Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaa tässä tilanteessa asumiskulut?

Vierailija
09.02.2026 |

Asutaan minun velattomassa talossani, johon tehtiin isohko remontti. Nyt viime vuosien aikana mies on maksanut remonttia varten otettua asuntolainaa ja minä olen maksanut kaikki asumiskulut. Näin oli helpointa.

Nyt laina alkaa olla maksettu ja mies jo miettii miten sitten laskut jaetaan. Ei tarvitsisi miettiä, minä voin ne maksaa jatkossakin, mutta hän ei suostu. Tienaa enemmän.

Keskenäänhän nämä sovitaan, mutta kyselen silti miten muut on tehneet? Kriteerinä meillä on, ettei mitään laskuja ja kuluja aleta puolittaa. 

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vTalon omistaja vastaa remonttikuluista, koska ne lisäävät talon arvoa. 

Juoksevat asumiskulut jaetaan puoliksi tai jollain muulla perusteella. Nämä ovat kuluja, jotka eivät lisää talon arvoa (lämmitys, sähkö, vesi, jätemaksut, vakuutus jne.)

Eli toinenko voi käyttää ilmaiseksi toisen sijoitusta? Ja toisen omaisuuden arvo laskee vähitellen ilman, että toinen asuja maksaa mitään talon käytöstä?

Vierailija
62/112 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vTalon omistaja vastaa remonttikuluista, koska ne lisäävät talon arvoa. 

Juoksevat asumiskulut jaetaan puoliksi tai jollain muulla perusteella. Nämä ovat kuluja, jotka eivät lisää talon arvoa (lämmitys, sähkö, vesi, jätemaksut, vakuutus jne.)

Eli toinenko voi käyttää ilmaiseksi toisen sijoitusta? Ja toisen omaisuuden arvo laskee vähitellen ilman, että toinen asuja maksaa mitään talon käytöstä?

Tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mitään ei voisi puolittaa?

Vierailija
64/112 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se sitten ihan mahdotonta avata yhteinen taloustili jonne molemmat siirtävät summan x joka kuukausi ja jolta yhteiset kulut maksetaan? 

On. Ap

Ok. No jos asioista haluaa tehdä vaikeeta niin mikäpä siinä. 

Mikään ei ole niin vaikeaa ja ahdistavaa kuin jotkut taloustilit. Aikuiset osaa maksaa laskut ilman yhteistiliä. Jos elämä on niin eurolleen, niin parempi olla yksin.

Ja minusta taas tosi helppo. Omalta tililtä raha siirtyy automaattisesti kerran kuussa. Sieltä menee kaikki laskut ja ruuat. Vaatteet ja lääkkeet ja omat matkat ja harrastukset kumpikin maksaa omalta tililtä. Ja mies maksaa alkoholinsa itse. En suostu siihen rahojani laittamaan kun en itse juo. Kaksi eri korttia on kummallakin lompakossa.

Vierailija
65/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se sitten ihan mahdotonta avata yhteinen taloustili jonne molemmat siirtävät summan x joka kuukausi ja jolta yhteiset kulut maksetaan? 

On. Ap

Ok. No jos asioista haluaa tehdä vaikeeta niin mikäpä siinä. 

Mikään ei ole niin vaikeaa ja ahdistavaa kuin jotkut taloustilit. Aikuiset osaa maksaa laskut ilman yhteistiliä. Jos elämä on niin eurolleen, niin parempi olla yksin.

Taloustili on kaikkein helpoin. Kaikki yhteiset kulut maksetaan sieltä. Ei tarvitse jokaisen laskun kohdalla erikseen miettiä ja keskustella, että kumpi maksaa. 
Ap ja hänen puolisonsakin välttyisivät tuolta mietinnältä, jos heillä olisi taloustili. Tietysti jos tykkää tehdä metatöitä, niin mikäs siinä.

Vierailija
66/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ei halua. Koska ei ikinä olla mitään puoliteltu, niin emme lähde siihen nytkään. Täysin vieras tapa meille, riittää kun molemmat jotain maksaa ja molemmille myös jää jotain. Ja jos ei jäisikään, toinen siirtää rahaa, mutta näin nyt ei yleensä käy.

Meille on myös vieras ajatus ettei esimerkiksi voitaisi maksaa toisen omia ostoksia, kuten jossain kommentissa alkoholi. Voin aivan hyvin maksaa miehen silmälasit tai moottoripyörän öljyt. Hän voi maksaa mun autoon talvirenkaat tai vaikka mun kuntosalikortin. Kun rahat on kuitenkin yhteisiä. Ap

Vierailija
67/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies luottokelvoton yrittäjä vai miksi ette ostaneet taloa yhdessä 50/50? 

Meillä on aina kaikki ostettu 50/50, niin asunnot, mökki kuin metsäpalstatkin. Meillä myös kaikki tulot tulevat yhteiselle tilille, palkat, vuokrat, metsätulot. Tililtä maksetaan kaikki menot ja siirretään rahaa samat summat kummankin sijoitusrahastoihin.

Eipä ole kertaakaan 40 vuoteen tarvinnut miettiä, kuka maksaa mitäkin, vaikka tulotasot ovat välillä olleet hyvinkin erilaiset. 

Vierailija
68/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa ilman avioehtoa omaisuus on periaatteessa 50 - 50. Jos tulee ero, lasketaan omaisuuden arvot yhteen, vähennetään velat ja lopputulos jaetaan kahdella. 

Vierailija
69/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei halua. Koska ei ikinä olla mitään puoliteltu, niin emme lähde siihen nytkään. Täysin vieras tapa meille, riittää kun molemmat jotain maksaa ja molemmille myös jää jotain. Ja jos ei jäisikään, toinen siirtää rahaa, mutta näin nyt ei yleensä käy.

Meille on myös vieras ajatus ettei esimerkiksi voitaisi maksaa toisen omia ostoksia, kuten jossain kommentissa alkoholi. Voin aivan hyvin maksaa miehen silmälasit tai moottoripyörän öljyt. Hän voi maksaa mun autoon talvirenkaat tai vaikka mun kuntosalikortin. Kun rahat on kuitenkin yhteisiä. Ap

No jokainen toimii kuten tahtoo. Yleisin suositus on, että perustetaan yhteinen tili, jolle kumpikin laittaa yhtä suuren prosentin tuloistaan esim.80%, ja sitten tililtä maksetaan kaikki laskut, ruuat, lasten menot, kodin tarvikkeet, matkat, harrastukset yms 

Vierailija
70/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laskut tulevat vain toiselle, niin mitä toinen tietää niistä? Onko mitään käsitystä siitä, minkä kokoisia ja miltä laskuttajalta laskuja tulee, paljonko taloudessa kuluu vettä ja sähköä? Kun laskujen maksaja yllättäen menehtyy, niin kaiken muun surun ja asioiden hoidon ohella toinen joutuu setvimään nämäkin asiat.

Vierailija
71/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina kaikki ostettu 50/50, niin asunnot, mökki kuin metsäpalstatkin. Meillä myös kaikki tulot tulevat yhteiselle tilille, palkat, vuokrat, metsätulot. Tililtä maksetaan kaikki menot ja siirretään rahaa samat summat kummankin sijoitusrahastoihin.

Eipä ole kertaakaan 40 vuoteen tarvinnut miettiä, kuka maksaa mitäkin, vaikka tulotasot ovat välillä olleet hyvinkin erilaiset. 

Olen eri, mutta en haluaisi kaikkia rahoja yhteiselle tilille, koska meillä on erilaiset kulutustavat. Sen takia on yhteinen taloustili, josta maksetaan yhteiset menot ja sitten molemmat tekevät mitä haluavat omilla rahoillaan. 

Vierailija
72/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on rahat yhteisiä, niin miksi kyselet miten kulut jaetaan? Maksatte kaikki sieltä yhteisistä rahoista. 

Vierailija
73/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko niin varakkaita molemmat, että pystytte ongelmitta pitämään elintasonne vaikka tulisi erokin. Hienoa jos näin on ja silloin ei ole mitään väliä kuka maksaa mitäkin. 

