Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhät perheet miten lapsenne viettää hiihtolomaa?

Vierailija
08.02.2026 |

Täällä etelässä hiihtoloma alkaa viikon päästä.

Meidän perheellä ei ole varaa matkustaa ulkomaille ei edes varaa matkaan tallinnnaan laivalle.

Eikä myöskään varaa lähteä Suomessa lasketettelemaan hiihtokeskuksiin.

lapset joutuvat olemaan koko viikon loman kotona ja pitäisi heille keksiä jotain ilmaista ohjelmaa lomalle.

Miten teillä värävaraisissa perheissä vietetään hiihtolomaa?

Mitä tekemistä olette keksineet lapsille?

Kommentit (152)

Vierailija
101/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka lähtee vajaaksi viikoksi mihinkään rasittamaan itseään ja perhettään. Kotona on paras huilata. Ei tarvitse suorittaa mitään. 

Makuasia. Mulle lapsena ja nuorena talven kohokohta oli päästä viikoksi etelään nauttimaan auringosta ja lämmöstä. Sitä jaksoi kun oli mitä odottaa ja loman muiston voimilla jaksoi taas kevääseen. 

Sama, eikä meijän perhe todellakaan ollu varakas, mutta säästäväinen. Toki helpotti asiaa että oli vain yksi lapsi eli mie. 

Aika köyhiä olette, me käymme Malediiveillä hiihtolomalla. Otan osaa lapsesi puolesta.

Keskustelun aihe oli hiihtoloma ilman matkailua, ei rahalla leveily, taisi luetun ymmärtäminen olla koulussa vaikeaa?

Vierailija
102/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 poikaani syö niin paljon ruokaa 

Että minulla ei ole tuolla lomaviikolla 

Varaa kunnon ruokaan koko perheelle

Mikä olisi hyvä täyttävä ruoka pojille ja edullinen?

Ei mitään kasvisruokaa

Uunivuokaan jauhelihaa, pastaa, raastettua porkkanaa, tomaattimurskaa, ruokakermaa, ehkä juustoraastetta päälle. 

Lagnettekin helppo ja halpa kun ostaa valmis paketiin ja lisää kanasuikaleet tai jauhelihaa sekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grandiosa pitsat vielä tänään tarjouksessa 9e/3kpl k-supermarketissa plussa kortilla. Itse aion ne hakea. Poika tulee lomailemaan luokseni. Teen ekana makaronilaatikon.

Vierailija
104/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsista yksi sai Joulupuukeräyksestä sukset kaikkine tarvikkeineen ja hän hiihtää koko loman, koska hoidetut ladut alkavat lähes takapihalta.

Nuo kaksi teiniä varmaan ovat kuten muinakin päivinä, paitsi etteivät mene kouluun. Toivottavasti edes vähän aikaa käyvät ulkona.

Vierailija
105/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahallit hiihtolomaviikolla ovat monessa paikkaa ilmaisia lapsille 

Vierailija
106/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka lähtee vajaaksi viikoksi mihinkään rasittamaan itseään ja perhettään. Kotona on paras huilata. Ei tarvitse suorittaa mitään. 

Makuasia. Mulle lapsena ja nuorena talven kohokohta oli päästä viikoksi etelään nauttimaan auringosta ja lämmöstä. Sitä jaksoi kun oli mitä odottaa ja loman muiston voimilla jaksoi taas kevääseen. 

Sama, eikä meijän perhe todellakaan ollu varakas, mutta säästäväinen. Toki helpotti asiaa että oli vain yksi lapsi eli mie. 

Aika köyhiä olette, me käymme Malediiveillä hiihtolomalla. Otan osaa lapsesi puolesta.

Keskustelun aihe oli hiihtoloma ilman matkailua, ei rahalla leveily, taisi luetun ymmärtäminen olla koulussa vaikeaa?

Keskustelun aihe on Köyhät perheet miten lapsenne viettää hiihtolomaa? 

Vierailija
107/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lapsi ei osaa uida?

Vierailija
108/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lapsi ei osaa uida?

Opeta 🤦

Vierailija
109/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla jotain ohjelmaa?

