Äidin outo käytös ja kun minun pitää elättää itseni 18-vuotiaana edelleen äidin omistamassa asunnossa asuvana lähes ilman tukia
Oon tosiaan 18-vuotias neljään vuoteen käyvä lukiolainen (nyt kolmosella) ja mulla on suunnitelmissa muuttaa omilleni sitten kun intti alkaa lukion jälkeen (valtio maksaa), mutta siihen asti pitäisi selvitä äidillä.
Äidillä ja miehellä on tosiaan vuosien mittaan ollut riitaa, ja äiti myös valehtelee miehelleen että minä vihaisin miestänsä ja yrittää muokata mun sanoja. Nyt äidillä meni kai mitta täyteen (en tiedä mistä, koska nyt on ollut pidempään rauhallista), ja äiti vuokrasi kalliin tilapäiskämpän itselleen sanomatta mitään ja minä asun äidin miehen kanssa kahdestaan. Mutta eihän se äiti osaa edes pysyä siellä. Menee ehkä viikoksi sinne ja tulee takaisin pariksi viikoksi. Sitten taas lähtee sinne milloin haluaa, sanomatta yhtään mitään.
Hyvä, että on sentään edes ollut rahaa opintorahasta 40 € + 40 € kuukausiraha. Mutta siinä menee mulla aivan kaikki rahat ruokaan kun äiti lähtee kalliiseen tilapäisvuokrakämppäänsä ja ei kumminkaan malta pysyä siellä. Sitten käy vielä jossain ties missä tantrajoogassa, muttei minua auta enempää kuin sen 40 € kuukaudessa, jota on mulle vuosia maksanut.
Toki olen täysi-ikäinen eli hänellä ei ole elatusvelvollisuutta, mutta päätti ihan puskista kertomatta kellekään muuttaa. Vuokra-asuntoakaan ei tähän hätään saa, enkä haluaisi joutua lukion aikana opintolainalla elämään ellei ole aivan pakko. Tähän mennessä olen välillä joutunut myymään rahastoani, jota on kyllä paljon, mutta siitä kun alkaa säännöllisesti elämään niin menee yli 10 000 euroa ja vuosien panos hukkaan, unohtamattakaan 30 % veroa ensi vuonna maksettavaksi.
Käyn kuntosalilla, joten vaihtoehtona ei ole pelkän puuron syönti, vaan pitää olla proteiinipitoista ruokaa. Olen jo nyt toki vähän opetellut soijarouheen käyttöä välillä lihan sijasta, mutta ei mitenkään riitä kyllä rahat elämiseen.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole elatusvelvollinen koska oon täysi-ikäinen
On se. Googlaapa. Joskus on jopa amk/yliopisto jos katkeamaton opintopolku. Jopa elatusmaksut saa haettua ns. etävanhemmalta vaikka olis 18v.
Paskapuhetta. Elatusmaksut loppuu 18 ikävuoteen, piste.
Mitä mieltä olette jos yrittäisi jotain OnlyFansia tai jotain sellaista?
Tai jos pyytäisin jotain sponssia joltain vanhemmilta miehiltä?
Oon siis jätkä tosiaan ja homo (kylläkin top), ja suhteellisen hyvännäköinen josta voisi joku vanhempi mies vaikka maksaa että pääsee mun pantavaksi (en itse halua tulla pantavaksi, vaan korkeintaan itse panisin)
Mutta sitten vähän mietin että olenko henkisesti valmis myymään itseäni vaikka siitä voisi rahaa saadakin
En oikein tiedä mitä tehdä
Käytä se rahasto niin selviät ilman lainaa. Saat myös toimeentulotuen jota et saa jos sulla on rahasto. Tämä siis kun muutat omillesi.
Meillä sama tilanne mutta niin että aviomieheni elättää minut ja opiskelevan pojan jolla säästöjä ja mummilta saatua perintöä.
Säästät sitten myöhemmin mutta paska äiti sulla on. Nuorista pitää huolehtia ja antaa hyvät eväät elämään.
" On se. Googlaapa. Joskus on jopa amk/yliopisto jos katkeamaton opintopolku. Jopa elatusmaksut saa haettua ns. etävanhemmalta vaikka olis 18v. "
Tämä on totta. Ihan käräjäoikeudessakin määrätään näitä elatusmaksuja etävanhemmalle, jonka lapsi on täyttänyt 18 vuotta. Se ei mene elatusmaksu-nimellä, vaan koulutustuki-nimellä. Vanhempi on oikeasti velvollinen huolehtimaan näissä tapauksissa lapsensa elämisestä. Eli ap on oikeutettu saamaan rahallista tukea niin biologiselta isältään kuin äidiltäänkin. Tiedän tämän omakohtaisesti, sillä meilläkin etäisä maksaa 18-vuotiaalle lapselle "elatustukea" eli sitä koulutustukea ihan käräjäoikeuden päätöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä vielä puhua äidin ja sen miehen kanssa. Olet vielä toisella asteella, joten äitisi on elatusvelvollinen, vaikka olet 18. Ja juttele myös mummon kanssa, jos vielä elossa.
Ei ole elatusvelvollinen koska oon täysi-ikäinen
Kyllä on velvollinen. Tuo on yleinen harhaluulo, että vanhemmilta lähtisi elatusvelvollisuus. Niin kauan, kun sulla ei ole työpaikkaa, etkä saa tukia ja opiskelet, sun vanhemmilla on ihan lain mukaan velvollisuus elättää sua opintojesi ajan omien kykyjensä mukaan. Se vanhempien elatusvelvollisuus ei mitenkään mystisesti lopu, kun lapsi täyttää 18 vuotta.
Ap saa asua ilmaiseksi. Ilmaiset vedet, sähköt, jne. 18v niitä wi ehkä tule ajatelleeksi, kun aina on ollut itsestäänselvyys, mutta on sekin monen sadan euron arvoista. Ap:n äiti ei ole heittänyt lastaan pihalle. Ei ikuisesti voi vaan jäädä vanhempien elätettäväksi tekemättä mitään. Venyttää kouluja noin (Lukio neljään vuoteen. Miksi ihmeessä?), ja sitten olla vaan, että vanhempien pitää elättää lukio loppuun?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette jos yrittäisi jotain OnlyFansia tai jotain sellaista?
Tai jos pyytäisin jotain sponssia joltain vanhemmilta miehiltä?
Oon siis jätkä tosiaan ja homo (kylläkin top), ja suhteellisen hyvännäköinen josta voisi joku vanhempi mies vaikka maksaa että pääsee mun pantavaksi (en itse halua tulla pantavaksi, vaan korkeintaan itse panisin)
Mutta sitten vähän mietin että olenko henkisesti valmis myymään itseäni vaikka siitä voisi rahaa saadakin
En oikein tiedä mitä tehdä
Älä myy sieluasi ja riko psyykettäsi. Älä missään nimessä ryhdy tuohon, tulet katumaan loppuelämäsi, saat mielenterveysongelmia, psyykeesi rikotaan ja voit saada parantumattomia tauteja.
Kyllä se nyt niin on, että vanhempasi ovat lain mukaan velvollisia elättämään sua niin kauan, kun opiskelet, vaikka kuinka olisit jo 18-vuotias.
Kyllä mummosi on tässä se vastuuton hulttiomummo. Oikein ahnas buumeri, jos ei ota sinua luokseen asumaan ja edes elatusta järjestä ja asuntoa/ruokaa. Sentään akateemisesti sivistynyt mies kasvamassa.
Ap taitaa olla trolli, mutta siis tällä palstalla on paljon sellaisia perheellisiä ihmisiä, joille 80 e/kk ruokarahaa per henkilö olisi ihan kiva summa, niin että lopeta nyt valittamasta siitä, että jos myyt voitolla osakkeita niin joudut maksamaan voitosta veroa. Jos olet niin pihi, että et kestä niitä myydä, niin sitten täytyy yrittää pärjätä sillä kahdeksallakympillä, kysyä jos joku aikuinen sinua sponssaisi tai mennä tekemään jotain työtä. Aikuisten elämä on tällaista. Ei sinua koske eri säännöt kuin muitakaan. Tässä maassa on paljon ihmisiä, joilla on isompia taloudellisia huolia, sinulla taitaa olla huolena enemmän ihmissuhteet ja kommunikaatio ja joku lapsellinen jumittaminen joihinkin osakkeisiin. Olet vielä nuori, ehdit niitä osakehommia tehdä sitten myöhemmin vaikka kuinka paljon.
Tosi outo äiti sulla. Kyllä sä selviät jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mummosi on tässä se vastuuton hulttiomummo. Oikein ahnas buumeri, jos ei ota sinua luokseen asumaan ja edes elatusta järjestä ja asuntoa/ruokaa. Sentään akateemisesti sivistynyt mies kasvamassa.
Mummo ei tiedä tilanteesta mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis äidin pitäisi sinusta maksaa sinun asumisen lisäksi sinun ruuat ja harrastukset?
Luulin, että on yleistä että lukion loppuun asti ennen inttiin tai yliopistoon menemistä moni saattaa vielä asua vanhempiensa luona ja tehdä kotitöitä sitä vastaan
Se ON yleistä kaikkien normaalien vanhempien ollessa kyseessä.
SisällysluetteloNapsauta laajentaaksesi sisällysluettelon
Laki lapsen elatuksestaAjantasainen
Kieliversiot
SuomiRuotsi
Asiasanat
Elatus, Lapsen huolto ja tapaamisoikeus
Säädöksen tyyppi
Laki
Hallinnonala
Oikeusministeriö
Antopäivä
5.9.1975
Voimaantulo
1.10.1976
ELI-tunnus
http://data.finlex.fi/eli/sd/1975/704/ajantasa/2025-11-28/finKopioi ELI-linkki
Suomen säädöskokoelman alkuperäinen säädös
SäädöstekstiMuutoshistoria
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 lukuOikeus elatukseen ja elatusvastuu1
Lapsella on oikeus riittävään elatukseen. Se käsittää lapsen kehitystason mukaisten aineellisten ja henkisten tarpeiden tyydyttämisen, lapsen tarvitseman hoidon ja koulutuksen sekä tästä aiheutuvat kustannukset.
2
Vanhemmat vastaavat lapsen elatuksesta kykynsä mukaan. Vanhempien elatuskykyä arvioitaessa otetaan huomioon heidän ikänsä, työkykynsä ja mahdollisuutensa osallistua ansiotyöhön, käytettävissä olevien varojen määrä sekä heidän lakiin perustuva muu elatusvastuunsa.
Vanhempien elatusvastuun laajuutta arvioitaessa otetaan huomioon myös lapsen kyky ja mahdollisuudet itse vastata elatuksestaan sekä seikat, joiden johdosta vanhemmille ei aiheudu lapsen elatuksesta kustannuksia tai ne ovat vähäiset.
3
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.
----
Ks yllä. Kysy kunnan lastenvalvojalta voisiko hän auttaa et saisit elatussopimuksen tehtyä äitisi kanssa lukion loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla trolli, mutta siis tällä palstalla on paljon sellaisia perheellisiä ihmisiä, joille 80 e/kk ruokarahaa per henkilö olisi ihan kiva summa, niin että lopeta nyt valittamasta siitä, että jos myyt voitolla osakkeita niin joudut maksamaan voitosta veroa. Jos olet niin pihi, että et kestä niitä myydä, niin sitten täytyy yrittää pärjätä sillä kahdeksallakympillä, kysyä jos joku aikuinen sinua sponssaisi tai mennä tekemään jotain työtä. Aikuisten elämä on tällaista. Ei sinua koske eri säännöt kuin muitakaan. Tässä maassa on paljon ihmisiä, joilla on isompia taloudellisia huolia, sinulla taitaa olla huolena enemmän ihmissuhteet ja kommunikaatio ja joku lapsellinen jumittaminen joihinkin osakkeisiin. Olet vielä nuori, ehdit niitä osakehommia tehdä sitten myöhemmin vaikka kuinka paljon.
Siis ymmärrätkö ettei kyse ole siitä että olisin pihi, vaan siitä ettei mulla yksinkertaisesti olisi varaa maksaa niitä veroja?
Sitten kun ensi vuonna tulisi jäännösvero kesäkuun alussa maksettavaksi, niin siinä olisi tasan YKSI kuukausi aikaa maksaa se. Yksi kuukausi. Ja sitä veroa olisi useita satoja euroja. Ne menee ulosottoon jos ei pysty maksamaan eräpävään mennessä.
Jos joku olisi trolli ja näitä kirjoittelisi huvikseen, niin saa kyllä olla ihmeellinen elämä. Jos tässä jotenkin voisi vaikka yksityisviestillä selittää tilanteen niin tekisin sen, mutta ei voi. Kiitos rakentavasta vastauksesta
Terveisin ap
Olen kuullut että nykyaikana nuoret on monesti jotenkin vähän sekaisin rahan suhteen, se kai johtuu siitä miten menestystä palvotaan ja mahdollisuudet tavallisiin työuriin ovat niin kiven alla, mutta kyllä tämä tuntuu jo todella kummalliselta ja lapselliselta, että joku miettii menevänsä panemaan vanhoja homoja, ettei tarvitsi räjäyttää rahastosalkkua, eikä "tiedä mitä tekisi". Toivon että tämä on vitsi. Jos ei niin, niin ap voisi nyt harjoitella ihan ensiksi sitä, että millainen ruoka on ravitsevaa ja halpaa, tutustua halpojen kauppojen valikoimiin yms, niin kuin muutkin aikuiset.
Näin se elämä muuttuu ja muokkaa suunnitelmia. Jos ja kun sulla on varallisuutta noinkin hyvin, muuttaisin vuokrayksiöön. Ihan turha höpistä ettet saa.. helposti sen saa vähemmälläkin rahastolla.
Esim kummityttö muutti kesken lukion omilleen. Hän myös neljä vuotta kävi lukiota ja samalla teki töitä valmentajana(kesätyöt sitten henkilökohtaisena avustajana ja kassalla), sai parisen sataa kuussa, plus tuet. Ei tarvinnut ottaa lainoja lukiovaiheessa.
Vanhemmat edelleen kyllä maksoivat koulukulut, veivät ruokakasseja tai kävi vaihtoehtoisesti syömässä kotona tai esim meillä. Äitisi kukkaron nyörit ehkä siinä tilanteessa höllääntyy, kun olet omillasi. Jotkut vanhemmat vaan ovat silleenkin outoja.
En edes miettis muita vaihtoehtoja. semmoiset nyt keksityt toimintamallit tuppaavat palautumaan entiselleen uutuuden viehätyksen jälkeen parissa viikossa.
Muutin aikoinaan 16 vuotiaana kotoa pois. Omistin itse kesätöissä ansaitsemani polkupyörän. Koska olin tullut raskaaksi ensimmäiselle lapsellemme. Poikaystäväni asui vanhemmillaan vinttihuonetta. Onneksi hänellä oli jo ikää sen 18 vuotta ja työpaikka tehtaassa. Lapsen syntymän jälkeen mieheni meni inttiin ja minä hain vuokra-asuntoa pääkaupunkiseudulta meille. Meillä ei ollut muuta tuloa, kuin se mitä mies sai päivärahaa ja lapsilisä tietysti. Sain hoitooni pienokaisia ja siitä ruokarahaa. Huonekaluja eikä edes mattoja ollut.. en tiedä pikkuhiljaa on menty kaikki 55 vuotta yhdessä ja nyt on jo kolme lastenlasta laillasi lukiossa, joita saamme auttaa. En voi ymmärtää miten vanhempasi ja yhteiskunta on sinut hylännyt.
Tsemppiä ja voimia t.entinen nuori kyllä se elämä kantaa.
Kun myyt niitä osakkeita, niin säästät osan siitä saamastasi rahasta niihin veroihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että nykyaikana nuoret on monesti jotenkin vähän sekaisin rahan suhteen, se kai johtuu siitä miten menestystä palvotaan ja mahdollisuudet tavallisiin työuriin ovat niin kiven alla, mutta kyllä tämä tuntuu jo todella kummalliselta ja lapselliselta, että joku miettii menevänsä panemaan vanhoja homoja, ettei tarvitsi räjäyttää rahastosalkkua, eikä "tiedä mitä tekisi". Toivon että tämä on vitsi. Jos ei niin, niin ap voisi nyt harjoitella ihan ensiksi sitä, että millainen ruoka on ravitsevaa ja halpaa, tutustua halpojen kauppojen valikoimiin yms, niin kuin muutkin aikuiset.
Tiedän kyllä että mikä on ravitsevaa ja halpaa. Siihen nyt vaan ei yksinkertaisesti 80 euroa riitä kuukaudessa. Lisäksi pian tulossa hammaslääkäri myös, josta tulee kait noin viidenkympin lasku. Koulussa saan tässä jaksossa ruokaa vain kolmena päivänä viikossa, koska mulla on lukuloma ja mulla on yksi kurssi myös samaan aikaan kun käyn neljään vuoteen. Koululla saa syödä vain niinä päivinä, joina on opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mitä isäsi on mieltä tilanteesta, ap?
Hän ei tiedä siitä. Hän asuu vaimonsa ja vaimonsa lasten kanssa. Häneltä en apua saisi eikä häntä kiinnostaisi
Niinkö sun äiti on sulle kaikki nämä vuodet valehdellut? Hän ei tosiaan kuulosta muutenkaan tasapainoiselta äidiltä, joten ota yhteys isääsi, sillä äitisi on voinut vieraannuttaa hänet sinusta. Jos äitisi on pitänyt hänet pois ja uskotellut että isä ei halunnut nähdä. Tämä on yllättävän yleistä, ja itselleni kävi myös noin, ja olin samassa tilanteessa kuin sinä 18-vuotiaana, mutta mummoni oli elossa, ja auttoi minut pois äidin luota, jolle jouduin maksamaan alaikäisestä lähtien vuokraa keikka- ja kesätöistäni.
"Mutta kun ne verot :( olen jo alkuvuodesta myynyt sijoituksia ostaakseni parempia sijoituksia, ennen kuin tiesin että tämä tilanne menisi näin. Täten mulla on verovapaan myynnin raja tosi lähellä ja jos yhtään myyn enempää niitä sijoituksia niin tulee todella kalliit verot, joita ei mitenkään ole varaa maksaa"
Jos sulla on jotain tappiolla, myy ne pois. Täten ne tappiot hyväksiluetaan sun voitoista, eikä sulle tule juuri mitään maksettavaa.