Hoitajien työvuorot ihan kauheita
Olen miettinyt kouluttautumista sairaanhoitajaksi mutta nuo työajat mietityttää. Työvuorot on miten sattuu, ei mitään säännöllisyyttä. Aamut ja illat sekaisin ja ehkä vain yksi vapaapäivä välissä. Miksi vuorot ei voisi vapaiden välissä olla vaikka aamuja tai iltoja? Miten jaksatte tuollaista epäsäännöllistä työtä? Ei voi tehdä mitään suunnitelmiakaan tulevaisuuteen?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopii hyvin. Välillä on 3-6 päivän vapaita. Meillä tehdä ylipitkää vuoroa eli 12 h vuoroja niin tunnit kertyy nopeasti. Vapaita on paljon.
Uuh, on kyllä pitkä vuoro esim.klo7-19. En jaksaisi. Ehkä sellainen vuoro sopisi henkilölle, jolla pidempi työmatka suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopii hyvin. Välillä on 3-6 päivän vapaita. Meillä tehdä ylipitkää vuoroa eli 12 h vuoroja niin tunnit kertyy nopeasti. Vapaita on paljon.
...vielä kun teet keikkalaisena, niin voit säätää vapaat ja lomat sinne minne haluat. Ei tarvi vääntää tai kysellä keneltäkään.
Vieläkö keikkatyötä on tarjolla? Melkein sissit tai oma väki tekee hälytysvuorot. Vähentynyt ainakin on, kun pitää säästää.
Vierailija kirjoitti:
pahinta on, kun on ensin iltavuoro ja seur. päivänä aamuvuoro. Se iltavuoro voi päättyö vaikka klo 21.30. Sitten jos sulla kestää kotiin ajaa/bussilla vaikka reilu puoli tuntia, varsinkin jos joutuu venaamaan sitä bussia, niin olet kotona ehkä 22.20, sitten pitäisi peseytyä, syödä, mennä nukkumaan ja herätys on ehkä klo 5.30, että ehdit seiskaksi töihin. Eihän siihen jää kuin muutama tunti unta.
Meillä ainakin on työaikalaki siinä välissä ja niiden vuorojen välissä pitää olla 11 tuntia. Eli ilta meillä loppuu klo 21 ja aamuvuoro saa alkaa vasta klo 8.
Minä ilmoittaisin jo työtä hakiessa että suostun tekemään työtä vain niin että aamu, ilta ja yövuorot on viikon kerrallaan. En suostu sellaiseen työvuoroon että pitää illasta tulla aamuun. On ne muissakin työpaikoissa ollut mahdollista niin toteuttaa.
Miten olis joku ihan muu ala? Vaikka taloushallinto. Sielläkin on paljon töitä, hyvä palkka ja edut sekä liukuva päivätyö arkisin.
Ku sit ku sä oot ollu hoitaja pari vuotta, niin itket paskaa duunia ja paskoja etuja ja sit se on meidän muiden syy muka.
Tee koko alalle palvelus ja älä mee. Sit ne olot ja edut paranee ihan heti, kun ette enää mee sinne.
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoittaisin jo työtä hakiessa että suostun tekemään työtä vain niin että aamu, ilta ja yövuorot on viikon kerrallaan. En suostu sellaiseen työvuoroon että pitää illasta tulla aamuun. On ne muissakin työpaikoissa ollut mahdollista niin toteuttaa.
Eipä ihme, että olet ikityötön nykyisellään.
Vierailija kirjoitti:
Tee pelkkää päivävuoroa, mutta älä sitten ihmettele huonoa palkkaa.
Ei ole helppo saada pelkkää päivätyötä, niihin on yleensä kyllä tulijoita.
Pkl-työhön vaaditaan yleensä kokemusta ja sitä saa yleensä vuodeosastotyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo riippuu niin työllisyystilanteesta. Taas tällä hetkellä alkaa olla hoitajia yli tarpeen, joten olet huonossa tilanteessa sanelemaan mitään ehtoja, terv sh
Sellasta se on kun naiset on puikoissa.
Mene tehtaaseen, niin näet vuorokalenterista työvuorosi ja vapaasi vuoden loppuun asti.
Älä hakeudu hoitajaksi. Hoitajia ei arvosteta, ja jos kritisoit jotain asiaa yksikössäsi, osastonhoitaja loukkaantuu ja kertoo ylihoitajalle ja sinua pidetään ongelmatapauksena ja kohdellaan jatkossa ikävästi, koska työtä on liikaa ja se on huonosti organisoitua, työpaikoilla työntekijöiden välit kiristyvät. Työajatkin ikäviä, mutta ilmapiiri pahin.
Vierailija kirjoitti:
Sellasta se on kun naiset on puikoissa.
Mene tehtaaseen, niin näet vuorokalenterista työvuorosi ja vapaasi vuoden loppuun asti.
Työväen tarve on erilainen tehtaassa eri vuorokauden aikaan verrattuna sairaaloihin.
En kanssa millään ymmärrä, että miksi tästä vuorotyöstä on tehty hoitoalalla niin käsittämättömän vaikeaa. Muilla aloilla on ymmärtääkseni normaalia tehdä yhtä vuoroa kerrallaan esim viikko putkeen niin että aamu- ilta- ja yövuorot toistuvat pitkän putken ennen vaihtoa toiseen rytmiin. Tämä hoitoalan kolmivuorosekoilu on aivan painajaismaista ja en itse enää pysty siihen lainkaan, se väsymyksen määrä on jotain aivan hirveää ja tappavaa mitä seuraa kun iltavuorosta tulet kotiin ja päriset ylivireänä yöhön asti kun seuraavana päivänä pitäisi olla taas seitsemältä töissä. En haluaisi mitään muuta kuin tasaisen rytmin. Kaksivuoropaikkoja on aivan häviävän vähän, saati sitten yksivuoropaikkoja, suurin osa työpaikoista on kolmivuoroa.
Olen ihmetellyt miksi emme tappelisi ja vaatisi enemmän muutoksen suhteen, mutta kaipa kaikki vaan makaa ihan soossina puolinukuksissa sohvalla sipsipussin ääressä eikä jaksa nousta barrikadeille.
Eikö valtaosassa pyritä juuri tuohon ergonomiseen listaan, autonomista listaakin olen nähnyt. Ne toiveet sitten sotkee sitä, ei voi mitään.
Lähes 30 vuotta olen tehnyt vuorotyötä, se on sopinut itselleni loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tee pelkkää päivävuoroa, mutta älä sitten ihmettele huonoa palkkaa.
No ei se nyt aina ihan noin mene, itse saan noin 4000€/kk päivätyöstä. Riippuu työpaikasta tosi paljon, mikä on palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku Z-sukupolven kermapersekö siellä itkee? Vai joku tekosyitä kehittelevä pitkäaikaistyötön?
Äitini teki 40 vuotta hoitotyötä ja koko ajan vuorotyössä, enkä muista että olisi juurikaan valittanut vaikka rankkaa olikin.Nimenomaan nuo vuorot on monesti päin persettä, kun kukaan ei uskalla valittaa tarpeeksi. Miten tehtaissa vuorotyö pyörii tasaisella viikko-viikko systeemillä? Saat tietää vuorot vuoden ajalta, kun hoitotyössä saat 3 viikkoa kerrallaan ja viikon etukäteen :D
Hoitotyössä nainen johtaa ja suunnittelee ja jos työilmapiiriä ihmettelen niin hoitotyössä anopit johtavat sekoilua.
Vierailija kirjoitti:
En kanssa millään ymmärrä, että miksi tästä vuorotyöstä on tehty hoitoalalla niin käsittämättömän vaikeaa. Muilla aloilla on ymmärtääkseni normaalia tehdä yhtä vuoroa kerrallaan esim viikko putkeen niin että aamu- ilta- ja yövuorot toistuvat pitkän putken ennen vaihtoa toiseen rytmiin. Tämä hoitoalan kolmivuorosekoilu on aivan painajaismaista ja en itse enää pysty siihen lainkaan, se väsymyksen määrä on jotain aivan hirveää ja tappavaa mitä seuraa kun iltavuorosta tulet kotiin ja päriset ylivireänä yöhön asti kun seuraavana päivänä pitäisi olla taas seitsemältä töissä. En haluaisi mitään muuta kuin tasaisen rytmin. Kaksivuoropaikkoja on aivan häviävän vähän, saati sitten yksivuoropaikkoja, suurin osa työpaikoista on kolmivuoroa.
Olen ihmetellyt miksi emme tappelisi ja vaatisi enemmän muutoksen suhteen, mutta kaipa kaikki vaan makaa ihan soossina puolinukuksissa sohvalla sipsipussin ääressä eikä jaksa
Eivät ole kolmivuorotöitä vaan jaksotöitä, ei mikään hoitolaitos pyöri kolmella vuorolla. Puhu pelkästä vuorotyöstä, jos suusi ja sormesi eivät taivu sanaan jaksotyö. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, vaikka noiden alojen Tessitkin mainitsevat vain jaksotyön?
Itse ihmettelen sitä, että kun työskentelin Norjassa joskus parikymmentä vuotta sitten sairaanhoitajana, niin siellä oli semmoinen valmis kuuden viikon työvuorolista jokaisella. Se sama lista alkoi aina alusta. Kirjoitin työvuorot kalenteriin kuukausiksi eteenpäin. Toki sielläkin loma-aikoina oli poikkeuksia ja jonkun sairastaessa saattoi joutua vaihtamaan vuoroa, mutta paljon enemmän pystyi suunnittelemaan omaa elämäänsä sen listan avulla. Ilmeisesti tämmöistä ei haluta Suomessa käyttää.. jostain syystä vaan käytetään näitä lyhyitä kolmen viikon listoja, joihin saa yrittää joitain vähäisiä toiveita esittää. En kylläkään ole tällä hetkellä itse hoitoalalla, joten asia ei onneksi koske minua.
Hoitotyössä ja kaupanalalla nuo työvuorot on aivan kamalia. Ei mitään järkeä. Miksi noilla aloilla on niin vaikeaa laittaa työvuorot samoin kuin esim. teollisuudessa? Kuka on keksinyt, että samaan viikkoon ympätään kaikkia mahdollisia vuoroja?
Olen sitä mieltä, jos nuo alat olisivat alkujaan olleet miesvoittoisia, niin palkkaus olisi parempi ja vuorotyöhön liittyvät lait olisi inhimillisempiä.
Perinteinen kolmivuorotyö loppui monessa paikassa vuosikymmeniä sitten, se korvautui 5-vuorotyöllä tuolloin. Nimitys tuli siitä, että 5 porukkaa teki sitä säännöllisesti (aamuja, iltoja ja öitä) tiettyyn rytmiin, jolloin aina oli joku porukoista töissä. Kolmivuorossa oli työajan tasauksia välillä. Nykyään noita on muuttunut entisen 8 h työpäivän sijaan 12 h työvuoroiksi, mutten ole niihin perehtynyt.