Hoitajien työvuorot ihan kauheita
Olen miettinyt kouluttautumista sairaanhoitajaksi mutta nuo työajat mietityttää. Työvuorot on miten sattuu, ei mitään säännöllisyyttä. Aamut ja illat sekaisin ja ehkä vain yksi vapaapäivä välissä. Miksi vuorot ei voisi vapaiden välissä olla vaikka aamuja tai iltoja? Miten jaksatte tuollaista epäsäännöllistä työtä? Ei voi tehdä mitään suunnitelmiakaan tulevaisuuteen?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten hae hoitajaksi, ap.
Se on ollut viimeisiä varmasti työllistäviä aloja.
"Ja missä vuoroduunissa työnantaja suunnittelee vuorot niin, että ne osuu sopivasti yksiin puolison kanssa?
Isossa osassa töistä ei saa edes ajoissa toivomalla vapaaksi haluamaansa päivää."
Minun mieheni saa tietää koko vuoden vuorot. Minä katson hänen vuoronsa ja suunnittelen omani sen mukaan. Lähes aina saan toivomani vuorot.
Oma äitini teki sairaanhoitajana töitä päivävuorossa ja sitten siihen päälle oli päivystyksiä. Ihan karseaa. Tuntui, että äiti oli aina joko töissä, tai nukkui. Itse päätin, että halua ammatin, jossa ollaan vai virka aikaa töissä
Minä en jaksanut, vaan vaihdoin alaa. Meillä ei pitkiä vuoroja saanut suunnitella ennakkoon, eikä pitkiä vapaita ollut juuri koskaan. Pelkkiä ykkösvapaita täynnä koko lista. Eikä omia työvuoroja todellakaan suunniteltu itse. Ne tehtiin muualla. Kolme toivetta sai esittää ja nekään ei aina toteutunut. Lapsettomana myös osa-aikatyö oli pitkässä kuusessa. Toivottavasti ei enää koskaan tarvitse hakeutua hoitoalalle.
No sekin riippuu onko yksinhuoltaja sitten vai ei. Meillä se sujui,et puoliso vei hoitoon ja minä hain jos olin aamuvuorossa. Jos menin iltavuoroon,minä vein ja puoliso haki. Yövuorossa puoliso vei hoitoon ja minä hain kun heräsin. Eikä tarvinnut täysiä tunteja ja välillä oltiin lapsien kanssa vapailla kotona. Ainut ongelma oli päiväkodissa, kun ne työvuorolistat tosissaan sai vasta viikkoa ennen, eikä meillä pomo ajatellut et ihmisillä vois olla suunnitelmia jouluksi ja päiväkoti pommitti viesteillä miten joulun viikot hoitoa. Kun en tiedä taaskaan,saan listat vasta viikkoa ennen joulua,ilmoitan sit olenko vapailla vai töissä ne välipäivät. Kerta puolisokin oli välipäivät töissä,oli tieto siinä varassa olenko minä myös. Enää ei olla päiväkodissa,mut ongelma on joka vuotinen, että joulun työvuorolistat saa aina viime tipassa. Johdolla vaikea saada ne tehtyä vaikka marraskuussa jo.