Vierailija
110/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan keskellä lumista Suomea ja kaikki lapset ala-asteikäisestä lukiolaiseen tykkäävät kaikenlaisesta talvitouhusta olipa kyseessä hiihto, luistelu, mäenlasku, lumilinnojen ja -ukkojenteko ja jopa talvikalastus. Ulkona ne on melkein säällä kuin säällä, ja siihen ovat oppineet jo pienenä kun itse oleme ulkoilmaihmisiä, ja kaatosateellakin ainakin koirat on vietävä lenkille. Mä oon lukenu lapsille aina ja paljon, ja kyllä, meidän lapset lukee "ihan oikeita" kirjoja suorastaan ahmimalla. Talvilomalla me kuitenkin tehdään jotain muuta eli käydään monien halveksimalla Kanarian lomalla. Se on lapsille mukavaa vaihtelua ja meille aikuisille tarpeellista lepolomaa. 

Kiva. Me asumme Helsingissä ja olen yhden lapsen yh. Ei ole suksia tms ei viitsi ostaa muutamaa hiihtokertaa varten. Pulklmäessä eivät enää nyt 7lk kaveritkaan käy. Itselläni ei ole varaa edes kunnollisiin toppavaatteisiin. Tämä ketju oli kyllä vähävarausten ketju ette ole vöhävarausua jos teillä on varaa  Kanarian lomiin monen lapsen kanssa.

Vierailija
111/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoijat, jotka ovat viettäneet koulun talvilomansa vuosikymmeniä sitten eivät ehkä ole tietoisia, että nykyään lapset vertailevat todella paljon asioita ja perheiden välillä alkaa olla hyvin isoja elintasoeroja. 

Jos luokalla on muutamakin, jotka käyvät jokaisella lomalla vähintään Euroopan kaupunkilomalla, niin siitä tulee äkkiä sellainen käsitys, että se on normi. Lapsi ei osaa vielä suhteuttaa asioita. Ei luokassa avaa suutaan hän, joka ei käy koskaan edes mummolassa ja jonka vanhempi tuskailee lomaviikon ruokakuluja. Tämä tasapainottaisi mielikuvaa keskimääräisestä 10-vuotiaan talvilomasta, mutta tottakai reissaajat ovat ne jotka määrittävät "tavallisuuden" tason. Vaikka lapsen kanssa asiasta juttelisikin, niin ei se ole mitenkään helppo asia ymmärrettäväksi eikä toisaalta myöskään vanhemmalle käsiteltäväksi.

Vierailija
112/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelun aihe on Köyhät perheet miten lapsenne viettää hiihtolomaa? 

AP:llä ei varaa edes Tallinnan risteilyyn, miten Espanjan ja Aasian hiihtolomamatkat liittyvät tähän keskusteluun? Et taida tietää, mitä köyhyys on?

Vierailija
113/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan keskellä lumista Suomea ja kaikki lapset ala-asteikäisestä lukiolaiseen tykkäävät kaikenlaisesta talvitouhusta olipa kyseessä hiihto, luistelu, mäenlasku, lumilinnojen ja -ukkojenteko ja jopa talvikalastus. Ulkona ne on melkein säällä kuin säällä, ja siihen ovat oppineet jo pienenä kun itse oleme ulkoilmaihmisiä, ja kaatosateellakin ainakin koirat on vietävä lenkille. Mä oon lukenu lapsille aina ja paljon, ja kyllä, meidän lapset lukee "ihan oikeita" kirjoja suorastaan ahmimalla. Talvilomalla me kuitenkin tehdään jotain muuta eli käydään monien halveksimalla Kanarian lomalla. Se on lapsille mukavaa vaihtelua ja meille aikuisille tarpeellista lepolomaa. 

Kiva. Me asumme Helsingissä ja olen yhden lapsen yh. Ei ole suksia tms ei viitsi ostaa muutamaa hiihtokertaa varten. Pulklmäessä eivät enää nyt 7lk kaveritkaan käy. Itselläni ei ole varaa edes kunnollisiin top

Miten sitten köyhyys ja vähävaraisuus määritelläänkin? Elin- ja asuinkustannukset on ihan eri luokkaa siellä Helsingissä kuin täällä pohjoisempana maaseudulla. Asiaan auttaa kun ei ole tarvinnut asuntolainoja ottaa, sillä itse remppasimme vanhaa maalaistaloa asuinkelpoiseksi voimien mukaan. Pystyn kasvattamaan aika paljon ruokakasveja kun on pieni pläntti peltoa, ja marjat, sienet, kalat ja riistan saa luonnosta. Uskotko että tuossa on jo iso säästö. Palkkatulon suhteen emme todellakaan kuulu varakkaisiin, mutta normielämässämme pystymme säästämään jopa vuosittaiseen Kanarian matkaan, emmekä sielläkään majoitu All inc 4 tähden hotelliin! Maaseudulla esim. lasten ja nuorten rahantarve on ihan eri asia kun siellä kaupungissa, sillä eihän täällä 20km säteellä ole kuin pienehkö S-market. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Lisäksi, itse olen oikea pihistelijä ja osaan säästää paremmin kuin Roope Ankka. Kuitenkin, näillä tuloilla emme pärjäisi Helsingissä, tuskin muuallakaan kaupungissa. 

Vierailija
114/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustamme somaliaan siellä lapsemme saa juoda kamelinmaitoa ja alkaa ramadan

Vierailija
115/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pennulle sukset kirpparilta ja taloa kiertämään.

Vierailija
116/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset on 13.v ja 14.v käydään luistelemassa järven jäällä, ja siinä lähellä on nuotiopaikka niin ajattelin että grillataan makkarat.

Joku päivä on tarkoitus lähteä pilkille, joku ystävällinen lupasi lainata välineet (facessa kysyin)

Joku ilta pidetään herkuttelupäivä jolloin tehdään pitsaa porukalla ja poppareita ja joku hyvä leffa

Täällä on myös edullinen avantouintipaikka ja sauna niin käydään kokeilemassa sitä.

Pelaillaan myös korttia (olen opettanut pojille mun nuoruuden aikaisia pelejä) ovat ihan innoissaan:)) myös shakista innostuivat.

Molemmat saivat myös tuoda yhden kaverin yökylään joten tälläisiä pientä edullista/ilmaista on luvassa.

Ei ehkä kovin ihmeellistä mutta kaikki tykkäämme kovasti yhteisestä vapaa-ajasta.

Vierailija
117/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne päästäkseen pitää olla bussilippu... meillä 5 km matkaa yhteen suuntaan ei nöillä pakkasilla hiukset märkänä voi kävellä ( pitkät paksut hiukset kestävät kuivua monta tuntia)  lisäksi ei halua yksin mennä eikä minulla ole nyt varaa omaan lippuun. Bussilla sinne meiltä molemmilta ja oma lippu siihen menisi n 15 e. 

Vierailija
118/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuullaa mitä vähävaraisten perheiden esiteinit tai teinit tekevät talvilomalla jos ei rahaa ole sitä varten ylimääräistä? Silloin menee ruokaan muutenkin enemmän kun ei ole kouluruokaa. 

Täällä kaupunki järjestää lapsille ja nuorille tekemistä, näin on ollut monta vuotta, esim saavat tutustua eri urheilulajeihin ilmaiseksi jne 

Vierailija
119/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy miten köyhien perheiden lapset viettää hiihtolomaa.

-Ei olla köyhiä mutta..

-Ei olla vähävaraisia mutta..

Jos ette ole niin silloin aloitus ei koske teitä.

Joka kerta sama juttu.

Vierailija
120/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapset on 13.v ja 14.v käydään luistelemassa järven jäällä, ja siinä lähellä on nuotiopaikka niin ajattelin että grillataan makkarat.

Joku päivä on tarkoitus lähteä pilkille, joku ystävällinen lupasi lainata välineet (facessa kysyin)

Joku ilta pidetään herkuttelupäivä jolloin tehdään pitsaa porukalla ja poppareita ja joku hyvä leffa

Täällä on myös edullinen avantouintipaikka ja sauna niin käydään kokeilemassa sitä.

Pelaillaan myös korttia (olen opettanut pojille mun nuoruuden aikaisia pelejä) ovat ihan innoissaan:)) myös shakista innostuivat.

Molemmat saivat myös tuoda yhden kaverin yökylään joten tälläisiä pientä edullista/ilmaista on luvassa.

Ei ehkä kovin ihmeellistä mutta kaikki tykkäämme kovasti yhteisestä vapaa-ajasta.

Kuulostaa kivalta meillä täällä Helsingissä ei ole tuollaista, lapsella on luistimet minulla ei enkä pysty polvien takia luistelemaan.  Leffoja ei nyt katella kun ei ole telkkaria. Luontopaikkoihin ei nyt päästä kun bussiliput maksavat sen verran meiltä kahdelta. Kerran voidaan käydään keskustassa kävelemässä meren rannalla tms,,siihenkin bussilippuun menee n 8 e . 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan