50/50 malli talousasioissa avioliitossa
Miehelläni on tuplasti parempi palkka kuin minulla. Hänellä on myös vuokratuloja huomattavan iso summa kuukausittain. Maksaa tietysti veroa niistä, ymmärrän sen, että kaikki tulot ei jää hänen käyttöönsä.
Mutta meillä on aina ollut ns 50/50 malli. Puoliksi maksetaan Asuminen, sähkö. Ruokaa ostetaan miten milloinkin, mutta minä olen vastuussa ruokaostoksista. Mies tuo satunnaisilla kauppareissulla vaikka banaaneja, leivän tms joka sattuu olemaan loppu. Yleensä koskaan ei ole loppu mikään. Minä ostan kaiken yleensä, kuivamuonat, kahvit, kaikki päivittäiset ateriat jms. Eli käytännössä minä hoidan ruokalaskut. Minä myös teen ruoat. Molemmilla omat autot, ja kulut niistä maksetaan omista. Nyt aloittaisin mielelläni opiskelut. Mieheni kannustaa ja sanoo, että aloita vain. Meillä on yhteisiä säästöjä jonkin verran. Sanoi, että sieltä voi sitten tarvittaessa ottaa. En haluaisi niitä käyttää. Ne on kuitenkin myös yhteisiä säästöjä, mutta enemmän minun varojani siellä
Tilillä on. En jaksa nyt selittää miten mutta siellä oli jo minun entisiä säästöjä ennen tätä liittoa.
Olen välillä miettinyt tämän systeemin reiluutta. Nyt jotenkin enemmän . Olen miettinyt että säästöihin ei tarvitsisi koskea ja pärjäisin, jos menot suhteutettaisiin. Hänen mielestä de ei ole reilua, että hän vaikka maksaisi sähkölaskun kokonaan. Ne pitää mennä puoliksi.
Minulla jää muutama satanen säästöön kk palkasta jotka laitan säästötilille. Mies laittaa saman verran. Hänen omalla tilillään on useita tuhansia, minulla muutama euro kulujen jälkeen ennen seuraavaa palkkapäivää.
Hänellä on tulossa perintöäkin paljon, kun hänen suvussaan on kaksi lapsettonta läheistä jotka hän perii veljensä kanssa. Minä olen luonnollisesti ulkona tästä perinnöstä.
Elän vaatimattomasti. En matkustele, en käy hoitoloissa. Vaatteita ostan jos on pakko. Samoin on mieheni. Hän on hyvin säästeliäs. Meillä on kaksi eri elintasoa saman katon alla.
Miten muilla?
Onko tämä reilua mielestänne?
Mielipiteitä kuulisin mielelläni