Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyys: ahdistaa käydä ruokakaupassa

Vierailija
09.02.2026 |

Ruokakaupassa on nykyään tosi ahdistavaa käydä kun joka kerta on hinnat TAAS noussut. Tuntuu että rahat loppuu koko ajan vaikka ostaa vain perusruokia. Enää ei edes tee mieli syödä. Pelkään että saan jonkun syömishäiriön kun pitää koko ajan miettiä ruoan hintaa kaupassa :( 

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu että joka kerta ahdistaa mennä kauppaan, ei tällaista ollut ennen. Jouduin jo siirtymään sika-nautaankin säästösyistä. :/

Vierailija
82/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on auttanut se S-marketin/Prisman appi. Teen listan suoraan siihen, mitä ostan, tiedän paljon kaikki maksaa, voin etsiä kaikista halvimmat tuotteet jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit voivat printata rahaa loputtomasti. Miksi meillä on siis köyhyyttä? 

Ihmiset on aivopesty uskomaan, että rahaa on vain rajallisesti. Vaikutusvaltaiset ihmiset eivät halua että kaikilla on rahaa, koska muuten ihmiset eivät työskentelisi heille. Ihmisille on luotu illuusio, että rahalla olisi arvoa jotta työskentelisit ahkerasti saadaksesi rahaa. 

Ihmisille annetaan vain sen verran rahaa, jotta he voivat kuluttaa rikkaan rahaeliitin tuotteita. Tuotteiden käyttöikä päättyy tarkoituksenmukaisesti lyhyessä ajassa ja välttämättömiä tuotteita päivitetään riittävän usein, etteivät ihmiset vain pääsisi rikastumaan, koska silloin heidän motivaationsa tehdä työtä vähenisi.

Jotta ihmiset saataisiin innostumaan rahan hankkimisesta, täytyy luoda keinotekoinen kurjuus: jos ei olisi köyhiä ihmisiä, niin ihmisillä ei olisi myöskään tahtoa rikastua. Kun näet köyhiä ihmisiä tai koet itse köyhyyttä, niin saat motivaation rahan hankkimiseen. Köyhyys luo illuusion, että raha on arvokasta. Kerta toisensa jälkeen ihmiset lähtevät oravanpyörään mukaan, jonka noidankehässä on mahdotonta viedä elämäänsä eteenpäin.

Kansainväliset kriisit kuten lama ja sodat ovat tarkoituksemukaisesti järjestettyjä jotta ihmiset köyhtyvät ja jotta ihmiset alkaisivat työskentelemään entistä kovemmin rahaeliitin puolesta. Jos ihmiset ymmärtäisivät rahan olevan pelkkä illuusio, kukaan ei lähtisi pelaamaan tätä kaoottista ja itsetuhoista peliä. Ainoa millä on aitoa arvoa on itse työ ja aika, minkä ihmiset asioiden hoitamiseksi käyttävät.

Vierailija
84/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SDP tulee korottamaan kaikkia veroja ja tuo uutuutena maakuntaveron. Arvatkaa siirtyykö kaikki veronkorotukset kaupan hintoihin.

Vierailija
85/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pitäisi syödä terveysvaivojen takia ihan tietynlaista ruokaa, mutta siihen ei ole varaa. Ärsyttää nää "kaali, porkkana, soija"-neuvot, koska Suomessa on tuhansia kaltaisiani, joille nää ei vaan käy! 

(Sappi ei siedä kaalia, sipulia, lanttua, kananmunaa tai omenaa; olen allerginen palkokasveille puolet vuodesta siitepölykautena. Jne.)

Sappi sietää kananmunia, kun poistat kananmunasta sen keltaisen osion! Valkuaista voi syödä.

Vierailija
86/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mä muutaman itku/hermoromahduksen saanut kaupassa. Kun sen tekee hiljaa pään sisällä, niin ei aiheuta pahennusta. Rahat saa kyllä riittämään, kun jättää pari laskua maksamatta. 

Mutta se syyllisyys, että näilläkin pitäisi maksaa laskuja. Tuntuu kuin varastaisin. 

Kaupassa en käy kuin väkisin. Lapsia kun ei voi jättää nälkään. 

Vierailija
87/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on aivopesty uskomaan, että rahaa on vain rajallisesti. Vaikutusvaltaiset ihmiset eivät halua että kaikilla on rahaa, koska muuten ihmiset eivät työskentelisi heille. Ihmisille on luotu illuusio, että rahalla olisi arvoa jotta työskentelisit ahkerasti saadaksesi rahaa. 

Ihmisille annetaan vain sen verran rahaa, jotta he voivat kuluttaa rikkaan rahaeliitin tuotteita. Tuotteiden käyttöikä päättyy tarkoituksenmukaisesti lyhyessä ajassa ja välttämättömiä tuotteita päivitetään riittävän usein, etteivät ihmiset vain pääsisi rikastumaan, koska silloin heidän motivaationsa tehdä työtä vähenisi.

