Köyhyys: ahdistaa käydä ruokakaupassa
Ruokakaupassa on nykyään tosi ahdistavaa käydä kun joka kerta on hinnat TAAS noussut. Tuntuu että rahat loppuu koko ajan vaikka ostaa vain perusruokia. Enää ei edes tee mieli syödä. Pelkään että saan jonkun syömishäiriön kun pitää koko ajan miettiä ruoan hintaa kaupassa :(
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hallituksen ja ihana essajaah kohta ei syödä sitkä halpaa tuotetta kun hallitus taas säääätäää oikein urakalla suomea paremmaksi joka mittarilla alaspäin.
Meistä tulee aina vain enemmän ja enemmän (maailman) onnellisin kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan ajan, kun olin opiskelija ja sen jälkeen työtön, jolloin rahat olivat kroonisesti vähissä. Ei perunat, makaroonit ja riisi kovin kallista ollut. Eikä ollut halvimmat leivät ja juureksetkaan. Lihaa ja kalaa ostin lähinnä tarjouksesta ja pakastin.
Hyvin niillä hengissä pysyi.
Muistat? Eli siitä on jo aikaa ja ruoan hinta oli silloin halvempi kuin nyt. Mielenterveydelle. (ja muutenkin) tekee hyvää syödä silloin tällöin mm hedelmiä jotka nyt monilta jää ostamatta. Pysyyhän sitä hengissä aikansa proteiinipuuttoisella ruokavaliolla mutta pidemmän päälle se heikentää terveyttä.
Kroppa ja mieli ottaa kyllä tarvitsemansa kun saa edes pienen määrän sitä mitä kaipaa. Yksi hedelmä, esim omena, mandariini, banaani, ei montaa senttiä maksa, eikä yksi pieni irtotomaatti. Jos kerran viikkoon jonkun pikku hedelmän syö niin jää henkiin. Muuten sitten halvempia. Itselläni on kyllä varaa hedelmiin mutta syön niitä hyvin vähän, pidän enemmän vihanneksista ja marjoista. Kananmuna päivässä pitää jo jonkinlaisessa proteiinissa eikä maksa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjouksiahan sitä pitää seurata joka viikko sekä Prismasta, että Cittarista, lisäksi Lidl. Alkuviikon tarjoukset, ja loppuviikon tarjoukset Perjantaista alkaen. Onneksi asun alueella jossa nuo kaikki kolme ovat helposti saavutettavissa. Ruoat teen itse ja kerralla enempi, pakastan osan. Punalaputetuissakin on yleensä pari päivää ennen viimeistä käyttöpäivää.
Oikealla hinnalla ostaen ei rahat riittäisi kovinkaan pitkälle.
Mitä ostat tarjouksesta? Itse en löydä oikein mitään. Kanat ja lihat lilluvat marinaadissa.
On niitä lihoja ja kanoja ilman marinaadejakin
Jostain syystä ne tuppaavat olemaan kalliimpia kuin marinoidut.
Olen töissä kaupankassana, pieni kaupunki mutta enemmän kuin yksi kyläkauppa kuitenkin. Paljon työttömiä, alkoholikin näyttelee isoa osaa tässä kylässä. Asiakkaat tulee tutuiksi kun joka päivä näkee.
Monilla on joka päivä varaa halvimpaan kaljaan, ei laatikolliseen mutta muutamaan. Sen lisäksi ostavat vähän mm irtoporkkanoita, -pottuja, -klementiinejä, munia ja maitoa.
Ne jotka eivät tarvitse sitä jokapäiväistä muutamaa olutta, voivat ostaa sitten myös vaikka leipää, halvinta levitettä, jugurtin.
En tuomitse sitä jokapäiväistä kaljanostamista, mutta huomannut että heillä on useimmilla hyvin käsitys siitä mitä muuta on pakko ostaa että pysyy hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeistohallitus nosti alv:t ja nyt yrittävät kitkeä liian halvalla myyvät kauppojen omat tuotemerkit. Ilmeisesti kaverit elintarviketeollisuudessa on tärkeämpiä kuin köyhdytetty kansalainen joka haluaa vaan pysyä hengissä.
Heh, jos ihmiset nälkään kuolee, kuka ostaa enää tuotteitakaan, lol..
Koko ajanhan tuodaan aina kiihtyvään tahtiin ulkomailta lisää kuluttajia, ei ne ole loppumassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne ruokakauppaan ole pakko mennä. Mene Hurstille kerjäämään ruokaa kuten muut tavikset vai luuletko olevasi jotain eliittiä.
Kerrohan nyt ne paikkakunnat, joissa tuo "Hursti" jakaa ruokaa? Ilmeisesti toimii ympäri Suomen, koska kehotat menemään hänen pakeilleen. Köyhä kun ei voi matkustaa esimerkiksi Helsinkiin vaikkapa Puolangalta hakemaan ilmaista ruokaa.
Hursti jakaa ruokaa ainakin Helsingin Kalliossa tuossa kilometrin päässä kodistani. Pitkät on jonot kahtena jakelupäivänä viikossa. Helsingissä on todella paljon köyhiä ja huono-osaisisa verrattuna vaikka maaseutuun.
Vierailija kirjoitti:
"Syntyvyys vähenee.
Peruskouluista loppuu lähivuosina puolet.
Osalle paikkakunnista ei jää yhtään koulua."
No ihan kannattaakin jäädä lapsettomaksi, kun ruoan ostaminenkin ahdistaa niin.
En ole ostanut sikanauta jauhenlihaa vuosikymmeneen, mutta näillä jauhenlihan hinnoilla on varmaan kohta palattava siihen : /
Ei ahdista. Käyn kaupassa vain klo 20.30. Ostan vain -60% tuotteita ja hävikkiä.
- köyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punalappuja en ole nähnyt aikoihin vaikkei nekään enää halpoja ole . Ahdistaa kans kaupassa käynti.
Mä oon huomannu kans et Prismoissa punalaput on hävinneet. Cittarissa sentään löytyy, vaikka hinnat on Prismaa korkeampia ja ilta-ale "vain" -50%. Mutta viimeksi löysin kokonaisen broilerin, jauhelihoja (kolme broilerin ja yksi naudan) ja paketin kanasuikaleita.
Mitä olen Triplan Prsimassa käynyt niin punalaputetut tuotteet ovat myynnissä aamusta alkaen joten eipä niitä taida olla paljoa jäljellä jos havittelee superalennusta klo 21 jälkeen. Siihen aikaan tulee sitten paistotuotteet hyvään -60 prosentin alennukseen. Vastaavasti Lidl myy aukiolon viimeisen tunnin aikana paistotuotteita -50 prosentin alennuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeistohallitus nosti alv:t ja nyt yrittävät kitkeä liian halvalla myyvät kauppojen omat tuotemerkit. Ilmeisesti kaverit elintarviketeollisuudessa on tärkeämpiä kuin köyhdytetty kansalainen joka haluaa vaan pysyä hengissä.
Heh, jos ihmiset nälkään kuolee, kuka ostaa enää tuotteitakaan, lol..
Koko ajanhan tuodaan aina kiihtyvään tahtiin ulkomailta lisää kuluttajia, ei ne ole loppumassa
Ostavatko he omilla, itse työllään ansaitsemilla rahoillaan ruokansa sun muut?
Mulla on tämmöinen olo nykyään aina, kun pitäisi lähteä ulos. Vi*uttaa jo valmiiksi se tuleva rahanmeno, oli kyseessä sitten ruokakauppa tai joku muu! Nuorempana nautin shoppailusta ja raha riitti ihan hyvin tuillakin, nykyään vaan ottaa päähän vaikka rahaa on teoriassa paljon enemmän käytössä.
Niin, kyllä oudolta kuulostaa että ihmisten ostovoima, siis työssäkäyvien olisi muka noussut veroalen myötä? Nythän se muutama kymppi kuussa (itse en tosin saanut tällaistakaan, brutto 3400) menee jo kahviin ja jauhelihaan, että ei se ns. lisääntynyt ostovoima näy kyllä missään.
Vierailija kirjoitti:
Naudan jauheliha 16€/kg on mielestäni aika oikea hinta. Tosin tietoa siitä paljonko tuosta päätyy tuottajalle ja paljonko kauppa vetää välistä ei ole valitettvasti kovin helposti saatavissa.
Joo. Näistä voisi muutaman kerran vuodessa julkaista arvioita, niin kansa ymmärtäisi paremmin hintoja.
Eikö ne -60% usein ole valmisruokia yms? Ravintoarvoltaan parempaa ja täyttävämpää olisi kai kuitenkin ostaa niitä raaka-aineita (juurekset, peruna, kananmunat, jauhot ym) ja tehdä itse?
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö tässä kohta alkaa hamstraamaan halvempia merkkejä varastoon ennen kuin ne kallistuu? Muistan kun koronan aikana ihmiset nauroi wc paperi hamstraajille kunnes todellisuus iski pian ja wc papereiden hinta raketoi!
Aloin jossain vaiheessa pitää kirjaa eniten käyttämieni tuotteiden hinnoista. Hinnannousu viidessä vuodessa on ollut huima. Ihmiset eivät siis valita turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Naudan jauheliha 16€/kg on mielestäni aika oikea hinta. Tosin tietoa siitä paljonko tuosta päätyy tuottajalle ja paljonko kauppa vetää välistä ei ole valitettvasti kovin helposti saatavissa.
Tilaan säilykelihaa Amazonista alle 10 euroa per kilo.
Mun pitäisi syödä terveysvaivojen takia ihan tietynlaista ruokaa, mutta siihen ei ole varaa. Ärsyttää nää "kaali, porkkana, soija"-neuvot, koska Suomessa on tuhansia kaltaisiani, joille nää ei vaan käy!
(Sappi ei siedä kaalia, sipulia, lanttua, kananmunaa tai omenaa; olen allerginen palkokasveille puolet vuodesta siitepölykautena. Jne.)
Mua ei ehkä niinkään ahdista, mutta vi uttaa ja lujaa. Ihan sairasta miten kallista kaikki on. Nykyään homma toimii niin, että ensin teen listan mitä puuttuu. Sitten tiputtelee siitä yksi kerrallaan pois asioita. "No en mä nyt ihan välttämättä...". Ennen mulla oli kaapissa ruoka-aineksia ja intoa laittaa ruokaa. Nykyään ei, koska maksaa liikaa. Tällä hetkellä on makaronia, pakastevihanneksia, jogurttia ja hapankorppuja. Näillä mennään seuraavat viisi päivää. Ei ole varaa enkä edes halua enää ostaa mitään suomalaisista ruokakaupoista. "Tarjoukset"kin ovat 90% p skaa eli eivät edes edullisia.