Köyhyys: ahdistaa käydä ruokakaupassa
Ruokakaupassa on nykyään tosi ahdistavaa käydä kun joka kerta on hinnat TAAS noussut. Tuntuu että rahat loppuu koko ajan vaikka ostaa vain perusruokia. Enää ei edes tee mieli syödä. Pelkään että saan jonkun syömishäiriön kun pitää koko ajan miettiä ruoan hintaa kaupassa :(
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kaupankassana, pieni kaupunki mutta enemmän kuin yksi kyläkauppa kuitenkin. Paljon työttömiä, alkoholikin näyttelee isoa osaa tässä kylässä. Asiakkaat tulee tutuiksi kun joka päivä näkee.
Monilla on joka päivä varaa halvimpaan kaljaan, ei laatikolliseen mutta muutamaan. Sen lisäksi ostavat vähän mm irtoporkkanoita, -pottuja, -klementiinejä, munia ja maitoa.
Ne jotka eivät tarvitse sitä jokapäiväistä muutamaa olutta, voivat ostaa sitten myös vaikka leipää, halvinta levitettä, jugurtin.
En tuomitse sitä jokapäiväistä kaljanostamista, mutta huomannut että heillä on useimmilla hyvin käsitys siitä mitä muuta on pakko ostaa että pysyy hengissä.
Minusta sinä et yhden kaupan kassana voi tehdä yhtään mitään päätöksiä toisten ostostottumuksista. Esimerkiksi minä en osta tuosta lähikaupastani juuri mitään muuta kuin olutta, (sekä itse
Minäkin ostan lähikaupasta harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta vain pientä täydennystä. Eli ei todellakaan anna kovinkaan hyvää kuvaa mun ruokavaliosta kokonaisuutena.
Miettikää, muovikassi maksaa 50 cm. Biohajoava vähän edullisempi, mutta ei kestä mitään.
Minusta tuntuu, että kaikki on köyhiä nykyään Suomessa. Monet jopa varakkaana pitämpni ihmiset valittavat koko ajan rahanmenoa ja aivan pulassa, jos yllättävä meno. Kunsiis asuminen, energia, ruoka ym ohan perusmenot niin kovat nykyään.
Laiska ei viitsi edes vertailla kilohintoja ja ostavat niitä kalliita mainostettuja ruokatarvikkeita ja näinollen maksavat tyhjiä mainosmarkkoja. Minä ostan kaupan edullisia tuotteita ja käytän euroni vaikka lomailuun.
Kaipa osa sitten kuolee nälkään ilman hedelmiä jos tässä eletään niin pula-aikoja... Aliravitsemus lisää sairastamista ja 1800-luvulla kuoli nälkävuosina kokonaisia perheitä, omakin esi-isäni oli ainoa eloonjäänyt koko isosta perheestä.
En itse syö juuri koskaan hedelmiä, ei ne ole mikään elinehto.
Jos minun kauppaostoksia katsoo niin proteiinit loistaa poissaolollaan, en osta niitä kaupasta. Mutta kyllä pikkukylän kassa sentään tunnistaa kylän jokaisen juopon.
Vierailija kirjoitti:
Kaipa osa sitten kuolee nälkään ilman hedelmiä jos tässä eletään niin pula-aikoja... Aliravitsemus lisää sairastamista ja 1800-luvulla kuoli nälkävuosina kokonaisia perheitä, omakin esi-isäni oli ainoa eloonjäänyt koko isosta perheestä.
En itse syö juuri koskaan hedelmiä, ei ne ole mikään elinehto.
Sitä odotellessa...
Bensan (95) hinnassa kipuraja oli 2,70€. Autoja oli liikkeellä vähemmän, ja vain satunnaiset kuskit ajoivat moottoritiellä 120km/h tai lujempaa. Satasta kuin ajoi, niin pysyi hyvin liikennevirran tahdissa. Oli erikoinen kokemus.
Ruuan hinnassa on vaikea sanoa, mikä olisi sellainen kipuraja - ja missä tuotteissa (siis yleisesti, ei minun kohdallani). Millä hinnalla maito jäisi kauppaan? Makaroni? Makaronistahan maksettiin reilusti yli euron per 400g pussi silloin, kun se pahuksen makaroonikone meni rikki. Peruna?
Mikä olisi sellainen tuote, että se jäisi lähes kokonaan kauppaan, koska ostajia ei enää olisi?
No, ravintoloissa se kipuraja on tullut jo vastaan, jatkuvasti näitä konkursseja ja ravintolan sulkemisia on lööpeissä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Naudan jauheliha 16€/kg on mielestäni aika oikea hinta. Tosin tietoa siitä paljonko tuosta päätyy tuottajalle ja paljonko kauppa vetää välistä ei ole valitettvasti kovin helposti saatavissa.
2-5 euroa, riippuen onko lehmätila vai lihanautatila.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, muovikassi maksaa 50 cm. Biohajoava vähän edullisempi, mutta ei kestä mitään.
Miksi ostat muovipusseja.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."
Et sitten tajunnut mitä tuossa linkkaamassasi jutussa kerrottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostat muovipusseja.
Lidlissä jo 59senttiä. Moni käyttää kyllä sen saman pussin kymmeniä kertoja niin ei se sitten ole enää paha hinta.
S k e kirjoitti:
Bensan (95) hinnassa kipuraja oli 2,70€. Autoja oli liikkeellä vähemmän, ja vain satunnaiset kuskit ajoivat moottoritiellä 120km/h tai lujempaa. Satasta kuin ajoi, niin pysyi hyvin liikennevirran tahdissa. Oli erikoinen kokemus.
Ruuan hinnassa on vaikea sanoa, mikä olisi sellainen kipuraja - ja missä tuotteissa (siis yleisesti, ei minun kohdallani). Millä hinnalla maito jäisi kauppaan? Makaroni? Makaronistahan maksettiin reilusti yli euron per 400g pussi silloin, kun se pahuksen makaroonikone meni rikki. Peruna?
Mikä olisi sellainen tuote, että se jäisi lähes kokonaan kauppaan, koska ostajia ei enää olisi?
No, ravintoloissa se kipuraja on tullut jo vastaan, jatkuvasti näitä konkursseja ja ravintolan sulkemisia on lööpeissä.
Suklaa ja kahvi alkaa olla siinä rajoilla, ihmisille kelpaa jo halvimmat kahvit ja muita hamstrataan tarjouksesta. Sama suklaalla, uutuudet jää hyllyyn, tarjoussuklaa kelpaa ja kalliimmat joutuu viimein punalapulle.
Mielikuvitusta kehiin, uusia ruokia loihtia, vähän jumppaa aivoille. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Outoa että itsellä ei näy lompakossa hintojen nousu. Noin 50-100e/vk mennyt ruokaan rahaa viimeiset muutama vuosi. Riippuu täysin mitä on menussa milläkin viikolla. Jos joku tuote noussut hinnat niin sitten vaihdetaan halvempaan. Kannattaa katsoa kilohinnat...
Sama mulla. Noin 70-100 viikossa ruokaan ja taloustavarat siihen päälle. Kahvin hinta vähäsen kirvelee. Eihän arkiruoka nyt ihmeitä maksa.
Minua ahdistaa ne hallituksen suunnitelmat kauppojen omien merkkien suhteen. Olen pärjännyt suht ok noiden merkkien ansiosta. Kaikesta ostamastani ruuasta n. 70 - 80 % on näitä halpismerkkejä, tällä hetkellä kotonani olevista elintarvikkeista melkein kaikki.
Jos nuo tuotteet poistuvat kaupoista tai niiden hinta selkeästi nousee, niin en tiedä, miten tulen sitten toimeen enää. Oikeasti pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Laiska ei viitsi edes vertailla kilohintoja ja ostavat niitä kalliita mainostettuja ruokatarvikkeita ja näinollen maksavat tyhjiä mainosmarkkoja. Minä ostan kaupan edullisia tuotteita ja käytän euroni vaikka lomailuun.
Turpa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa että itsellä ei näy lompakossa hintojen nousu. Noin 50-100e/vk mennyt ruokaan rahaa viimeiset muutama vuosi. Riippuu täysin mitä on menussa milläkin viikolla. Jos joku tuote noussut hinnat niin sitten vaihdetaan halvempaan. Kannattaa katsoa kilohinnat...
Sama mulla. Noin 70-100 viikossa ruokaan ja taloustavarat siihen päälle. Kahvin hinta vähäsen kirvelee. Eihän arkiruoka nyt ihmeitä maksa.
Mikä tarve on tulla kettuilemaan tällaiseen ketjuun, jonka aihe ei mitä ilmeisimmin sinua lainkaan koske?
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvitusta kehiin, uusia ruokia loihtia, vähän jumppaa aivoille. Tsemppiä!
Pitkäaikainen aliravitsemus aiheuttaa kognitiivisten kykyjen alenemista, ei ne enää pysty. Mm. siksi nälkävuosina kuoltiin.
Vieläkö pakanat kailottaa maailmalla mennessään miten on onnellisin maa ja aliravittu, riistetty kansa?