Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaa tässä tilanteessa asumiskulut?

Vierailija
09.02.2026 |

Asutaan minun velattomassa talossani, johon tehtiin isohko remontti. Nyt viime vuosien aikana mies on maksanut remonttia varten otettua asuntolainaa ja minä olen maksanut kaikki asumiskulut. Näin oli helpointa.

Nyt laina alkaa olla maksettu ja mies jo miettii miten sitten laskut jaetaan. Ei tarvitsisi miettiä, minä voin ne maksaa jatkossakin, mutta hän ei suostu. Tienaa enemmän.

Keskenäänhän nämä sovitaan, mutta kyselen silti miten muut on tehneet? Kriteerinä meillä on, ettei mitään laskuja ja kuluja aleta puolittaa. 

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko miehellä menisi rahaa asumiseen, jos hän asuisi yksin? Sen verran sinä elätät häntä nyt.

Vierailija
42/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä nimenomaan on yhteinen taloustili jolta maksetaan yhteiset kulut. Kun kyselet miten muut vastaavassa tilanteessa toimivat. Velaton talo on minun mutta asumiskulut ovat tietenkin yhteisiä. Itse tosin olen maksanut remonttini itse. 

Eli jos sinä olet laittanut asuntoosi kiinni esim 300 000 euroa, niin 3% korolla menetät joka kuukausi bruttona 750 euroa verrattuna siihen, että olisit voinut sijoittaa sen pääoman. Jos mies asuu luonasi ilman korvausta asumisesta, hän joi sijoittaa omaksi hyväkseen sen 300 000 ja tienaa joka kuukausi bruttona sen 750 euroa omaan taskuunsa.

Jos se on sinulle ok, niin mikäs siinä.

Jotta tuossa olisi perää, sun pitäisi ottaa käänteinen asuntolaina sille 300 tonnin maksetulle kämpälle. Koska jos AP olisi 300 tonnia laittanut sijoituksiin, ei silloin olisi tuota kämppää missä asuvat. Ja taas jos kämppää ajatellaan tuona 300 tonnin sijoituksena, hänen tulisi pyytää siitä vuokraa tuo 750€/kk.

Sanni16kerava 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole mikään 300 000 euron velaton talo 😅 Sellaisia ei tarvitse nyt murehtia. Ap

Vierailija
44/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä nimenomaan on yhteinen taloustili jolta maksetaan yhteiset kulut. Kun kyselet miten muut vastaavassa tilanteessa toimivat. Velaton talo on minun mutta asumiskulut ovat tietenkin yhteisiä. Itse tosin olen maksanut remonttini itse. 

Eli jos sinä olet laittanut asuntoosi kiinni esim 300 000 euroa, niin 3% korolla menetät joka kuukausi bruttona 750 euroa verrattuna siihen, että olisit voinut sijoittaa sen pääoman. Jos mies asuu luonasi ilman korvausta asumisesta, hän joi sijoittaa omaksi hyväkseen sen 300 000 ja tienaa joka kuukausi bruttona sen 750 euroa omaan taskuunsa.

Jotta tuossa olisi perää, sun pitäisi ottaa käänteinen asuntolaina sille 300 tonnin maksetulle kämpälle. Koska jos AP olisi 300 tonnia laittanut sijoituksi

Googlaa sana 'vaihtoehtoiskustannukset'. Sillä lailla lasketaan oikea hinta asioille.

Nyt mies elää ap:n siivellä. Se saattaa harmittaa ap:ta jälkikäteen, jos heille tulee ero. Mieshän voi vaikka pettää.

Onko teillä muuten avioehtoa? Parhaimmillaan mies voi pettää JA kävellä liitosta ulos puolet sinun ostamasi talosi arvosta taskussaan.

Vierailija
45/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko miehellä menisi rahaa asumiseen, jos hän asuisi yksin? Sen verran sinä elätät häntä nyt.

Menisi varmaan 800 euroa, tai vastaavaa. Mutta hän ei asu yksin. Vuoroin tässä elämässä on toisiamme elätetty, joten ei tuollaisia tarvitse miettiä. Ap

Vierailija
46/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisi varmaan 800 euroa, tai vastaavaa. Mutta hän ei asu yksin. Vuoroin tässä elämässä on toisiamme elätetty, joten ei tuollaisia tarvitse miettiä. Ap

Mitä sitten täältä kyselet, maksele vaan jatkossakin.

Vierailija
47/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon mies maksoi sitä remonttilainaa? 

Vierailija
48/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten täältä kyselet, maksele vaan jatkossakin.

Vinkkejä kyselin ja sain, ja asia ratkesi jo. Ei kaikkea tarvitse niin kuukausitolkulla vääntää 😊 ap

Vierailija
49/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että fifty-sixty.

Vierailija
50/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se sitten ihan mahdotonta avata yhteinen taloustili jonne molemmat siirtävät summan x joka kuukausi ja jolta yhteiset kulut maksetaan? 

On. Ap

Ok. No jos asioista haluaa tehdä vaikeeta niin mikäpä siinä. 

Mikään ei ole niin vaikeaa ja ahdistavaa kuin jotkut taloustilit. Aikuiset osaa maksaa laskut ilman yhteistiliä. Jos elämä on niin eurolleen, niin parempi olla yksin.

Kaikesta ihmiset ahdistuukin. On helppoa avata yksi tili, johon molemmilla on käyttöoikeus, sinne sovittu summa siirtymään automaattisesti palkkapäivänä ja laskut elaskuiksi. Ei mitään ylimääräistä säätöä ja molemmat pysyvät halutessaan kärryillä talouden kuluista.

Vierailija
51/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tietysti vähän eri tilanne ku talo yhteinen ja laina hoidettiin yhdessä. Kulut on jaettu mututuntumalla, toinen maksaa tyyliin sähköt, vedet ja vakuutukset, toinen ruokakulut.

Tää vois toimia meilläkin, koska inhoan käydä kaupassa, mies saisi jatkossa hoitaa sen homman 😀 ap

Se joka joutuu juoksevien kulujen maksajaksi häviää diilissä ja paljon. Kannattaa vähän laskeskella kuinka paljon dinne ruokauppaan ,Alkoon , Mäkkärille tms. rahaa palaa. Summa nimittäin on kuukausitasolla moninkertainen verrattuna aina saman suuruiseen vakuutuslaskuun ja melko tasaisesti saman suuruiseen sähkölaskuun. Monet naiset erehtyy luulemaan että kyseiset laskut on iso kulu ja siksi isotuloisempi mies ne usein hoitaa. Vaan kun noita laskuja tulee ehkä vain yksi vuodessa 🙄🤭 Sen sijaan juoksevat kulut kohoavat satoihin euroihin joka ikinen kuukausi. Älkää ikinä suostuko maksamaan juoksevia kuluja yksin!

Vierailija
52/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se sitten ihan mahdotonta avata yhteinen taloustili jonne molemmat siirtävät summan x joka kuukausi ja jolta yhteiset kulut maksetaan? 

On. Ap

Ok. No jos asioista haluaa tehdä vaikeeta niin mikäpä siinä. 

Mikään ei ole niin vaikeaa ja ahdistavaa kuin jotkut taloustilit. Aikuiset osaa maksaa laskut ilman yhteistiliä. Jos elämä on niin eurolleen, niin parempi olla yksin.

Kaikesta ihmiset ahdistuukin. On helppoa avata yksi tili, johon molemmilla on käyttöoikeus, sinne sovittu summa siirtymään automaattisesti palkkapäivänä ja laskut elaskuiksi. Ei mitään ylimääräistä säätöä ja molemmat pysyvät halutessaan kärryillä ta

Tämä varmasti toimii tosi hyvin uudessa suhteessa, jossa ollaan tarkkoja siitä että kaikki menee puoliksi. Ap

Vierailija
53/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan ymmärrä. Asutaan yhdessä, ollaan naimisissa, rakastetaan toisiamme, jaetaan kaikki. Paitsi rahat. Mikä ihme siinä on, ettei voi olla yhteinen tili ja molemmat saavat käyttää sieltä? Näin meillä ja hyvin toimii.

Vierailija
54/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tietysti vähän eri tilanne ku talo yhteinen ja laina hoidettiin yhdessä. Kulut on jaettu mututuntumalla, toinen maksaa tyyliin sähköt, vedet ja vakuutukset, toinen ruokakulut.

Tää vois toimia meilläkin, koska inhoan käydä kaupassa, mies saisi jatkossa hoitaa sen homman 😀 ap

Se joka joutuu juoksevien kulujen maksajaksi häviää diilissä ja paljon. Kannattaa vähän laskeskella kuinka paljon dinne ruokauppaan ,Alkoon , Mäkkärille tms. rahaa palaa. Summa nimittäin on kuukausitasolla moninkertainen verrattuna aina saman suuruiseen vakuutuslaskuun ja melko tasaisesti saman suuruiseen sähkölaskuun. Monet naiset erehtyy luulemaan että kyseiset laskut on iso kulu ja siksi isotuloisempi mies ne usein hoitaa. Vaan kun noita laskuja tulee ehkä vain yksi vuodessa 🙄🤭 Sen sijaan juoksevat kulut kohoavat satoihin

Aika tarkkaan nuo ruokamenot tiedetään, kun Bonus-korttia käytetään. Eikä nyt tokikaan kaikki kulut miehen maksettavaksi menisi, käynhän minäkin kaupassa ja teen paljon muita hankintoja, plus mitä menee lapsille. Esimerkiksi kun lapsi tarvitsi apua takuuvuokraan, minä sen maksoin. Jne. Mutta tuo on selkeä peruskaava jatkoon 👍🏻 ap

Vierailija
55/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan ymmärrä. Asutaan yhdessä, ollaan naimisissa, rakastetaan toisiamme, jaetaan kaikki. Paitsi rahat. Mikä ihme siinä on, ettei voi olla yhteinen tili ja molemmat saavat käyttää sieltä? Näin meillä ja hyvin toimii.

