Äidin outo käytös ja kun minun pitää elättää itseni 18-vuotiaana edelleen äidin omistamassa asunnossa asuvana lähes ilman tukia
Oon tosiaan 18-vuotias neljään vuoteen käyvä lukiolainen (nyt kolmosella) ja mulla on suunnitelmissa muuttaa omilleni sitten kun intti alkaa lukion jälkeen (valtio maksaa), mutta siihen asti pitäisi selvitä äidillä.
Äidillä ja miehellä on tosiaan vuosien mittaan ollut riitaa, ja äiti myös valehtelee miehelleen että minä vihaisin miestänsä ja yrittää muokata mun sanoja. Nyt äidillä meni kai mitta täyteen (en tiedä mistä, koska nyt on ollut pidempään rauhallista), ja äiti vuokrasi kalliin tilapäiskämpän itselleen sanomatta mitään ja minä asun äidin miehen kanssa kahdestaan. Mutta eihän se äiti osaa edes pysyä siellä. Menee ehkä viikoksi sinne ja tulee takaisin pariksi viikoksi. Sitten taas lähtee sinne milloin haluaa, sanomatta yhtään mitään.
Hyvä, että on sentään edes ollut rahaa opintorahasta 40 € + 40 € kuukausiraha. Mutta siinä menee mulla aivan kaikki rahat ruokaan kun äiti lähtee kalliiseen tilapäisvuokrakämppäänsä ja ei kumminkaan malta pysyä siellä. Sitten käy vielä jossain ties missä tantrajoogassa, muttei minua auta enempää kuin sen 40 € kuukaudessa, jota on mulle vuosia maksanut.
Toki olen täysi-ikäinen eli hänellä ei ole elatusvelvollisuutta, mutta päätti ihan puskista kertomatta kellekään muuttaa. Vuokra-asuntoakaan ei tähän hätään saa, enkä haluaisi joutua lukion aikana opintolainalla elämään ellei ole aivan pakko. Tähän mennessä olen välillä joutunut myymään rahastoani, jota on kyllä paljon, mutta siitä kun alkaa säännöllisesti elämään niin menee yli 10 000 euroa ja vuosien panos hukkaan, unohtamattakaan 30 % veroa ensi vuonna maksettavaksi.
Käyn kuntosalilla, joten vaihtoehtona ei ole pelkän puuron syönti, vaan pitää olla proteiinipitoista ruokaa. Olen jo nyt toki vähän opetellut soijarouheen käyttöä välillä lihan sijasta, mutta ei mitenkään riitä kyllä rahat elämiseen.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tilanne, mutta mihin ongelmaan toivot täältä apua? Jos sinulla on kymppitonnin rahasto, niin voit varmaan sillä kyllä saada riittävästi ruokaa siihen asti että menet armeijaan. Jos haluat olla säästäväinen, niin opettele soijarouhe, pavut, linssit + syö kunnolla koulussa. Ei kanakaan maksa paljon, jos haluat paljon proteiinia. On outoa jos kukaan aikuinen ei selitä sinulle tilannetta, mutta ehkä voisit myös kysyä mitä he ovat ajatelleet.
Mummo tuskin tykkäisi jos menee sen rahaston rahat ruokaan ja elämiseen lukiossa... sen oli tarkoitus olla pesämuna ensimmäisen oman asunnon ostamiseen , opintolainan takaisinmaksuun tai mitä muita suuria hankintoja pitäisikään aikuisena tehdä :(
Kyllä se mummo varmasti tykkää että hyödynnät sen rahan elämistä varten, opiskelet hyvän ammatin ja tuut omillasi toimeen myöhemmin. Aikuisena niihin hankintoihin menee satoja tuhansia, lainaa saa, ei sillä kymppitonnilla elämässä juuri eteenpäin pääse..
Yritä vielä puhua äidin ja sen miehen kanssa. Olet vielä toisella asteella, joten äitisi on elatusvelvollinen, vaikka olet 18. Ja juttele myös mummon kanssa, jos vielä elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tilanne, mutta mihin ongelmaan toivot täältä apua? Jos sinulla on kymppitonnin rahasto, niin voit varmaan sillä kyllä saada riittävästi ruokaa siihen asti että menet armeijaan. Jos haluat olla säästäväinen, niin opettele soijarouhe, pavut, linssit + syö kunnolla koulussa. Ei kanakaan maksa paljon, jos haluat paljon proteiinia. On outoa jos kukaan aikuinen ei selitä sinulle tilannetta, mutta ehkä voisit myös kysyä mitä he ovat ajatelleet.
Mummo tuskin tykkäisi jos menee sen rahaston rahat ruokaan ja elämiseen lukiossa... sen oli tarkoitus olla pesämuna ensimmäisen oman asunnon ostamiseen , opintolainan takaisinmaksuun tai mitä muita suuria hankintoja pitäisikään aikuisena tehdä :(
Aikuisen elämä on sitä, että voi tulla vaikka työttömyyttä, sairautta tai muita yl
Ei ole varaa maksaa veroja joita tulee kun myy rahastosta :(
Vierailija kirjoitti:
Sä et tuu saamaan esimerkiksi toimeentulotukea ennen kuin rahasto on käytetty ja opintolaina otettu. Tuossa iässä on vielä turha säästää. Säästä sitten kun sinulla on työ.
Vierailija kirjoitti:
Yritä vielä puhua äidin ja sen miehen kanssa. Olet vielä toisella asteella, joten äitisi on elatusvelvollinen, vaikka olet 18. Ja juttele myös mummon kanssa, jos vielä elossa.
Ei ole elatusvelvollinen koska oon täysi-ikäinen
Mielestäni olisi vanhemman velvollisuus elättää lukiolaista, vaikka tämä olisikin täysi-ikäinen. Lukio on yleissivistävä eikä ammattiin valmistava oppilaitos, joten siihen ei pitäisi opintolainaa joutua ottamaan. Kuitenkin tuo ehdotus kotitöiden tekemisen lisäämisestä ja siitä palkan saamisesta oli mielestäni hyvä.
Tuntuu kuin ap nyt toivoisi että joku täällä sanoo, että jossain on joku viranomainen tai joku sossutäti joka tulee sanomaan hänen äidilleen, että soo soo huono äiti, mikset ole sellainen äiti mitä ap toivoisi, tai että jossain on joku raha, jota tällaisessa tilanteessa jaeltaisiin. Jos asut omassa asunnossa voit saada asumistukea + opintotukea, mutta eivät ne kata vuokraa tai elämistä kunnolla, joutuisit ottamaan opintolainaa. Sinuna nyt vain pysyisin siellä missä oletkin, ja yritä tulla juttuun sen isäpuolen kanssa. Keskity koulunkäyntiin ja yritä saada hyvät arvosanat, myöhemmin hyvä opiskelupaikka ja sivutoimisia töitä. Ehkä pystyt nytkin jo tekemään jotain keikkahommaa koulun ohella. Tuo on ikävä tilanne mutta et ole ensimmäinen 18 v joka joutuu ottamaan vastuuta itsestään.
Näin se on. Äitisi ei ole susta enää elatusvelvollinen nyt kun olet täyttänyt 18. Useimmat vanhemmathan kyllä elättävät lapsiaan tätä pidempään mutta laki ei sitä velvoita. Jos sulla on omaisuutta, joudut ensin käyttämään sen ja vasta sen jälkeen voisit saada esim. sosiaalitoimesta tukea
Kurjaa ja tuntuu varmasti epäreilulta, mut aikuisten (johon sut nyt täysi-ikäistyttyäsi lasketaan) on sellainen. Useimmat muut kohtaa tuon tilanteen vasta 19-20 -vuotiaana opintojen alkaessa - jotkut vanhemmat antaa rahaa että ei tarvitse ottaa lainaa/käydä töissä/kituuttaa, toiset joutuu selviämään omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Muuta hoasin tai jonkun muun opiskelijasoluun. Nosta opintotukea ja asumistukea. Saat rahaa enemmän.
Asumistuki kuluu vuokraan, samoin se opintotuki todennäköisesti myös. Kun on säästöjä ei saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisuus on nyt. Saat jo ilmaisen asumisen kuitenkin? Ruokaa saat lukiossa päivittäin ja 80e/kk? Jos otat rahastosta vaikka 200e/kk niin sulla olisi 280e/kk pelkästään "omiin menoihin". Se riittää, ja kuluttaa rahastoasi 2400e. Jää vielä. Omillesi sun pitää joka tapauksessa muuttaa vuoden päästä viimeistään, jos lasket sen varaan, että valtio maksaa vuokrasi intin ajan. Asunnossa pitää olla asuttu jo ainakin 3kk ennen inttiä. Nyt sulla on se tilanne, kun aloittelet omaa aikuista elämääsi, joten en keksi parempaa tilannetta rahojen käyttöön. Äitisi käytös kuulostaa kyllä oudolta, mutta et nyt voi sille mitään.
Aika oudosti käyttäytyvä äiti, ehkä jotain mielenterveysongelmaa. Sympatiani sinulle ja anteeksi, kun en osaa antaa mitään hyviä neuvoja. Oma lapseni sai mieluusti asua kotona kunnes hän muutti omaan huusholliinsa 23-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis äidin pitäisi sinusta maksaa sinun asumisen lisäksi sinun ruuat ja harrastukset?
Luulin, että on yleistä että lukion loppuun asti ennen inttiin tai yliopistoon menemistä moni saattaa vielä asua vanhempiensa luona ja tehdä kotitöitä sitä vastaan
Niin se onkin. Yleistä. Mutta ehkä kaikki vanhemmat eivät pysty, jos heilläkin on raha tiukassa.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Äitisi ei ole susta enää elatusvelvollinen nyt kun olet täyttänyt 18. Useimmat vanhemmathan kyllä elättävät lapsiaan tätä pidempään mutta laki ei sitä velvoita. Jos sulla on omaisuutta, joudut ensin käyttämään sen ja vasta sen jälkeen voisit saada esim. sosiaalitoimesta tukea
Kurjaa ja tuntuu varmasti epäreilulta, mut aikuisten (johon sut nyt täysi-ikäistyttyäsi lasketaan) on sellainen. Useimmat muut kohtaa tuon tilanteen vasta 19-20 -vuotiaana opintojen alkaessa - jotkut vanhemmat antaa rahaa että ei tarvitse ottaa lainaa/käydä töissä/kituuttaa, toiset joutuu selviämään omillaan.
---
aikuisten maailma, piti sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisuus on nyt. Saat jo ilmaisen asumisen kuitenkin? Ruokaa saat lukiossa päivittäin
Mutta kun ne verot :( olen jo alkuvuodesta myynyt sijoituksia ostaakseni parempia sijoituksia, ennen kuin tiesin että tämä tilanne menisi näin. Täten mulla on verovapaan myynnin raja tosi lähellä ja jos yhtään myyn enempää niitä sijoituksia niin tulee todella kalliit verot, joita ei mitenkään ole varaa maksaa
Ymmärrän kyllä sua, ei ole kiva tilanne mitenkään. Olet vielä nuori ja kyllä tuossa iässä vielä odottaisi tukea vanhemmilta, ennen kaikkea henkistä tukea ja vakautta. Vaikka on täysi-ikäinen lain mukaan, niin silti tukea vielä tarvitsee monin tavoin. Vanhempasi eivät ilmeisesti kykene sitä antamaan.
Joudut ilmeisesti käyttämään rahaston rahoja, mutta jos niin teet, niin koeta olla säästeliäs. Toisaalta on onni, että sinulla on edes sellainen taloudellinen turva.
Kyllä sinä pääset elämässä eteenpäin. Kouluttaudu mahdollisimman hyvin. Vaikutat järkevältä tyypiltä, pidä siitä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis äidin pitäisi sinusta maksaa sinun asumisen lisäksi sinun ruuat ja harrastukset?
Luulin, että on yleistä että lukion loppuun asti ennen inttiin tai yliopistoon menemistä moni saattaa vielä asua vanhempiensa luona ja tehdä kotitöitä sitä vastaan
Niin se onkin. Yleistä. Mutta ehkä kaikki vanhemmat eivät pysty, jos heilläkin on raha tiukassa.
Siinä on vaan se, että miksi äiti otti jonkun 700 € kaksion tilapäisasunnoksi :(
Olisi kai niitä ollut halvempiakin jolloin olisi jäänyt enemmän rahaa että edes vähän olisi mua voinut auttaa enempää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on velvollinen. Tuo on yleinen harhaluulo, että vanhemmilta lähtisi elatusvelvollisuus. Niin kauan, kun sulla ei ole työpaikkaa, etkä saa tukia ja opiskelet, sun vanhemmilla on ihan lain mukaan velvollisuus elättää sua opintojesi ajan omien kykyjensä mukaan. Se vanhempien elatusvelvollisuus ei mitenkään mystisesti lopu, kun lapsi täyttää 18 vuotta.
On se. Googlaapa. Joskus on jopa amk/yliopisto jos katkeamaton opintopolku. Jopa elatusmaksut saa haettua ns. etävanhemmalta vaikka olis 18v.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Vanhemmat ovat elatusvelvollisia toisen asteen opiskelujen loppuun.
Jos muutat omaan asuntoon ennen inttiä, niin ota vielä selvää, että valtio varmasti maksaa vuokran armeija ajalta. Siinäkin oli jotain rajoituksia, että maksavat sen.