Miten jakaa tässä tilanteessa asumiskulut?
Asutaan minun velattomassa talossani, johon tehtiin isohko remontti. Nyt viime vuosien aikana mies on maksanut remonttia varten otettua asuntolainaa ja minä olen maksanut kaikki asumiskulut. Näin oli helpointa.
Nyt laina alkaa olla maksettu ja mies jo miettii miten sitten laskut jaetaan. Ei tarvitsisi miettiä, minä voin ne maksaa jatkossakin, mutta hän ei suostu. Tienaa enemmän.
Keskenäänhän nämä sovitaan, mutta kyselen silti miten muut on tehneet? Kriteerinä meillä on, ettei mitään laskuja ja kuluja aleta puolittaa.
Kommentit (64)
Meillä nimenomaan on yhteinen taloustili jolta maksetaan yhteiset kulut. Kun kyselet miten muut vastaavassa tilanteessa toimivat. Velaton talo on minun mutta asumiskulut ovat tietenkin yhteisiä. Itse tosin olen maksanut remonttini itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten ihan mahdotonta avata yhteinen taloustili jonne molemmat siirtävät summan x joka kuukausi ja jolta yhteiset kulut maksetaan?
On. Ap
Ok. No jos asioista haluaa tehdä vaikeeta niin mikäpä siinä.
Mikään ei ole niin vaikeaa ja ahdistavaa kuin jotkut taloustilit. Aikuiset osaa maksaa laskut ilman yhteistiliä. Jos elämä on niin eurolleen, niin parempi olla yksin.
Eipä osaa näköjään tässäkään tapauksessa kun ihan vauvapalstalta pitää kysyä.
Vierailija kirjoitti:
vTalon omistaja vastaa remonttikuluista, koska ne lisäävät talon arvoa.
Juoksevat asumiskulut jaetaan puoliksi tai jollain muulla perusteella. Nämä ovat kuluja, jotka eivät lisää talon arvoa (lämmitys, sähkö, vesi, jätemaksut, vakuutus jne.)
Pelkkien juoksevien kulujen maksaminen ei kompensoi käyttöä. Kaikilla rakennuksen osilla on tekninen käyttöikä, joka on rajallinen. Sopivampi vertaus oli vuokra, jota vastaavasta joutuisi maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tietysti vähän eri tilanne ku talo yhteinen ja laina hoidettiin yhdessä. Kulut on jaettu mututuntumalla, toinen maksaa tyyliin sähköt, vedet ja vakuutukset, toinen ruokakulut.
Tää vois toimia meilläkin, koska inhoan käydä kaupassa, mies saisi jatkossa hoitaa sen homman 😀 ap
Jep ja jos tulee remonttia tms isompaa niin yleensä isotuloisempi maksaa, joskus sitten pienituloisempi. Rahasta en suostu tappelemaan enkä säätämään laskujen ja tilien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoksevat asumiskulut jaetaan puoliksi tai jollain muulla perusteella. Nämä ovat kuluja, jotka eivät lisää talon arvoa (lämmitys, sähkö, vesi, jätemaksut, vakuutus jne.)
Pelkkien juoksevien kulujen maksaminen ei kompensoi käyttöä. Kaikilla rakennuksen osilla on tekninen käyttöikä, joka on rajallinen. Sopivampi vertaus oli vuokra, jota vastaavasta joutuisi maksamaan.
Eli kun noita joutuu miettimään niin erilleen muutto on ainut vaihtoehto.
Eikös se mene niin että kumpikin laitta 10% tuloista yhteiselle tilillä ja laskut sekä lomamatkat hoidetaan siltä?
molemmat laittaa vaikka 500e/kk taloustilille yhteisiin kuluihin. muuten kukin hoitaa omat laskunsa. jos taas miehen nimi lisätään omistuskirjoihin ja maksaa naiselle puolet arvosta, menee sen jälkeen kaikki tasan. jos suhde on vahvalla pohjalla (mitä epäilen) voi myös hankkia yhteisen asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette muuttanut yhteen? Myy talosi ja ostakaa tilalle 50/50 omistuksella.
Tai nyt vaan asumiskulut puoliksi ja molemmille omat jääkaapit. Jos omia autojanne lämmittää niin molemmat ostaa omat agrekaatit joista virtaa. Suihkuihin omat vesivaraajat tietenkin.
Ollaan asuttu yhdessä puolet elämästämme ja miksi? Koska haluttiin? Nykyisessä talossa ollaan asuttu joitain vuosia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa mies voisi kyllä maksaa asumiskulut kokonaan. Sillä nainen on sijoittanut asuntoon, ei tuloa, ja mies hyötyy halvan asumisen muodossa. Mies taas sijoittanut saman rahan ja saa tuottoa. Tai vaikka ei olisikaan sijoittanut, niin joka tapauksessa asumiskulu on hänelle pienempi kuin vuokra-asunnossa, vaikka maksaisi kaikki asumiskulut.
Molemmille win win tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten ihan mahdotonta avata yhteinen taloustili jonne molemmat siirtävät summan x joka kuukausi ja jolta yhteiset kulut maksetaan?
On. Ap
Ei, vaan nimenomaan mennään helpomman kautta. Ap
Kiitti, tähän löytyi nyt jo ratkaisu, ihan huippua! Eli jatkossa mies maksaa pääasiassa sapuskat ja autojen bensat koska hän autoilla 99% ajaakin, eli helposti menee noin. Minä maksan asumiskulut, sekin helppoa. Tämä tuli valmiiksi 👍🏻 ap
Mielestäni yksinkertaisinta olisi kysyä mieheltäsi.
Luulen että on häviävän pieni todennäköisyys sille että jollakulla täällä olisi täysin vertailukelpoinen tilanne ollut ja että heidän tekemän ratkaisu kelpaisi myös sinulle.
MIes maksaa asumisen kulut tietenkin.
Ja jos ois toisinpäin,mies maksaisi sittenkin asumisen kulut, kuten monissa ketjuissa on asia todettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen nimissä laskut tulevat? Yleensä syntyy rähinä, kumman TÄYTYY maksaa laskut, mutta teillä on rajut painimatsit, kumpi SAA maksaa laskut ;)
Ne tulee mulle koska olen omistaja, ja siksi olenkin ne tähän saakka maksanut. Kun tosiaan helppo niin. Ja voisin jatkaa näin, koska helppo. Ap
Miksi sinä täällä kyselet, jos on niin helppoa.
Miten mies on saanut ASUNTOlainaa REMONTTIA varten asuntoon, jota hän EI edes omista?
Nyt on mielenkiintoinen keissi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tietysti vähän eri tilanne ku talo yhteinen ja laina hoidettiin yhdessä. Kulut on jaettu mututuntumalla, toinen maksaa tyyliin sähköt, vedet ja vakuutukset, toinen ruokakulut.
Tää vois toimia meilläkin, koska inhoan käydä kaupassa, mies saisi jatkossa hoitaa sen homman 😀 ap
Jep ja jos tulee remonttia tms isompaa niin yleensä isotuloisempi maksaa, joskus sitten pienituloisempi. Rahasta en suostu tappelemaan enkä säätämään laskujen ja tilien kanssa.
No juuri tämä. Mies ehdotti alkuun, että siirretään osa laskuista hänen nimiinsä. En näe mitään järkeä tuollaisissa säätämisissä 😅 Mutta tämä ruokakulujen maksaminen on oikein hyvä, ja muut hoituu kuten ennenkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä nimenomaan on yhteinen taloustili jolta maksetaan yhteiset kulut. Kun kyselet miten muut vastaavassa tilanteessa toimivat. Velaton talo on minun mutta asumiskulut ovat tietenkin yhteisiä. Itse tosin olen maksanut remonttini itse.
Eli jos sinä olet laittanut asuntoosi kiinni esim 300 000 euroa, niin 3% korolla menetät joka kuukausi bruttona 750 euroa verrattuna siihen, että olisit voinut sijoittaa sen pääoman. Jos mies asuu luonasi ilman korvausta asumisesta, hän joi sijoittaa omaksi hyväkseen sen 300 000 ja tienaa joka kuukausi bruttona sen 750 euroa omaan taskuunsa.
Jos se on sinulle ok, niin mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Miten mies on saanut ASUNTOlainaa REMONTTIA varten asuntoon, jota hän EI edes omista?
Nyt on mielenkiintoinen keissi.
Ihan yhteinen laina oli. Joka meni siis hänen tililtään, koska minä maksoin kaiken muun. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Ap
Mikään ei ole niin vaikeaa ja ahdistavaa kuin jotkut taloustilit. Aikuiset osaa maksaa laskut ilman yhteistiliä. Jos elämä on niin eurolleen, niin parempi olla yksin.
Meillä on taloustili, jonne kumpakin laittaa tilipäivänä nykyään 1500€/kk. Sieltä maksetaan kaikki yhteiset kulut, asunto, ruoka, autokulut, lasten menot ymym. Loput rahat mitä kunkin tilistä jää, on kummankin omaa rahaa, minkä käyttöä ei tartte selitellä eikä lupia kysellä keltään koskaan missään.
Toiminut hemmetin hyvin yli 25 vuotta, en ole vaikeutta enkä ahdistavuutta vielä löytänyt tuosta. M43
Mies maksaa 150 % ja lisäksi antaa kaikki jäljelle jäävät rahansa naiselle. Tasajako siis.