Hoitajien työvuorot ihan kauheita
Olen miettinyt kouluttautumista sairaanhoitajaksi mutta nuo työajat mietityttää. Työvuorot on miten sattuu, ei mitään säännöllisyyttä. Aamut ja illat sekaisin ja ehkä vain yksi vapaapäivä välissä. Miksi vuorot ei voisi vapaiden välissä olla vaikka aamuja tai iltoja? Miten jaksatte tuollaista epäsäännöllistä työtä? Ei voi tehdä mitään suunnitelmiakaan tulevaisuuteen?
Kommentit (107)
"Ja missä vuoroduunissa työnantaja suunnittelee vuorot niin, että ne osuu sopivasti yksiin puolison kanssa?
Isossa osassa töistä ei saa edes ajoissa toivomalla vapaaksi haluamaansa päivää."
Minun mieheni saa tietää koko vuoden vuorot. Minä katson hänen vuoronsa ja suunnittelen omani sen mukaan. Lähes aina saan toivomani vuorot.
Oma äitini teki sairaanhoitajana töitä päivävuorossa ja sitten siihen päälle oli päivystyksiä. Ihan karseaa. Tuntui, että äiti oli aina joko töissä, tai nukkui. Itse päätin, että halua ammatin, jossa ollaan vai virka aikaa töissä
Minä en jaksanut, vaan vaihdoin alaa. Meillä ei pitkiä vuoroja saanut suunnitella ennakkoon, eikä pitkiä vapaita ollut juuri koskaan. Pelkkiä ykkösvapaita täynnä koko lista. Eikä omia työvuoroja todellakaan suunniteltu itse. Ne tehtiin muualla. Kolme toivetta sai esittää ja nekään ei aina toteutunut. Lapsettomana myös osa-aikatyö oli pitkässä kuusessa. Toivottavasti ei enää koskaan tarvitse hakeutua hoitoalalle.
Meillä saa toivoa vain 5 työvuoroa, joten ne menee lähinnä vapaatoiveiksi.
Lopetetaan hoito öisin ja viikonloppuisin ja ehkä perjantaina voisi olla pekkaspäivä, niin ei olisi niin hankalia työaikoja hoitajilla.
Vältin saikun, kun sain sovittua työnantajan kanssa vapaat viikonloput. Onneksi on työkavereita, jotka haluavat tehdä noita viikonloppuja ja juhlapyhiä. Kiitos teille! Rahapussissahan se näkyy mutta kaikkea ei voi mitata rahassa. Kesästä ei sitten tiedä, tod.näköisesti ei pelitä silloin mutta olen jo saanut kerättyä voimia ko.järjestelyillä. Olisi kyllä hyvä, jos noita työvuoroja voisi tehdä just samaa vuoroa vapaiden välit, itse tykkäisin. Sekin auttaisi ainakin minua jaksamaan :) Eläkeikään vielä n.20 vuotta.
Me tehtiin miehen kanssa molemmat vuorotyötä, läpsystä vaihdettiin. Oli rankkaa. Onneksi näin miehen työvuorolistan sen verran ajoissa, että pystyimme välttämään molempien samanaikaisen yövuoron. Joskus jouduin vaihtamaan työkaverin kanssa vuoroa. Lasten kanssa kyllä hankalaa silloin. Myöhemmin pääsin itse päivätyöhön ja elämä helpottui suuresti.
Voisko tiimipalaverissa kartoittaa, kuka tekisi mieluummin aamua tai iltaa? Mun työpaikka on pieni, missä on löytynyt vaihtoparit, jos on tosiaan toiveena vaikka aamuvuoro.
Naisten alasta kysymys. Joten miksi siellä olisi mitään logiikkaa missään?
Vierailija kirjoitti:
Joku Z-sukupolven kermapersekö siellä itkee? Vai joku tekosyitä kehittelevä pitkäaikaistyötön?
Äitini teki 40 vuotta hoitotyötä ja koko ajan vuorotyössä, enkä muista että olisi juurikaan valittanut vaikka rankkaa olikin.
No kyllä mullakin äiti ja sisko tekevät hoitotyötä ja muutenkin suvussa on hoitajia muutenkin. Olen kyllä hyvin tietoinen alasta...olen vain ihmetellyt noita työaikoja, iltavuorosta yhteen vapaapäivään ja aamuun töihin takaisin. Tuntuu, että varastetaan vapaa-aikaa eikä töistä ehdi palautumaan. Miksei aamu, vapaa ja sitten iltaan? Siinäkin jäisi muutama tunti vapaata enemmän työvuorojen välillä.
Luulisi, että jos halutaan kouluttaa hoitoalalle vielä ihmisiä, niin hyvällä suunnittelulla ja hoitajia kuulemalla autetaan heitä jaksamaan raskaassa työssä. Tuollaisella työvuorosuunnittelulla ajetaan pois nekin, jotka mahdollisesti haluaisivat tehdä vielä ihmisläheistä työtä.
Vuorotyössä ei oikein voi harrastaa missään ryhmässä tiettynä päivänä ja tietty aika. Olen joutunut usein vaihtamaan jonkun kanssa vuoroa, että pääsen harrastukseen. Ei sekään ole pitkän päälle kivaa. Ja jos käytät toiveesi niihin, niin muu lista on sitten mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kouluttautua Suomessa mutta, lähde sen jälkeen sairaanhoitajaksi esim. Norjaan. Et pety
Ruotsista myös hyviä kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopii hyvin. Välillä on 3-6 päivän vapaita. Meillä tehdä ylipitkää vuoroa eli 12 h vuoroja niin tunnit kertyy nopeasti. Vapaita on paljon.
...vielä kun teet keikkalaisena, niin voit säätää vapaat ja lomat sinne minne haluat. Ei tarvi vääntää tai kysellä keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 3- vuorotyö hoitoalalla on haasteellista ja sitä se on ollut aina. Olen pohtinut lieneekö syynä, se että on naisvaltainen ammatti. Tippaleipäaivoinen osastonhoitaja laatii tippaleipäaivoisten alaistensa työvuorolistaa - tulos on mitä on.
Esim. poliisissa, jossa putkiaivoiset miehet laativat työvuorot, on tulos selkeämpi. Työvuorot ovat säännölliset ja yleensä arvattavissa. Parittain työtä tekevät. Voisiko samaa kokeilla hoitoalalla, esim osastotöissä?
Päivä, ilta, yö, lepo, vapaa, vapaa. Päivä, ilta, yö, lepo, vapaa, vapaa. Joskus lisävuoro tasoittamaan tunteja jaksolla. Näitä pareja kun on tarpeeksi/päivä, niin homma pyörii. Paitsi, eroa on se, että poliisi ei tee yksin töitä, jos toinen sairastuu, vaan pariksi sovitellaan joku muu. Hoitajien on pakko pärjätä yksinkin, koska sijaisia ei saa tai ei saa ottaa.
Onneksi on myös 2-vuoron työpaikkoja ja päivätöitä, esim poliklinikoilla.&n
Päivä-ilta-yö-lepo-vapaa-vapaa-päivä => viikossa on 34 tuntia töitä eli liian vähän. Seuraavalla viikolla olisi ilta-yö-lepo-vapaa-vapaa-päivä-ilta eli 34 tuntia jne. eli jossain vaiheessa pitäisi saada tunnit täyteen ylimääräisellä vuorolla. Ongelmana on sekin, että aamussa tarvitaan enemmän väkeä töihin kuin öihin.
Vierailija kirjoitti:
Tee pelkkää päivävuoroa, mutta älä sitten ihmettele huonoa palkkaa.
...tee pelkkää yötä keikkoina, niin tienaat 10 yöllä kuussa 2200-2600 neton, riippuen pyhäöiden määrästä. 20 vapaapäivää normityön 8-9 vp sijaan.
pahinta on, kun on ensin iltavuoro ja seur. päivänä aamuvuoro. Se iltavuoro voi päättyö vaikka klo 21.30. Sitten jos sulla kestää kotiin ajaa/bussilla vaikka reilu puoli tuntia, varsinkin jos joutuu venaamaan sitä bussia, niin olet kotona ehkä 22.20, sitten pitäisi peseytyä, syödä, mennä nukkumaan ja herätys on ehkä klo 5.30, että ehdit seiskaksi töihin. Eihän siihen jää kuin muutama tunti unta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki hoitajat tee 3-vuorotyötä. On myös 2-vuorotyötä, pelkkää päivätyötä ja joku voi tehdä jopa pelkkää yötä. Itse tykkään 3-vuorosta, koska arkivapaat ja palkka.
Hoitajat tekevät aina jaksotyötä. Jaksotyön nimellä ne Tesseissäkin kulkevat. Kolmivuorotyöt ovat lähinnä tehtaissa yms missä ne kolme samaa vuoroa kulkevat. Jos et osaa sanoa jaksotyö, sano pelkkä vuorotyö, tuo sinun kolmivuoro-sanasi sotkee vain lukijan.
Vierailija kirjoitti:
Joku Z-sukupolven kermapersekö siellä itkee? Vai joku tekosyitä kehittelevä pitkäaikaistyötön?
Äitini teki 40 vuotta hoitotyötä ja koko ajan vuorotyössä, enkä muista että olisi juurikaan valittanut vaikka rankkaa olikin.
Ja samaan aikaan toiset tekivät vuorotyötä teollisuudessa ja vuorot olivat tiedossa vuosikymmeneksi. Sairaalamaailman työajat olivat järkytys kun erehtyi sinne kesätöihin teollisuuden jälkeen.
Jos ei paremmasta tiedä, niin ei sitä varmaan osaa niin kaivatakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopetetaan hoito öisin ja viikonloppuisin ja ehkä perjantaina voisi olla pekkaspäivä, niin ei olisi niin hankalia työaikoja hoitajilla.
Teollisuudessa on tehty iänkaiken 24/7 töitä, eikä se ole ollut ongelma. Jos vapaata on tarvinnut siihen omaan vuoroon, niin on vaihdettu vuoroa toisen kanssa.
Se on ollut viimeisiä varmasti työllistäviä aloja.