Meillä on aivan suhteen alusta alkaen ollut yhteiset rahat. Eikä ikinä ole rahasta tarvinnut riidellä. Omat tilit on, mutta käyttöoikeudet niihin. Ei vaan ole tarvetta ollut käyttää toisen tiliä juuri koskaan.

Laskut, ruuat ym se on maksanut, joka on ehtinyt, jolla on sillä hetkellä ollut enemmän rahaa, jne. Tai e-laskujen tultua se, jolle lasku tulee. 

Mitään yhtä yhteistä tiliä ei ole koskaan ollut, eikä sille ole tarvettakaan, kun homma hoituu muutenkin. Ap

Vierailija
56/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se joka joutuu juoksevien kulujen maksajaksi häviää diilissä ja paljon. Kannattaa vähän laskeskella kuinka paljon dinne ruokauppaan ,Alkoon , Mäkkärille tms. rahaa palaa. Summa nimittäin on kuukausitasolla moninkertainen verrattuna aina saman suuruiseen vakuutuslaskuun ja melko tasaisesti saman suuruiseen sähkölaskuun. Monet naiset erehtyy luulemaan että kyseiset laskut on iso kulu ja siksi isotuloisempi mies ne usein hoitaa. Vaan kun noita laskuja tulee ehkä vain yksi vuodessa 🙄🤭 Sen sijaan juoksevat kulut kohoavat satoihin

Tähän piti vielä sanoa, että meillä ei mene rahaa Alkoon tai mäkkärille. Nyt puhuttiin ruokakaupan kuluista. Ap

Vierailija
57/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat ymmärtäneet, että yhteinen tili tarkoittaa 50-50 jakoa. Ei tarkoita, jako voi olla mitä hyvänä 0-100 ja 50-50 välillä. Simppeliä elämäntilanteiden ja tulojen vaihdellessa pitkän suhteen aikana, kun laskujen maksajaa ei tarvitse uudelleen selvitellä vaan parempituloinen vain laittaa tilille enemmän rahaa. Näin minä tein, kun mies oli pitkään työttömänä. 

Vierailija
58/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän asu ilman korvausta, hän maksaa puolet yhteisistä kuluista. 

Vierailija
59/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteilla mies halusi maksaa remonttilainan pois? Syntyykö tällaisesta toiminnasta jonkinlaista omistusosuutta taloon? Kumpi sitä remonttia alunperin halusi? Miksi joku haluaisi maksaa remontin saamatta mitään vastikkeeksi?

Itse olin niin hölmö että osallistuin isoon keittiöremonttiin josta maksoin puolet. Ehdittiin asua siinä kämpässä sitten vain vuoden sen jälkeen. En omistanut kämpästä mitään. Rahallinen panostukseni oli kankkulan kaivo. Ihan naurattaa oma typeryys.

Ja aloittajalle: oikea tapa toimia on tietenkin yhteinen tili, josta maksetaan yhteisiä kuluja: sähkö, vesi, lämmitys, vakuutukset, netti...

Vierailija
60/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteilla mies halusi maksaa remonttilainan pois? Syntyykö tällaisesta toiminnasta jonkinlaista omistusosuutta taloon? Kumpi sitä remonttia alunperin halusi? Miksi joku haluaisi maksaa remontin saamatta mitään vastikkeeksi?

Itse olin niin hölmö että osallistuin isoon keittiöremonttiin josta maksoin puolet. Ehdittiin asua siinä kämpässä sitten vain vuoden sen jälkeen. En omistanut kämpästä mitään. Rahallinen panostukseni oli kankkulan kaivo. Ihan naurattaa oma typeryys.

Ja aloittajalle: oikea tapa toimia on tietenkin yhteinen tili, josta maksetaan yhteisiä kuluja: sähkö, vesi, lämmitys, vakuutukset, netti...

Remontti oli aivan pakko tehdä, että tähän pystyi muuttamaan. Ja mies siis halusi maksaa lainan, koska kaikki ne muut laskut tulivat ja tulevat jatkossakin minulle. 

Tämä talo jää aikanaan perinnöksi meidän yhteisille lapsille ja se riittää hänelle. Hän ei myöskään olisi suostunut asumaan tässä maksamatta yhtään mitään. Ap