Äidin outo käytös ja kun minun pitää elättää itseni 18-vuotiaana edelleen äidin omistamassa asunnossa asuvana lähes ilman tukia
Oon tosiaan 18-vuotias neljään vuoteen käyvä lukiolainen (nyt kolmosella) ja mulla on suunnitelmissa muuttaa omilleni sitten kun intti alkaa lukion jälkeen (valtio maksaa), mutta siihen asti pitäisi selvitä äidillä.
Äidillä ja miehellä on tosiaan vuosien mittaan ollut riitaa, ja äiti myös valehtelee miehelleen että minä vihaisin miestänsä ja yrittää muokata mun sanoja. Nyt äidillä meni kai mitta täyteen (en tiedä mistä, koska nyt on ollut pidempään rauhallista), ja äiti vuokrasi kalliin tilapäiskämpän itselleen sanomatta mitään ja minä asun äidin miehen kanssa kahdestaan. Mutta eihän se äiti osaa edes pysyä siellä. Menee ehkä viikoksi sinne ja tulee takaisin pariksi viikoksi. Sitten taas lähtee sinne milloin haluaa, sanomatta yhtään mitään.
Hyvä, että on sentään edes ollut rahaa opintorahasta 40 € + 40 € kuukausiraha. Mutta siinä menee mulla aivan kaikki rahat ruokaan kun äiti lähtee kalliiseen tilapäisvuokrakämppäänsä ja ei kumminkaan malta pysyä siellä. Sitten käy vielä jossain ties missä tantrajoogassa, muttei minua auta enempää kuin sen 40 € kuukaudessa, jota on mulle vuosia maksanut.
Toki olen täysi-ikäinen eli hänellä ei ole elatusvelvollisuutta, mutta päätti ihan puskista kertomatta kellekään muuttaa. Vuokra-asuntoakaan ei tähän hätään saa, enkä haluaisi joutua lukion aikana opintolainalla elämään ellei ole aivan pakko. Tähän mennessä olen välillä joutunut myymään rahastoani, jota on kyllä paljon, mutta siitä kun alkaa säännöllisesti elämään niin menee yli 10 000 euroa ja vuosien panos hukkaan, unohtamattakaan 30 % veroa ensi vuonna maksettavaksi.
Käyn kuntosalilla, joten vaihtoehtona ei ole pelkän puuron syönti, vaan pitää olla proteiinipitoista ruokaa. Olen jo nyt toki vähän opetellut soijarouheen käyttöä välillä lihan sijasta, mutta ei mitenkään riitä kyllä rahat elämiseen.
Kommentit (92)
Valitettavasti naiset sekoavat tuolla lailla, kun pilvilinnat murtuvat ja nainen joutuu hyväksymään, ettei elämä menekään kuten tyhmänä teininä kuvitteli. Pidä tämä mielessä kun jahtaat sitä tyttistä. Se ihana kumppani voi jo muutaman vuoden kuluttua olla aivan eri ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Siis äidin pitäisi sinusta maksaa sinun asumisen lisäksi sinun ruuat ja harrastukset?
Minusta pitäisi tietenkin.
Minä tuen taloudellisesti 19 v lastani.
Normaali lastaan rakastava vanhempi tekee niin.
80 e/kk on tosi vähän nuoren miehen ruokaan. Itselläni on suunnilleen ikäisesi salilla käyvä ja korista pelaava poika, ja tiedän, mitä siihen menee. Olen tosi pienituloinen, ja joskus on jopa täytynyt omaakin rahastoa myydä, ei se kyllä minua kirpaise koska ihan järkevään ja pakolliseen asiaanhan se menee. Ja onhan se kurjaa lähteä hakemaan jotain Lidlin halpistuotteita, mutta jos todella haluat, niin saat kyllä tuon 80 e riittämään tosi pitkälle. Täällä palstalla yleensä ihmisiä sitten neuvotaan menemään kirkon ruokajakeluun, jos rahat eivät riitä ruokaan. Niissä on nykyisin paljon opiskelijoitakin. Täällä jotkut sanovat, että kannattaa muuttaa omaan kämppään, mutta jos se äidin miesystävä ei sinua hermostuta, niin asu siellä vaan, halvemmaksi sen niin tulee. Voi olla että äitikin palaa ja voit palata hänen ruokiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Yritä vielä puhua äidin ja sen miehen kanssa. Olet vielä toisella asteella, joten äitisi on elatusvelvollinen, vaikka olet 18. Ja juttele myös mummon kanssa, jos vielä elossa.
APn äidille on nyt tullut se sama vaihe kuin naarashirville, jotka pyrkivät vieroittamaan yli-ikäisen vasan jotta pääsisi h-u-or-a-a-m-a-an uusien urosten kanssa. Puhe ei tule toimimaan koska APn äiti ei huoli APtä enää poikasekseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette jos yrittäisi jotain OnlyFansia tai jotain sellaista?
Tai jos pyytäisin jotain sponssia joltain vanhemmilta miehiltä?
Oon siis jätkä tosiaan ja homo (kylläkin top), ja suhteellisen hyvännäköinen josta voisi joku vanhempi mies vaikka maksaa että pääsee mun pantavaksi (en itse halua tulla pantavaksi, vaan korkeintaan itse panisin)
Mutta sitten vähän mietin että olenko henkisesti valmis myymään itseäni vaikka siitä voisi rahaa saadakin
En oikein tiedä mitä tehdä
Ei missään tapauksessa!
Älä todellakaan.
Selvitä onko paikkakunnallasi esim ruuan kotiinkuljetuspalvelua, Wolt tms. Kokeile jos sitä kautta onnistuisi ansaita jotain. Tai mene vartijakurssille ja hae niihin töihin, sinne pääsee kohtalaisen hyvin, jos on järkevä ja rauhallinen. Niitä on eri firmojakin, joista voi kysyä työtä ja koulutusta. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
80 e/kk on tosi vähän nuoren miehen ruokaan. Itselläni on suunnilleen ikäisesi salilla käyvä ja korista pelaava poika, ja tiedän, mitä siihen menee. Olen tosi pienituloinen, ja joskus on jopa täytynyt omaakin rahastoa myydä, ei se kyllä minua kirpaise koska ihan järkevään ja pakolliseen asiaanhan se menee. Ja onhan se kurjaa lähteä hakemaan jotain Lidlin halpistuotteita, mutta jos todella haluat, niin saat kyllä tuon 80 e riittämään tosi pitkälle. Täällä palstalla yleensä ihmisiä sitten neuvotaan menemään kirkon ruokajakeluun, jos rahat eivät riitä ruokaan. Niissä on nykyisin paljon opiskelijoitakin. Täällä jotkut sanovat, että kannattaa muuttaa omaan kämppään, mutta jos se äidin miesystävä ei sinua hermostuta, niin asu siellä vaan, halvemmaksi sen niin tulee. Voi olla että äitikin palaa ja voit palata hänen ruokiinsa.
Kiitos kerrankin rakentavasta kommentista <3.
Katselen joka päivä tarjouslehtiä (Lidl, KCM, Minimani) ja ostan kaikki mahdolliset lihat aina tarjouksesta. Proteiinijauhetta käytän myös ja se on edullinen proteiininlähde. Olen oppinut lisäksi myös kidneypapuja syömään, saatan vaikkapa puolet pannusta jauhelihaa ja toiseksi osaksi paketti kidneypapuja. Jauhelihapaketin toinen puolikas seuraavaksi päiväksi.
Ei se 80 euroa silti oikein tunnu riittävän. Ja olen viisas rahankäytön kanssa, en käy ravintoloissa usein, en syö herkkuja, en Wolttaa eikä ole tilauspalveluita. Silti ei tunnu riittävän, ja pitäisi myös olla rahaa puskurina juuri esimerkiksi kun tulee se hammaslääkärilasku. Niin, ja viime vuonna myös tuli myytyä rahastoja ja nyt on tulossa niiden verot maksettavaksi parin kuukauden päähän, monta sataa euroa. Sen kyllä myönnän, että ymmärsin sen verottoman myynnin idean viime vuonna vähän väärin ja siksi ei tullut mietittyä enempää sitä paljonko menee veroa. Opin siitä tulevaisuuden varalle. Nyt vaan pitää toivoa, että saisin jostain kesätöitä jotta saisin maksettua ne viime vuoden rahastomyyntien usean sadan euron verot.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti naiset sekoavat tuolla lailla, kun pilvilinnat murtuvat ja nainen joutuu hyväksymään, ettei elämä menekään kuten tyhmänä teininä kuvitteli. Pidä tämä mielessä kun jahtaat sitä tyttistä. Se ihana kumppani voi jo muutaman vuoden kuluttua olla aivan eri ihminen.
Toivoisin kuitenkin asiallista käytöstä tähän ketjuun. En halua antaa misogyniallesi sijaa täällä
Ap
Milloin asumisavustusta voi saada vuokra-asuntoon?
Voit saada Kelasta asumisavustusta vuokra-asuntoon, jos olet asunut vuokralla vakinaisesti vähintään 3 kuukautta ennen palveluksesi alkamista. Tällaisessa tilanteessa voit myös vaihtaa asuntoa ennen palveluksen alkamista tai sen aikana, koska olet asunut itsenäisesti jo ennen palvelusta.
Kela voi korvata asumismenot myös silloin kun vuokralla asuminen on kestänyt alle 3 kuukautta, jos asunnon hankkimiseen on ollut perusteltu syy.
Monista kaupungeista löytyy Ohjaamo, joka on tarkoitettu alle 30v nuorille tosi monenlaisiin elämäntilanteisiin. Voithan kokeilla, jos sieltä löytyisi sulle jotain apua. Pahoin kyl pelkään, ettet sieltäkään mtn apua saa kun sulla, kaikesta huolimatta, näyttää olevan homma hyvin hallussa.
Ilmainen asuminen nykymuodossaan on kaikesta huolimatta silkkaa säästöä.
ELATUSVELVOLLISUUS.
Se ei lopu opiskelevan lapsen vanhemmilta heti täysi-ikäistyttyä.
Tunnen sua pari vuotta vanhemman opiskelevan pojan, jolle kävi vähän kuin sulle.
Äitinsä lähti 160 km päähän ja poika joutui jäämään opiskelukaupunkiinsa kaksin isäpuolensa kanssa.
Pojalla oli kiire saada vuokra-asunto ja saikin. Äitinsä oli takuumiehenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin kuitenkin asiallista käytöstä tähän ketjuun. En halua antaa misogyniallesi sijaa täällä
Ap
Ei ole misogyniaa, vaan totuus jonka tulet itsekin kohtaamaan joskus. On oikeasti aivan pelottavaa se käytös jota olen joskus naisilta todistanut.
Kiitos kaikille. Täältä olen jo muutaman hyödyllisen vinkin saanut. Jos vielä tulee jotain lisää vinkkejä tai rakentavaa sanomista, voi laittaa. Toivoisin ymmärrystä, koska tilanne tuli yllättäen ja mielelläni haluaisin saada sen ratkaistua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi ole misogyniaa, vaan totuus jonka tulet itsekin kohtaamaan joskus. On oikeasti aivan pelottavaa se käytös jota olen joskus naisilta todistanut.
Silloin on kyse yksittäistapauksista. Et voi yleistää kokonaista sukupuolta
Vierailija kirjoitti:
Siis äidin pitäisi sinusta maksaa sinun asumisen lisäksi sinun ruuat ja harrastukset?
Tietysti pitäisi, vanhemmat ovat elatusvelvollisia, koska hän opiskelee toisella asteella. Vaikka on jo 18 täyttänyt. Elatusvelvollisuus ei täyty sillä, että antaa 40,- kuukausirahaa ja tarjoaa VAIN asunnon. Kyllä elatukseen kuuluu muutkin kohtuulliset kustannukset, kuten ruoka ja vaatetus.
AP, tilanteesi kuulostaa todella ikävältä. Mutta sinulla todellakin on oikeus saada elatus MOLEMMILTA vanhemmiltasi. Sinuna ottaisin asian puheeksi sekä isäsi että äitisi kanssa, että heillä on elatusvelvollisuus. Jos eivät siihen suostu, niin sitten kannattaa ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin, ja lähteä purkamaan tilannetta sieltä kautta. Oletko miettinyt, että etsisit jotain osa-aikaista työtä saadaksesi vähän omia tuloja? Tiedän, ettei se ole helppoa löytää töitä tässä tilanteessa. Minulla on 15v. poika ja ystävälläni 16 v. tyttö, jotka ovat löytäneet töitä omien harrastustensa kautta. Poikani käy tuomaroimassa pikkujunnujen futispelejä, tänäänkin oli 5 peliä, joista saa 8-10 euroa/peli, eli 40-50 euroa 2,5 tunnin työstä, jota hän ei edes pidä oikeastaan työnä, vaan se on vain kivaa tekemistä. Ystäväni tyttö on harrastanut erilaisia tansseja ja voimistelua pienestä pitäen, ja nyt hän käy pitämässä satujumppaa ja jotakin temppukoulua pienille lapsille muutamia tunteja viikossa. Olisiko sinulla esimerkiksi tällaiseen mahdollisuutta?
En lukenut vastauksia, mutta eikös se elatusvelvollisuus jatku yli 18-vuotiaaksi, jos opiskelee edelleen toisen asteen opintoja.
En jaksa lukea ketjua. Mutta jos olet kolmosella, inttiin voi mennä kesällä 2026 eikä vasta vuoden kuluttua. Intistä pääsee korottamaan arvosanoja. Kesätyöt voit aloittaa heti kirjoitusten jälkeen. Hakemuksia siis aktiivisesti. Omaan vuokrakämppään saisit enemmän tukia. Tosin aloitus taitaa olla provo, koska kotonaan asuva lukiolainen ei saa mitään tukia.
Hetkinen, vanhemmillasi on edelleen vastuu tukea kouluttautumistasi. Se on ihan laissa. Sinulla on oikeus vaatia ns. koulutustukea siihen asti, kunnes saat ensimmäisen toisen asteen tutkinnon kasaan tai olet 20-vuotias. Ja tämän myöntää tarvittaessa vaikka oikeus. On se omituista, että tuollaisesta asiasta tarvitsee edes täällä kysellä. TIETENKIN vanhemmat jatkaa 18-vuotiaan elättämistä, jos käy koulua ja asuu kotona. Mitään luksuselämää ei tarvitse tarjota, mutta normaali elatusvastuu kyllä jatkuu, vaikka lain mukaan kyse ei ole elatuksesta vaan koulutustuesta.
Ja kyllä, tästä löytyy ihan oikeudenpäätöksiä, joissa vanhempi (yleensä etä) velvoitetaan maksamaan edelleen tukea 18-vuotiaalle. Tosin se pitää lapsen hakea itse ja se maksetaan lapselle itselleen suoraan.
Äidilläsi on velvollisuus elättää sinua siihen asti kun opiskelet toisen asteen koulussa. Mitä ihmeen paskaa tuo 40€ on? Sinähän saat elatusmaksunkin, isäsi osuuden, joko isältäsi tai kelasta. Missä ne rahat on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla trolli, mutta siis tällä palstalla on paljon sellaisia perheellisiä ihmisiä, joille 80 e/kk ruokarahaa per henkilö olisi ihan kiva summa, niin että lopeta nyt valittamasta siitä, että jos myyt voitolla osakkeita niin joudut maksamaan voitosta veroa. Jos olet niin pihi, että et kestä niitä myydä, niin sitten täytyy yrittää pärjätä sillä kahdeksallakympillä, kysyä jos joku aikuinen sinua sponssaisi tai mennä tekemään jotain työtä. Aikuisten elämä on tällaista. Ei sinua koske eri säännöt kuin muitakaan. Tässä maassa on paljon ihmisiä, joilla on isompia taloudellisia huolia, sinulla taitaa olla huolena enemmän ihmissuhteet ja kommunikaatio ja joku lapsellinen jumittaminen joihinkin osakkeisiin. Olet vielä nuori, ehdit niitä osakehommia tehdä sitten myöhemmin vaikka kuinka paljon.
Siis ymmärrätkö ettei kyse ole siitä että olisin pihi,
Mitähän sinä sekoilet. Osakkeiden myynnistä menee vero heti. Ja se muu raha tulee tilillesi muutaman päivän kuluttua myynnistä. Ei sulla taida sijoituksia edes olla, mutta hienosti tiedät sanan jäännösvero lukiolaiseksi. Trolloo...
Ahne vieraannuttaja, jolle isä on vain rahasampo