Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä on jääneet kuukautiset pois?

Vierailija
09.02.2026 |

Kerralla vai silloin tällöin ilmestyen ja missä iässä? Muutenkin kokemuksia aiheesta.

Mietityttää, koska omani ilmestyivät viimeksi marraskuun alussa, sitä edelsi pidempi aika ihan säännöllisyyttä, mutta toki n.1v aikana myös heittelyä. Ja marraskuussa alkoi aivan yht'äkkiä kunnon kuumat aallot, monia kertoja vuorokaudessa.

Täytin viimevuoden lopulla 50v, hormoniehkäisyä tms ei käytössä.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista kuumiksista sen verran, että niitä esiintyi about 2kk ajan useita kertoja päiväaikaan+yöllä heräilin asiaan 1-3x, kesti n.15-30s/kerta. Nyt ne on minusta laantuneet, esiintyy toki edelleen, mutta ei tuossa määrin. Vaatteita tai petivaatteira  en ole joutunut vaihtamaan "kohtauksen" jäljiltä, mutta toki hiki tuli/tulee ja kasvot punaisina hehkun.

Niveloireita oli koko viimevuoden, pahanakin, mutta ne on loppuneet, onneksi!

Äidiltäni en voi asiasta kysellä, että mutrn hällä, koska hän kuoli jo 15v sitten vasta 40+v iässä.

Ap

Vierailija
2/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä onko mulla mikä hetki menossa. Syksyllä oli 3 kk taukoa, sitten jouluna yhet. Ennen tuota oli lyhentynyt jopa 3 viikkoon. 

N52

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista kuumiksista sen verran, että niitä esiintyi about 2kk ajan useita kertoja päiväaikaan+yöllä heräilin asiaan 1-3x, kesti n.15-30s/kerta. Nyt ne on minusta laantuneet, esiintyy toki edelleen, mutta ei tuossa määrin. Vaatteita tai petivaatteira  en ole joutunut vaihtamaan "kohtauksen" jäljiltä, mutta toki hiki tuli/tulee ja kasvot punaisina hehkun.

Äidiltäni en voi asiasta kysellä, että mutrn hällä, koska hän kuoli jo 15v sitten vasta 40+v iässä.

Ap

No sun äiti on saanut sut tosi nuorena jos olisi nyt max 64 v (49+15) ja sinä olet 50 v. 

Vierailija
4/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumikset tuntuu kuin ahdistus puskisin lämmön hetkeksi pintaa, tai sitten se tosiaan on ahdistusta.

49-vuotiaana viimeistään muuttunut epäsäännöllisiksi, ettei tiedä yhtään tuleeko seuraavaksi 25 vai 75 päivän välein.

Vierailija
5/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jospa varaisit ajan gyneltä!

Vierailija
6/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella naisella ei ole varaa gyneen vaan on pakko mennä terveyskeskuksen yleislääkärille. Jos nyt on varaa siihenkään.

Vierailija
7/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sun äiti on saanut sut tosi nuorena jos olisi nyt max 64 v (49+15) ja sinä olet 50 v. 

Hän olikin nuori teini saadessaan minut, tarkempaa tietoa ei ole tarvetta täällä jakaa ja se ei ollut aloitukseni pointti.

Ap

Vierailija
8/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Käsittääkseni tämä on ns normaalia ikäiselleni ja monille vuosia nuoremmillekin.

Ap

Vierailija
9/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella naisella ei ole varaa gyneen vaan on pakko mennä terveyskeskuksen yleislääkärille. Jos nyt on varaa siihenkään.

Todellakin varaisin ajan gynekologille, yleis/arvauslääkärit asia erikseen.

Ap

Vierailija
10/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä, että sinulla on varaa siihen. Minulla ei yksinkertaisesti ole.

Vierailija
11/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin on, olen siitä kiitollinen. 

Mutta en ole aikaa varaamassa, koska en ole mielestäni tämän asian suhteen nyt mitenkään "sairas" tai "epänormaali".

Ap

Vierailija
12/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäkin kiinnostaa. Olen 49v ja ei tässä ole gynelle menoon aihetta vielä.

Joka kuukausi edelleen tulee vuoto, mutta olen sangen ilahtunut vuotomäärän ja -päivien vähentymisestä. 

Ikuinen anemia on lopulta korjaantunut ilman rautalisää. Rautalisällä pysyi hg 120 tuntumassa. 

Toistaiseksi siis pelkkää myönteistä, kun muita vv-oireita ei vielä ole. 

Vierailija
13/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui kokonaan  viisikymppisenä. Vaihdevuosioireita oli ollut jo aikaisemmin, lääkäri vaan naureskeli että ei noin nuorella voi vielä vaihdevuosioireita olla. Mun äidillä ja hänen äidillään on vaihdevuosioireet alkaneet alle viisikymppisenä. Mulla on tosi pahat kuumat aallot kestäneet nyt jotain 8 vuotta eikä loppua näy. Mieliala heittelee ja kärsin tosi paljon näistä prkleen vaihdevuosioireista. Hormonikorvaushoitoa en tule saamaan  koska on korkea verenpaine. Tuokin kerrottiin mulle naureskellen. 

Vierailija
14/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jokaisella on sen verran että käy vaikka viiden vuoden välein. Samoin silmälääkäri. Eläminen on kallista eikä riskitöntä. 

Vierailija
15/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäkin kiinnostaa. Olen 49v ja ei tässä ole gynelle menoon aihetta vielä.

Joka kuukausi edelleen tulee vuoto, mutta olen sangen ilahtunut vuotomäärän ja -päivien vähentymisestä. 

Ikuinen anemia on lopulta korjaantunut ilman rautalisää. Rautalisällä pysyi hg 120 tuntumassa. 

Toistaiseksi siis pelkkää myönteistä, kun muita vv-oireita ei vielä ole. 

Anemia voi olla vaikka hb korkea. Kävin juuri verikokeissa ja hb tuttua 150 tasoa, mutta ferritiini vain 20! Hoitsu tuumasi, että hän aloittaa rautakuurin aina, jos F alle 70, koska ilmaantuu oireita kuten väsymys ja jaksamattomuus ym.

Ap

Vierailija
16/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ole alkaneetkaan vielä vaikka olen jo 56-vuotias. Pitä käydä gynekologilla. 
Pekka

Vierailija
17/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi tuuri ja yks kaks jätti vaan tulematta, ei ilmeisesti ole tulossakaan kun seitsemän vuotta sitten oli viimeiset.

Vierailija
18/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla loppui kokonaan  viisikymppisenä. Vaihdevuosioireita oli ollut jo aikaisemmin, lääkäri vaan naureskeli että ei noin nuorella voi vielä vaihdevuosioireita olla. Mun äidillä ja hänen äidillään on vaihdevuosioireet alkaneet alle viisikymppisenä. Mulla on tosi pahat kuumat aallot kestäneet nyt jotain 8 vuotta eikä loppua näy. Mieliala heittelee ja kärsin tosi paljon näistä prkleen vaihdevuosioireista. Hormonikorvaushoitoa en tule saamaan  koska on korkea verenpaine. Tuokin kerrottiin mulle naureskellen. 

Omituinen lääkäri. Mulla vaihdevuosioireilu alkoi jo ennen 40 ikää, ja sekin oli kuulemma ihan iän mukaista.

Vierailija
19/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lemppasin muija ja sanoin että lähe lätkiin siitä.

Vierailija
20/78 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen mitään gynekologia tarvita. Yleislääkäri voi tutkia ja määrätä hormonikorvaushoidon. Niin mä tein. Oireet katosivat heti, mä nukun hyvin ja iho ja hiuksetkin voi paremmin. NIveliä ei enää särje eikä nivelsiteitä arista.  Pystyy liikkumaan ja elämä on hyvä. Sain jopa puhtia potkia surkean äijän maantielle. Sittemmin on moni yrittänyt tilalle mutta minäpä en ota, ellei tule ns. täysosuma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän