Miten nopeasti voi odottaa mielialan paranemista, jos lopettaa joka viikonloppuisen juomisen?
Olen ahdistunut ja masentunut. Olen pitkän aikaa juonut joka viikonloppu vähintään yhtenä päivänä. Nyt olen lopettanut juomisen. Voiko käydä niin, että ahdistus ja masennus poistuu kokonaan? Onko se voinut johtua vain tästä juomisesta?
Kommentit (58)
Väitteet että olo paranisi kun lopettaa juomisen on alkolin llopettaneiden propagandaa, jollainhan heidän pitää perustella sitä etteivät juo.
Totuus on ettei olo parane yhtään, tiedän koska olen pari kertaaa kokeillut, ei mitään vaikutusta, ahdistaa vaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jos mitään ei tule sen ryyppäämisen tilalle niin aivan varmasti edelleen ahdistaa ja masentaa. Ja tunteita pitää oppia käsittelemään eikä paeta niitä.
No myös siksi olen halunnut lopettaa, että jaksaisin taas tehdä niitä kivoja juttuja joita olen ennen tehnyt. Nyt en ole jaksanut, kun viikonloput on mennyt krapulasta kärsien. Alkuviikko menee aina kauheissa morkkiksissa juomisen takia ja sitten onkin jo perjantai ja taas lähtee...tästä kierteestä haluan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis juonut, koska se on hauskaa. Nyt en enää saa siitä iloa ja siksi olen lopettanut.
Ap
Tietenkin lopetat, kun et viinasta enää saa iloa. Mielialasi ei kuitenkaan parane juomisen lopettamisella. Jos saat mielesi kuntoon, alkaa ryyppääminenkin taas maistua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se jo 1kk päästä vähän helpottaa. 3kk jälkeen paljon.
"Oireenmukainen säätely: Lääkeannos määritetään vieroitusoireiden vaikeusasteen, ei veren alkoholipitoisuuden perusteella.
Komplikaatioiden esto: Titrauksella pyritään estämään vakavia tiloja, kuten kouristuksia tai hengenvaarallista alkoholideliriumia (juoppohulluutta).
Lääkevalinnat: Ensisijaisena hoitona käytetään bentsodiatsepiineja (esim. diatsepaami tai klordiatsepoksidi), joiden annostus lasketaan asteittain vieroitusoheen lieventyessä, yleensä 35 vuorokauden kuluessa.
Valvottu ympäristö: Päihdesairaalassa titraus tapahtuu ympärivuorokautisessa seurannassa, jolloin vaste lääkitykseen voidaan arvioida jatkuvasti."
https://www.vauva.fi/comment/86557991?page=15#86557991
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai tiedät mikä ahdistaa ja masentaa? Mitä ajattelet sillon kun ahdistaa ja masentaa?
No kun minulla ei ole mitään varsinaista syytä. On vaan epämääräinen paha olo, vaikka kaikki on ihan on. En keksi muuta syytä, kuin että juominen vaikuttaa mielialaani kun serotoniinit laskee ja on tuollainen kierre, että on tottunut joka viikonloppu juomaan.
Ei tarvitse olla varsinaista syytä. Epämääräinen paha olo voi johtua juurikin mielihyvähormonien laskusta, ja silloin kaikki tuntuu kurjalta. Minulle tuo tulee joka kerta jos juon. Joskus silti osallistun juomiseen kavereiden kanssa, mutta varaudun etukäteen, että masentunut olotila seuraa.
Ei mielialan paranemista koskaan kannata ODOTTAA! Asialle voi tehdä paljonkin ihan itse, varsinkin, jos aloittaa ajoissa. Tuolla on ihan hyviä vinkkejä. Hyvä ensiapu on terveellinen elämä eli uni, ravinto, liikunta, ainakin yksi hyvä ihmissuhde. Tarvittaessa pitkähkä (6kk) säännöllinen masennuslääkitys, ei siis tarvittaessa (eli käytännössä lisääntyvästi) otettava rauhoittava, johon jää koukkuun.
Sitten päästävä ongelmien ytimeen eli rehellisesti mietittävä, mikä on perussyy huonolle ololle. Eihän se alkoholi tai veemäinen puoliso yleensä ole vaan joku ihan muu lapsuudessa, nuoruudessa, koulussa, kotona, läheiset, muut ihmiset, tai siis oma suhde ihmisiin....... Terapia auttaa, jos on 100% rehellinen, muuten hyödytöntä.
Jotain pois, jotain uutta tilalle! Pahoinvointisi on todennäköisesti masennusta ja siihen ihan tutkitusti auttaa liikunta. Aloita lenkkeily! Luonto, metsä, auringonpaiste ja linnunlaulu. Talvella on kaikesta sellaisesta puutetta mutta laske päiviä kevääseen, tutki kalenterista kuinka monta minuuttia päivä on taas pidempi, tarkkaile lintuja ja säätä, kiinnostu ympäristöstäsi. Vielä parempi jos löydät jotain seuraa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se siitä parane. Sinun pitää siirtyä jokapäiväiseen juomiseen niin kuin minun.
Elämä hymyilee jälleen.
Paskanmarjat, sairas saatana. Sulla ei ole mikään hyvin koskaan, kuolet juomiseen ja itsepetokseen. Halveksit itseäsi nytkin.
Onneksi Suomi ei ole kaltaistesi hartioilla.
Vierailija kirjoitti:
Väitteet että olo paranisi kun lopettaa juomisen on alkolin llopettaneiden propagandaa, jollainhan heidän pitää perustella sitä etteivät juo.
Totuus on ettei olo parane yhtään, tiedän koska olen pari kertaaa kokeillut, ei mitään vaikutusta, ahdistaa vaan enemmän.
🤣
Yksi asia pitää hyväksyä, eli aina ei voi olla kivaa ja hauskaa. Elämä on mitä se on iloineen ja suruineen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ahdistus johtuu alun perin muusta syystä kuin juomisesta, niin alkoholin juominen voi tosiaan korjata ahdistunutta oloa hetkellisesti. Mutta pitkällä aikavälillä alkoholi on huono lääke, koska se myös aiheuttaa serotoniinivajetta ja aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.
Olet passivoituneessa uhritilassa. Ei se niin mene että korkki vain laitetaan kiinni ja odotellaan josko sitä tulisi jotenkin itsestään hyvä fiilis. Itsensä kanssa pitää tehdä töitä ja elämään kuuluu myös kärsimys jonka syitä täytyy sitten selvinpäin käsitellä. Juomisesi on täysin alkoholistimaista ja kuitenkin selittelet että ihan huvikseni vaan juon. Lopeta itsesi k u s e t u s jo.
Join ennen yli 100 olutta viikossa vuosien ajan, ja lopetin pari kuukautta sitten, kesti pari viikkoa että ahdistus ja masennus oli lähes kokonaan lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Eli et silloin juonut tarpeeksi paljon tai tarpeeksi usein, jos noin väität.
Vierailija kirjoitti:
Olet passivoituneessa uhritilassa. Ei se niin mene että korkki vain laitetaan kiinni ja odotellaan josko sitä tulisi jotenkin itsestään hyvä fiilis. Itsensä kanssa pitää tehdä töitä ja elämään kuuluu myös kärsimys jonka syitä täytyy sitten selvinpäin käsitellä. Juomisesi on täysin alkoholistimaista ja kuitenkin selittelet että ihan huvikseni vaan juon. Lopeta itsesi k u s e t u s jo.
No Eikös ap juuri nimenomaan ole tehnyt jotain, kun on lopettanut sen juomisen ja on pohdiskellut selvästi asiaa paljon. Miettinyt syitä ym. Mielestäni hän kyllä ainakin yrittää tehdä asialle jotain.
Heti juomisen jälkeen olo on kurjimmillaan ja siitä se lähtee hitaasti korjaantumaan.
Aivoissa alkoholimolekyylit tarttuvat samoihin reseptoreihin, mihin serotoniinihormonien kuuluisi normaalisti tarttua, mutta alkoholimolekyylit ovat suurempia eikä serotoniinit pääse sinne, mihin niiden kuuluisi päästä. Serotoniinivaje tuntuu juomisen jälkeen alakuloisena tai masentuneena olona. Yleisesti ottaen hermosolut korjaavat itseään ja uusiutuvat noin 6 kk:n aikana.
Se on aika pitkä aika kärsiä. Jos tuntuu tosi ikävältä, niin kannattaa ehkä jutella lääkärin kanssa, olisiko tuohon mahdollista saada avuksi jokin serotoniiniaineenvaihduntaa tukeva lääke.
Lopetin noin kuusi vuotta sitten ja odottelen edelleen mielialan parantumista. Muitakaan hienoja muutoksia ei ole vielä kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mitään ei tule sen ryyppäämisen tilalle niin aivan varmasti edelleen ahdistaa ja masentaa. Ja tunteita pitää oppia käsittelemään eikä paeta niitä.
No myös siksi olen halunnut lopettaa, että jaksaisin taas tehdä niitä kivoja juttuja joita olen ennen tehnyt. Nyt en ole jaksanut, kun viikonloput on mennyt krapulasta kärsien. Alkuviikko menee aina kauheissa morkkiksissa juomisen takia ja sitten onkin jo perjantai ja taas lähtee...tästä kierteestä haluan eroon.
Ehkä tuohon auttaa, jos teet nyt jo valmiiksi suunnitelman, mitä kivaa teet ensi perjantaina, muuta kuin juomista? Mitä kivoja juttuja ennen teit, joita nyt et ole enää jaksanut?
Paskanmarjat, sairas saatana. Sulla ei ole mikään hyvin koskaan, kuolet juomiseen ja itsepetokseen. Halveksit itseäsi nytkin.