisiksi miellettyjä aloja, kun taas sukupuolirooleiltasn liberaalimmissa maissa alat ovat "paradoksaalisesti" sukupuolittuneet voimakkaammin ja naiset suosivat esim sote-alaa. 

No joo, paradoksi tosiaankin. Jos naiset kulttuurisista syistä hakeutuvat hoiva-alalle, saavat huonon toimeentulon ja kantavat päävastuun perheen sisäisistä hoiva-asioista, millä tavalla maa on sukupuolirooleiltaan liberaalimpi kuin sellainen maa, jossa naiset hakeutuvat miesvaltaisille aloille?

Vierailija
59/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti kukaan opettaja lyttää.... Joo tota no kyllä lyttää, liian monet opettajatkin on sellaisia että ajattelee että tytöille on tyttöjen jutut ja pojille poikien jutut. Ja jos opettaja ei lyttää niin viimeistään ikätoverit lyttää. Varsinkin pojilla esiintyy sitä että kaikki tyttömäinen on tosi noloa ja siitä saa pilkkaa osakseen jos osoittaa mitään "tyttömäisyyttä".

Vierailija
60/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mitä tapahtui? Mitä tapahtui koko suomalaiselle peruskoululle? Vassarit opetusministereinä. Se tapahtui. 

Grahn-Laasonen leikkasi eniten, kokkari. 

Sanni on toimittaja, eli syvimmältä sisimmältään vasuri. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi