Äidin outo käytös ja kun minun pitää elättää itseni 18-vuotiaana edelleen äidin omistamassa asunnossa asuvana lähes ilman tukia
Oon tosiaan 18-vuotias neljään vuoteen käyvä lukiolainen (nyt kolmosella) ja mulla on suunnitelmissa muuttaa omilleni sitten kun intti alkaa lukion jälkeen (valtio maksaa), mutta siihen asti pitäisi selvitä äidillä.
Äidillä ja miehellä on tosiaan vuosien mittaan ollut riitaa, ja äiti myös valehtelee miehelleen että minä vihaisin miestänsä ja yrittää muokata mun sanoja. Nyt äidillä meni kai mitta täyteen (en tiedä mistä, koska nyt on ollut pidempään rauhallista), ja äiti vuokrasi kalliin tilapäiskämpän itselleen sanomatta mitään ja minä asun äidin miehen kanssa kahdestaan. Mutta eihän se äiti osaa edes pysyä siellä. Menee ehkä viikoksi sinne ja tulee takaisin pariksi viikoksi. Sitten taas lähtee sinne milloin haluaa, sanomatta yhtään mitään.
Hyvä, että on sentään edes ollut rahaa opintorahasta 40 € + 40 € kuukausiraha. Mutta siinä menee mulla aivan kaikki rahat ruokaan kun äiti lähtee kalliiseen tilapäisvuokrakämppäänsä ja ei kumminkaan malta pysyä siellä. Sitten käy vielä jossain ties missä tantrajoogassa, muttei minua auta enempää kuin sen 40 € kuukaudessa, jota on mulle vuosia maksanut.
Toki olen täysi-ikäinen eli hänellä ei ole elatusvelvollisuutta, mutta päätti ihan puskista kertomatta kellekään muuttaa. Vuokra-asuntoakaan ei tähän hätään saa, enkä haluaisi joutua lukion aikana opintolainalla elämään ellei ole aivan pakko. Tähän mennessä olen välillä joutunut myymään rahastoani, jota on kyllä paljon, mutta siitä kun alkaa säännöllisesti elämään niin menee yli 10 000 euroa ja vuosien panos hukkaan, unohtamattakaan 30 % veroa ensi vuonna maksettavaksi.
Käyn kuntosalilla, joten vaihtoehtona ei ole pelkän puuron syönti, vaan pitää olla proteiinipitoista ruokaa. Olen jo nyt toki vähän opetellut soijarouheen käyttöä välillä lihan sijasta, mutta ei mitenkään riitä kyllä rahat elämiseen.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Äidilläsi on velvollisuus elättää sinua siihen asti kun opiskelet toisen asteen koulussa. Mitä ihmeen paskaa tuo 40€ on? Sinähän saat elatusmaksunkin, isäsi osuuden, joko isältäsi tai kelasta. Missä ne rahat on?
Ei niitä enää saa automaattisesti. Kelasta ei makseta mitään 18-vuotiaalle ja alkuperäinen elarisopimus raukeaa. Siihen pitää hakea uusi tuki ja se on nuoren itsensä haettava. Ota yhteys sosiaalitoimeen tmv. Tai voisitko ottaa kumpaankin vanhempaan yhteyden ja todeta, että kun on tämä lakisääteinen oikeus saada edelleen tukea, niin voitaisko tehdä joku sopimus. Jos tarkoitus on, että maksat kaikki paitsi asumisesi itse, niin 200 Euroa/vanhempi ei ole liioittelua ja silläkin saa pihistellä. Mutta jos nyt saisit vaikka 150 Euroa/nenä.
En käsitä, miten julmia osa tässäkin ketjussa on. Oma tyttäreni on 21-vuotias ja asuu edelleen kotona. Me ruokimme hänet ja maksamme puhelinlaskun. Hän opiskelee avoimen väylässä ja ei saa siten tukia. Toisaalta tahti on kova ja tekee vain 1-2 lyhyttä työvuoroa viikossa. Eli saa jokusen satasen tiliä kuussa. 300-400 Euroa. Siitä maksaa vaatteensa, huvinsa yms. Tietenkin me tuemme häntä. Hänhän on meidän lapsemme ja yrittää elämässä eteenpäin. Minä opiskelin aikanaan niin, että vanhemmat maksoi joka kuukausi vuokran, joten sain opintotuen ja asumislisän kokonaan itselleni käyttövaroiksi ja elin ihan ok, vaikka eihän ne edes yhteensä mitään leveää elämää tarjoa. Mutta ei tarvinnut ottaa lainaa. Ja ihan töihin menin jo alalleni opiskeluajan lopussa ja itseni olen elättänyt. Ikää nyt 52 ja koskaan en ole sosiaalitukia hakenut, koskaan en ole vanhemmilta kerjännyt rahaa jne. Antavat nykyään ennakkoperintöjä, mutta ilman niitäkin ajaisin samaa autoa ja asuisin samaa taloa.
Mitähän sinä sekoilet. Osakkeiden myynnistä menee vero heti. Ja se muu raha tulee tilillesi muutaman päivän kuluttua myynnistä. Ei sulla taida sijoituksia edes olla, mutta hienosti tiedät sanan jäännösvero lukiolaiseksi. Trolloo...
Mitähän itse sekoilet? Olen myynyt useampana vuonna indeksirahastoja eikä niistä mitään veroa ole pidätetty. Kannattaa itse laskea, paljonko veroa menee ja maksaa se seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä, jos ei halua maksaa sitä korkojen kera jälkiverona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis äidin pitäisi sinusta maksaa sinun asumisen lisäksi sinun ruuat ja harrastukset?
Tietysti pitäisi, vanhemmat ovat elatusvelvollisia, koska hän opiskelee toisella asteella. Vaikka on jo 18 täyttänyt. Elatusvelvollisuus ei täyty sillä, että antaa 40,- kuukausirahaa ja tarjoaa VAIN asunnon. Kyllä elatukseen kuuluu muutkin kohtuulliset kustannukset, kuten ruoka ja vaatetus.AP, tilanteesi kuulostaa todella ikävältä. Mutta sinulla todellakin on oikeus saada elatus MOLEMMILTA vanhemmiltasi. Sinuna ottaisin asian puheeksi sekä isäsi että äitisi kanssa, että heillä on elatusvelvollisuus. Jos eivät siihen suostu, niin sitten kannattaa ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin, ja lähteä purkamaan tilannetta sieltä kautta. Oletko miettinyt, että etsisit jotain osa-aikaista työtä saadaksesi vähän omia tuloja? Tiedän, ettei se ole helppoa löytää töitä tässä tilantees
Pitää selvittää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea ketjua. Mutta jos olet kolmosella, inttiin voi mennä kesällä 2026 eikä vasta vuoden kuluttua. Intistä pääsee korottamaan arvosanoja. Kesätyöt voit aloittaa heti kirjoitusten jälkeen. Hakemuksia siis aktiivisesti. Omaan vuokrakämppään saisit enemmän tukia. Tosin aloitus taitaa olla provo, koska kotonaan asuva lukiolainen ei saa mitään tukia.
Käyn lukion neljään vuoteen. Ja kesätöitä olen hakenut kyllä. Kyllä saa tukia vaikka asuisi kotona, opintorahaa saan neljäkymppiä, tarkka summa 43,15 €. Voit vaikka käydä katsomassa Kelan laskurista :)
Vierailija kirjoitti:
Äidilläsi on velvollisuus elättää sinua siihen asti kun opiskelet toisen asteen koulussa. Mitä ihmeen paskaa tuo 40€ on? Sinähän saat elatusmaksunkin, isäsi osuuden, joko isältäsi tai kelasta. Missä ne rahat on?
43, 15 € on Kelan maksama opintoraha jos asuu yhden vanhemman luona, jolloin vain yhden vanhemman tulot lasketaan jolloin tuon summan saa. Kelan laskurista voi katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä enää saa automaattisesti. Kelasta ei makseta mitään 18-vuotiaalle ja alkuperäinen elarisopimus raukeaa. Siihen pitää hakea uusi tuki ja se on nuoren itsensä haettava. Ota yhteys sosiaalitoimeen tmv. Tai voisitko ottaa kumpaankin vanhempaan yhteyden ja todeta, että kun on tämä lakisääteinen oikeus saada edelleen tukea, niin voitaisko tehdä joku sopimus. Jos tarkoitus on, että maksat kaikki paitsi asumisesi itse, niin 200 Euroa/vanhempi ei ole liioittelua ja silläkin saa pihistellä. Mutta jos nyt saisit vaikka 150 Euroa/nenä.
En käsitä, miten julmia osa tässäkin ketjussa on. Oma tyttäreni on 21-vuotias ja asuu edelleen
Tämä on hyvä pointti. APn vanhempien tulisi nyt jaksaa panostaa junioriinsa vielä sen puolitoista vuotta, koska menee selkeästi hyvään tarkoitukseen ja on pitkän aikavälin sijoitus. Yrittäisin tässä vaiheessa niellä pelkoni ja selvittää biologisen isän suunnalta, voisiko isukilta kuitenkin irrota jotain, jos vaikka vain tilapäisesti. Lisäksi, kertoa tilanne mummulle ja katsoa saisiko sieltä vielä jotain. Sälli on selkeästi motivoitunut, joten APn vanhemmat nyt pystyisivät (ja joutaisivat) sen 18 kuukautta istumaan vaikka seipään nenässä. Maailma on muuttunut. Enää ei ole sitä Suomea jossa vaan mentiin tehtaaseen töihin 15-kesäisenä. Tuo 18 vuotta on lapsellinen muinaisjäännös kadonneelta ajalta.
Vanhempasi ovat elatusvelvollisia niin kauan kuin käyt yleissivistävää koulua, joka lukiokin on.
Vierailija kirjoitti:
Miltä kesätyötilanne näyttää?
Olen hakenut kaikkialle mihin mahdollista. Tällä hetkellä yhdestä paikassa on tullut viestiä että pääsen hakuvaiheessa eteenpäin laittamaan esittelyvideon itsestäni. Parista paikasta tullut että ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä kesätyötilanne näyttää?
Olen hakenut kaikkialle mihin mahdollista. Tällä hetkellä yhdestä paikassa on tullut viestiä että pääsen hakuvaiheessa eteenpäin laittamaan esittelyvideon itsestäni. Parista paikasta tullut että ei.
Nelisen kuukautta aikaa. Toivo ei ole menetetty.
Jouduin googlaamaan Minimanin, kun en ollut koskaan kuullutkaan. Ja mua järkytti tuo, ettei koulusta saa ruokaa kuin läsnäolopäivinä. No, tuollai laitettuna se kuulostaa ihan järkevältä, muttei opiskelijaa tukevalta. Miten sitä vahditaan..
Oma lapsi kirjoitti jouluna 2025 ja kävi koulussa syömässä lukulomalla ja joinain päivinä, kun tunteja ei ollut. Näki samalla muita ja vähän taukoa siihen pänttäämiseen. En tiedä olisiko täälläkin moinen sääntö ollut. Tuskin muksukaan.
Tsemppiä sulle. Harmi, että olet saanut kaksikin noin hönttiä vanhempaa. Paljon on tullut neuvoja, ei mulla kummosia niiden lsäksi ole. Toivottavasti saat kunnon kesätöitä ja varmistuksen ajoissa. Ehkä poikisi vuoroja tavalliseen arkeenkin.
Vali vali.