Jotta ihmiset saataisiin innostumaan rahan hankkimisesta, täytyy luoda keinotekoinen kurjuus: jos ei olisi köyhiä ihmisiä, niin ihmisillä ei olisi myöskään tahtoa rikastua. Kun näet köyhiä ihmisiä tai koet itse köyhyyttä, niin saat motivaation

Jos pankit painaa jatkuvasti rahaa, niin rahan merkitys katoaa. Niinhän kävi jo yhdessä maassa, jossa heidän oma valuuttansa 1 000 000 eli miljoona ei ole edes yhden euron arvoinen.
Eli ei sitä rahaa voi vaan painaa.

Vierailija
88/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta ihmiset saataisiin innostumaan rahan hankkimisesta, täytyy luoda keinotekoinen kurjuus: jos ei olisi köyhiä ihmisiä, niin ihmisillä ei olisi myöskään tahtoa rikastua. Kun näet köyhiä ihmisiä tai koet itse köyhyyttä, niin saat motivaation

Olet rahataloudesta juuri niin pihalla kun sosialistisen peruskoulun käynyt ja taloustiedon opetuksesta paitsi jäänyt rahvas voi olla.

Vierailija
89/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kaupankassana, pieni kaupunki mutta enemmän kuin yksi kyläkauppa kuitenkin. Paljon työttömiä, alkoholikin näyttelee isoa osaa tässä kylässä. Asiakkaat tulee tutuiksi kun joka päivä näkee.

Monilla on joka päivä varaa halvimpaan kaljaan, ei laatikolliseen mutta muutamaan. Sen lisäksi ostavat vähän mm irtoporkkanoita, -pottuja, -klementiinejä, munia ja maitoa.

Ne jotka eivät tarvitse sitä jokapäiväistä muutamaa olutta, voivat ostaa sitten myös vaikka leipää, halvinta levitettä, jugurtin.

En tuomitse sitä jokapäiväistä kaljanostamista, mutta huomannut että heillä on useimmilla hyvin käsitys siitä mitä muuta on pakko ostaa että pysyy hengissä.

Minusta sinä et yhden kaupan kassana voi tehdä yhtään mitään päätöksiä toisten ostostottumuksista. Esimerkiksi minä en osta tuosta lähikaupastani juuri mitään muuta kuin olutta, (sekä itselleni, puolisolleni, naapureilleni että ystävilleni), kahvimaitoa, joitain harvinaisia tarjouksia ja ehkä villinä päivänä jopa lonkeroa. Kaikki ruokaostokseni teen Lidlissä. Jos kyseisen kaupan kassa tästä päättelee, että juon joka päivä kaljaa niin onnea vaan.

Vierailija
90/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ehkä niinkään ahdista, mutta vi uttaa ja lujaa. Ihan sairasta miten kallista kaikki on. Nykyään homma toimii niin, että ensin teen listan mitä puuttuu. Sitten tiputtelee siitä yksi kerrallaan pois asioita. "No en mä nyt ihan välttämättä...". Ennen mulla oli kaapissa ruoka-aineksia ja intoa laittaa ruokaa. Nykyään ei, koska maksaa liikaa. Tällä hetkellä on makaronia, pakastevihanneksia, jogurttia ja hapankorppuja. Näillä mennään seuraavat viisi päivää. Ei ole varaa enkä edes halua enää ostaa mitään suomalaisista ruokakaupoista. "Tarjoukset"kin ovat 90% p skaa eli eivät edes edullisia.

kyllä. just toi tiputtelu, siirtäminen seuraavaan listaan. muuten ota hevi osastolta banaania ja juureksia. terveellisempiä kuin pakasteet. itse vain herneet ja mustikat, mustaherukat.. paketti johon valittu mm monipuolisesti pestyt-kuorritut keittojuurekset. niissä on se, poistavat tulehdustilaa kehosta, hyviä keittoon mm. lisäät pottuja ja mitä muuta haluut. valmiiksi koottu upee sarja- lanttu, seller, palsternakka, lanttu jne porkkanaa tietty. on ravinteikas ja edulline- vielä valmiiksi valittu. vähän höpöä nuo muut pakasteet kuin herneet.

mutta tottahan sie puhut- onkos helpotusta tulossa, just ne jotka tykkää, osaa tehdä ruokaa,, hekin kärsii- vaika just itse tehty olisi edullista. kalatkin maksaa aika-ajoin ,,jopa muikku, silakkaa saa harvoin.

ymmärrän, että tekohalut mennee. tsemia, yritä ny jaksaa jotain kotiruokaa- joo muuten,  hyvä ruoka-parempi mieli. hyvä ruoka ruokkii psyykeäkin.

Vierailija
91/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ruoka aika kallista. Punalappuostoksillakin joutuu miettimään että kannattaako ostaa, lihat ja kanat ostan ja laitan heti kotiin tullessa pannulle ja jäähtymisen jälkeen jääkaappiin.

Ruotsissa laskevat ruuan alvin 6 prosenttiin.

Vierailija
92/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kaupankassana, pieni kaupunki mutta enemmän kuin yksi kyläkauppa kuitenkin. Paljon työttömiä, alkoholikin näyttelee isoa osaa tässä kylässä. Asiakkaat tulee tutuiksi kun joka päivä näkee.

