Köyhyys: ahdistaa käydä ruokakaupassa
Ruokakaupassa on nykyään tosi ahdistavaa käydä kun joka kerta on hinnat TAAS noussut. Tuntuu että rahat loppuu koko ajan vaikka ostaa vain perusruokia. Enää ei edes tee mieli syödä. Pelkään että saan jonkun syömishäiriön kun pitää koko ajan miettiä ruoan hintaa kaupassa :(
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kaupankassana, pieni kaupunki mutta enemmän kuin yksi kyläkauppa kuitenkin. Paljon työttömiä, alkoholikin näyttelee isoa osaa tässä kylässä. Asiakkaat tulee tutuiksi kun joka päivä näkee.
Monilla on joka päivä varaa halvimpaan kaljaan, ei laatikolliseen mutta muutamaan. Sen lisäksi ostavat vähän mm irtoporkkanoita, -pottuja, -klementiinejä, munia ja maitoa.
Ne jotka eivät tarvitse sitä jokapäiväistä muutamaa olutta, voivat ostaa sitten myös vaikka leipää, halvinta levitettä, jugurtin.
En tuomitse sitä jokapäiväistä kaljanostamista, mutta huomannut että heillä on useimmilla hyvin käsitys siitä mitä muuta on pakko ostaa että pysyy hengissä.
Minusta sinä et yhden kaupan kassana voi tehdä yhtään mitään päätöksiä toisten ostostottumuksista. Esimerkiksi minä en osta tuosta lähikaupastani juuri mitään muuta kuin olutta, (sekä itse
Eihän sitä nyt pelkkien ostosten perusteella päätellä. Samat heebot viettää päivänsä puistossa kaljoitellen, lämmittelevät esim kirjastossa. Hajustakin voi päätellä että kaljaa kuluu ja siitä käsien tärinästä klo 9.00 aamulla kun odotetaan että saa ostettua päivän kaljat. Eikä siinä mitään pahaa kai ole, suurin osa ihan mukavia ja kohteliaita, elämä vain vienyt minne vienyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan ajan, kun olin opiskelija ja sen jälkeen työtön, jolloin rahat olivat kroonisesti vähissä. Ei perunat, makaroonit ja riisi kovin kallista ollut. Eikä ollut halvimmat leivät ja juureksetkaan. Lihaa ja kalaa ostin lähinnä tarjouksesta ja pakastin.
Hyvin niillä hengissä pysyi.
Muistat? Eli siitä on jo aikaa ja ruoan hinta oli silloin halvempi kuin nyt. Mielenterveydelle. (ja muutenkin) tekee hyvää syödä silloin tällöin mm hedelmiä jotka nyt monilta jää ostamatta. Pysyyhän sitä hengissä aikansa proteiinipuuttoisella ruokavaliolla mutta pidemmän päälle se heikentää terveyttä.
Kroppa ja mieli ottaa kyllä tarvitsemansa kun saa edes pienen määrän sitä mitä kaipaa. Yksi hedelmä, esim omena, mandariini, banaani, ei montaa senttiä maksa, eikä yksi pieni irtotomaatti. Jos kerran v
Kunnon pula-ajan kommentti, ettekö itsekään huomaa? Heh. Ei edes 1800 -luvulla kuviteltu että yhdestä kananmunastaa saa päivän proteiinit, kukaan! Ja Suomen sisällissodan keskityisleireilläkin oli isommat proteiinannokset, ja oli lihaa ja kalaa.
Vieläkö pakanat kailottaa maailmalla mennessään miten on onnellisin maa ja aliravittu, riistetty kansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kaupankassana, pieni kaupunki mutta enemmän kuin yksi kyläkauppa kuitenkin. Paljon työttömiä, alkoholikin näyttelee isoa osaa tässä kylässä. Asiakkaat tulee tutuiksi kun joka päivä näkee.
Monilla on joka päivä varaa halvimpaan kaljaan, ei laatikolliseen mutta muutamaan. Sen lisäksi ostavat vähän mm irtoporkkanoita, -pottuja, -klementiinejä, munia ja maitoa.
Ne jotka eivät tarvitse sitä jokapäiväistä muutamaa olutta, voivat ostaa sitten myös vaikka leipää, halvinta levitettä, jugurtin.
En tuomitse sitä jokapäiväistä kaljanostamista, mutta huomannut että heillä on useimmilla hyvin käsitys siitä mitä muuta on pakko ostaa että pysyy hengissä.
Minusta sinä et yhden kaupan kassana voi tehdä yhtään mitään päätöksiä toisten ostostottumuksista. Esimerkiksi minä en osta tuosta lähikaupastani juuri mitään muuta kuin olutta, (sekä itse
Minäkin ostan lähikaupasta harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta vain pientä täydennystä. Eli ei todellakaan anna kovinkaan hyvää kuvaa mun ruokavaliosta kokonaisuutena.
Miettikää, muovikassi maksaa 50 cm. Biohajoava vähän edullisempi, mutta ei kestä mitään.
Minusta tuntuu, että kaikki on köyhiä nykyään Suomessa. Monet jopa varakkaana pitämpni ihmiset valittavat koko ajan rahanmenoa ja aivan pulassa, jos yllättävä meno. Kunsiis asuminen, energia, ruoka ym ohan perusmenot niin kovat nykyään.
Laiska ei viitsi edes vertailla kilohintoja ja ostavat niitä kalliita mainostettuja ruokatarvikkeita ja näinollen maksavat tyhjiä mainosmarkkoja. Minä ostan kaupan edullisia tuotteita ja käytän euroni vaikka lomailuun.