Jos kuitenkin voisi tulla taloudellisia ongelmia, niin maksakaa siten kuin reiluksi näette. Anna miehen maksaa vaikka ruuat ja maksa sinä kaikki muu. 

Vierailija
74/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta en haluaisi kaikkia rahoja yhteiselle tilille, koska meillä on erilaiset kulutustavat. Sen takia on yhteinen taloustili, josta maksetaan yhteiset menot ja sitten molemmat tekevät mitä haluavat omilla rahoillaan. 

Minulle pankin varainhoitaja sanoi, että niillä ihmisillä, joilla on yhteinen tili, on eniten omaisuutta. Mistä se johtuu, en tiedä, mutta kuulemma yhteisen tilin omistajat siirtävät rahaa myös yhteiselle säästötilille ja sinne kertyneillä varoilla ostetaan sitten se ensimmäinen sijoitusasunto ja sitten toinen...

Vierailija
75/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulle pankin varainhoitaja sanoi, että niillä ihmisillä, joilla on yhteinen tili, on eniten omaisuutta. Mistä se johtuu, en tiedä, mutta kuulemma yhteisen tilin omistajat siirtävät rahaa myös yhteiselle säästötilille ja sinne kertyneillä varoilla ostetaan sitten se ensimmäinen sijoitusasunto ja sitten toinen..."

Meillä on yhteinen taloustili ja sitten omat tilit, säästötilit sekä sijoitustilit. Kumpikin sijoittaa, mutta eri kohteisiin. 

Mulla on sijoitusasunto, johon puolisoni ei halunnut osallistua. Hän sijoittaa paljon osakkeisiin, joista minä taas en ole innostunut.  Kumpikin on kylläkin sijoittanut kultaan. Puoliso osti sitä jo yli 10 vuotta sitten ja minä hieman myöhemmin. 

Vierailija
76/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se mene niin että kumpikin laitta 10% tuloista yhteiselle tilillä ja laskut sekä lomamatkat hoidetaan siltä?

Aika isot tulot täytyy olla, jos 10 % riittää.

Vierailija
77/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme ostaneet taloa, vaan se tuli minulle perintönä. Meilläkin on mennyt yli 30 vuotta niin ettei maksamisia ole tarvinnut pohtia, vaikka tulot meilläkin vaihdelleet hyvin paljon. Nyt pohdittiin se hetki kun mies halusi maksaa _jotain_ lainanmaksun päätyttyäkin ja mietittiin, mitä. No se ratkesikin hyvin jo. Ap

Vierailija
78/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos laskut tulevat vain toiselle, niin mitä toinen tietää niistä? Onko mitään käsitystä siitä, minkä kokoisia ja miltä laskuttajalta laskuja tulee, paljonko taloudessa kuluu vettä ja sähköä? Kun laskujen maksaja yllättäen menehtyy, niin kaiken muun surun ja asioiden hoidon ohella toinen joutuu setvimään nämäkin asiat.

Kyllä näistä jonkun verran jutellaan. Vakuutuksista mies ei juurikaan tiedä, verot, nuohous ja jätehuolto ei ole iso summa, vesimaksu on kiinteä ja sähköstä jutellaan silloin tällöin. Lähinnä jos on kulunut paljon, niin mietitään mistä johtuu. 

Minun tililtänihän sen näkee, mille firmoille mitäkin olen maksanut. Ap

Vierailija
79/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko niin varakkaita molemmat, että pystytte ongelmitta pitämään elintasonne vaikka tulisi erokin. Hienoa jos näin on ja silloin ei ole mitään väliä kuka maksaa mitäkin. 

Jos kuitenkin voisi tulla taloudellisia ongelmia, niin maksakaa siten kuin reiluksi näette. Anna miehen maksaa vaikka ruuat ja maksa sinä kaikki muu. 

Ei ole nyt eroa tulossa ja jos tulisikin, sen jälkeen varmaan molemmat maksaa omat laskunsa ja kulunsa 😀 ap

Vierailija
80/112 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se mene niin että kumpikin laitta 10% tuloista yhteiselle tilillä ja laskut sekä lomamatkat hoidetaan siltä?

Aika isot tulot täytyy olla, jos 10 % riittää.

Trollihan se.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme