Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaa tässä tilanteessa asumiskulut?

Vierailija
09.02.2026 |

Asutaan minun velattomassa talossani, johon tehtiin isohko remontti. Nyt viime vuosien aikana mies on maksanut remonttia varten otettua asuntolainaa ja minä olen maksanut kaikki asumiskulut. Näin oli helpointa.

Nyt laina alkaa olla maksettu ja mies jo miettii miten sitten laskut jaetaan. Ei tarvitsisi miettiä, minä voin ne maksaa jatkossakin, mutta hän ei suostu. Tienaa enemmän.

Keskenäänhän nämä sovitaan, mutta kyselen silti miten muut on tehneet? Kriteerinä meillä on, ettei mitään laskuja ja kuluja aleta puolittaa. 

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vTalon omistaja vastaa remonttikuluista, koska ne lisäävät talon arvoa. 

Juoksevat asumiskulut jaetaan puoliksi tai jollain muulla perusteella. Nämä ovat kuluja, jotka eivät lisää talon arvoa (lämmitys, sähkö, vesi, jätemaksut, vakuutus jne.)

Eli toinenko voi käyttää ilmaiseksi toisen sijoitusta? Ja toisen omaisuuden arvo laskee vähitellen ilman, että toinen asuja maksaa mitään talon käytöstä?

Vierailija
62/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vTalon omistaja vastaa remonttikuluista, koska ne lisäävät talon arvoa. 

Juoksevat asumiskulut jaetaan puoliksi tai jollain muulla perusteella. Nämä ovat kuluja, jotka eivät lisää talon arvoa (lämmitys, sähkö, vesi, jätemaksut, vakuutus jne.)

Eli toinenko voi käyttää ilmaiseksi toisen sijoitusta? Ja toisen omaisuuden arvo laskee vähitellen ilman, että toinen asuja maksaa mitään talon käytöstä?

Tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mitään ei voisi puolittaa?

Vierailija
64/64 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se sitten ihan mahdotonta avata yhteinen taloustili jonne molemmat siirtävät summan x joka kuukausi ja jolta yhteiset kulut maksetaan? 

On. Ap

Ok. No jos asioista haluaa tehdä vaikeeta niin mikäpä siinä. 

Mikään ei ole niin vaikeaa ja ahdistavaa kuin jotkut taloustilit. Aikuiset osaa maksaa laskut ilman yhteistiliä. Jos elämä on niin eurolleen, niin parempi olla yksin.

Ja minusta taas tosi helppo. Omalta tililtä raha siirtyy automaattisesti kerran kuussa. Sieltä menee kaikki laskut ja ruuat. Vaatteet ja lääkkeet ja omat matkat ja harrastukset kumpikin maksaa omalta tililtä. Ja mies maksaa alkoholinsa itse. En suostu siihen rahojani laittamaan kun en itse juo. Kaksi eri korttia on kummallakin lompakossa.