Monilla on joka päivä varaa halvimpaan kaljaan, ei laatikolliseen mutta muutamaan. Sen lisäksi ostavat vähän mm irtoporkkanoita, -pottuja, -klementiinejä, munia ja maitoa.

Ne jotka eivät tarvitse sitä jokapäiväistä muutamaa olutta, voivat ostaa sitten myös vaikka leipää, halvinta levitettä, jugurtin.

En tuomitse sitä jokapäiväistä kaljanostamista, mutta huomannut että heillä on useimmilla hyvin käsitys siitä mitä muuta on pakko ostaa että pysyy hengissä.

Minusta sinä et yhden kaupan kassana voi tehdä yhtään mitään päätöksiä toisten ostostottumuksista. Esimerkiksi minä en osta tuosta lähikaupastani juuri mitään muuta kuin olutta, (sekä itse

Juujuu, ystäville ja naapureille ostelet joka viikko kaljaa.
Kyllä näistä tyypeistä näkee kyllä ihan ulkomuodossa ja olemuksessa, miten paljon kaljaa menee
-eri

Vierailija
93/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

Vierailija
94/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan kaikki ruuat prismasta, jolloin on todella helppo verrata hintoja. Ostamme pajon kaupan edullisia omia tuotteita. Ruokiimme kuuluu päivittäin juureksia, ostamme broilerin , kanan ,naudan lihaa eri muodoissa, lohta syömme pari kertaa viikossa ,täysjyväleipää. , piimää, kalkkunaleikettä ,tuorejuustoa, kurkkua ,tomaattia ,makaroonia, avokadoja, munia, oliivi-ja rypsiölyä, beceliä, sardinia,kahvia,teetä, hunajaa,jne jne .

Tiedän about kilohinnat, teen kaikki ruuat kotona, ruokalaatikot tuodaan 3-4 vk välein.

Ruokaan menee max 250e kuukaudessa kahdelta aikuiselta kotiin tuotuna tavarat.  Ei ole ollut flunssia tai vastaavia yli kymmeneen vuoteen.

Superhelppoa tilata ruuat kotiin, siellä on aina edellinen kauppalista valmiina,, teet vai mieleisiä muutoksia.

Ei, ei ole pikkurahan puutetta meillä.

Vierailija
95/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaan kaikki ruuat prismasta, jolloin on todella helppo verrata hintoja. Ostamme pajon kaupan edullisia omia tuotteita. Ruokiimme kuuluu päivittäin juureksia, ostamme broilerin , kanan ,naudan lihaa eri muodoissa, lohta syömme pari kertaa viikossa ,täysjyväleipää. , piimää, kalkkunaleikettä ,tuorejuustoa, kurkkua ,tomaattia ,makaroonia, avokadoja, munia, oliivi-ja rypsiölyä, beceliä, sardinia,kahvia,teetä, hunajaa,jne jne .

Tiedän about kilohinnat, teen kaikki ruuat kotona, ruokalaatikot tuodaan 3-4 vk välein.

Ruokaan menee max 250e kuukaudessa kahdelta aikuiselta kotiin tuotuna tavarat.  Ei ole ollut flunssia tai vastaavia yli kymmeneen vuoteen.

Superhelppoa tilata ruuat kotiin, siellä on aina edellinen kauppalista valmiina,, teet vai mieleisiä muutoksia.

Ei, ei ole pikkurahan puutetta meillä.

Tuo varmaan toimii, jos ei tykkää tuoreesta ruuasta.
ei mitkään parsakaalit, tomaatit, kurkut tai pinaatit säily kuukautta jääkaapissa tuoreena ja hyvänmakuisena.

Vierailija
96/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Raportti paljastaa: Iso osa yksityislääkäreistä välttelee veroja."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011794228.html

Vierailija
97/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Raportti paljastaa: Iso osa yksityislääkäreistä välttelee veroja."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011794228.html

Ja iso osa työttömistä välttelee työntekoa. Ei kai kukaan terve halua käyttää aikaansa ja rahaansa sellaisen roskan tukemiseen.

Vierailija
98/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SDP tulee korottamaan kaikkia veroja ja tuo uutuutena maakuntaveron. Arvatkaa siirtyykö kaikki veronkorotukset kaupan hintoihin.

Ja samalla köyhiltä leikataan, koska veronkorotukset pienentää verotuloja.

Vierailija
99/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ruoka aika kallista. Punalappuostoksillakin joutuu miettimään että kannattaako ostaa, lihat ja kanat ostan ja laitan heti kotiin tullessa pannulle ja jäähtymisen jälkeen jääkaappiin.

Ruotsissa laskevat ruuan alvin 6 prosenttiin.

Pitää alkaa tehdä ostosmatkoissa Ruotsiin! Ennen tehtiin Viroon.

Vierailija
100/122 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa että itsellä ei näy lompakossa hintojen nousu. Noin 50-100e/vk mennyt ruokaan rahaa viimeiset muutama vuosi. Riippuu täysin mitä on menussa milläkin viikolla. Jos joku tuote noussut hinnat niin sitten vaihdetaan halvempaan. Kannattaa katsoa kilohinnat... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän