Helppo ja maukas kasvisruoka?
9- vuotias tyttäreni oli lukenut lehdestä, että kasvisruokien syöntiä tulisi lisätä, jotta maapallon resurssit riittäisivät pidempään. Hän riemastui suunnattomasti siitä, että tässä on jookin oikea konkreettinen työ, jonka hän voi tehdä ihan itse suojellakseen ympäristöään. Olemme melkoisen kokemattomia kasvisruuan valmistajia, joten kysyn siis teiltä neuvoa. Mikä olisi hyvä ja maukas kasvisruoka jonka 9- vuotias voisi tehdä ihan itse perheelle ruuaksi? Saisinkohan myös reseptin? Kiitos!
Kommentit (16)
Täytyykin tutustua antamaasi sivustoon kunnolla ja ostaa soijarouhetta. Soijarouheella olisi luultavasti helpoin aloittaa lapsen kanssa ruuan tekeminen, kunnes muut ohjeet tulevat tutuiksi meille vanhemmille ( jotta pystymme neuvomaan ). Kiitos!
Osaisiko joku suositella jotain yksinkertaista hyväksi todettua kasvisruokaa?
Ap
Mutta aivan ihanaa kasviskeittoa saa kun keittää vaikka perunaa, porkkanaa ja selleriä, kaataa ylimääräisen keitinveden pois, muussaa vaikka sauvasekoittimella ja halutessaan voi lisätä vaikka lorauksen kevytruokakermaa.
Tätä parempaa kasviskeittoa en tiedä, keitosta tulee maukas ja hyvin paksu. Voisin syödä vaikka kuinka paljon.
Myös raastetusta perunasta, porkkanasta tai mistä tahansa juureksesta saa aivan ihania pihvejä paistinpannulla! Mukaan tietysti kananmunaa jotta pysyy koossa.
esim.
-pinaattikeitto/-letut
-tomaattikeitto
-lanttu- ja porkkanalaatikko
-kasvishernekeitto
-kasvigratiini(jonka voi tehdä ihan niin että ostaa pakasteesta kasvispussin, maustaa hiukan ja kaataa 3juustonkerman päälle ja uuniin, riisiä voi keittää lisukkeeksi)
-fetasalaatti
Kasvipihvit on helppo tehdä(googlaa ohjeita) samoin erilaiset kasviskeitot joita voi maustaa halutessaan raejuustolla/smetanalla/ruokakermalla/koskenlaskijalla
Punajuuri on oiva herkku, kasviborssikeitto on ihanaa, samoin homejuustonystäville punajuurivuoka, ja punajuuripihvit ovat myös hyviä:)
Kannattaa katsoa netistä ohjeita tai ostaa kasviskeittokirja, kun oppii perusjutut niin ruuan valmistus on helppoa!:)
- herkkusieni-riisi-täytteiset paprikat
- kasvisrisotto
- kasviswokki
- kesäkeitto
- parsakeitto
- kasvisminestronekeitto
- kasvisversio chili con carnesta
- kasvispihvit
onhan noita vaikka mitä, meillä syödään lihaa vaan pari kertaa viikossa
http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku
Ja kun klikkaar rastin ruutuihin "kasvisruoka" ja valmistusajaksi "alle 30 min"
tulee täilläisiä ohjeita:
http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/hakutulokset/?page=1&name=&time=…
t.edellinen , en muista numeroani
Tyttäreni teki perunaporkkanasellerikeiton. Mukaan lisäsimme ruokakermaa. Lopputulos oli tosi maukas ja tyttö ylpeä. Kiitos vinkkien antajille, laitamme linkit talteen, niin voimme viikoittain tehdä aina jotakin uutta hyvää.
Ap
se tehdään ihan samaan tapaan kuin tavallisen makaronilaatikkokin, mutta jauhelihan tilalle hyviä kasvissuikaleita/kuutioita, esim: sipulia, paprikaa (paljon;), porkkanaa tms. Niitä voi vähän kuullottaa ja maustaa samalla suolalla tai soijalla, pippurilla jne.
Joskus olen tehnyt niinkin, että olen muna-maidon tilalle laittanut pienen purkillisen tuorejuustoa....NAM. Muna-maito kannattaa kans maustaa jollain (suolaa, pippuria tai mistä nyt ikinä tykkää)
Kasvisrisottoa voi tehdä samalla tavalla. Samoin linssejä voi laittaa kasviskeittoon lihan sijasta. Kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla (esim. punaiset linssit), koska ne oikeasti on hyviä. EIkä mitenkään häiritsevän makuisia.
Kuinka linssejä käytetään? Liotetaanko niitä ja miten kypsytetään? Ja varmasti hölmö kysymys soijarouheesta; Mikä ero on tummalla soijarouheella ja vaalealla soijarouheella? Onko käyttötarkoituksessa eroa? Entä maussa?
Ap :)
vaihtelua vihaisille äänenpainoille monissa ketjuissa :)
Mä suosittelen vastaisuuden varalla kirjaa "Herkullista kotiruokaa lapselle" (vai miten se nyt olikaan???) Siinä on tosi kiva + helppo kasvisruokaosio.
Tyttäreni teki perunaporkkanasellerikeiton. Mukaan lisäsimme ruokakermaa. Lopputulos oli tosi maukas ja tyttö ylpeä. Kiitos vinkkien antajille, laitamme linkit talteen, niin voimme viikoittain tehdä aina jotakin uutta hyvää.
Ap
Voin kuvitella tyttösi, ylpeänä ja onnellisena :-) Kiva olet, kun kannustat tyttöäsi tässä hänelle ajankohtaisessa, tärkeässä asiassa.
Ensinnäkin hän on juuri tajunnut, että löytää lehdistä ja tiedotusvälineistä uutta tietoa. Hän tajusi myös, että voi itse tehdä jotakin auttaakseen asiaa omalta pieneltä osaltaan. Tilanne oli liian herkullinen ohi päästettäväksi :). Lisäksi tyttö on ylpeä tehtyään ruuan ihan kokonaan itse ja minäkin opin tässä sivussa välmistamaan kasvisruokia.
Ap kiittää ja kumartaa jälleen :)
Siis meillä ei ole huolta proteiinin saannista, mutta hyvä huomio. Mitä siis ehdottaisit 15?
Kokonaisuus on se mikä ratkaisee.
olennainen osa on tietysti rattatuille.
Hyvää ja maukasta ja disney-sukupolvi tykkää. Proteiinia ei kauheasti ole, mutta ei sitä joka aterialla tarvitakaan.
Jos tykkä etnisistä niin intialaisessa keittiössä on tosi paljon hyviä kasvisruokia.
http://users.tkk.fi/~rkaleniu/kkirja/kasvis.htm
Helppoa on myös korvata jonkin tutun jauheliharuoan ohjeissa jauheliha soijarouheella.