Hoitajien työvuorot ihan kauheita
Olen miettinyt kouluttautumista sairaanhoitajaksi mutta nuo työajat mietityttää. Työvuorot on miten sattuu, ei mitään säännöllisyyttä. Aamut ja illat sekaisin ja ehkä vain yksi vapaapäivä välissä. Miksi vuorot ei voisi vapaiden välissä olla vaikka aamuja tai iltoja? Miten jaksatte tuollaista epäsäännöllistä työtä? Ei voi tehdä mitään suunnitelmiakaan tulevaisuuteen?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee pelkkää päivävuoroa, mutta älä sitten ihmettele huonoa palkkaa.
Itse otan mieluummin pienemmän palkan. Teen pelkästään päivävuoroa enkä vaihtaisi tätä pois. Elämänlaatu ja arki on miellyttävämpää, kun on koko ajan sama rytmi. Vähemmän stressiä.
Mulla on päivätyössä sairaanhoitajana palkka kokemuslisän kanssa noin 3300e ja pärjään sillä hyvin. Toki vauvapalstalla tuo on umpisurkea palkka, kun kaikki kertomansa mukaan tienaavat sen 5000e tai yli..
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt aina hoitajan kolmivuorotyötä. Vuorot voivat olla mitä tahansa ja välissä on ns ykkösvapaita. Olen yh ja lapseni vuorohoitopäiväkodissa. Suurin osa työstä on 100% työaikaa ja vuorotyötä. Arkiaamupainotteista työtä riittää vain harvoille. Asenne ratkaisee, hyvin tätä jaksaa ja pitää jaksaa vielä pitkään. Täytyy oppia sietämään ja vaatimaan itseltään. Tuntuu, että moni ihminen olettaa työelämän olevan hieman liian helppoa. Ei se ole helppoa ja siksi siitä palkkaa maksetaan.
Päivätyötä oli pari vuotta sitten ainakin pääkaupunkiseudulla tarjolla vaikka kuinka paljon. Olen valmistunut viisi vuotta sitten sairaanhoitajaksi ja tehnyt aina päivätyötä, lukuunottamatta opiskeluajan kesätöitä.
Tällä hetkellä työpaikkoja toki on melko vähän tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opiskella lähihoitajaksi, jos sote-alalle mielit. Sairaanhoitajalla on vastuuta ja velvollisuuksia huomattavasti enemmän kuin lähihoitajalla, mutta ero palkassa naurettavan pieni. Lue Lotta Tuohinon kirja Sairaanhoitajan paikka, ennen kuin teet päätöstä alalle hakeutumisesta. Samoin Kaarina Davisin Rankka kutsumus on hyvä lukea. Edellä mainitut kertovat totuudenmukaisesti sairaanhoitajan asemasta ja työnkuvasta. Valitettavasti sairaanhoitajien ammattijärjestö Suomen Sairaanhoitajat eikä ammattiliitto Tehy tee riittävästi sairaanhoitajien työhyvinvoinnin parantamiseksi.
Kiitos vinkistä :) /AP
Luin suosittelemasi kirjan Lotta Tuohino : Sairaanhoitajan paikka. Tämä kyllä aukaisi sairaanhoitajan työtä ja mitä kaikkea muuta siihen liittyy esim. työhyvinvointi , hierarkia, kiusaaminen. Jotain olin jo kuullutkin äidiltä/ siskolta mutta en ajatellut, että kiusaaminen on noin laajalle levinnyttä. Elämä on muutenkin jo yhtä selviytymistä.
Tämän perusteella en hakeudu sairaanhoitajan opintoihin. Pidän ehkä välivuoden , mietin muuta. Suosittelen kaikille muillekin ko.opintoja miettiville. Kiitos vielä vinkistä! / AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opiskella lähihoitajaksi, jos sote-alalle mielit. Sairaanhoitajalla on vastuuta ja velvollisuuksia huomattavasti enemmän kuin lähihoitajalla, mutta ero palkassa naurettavan pieni. Lue Lotta Tuohinon kirja Sairaanhoitajan paikka, ennen kuin teet päätöstä alalle hakeutumisesta. Samoin Kaarina Davisin Rankka kutsumus on hyvä lukea. Edellä mainitut kertovat totuudenmukaisesti sairaanhoitajan asemasta ja työnkuvasta. Valitettavasti sairaanhoitajien ammattijärjestö Suomen Sairaanhoitajat eikä ammattiliitto Tehy tee riittävästi sairaanhoitajien työhyvinvoinnin parantamiseksi.
Kiitos vinkistä :) /AP
Luin suosittelemasi kirjan Lotta Tuohino: Sairaanhoitajan paikka. Tämä kyllä aukaisi sairaanhoitajan työtä ja mitä kaikkea muuta siihen liittyy esim.työhyvinvointi, hierarkia, kiusaaminen. Jotain olin jo kuullutkin äidiltä/siskolta mutta en ajatellut, että kiusaaminen on noin laajalle levinnyttä.
Tämän perusteella en hakeudu sairaanhoitajan opintoihin, hyvä että joku kertoo todellisuuden.
Pidän ehkä välivuoden, mietin muuta. Suosittelen kaikille muillekin ko.opintoja miettiville lukemaan ko.kirjan. Kiitos vielä vinkistä! /AP
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopii hyvin. Välillä on 3-6 päivän vapaita. Meillä tehdä ylipitkää vuoroa eli 12 h vuoroja niin tunnit kertyy nopeasti. Vapaita on paljon.
Tuo on laissa kielletty. Vaarannat jo potilas-turvallisuuden.
Työvuoroilla ei sinänsä ole väliä kun siellä voi vaikkapa tinderöidä työajalla.
Tai syödä potilaiden karkkeja / jälkiruokia.
Itse vaihdoin lähihoitajan työt mielenterveys kuntoutujien yksiköstä henkilökohtaisen avustajan hommiin.
Palkka hieman huononi, mutta elämänlaatu parani huomattavasti. Työvuoro on 9-16 tai 10-17 viisi päivää viikossa. Saan tehdä viikonloppu vuoroja jos haluan. Usein teen kyllä vaan maanantaista perjantaihin. Saan pitää vapaata milloin haluan. Suunnittelen itse työvuoroni.
Kyllästyin siihen kolmivuoro sekoiluun edellisessä työpaikassa. Lisäksi välillä oli niitä 12 tunnin työpäiviä, kaksi päivää putkeen. Tosi vaikeaa oli suunnitella elämää tuo vuoro sirkuksen ympärillä ja välillä tuntui kuin elämä on pelkkää suorittamista ja työtä.
Alkoi kyllästyttää ja vaihdoin hommia ja olen super tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Työvuoroilla ei sinänsä ole väliä kun siellä voi vaikkapa tinderöidä työajalla.
Tai syödä potilaiden karkkeja / jälkiruokia.
Ja potilasruokia.
Ihanaa kun saa nukkua aamulla pitkään kun iltavuoro . Ja ihanaa iltavuorossa kun aamukiireet on poissa. Aamuisin on kiireisin työtahti . Myös yövuorossa aamu on kiirettä. Pesupäivät on kiireisiä. Urakka tahti. Työvuorot tehdään enimmäkseen osaston toimivuuden mukaan .
Sairaanhoitaja voi jatkaa erikoistua johonkin kuten kirurgia tai terveydenhoitaja. Pääsee päivä töihin ellei ensiapuun mene. Tai laivalle merimiehiä hoitamaan pitemmät vapaat. Kouluissa on päivätyö. Perushoitajat on joka paikan höyliä auttaa kaikkia moniammattilisessa työyhteisössä.
Hoitoalalta on mekin välillä siirrytty tehtaaseen työhön . Tasainen työaika tasainen palkka. Tasainen työtahti. Joskus kiirettä. Rauhallista.
Kun tuli nämä älyt ja muu sekä yhtenään uusia apotteja niin sekä potilaat että hoitajat ne vanhemmat putosi pois . Muu onnistuu mutta ei pysy mukana alati muuttuvassa sähköistämisessä.
Me tehtiin nuorena ennen tietokonebuumia 3 vuorotyötä niin yövuoroja putkeen koska niistä sai yölisää ja toisaalta ei ollut lakanan vaihto suihku punnitus kiireitä. Yövuorossa valvominen on raskainta aamu yöstä. Kuolevien osalta aamuyö eniten. Sitten niitä laittaa muun kiireen keskellä. Mitään raskaantyön lisää hoitajat ei saanut silloinkaan.
Työaika. Pakko se on tehdä kaksi vuoroa putkeen kun joku sairastuu eikä tule töihin. Et sä voi sanoa potilaille et koita pärjätä yksin.
Siellä sattuu ja tapahtuu. Minkähän pulju tuo oikeen on? Onneksi en työskentele siellä.
Sairaanhoitaja sukulaiseni on osastonhoitaja ja tekee osastonsa työvuorolistat. Ihmettelin miksei heillä ole samanlaista työvuorosysteemiä kuin paperiteollisuudessa. Sellutehtaassa näet hyvässä lykyssä vuotta etukäteen oletko huhtikuun 7. päivä työvuorossa.
Kuulemma hoitoalalla pitää työvuorot tehdä senkin mukaan, että ketkä työntekijät tulevat toimeen keskenään. Että ketkä kaksi voi olla yhdessä iltavuorossa ! Ja keitä ei voi laittaa samaan vuoroon mitenkään. Olin ällistynyt, ei voi olla totta. Eli on hoitoalalla outoa touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellasta se on kun naiset on puikoissa.
Mene tehtaaseen, niin näet vuorokalenterista työvuorosi ja vapaasi vuoden loppuun asti.
Työväen tarve on erilainen tehtaassa eri vuorokauden aikaan verrattuna sairaaloihin.
Miksi vanginvartijatkin tietävät vuoronsa vuodrn etukäteen? Eikö siellä ole sama kuin sairaalassa, että yöllä vähemmän kuin päivällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku Z-sukupolven kermapersekö siellä itkee? Vai joku tekosyitä kehittelevä pitkäaikaistyötön?
Äitini teki 40 vuotta hoitotyötä ja koko ajan vuorotyössä, enkä muista että olisi juurikaan valittanut vaikka rankkaa olikin.Nimenomaan nuo vuorot on monesti päin persettä, kun kukaan ei uskalla valittaa tarpeeksi. Miten tehtaissa vuorotyö pyörii tasaisella viikko-viikko systeemillä? Saat tietää vuorot vuoden ajalta, kun hoitotyössä saat 3 viikkoa kerrallaan ja viikon etukäteen :D
Oon miettinyt tätä niin monta kertaa. Jos tietää, että päivällä tarvitaan tietty määrä ihmisiä, illalla kai vähän vähemmän ja yöllä vielä vähemmän, niin eikö siitä tosiaan pysty laskemaan edes säännöllisentapaista listaa.
Hyi s*tana mitä sekoilua se oli. Tein hoitajana kolmivuorotyötä useita vuosia. Mielenterveys meni. Siellä kaikki pitää päänsä kasassa kiusaamalla muita.