Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhät perheet miten lapsenne viettää hiihtolomaa?

Vierailija
08.02.2026 |

Täällä etelässä hiihtoloma alkaa viikon päästä.

Meidän perheellä ei ole varaa matkustaa ulkomaille ei edes varaa matkaan tallinnnaan laivalle.

Eikä myöskään varaa lähteä Suomessa lasketettelemaan hiihtokeskuksiin.

lapset joutuvat olemaan koko viikon loman kotona ja pitäisi heille keksiä jotain ilmaista ohjelmaa lomalle.

Miten teillä värävaraisissa perheissä vietetään hiihtolomaa?

Mitä tekemistä olette keksineet lapsille?

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omiin lama-ajan lapsen parhaisiin hiihtolomamuistoihin kuuluivat seuraavat asiat:

- Pulkkamäki tai hiihtäminen lähiladuilla

- Leipominen

- Yhdessolo esim lautapelejä pelaten

- Kirjasto, ja sitten rauhassa loikoilu kirjoihin upooutuen

- Elokuvat kotisohvalla

Ei lapset välttämättä odota mitään erikoisia matkoja tms, parasta on yhdessäolo.

Vierailija
62/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olympialaiset tulee  televiosta, meillä tykkää lapsetkin kattoa kisoja .  Lisäksi vähän pulkkamäkeä, ulkoilua,  ja vaikkapa pizzan tekemistä,  eli   ei tod.tarvi Kanarialle lähteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

te joiden lapset viettävät loman kotona annatteko lapsenne nukkua pitkälle iltapäivään asti?

Outo kysymys. Miksi lapset nukkuisi iltapäivään asti?

Vierailija
64/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulkkamäkeen laskemaan, ulos kävelemään ja laavulle syömään eväitä, kotona voi yhdessä piirtää tai askarrella tai pelata (perinteiset sähköttömät pelit). 

Ihmisen aivot tarvitsevat hyvin voidakseen myös "tylsiä" hetkiä. Jos aamusta iltaan on koko ajan paljon virikkeitä ja "pakollista" tekemistä, niin nuorenkin ihmisen aivot väsyvät. 

Lomalla saa ottaa rennommin, eikä lomaa ole pakko "suorittaa". Loman ei tarvitse myöskään tehdä vaikutusta muihin ihmisiin, vaikka some olisi pullollaan toinen toistaan upeampia lomapostauksia. 

Vierailija
65/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

te joiden lapset viettävät loman kotona annatteko lapsenne nukkua pitkälle iltapäivään asti?

Ei, ylösnousemus on viimeistään 10.30 kun ruoka on pöydässä klo. 11.00

Vierailija
66/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden ehdotusten lisäksi kannattaa katsoa myös MLL ja seurakunnan talviloman tapahtumat, monesti on päiväleirejä, toimintapäiviä ym. ja ovat ilmaisia. 

Vierailija
67/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan keskituloisia, eikä ikinä olla Ruotsia pidemmälle menty lasten kanssa (11 ja 12). Ei reissaaminen ole pakollista. 

Vierailija
68/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...parasta on yhdessäolo.

Tämä. Vanhempiensa seuraa moni lapsi kaipaa eniten, vaikka ei sitä osaa kertoa. Se on kuitenkin se asia, mitä monet aikuisenakin muistelee, kun äidin tai isän kanssa teki yhdessä jotakin ihan tavallista asiaa. 

Vierailija
69/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka lähtee vajaaksi viikoksi mihinkään rasittamaan itseään ja perhettään. Kotona on paras huilata. Ei tarvitse suorittaa mitään. 

Vierailija
70/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka lähtee vajaaksi viikoksi mihinkään rasittamaan itseään ja perhettään. Kotona on paras huilata. Ei tarvitse suorittaa mitään. 

Makuasia. Mulle lapsena ja nuorena talven kohokohta oli päästä viikoksi etelään nauttimaan auringosta ja lämmöstä. Sitä jaksoi kun oli mitä odottaa ja loman muiston voimilla jaksoi taas kevääseen. 

Vierailija
71/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pennut lepää. Nukkuu vähän pidempään, nauttii rauhallisista aamuista. Käyvät vähän ulkoilsssa, katsovat leffoja ja pelaavat pelejään. Viikko ilman suorittamista.

Vierailija
72/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvemmaksi tulee etelästä lähteä Alpeille kuin Leville.

Jos ei ole rahaa niin sitten joku päivä kylpylässä tai laivalla niinkuin joku jo kirjoittikin.

Vierailija
73/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viemme teini tyttäreni Lontooseen.

'Hän saa shoppailla siellä ja kierrelle kaupunkia meidän kanssa,

Vierailija
74/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käymme paikallisissa ilmaisissa tapahtumissa. En ole edes ajatellut että pitäisi mennä jonnekin. Ihana nauttia Suomen talvesta.

Vierailija
75/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan tavallinen työssäkäyvä, mutta en ole koskaan yli 50 vuoden aikana ollut hiihtolomalla ulkomaanmatkoilla, eikä sellaiseen ole ollut varaakaan. Jos haluaisi aurinkolomalle, pitäisi mennä tosi kauas, ja lennot on kyllä melkoisen hintaisia. 

Silloin kun omat lapset oli pienempiä, niin usein pidettiin jokin leffailta herkkuineen, käytiin jossain museoissa, mihin lapset pääsivät ilmaiseksi tai ihan ulkona retkellä. Jos säät sallivat, kävivät itse luistelemassa tai pulkkamäessä kavereiden kanssa. Usein lomaan kuului juuri Tallinnan päiväristeily, ja vielä viime vuosinakin olen käynyt parin opiskelevan lapseni kanssa Tallinnassa. Meillä on nytkin yhdeltä kaverilta saatu risteilykortti odottamassa, millä pääsee muutamalla eurolla Tallinnaan, ei ole kallista.

Vierailija
76/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makuasia. Mulle lapsena ja nuorena talven kohokohta oli päästä viikoksi etelään nauttimaan auringosta ja lämmöstä. Sitä jaksoi kun oli mitä odottaa ja loman muiston voimilla jaksoi taas kevääseen. 

Sama, eikä meijän perhe todellakaan ollu varakas, mutta säästäväinen. Toki helpotti asiaa että oli vain yksi lapsi eli mie. 

Vierailija
77/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihdetään ja lasketaan mäkeä. Paistetaan laavulla makkaraa ja muuta syötävää.

Vierailija
78/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaimmat muistot lapsilla on sitten aikuisena, kun on tehty ihan tavallisia asioita. Termarista kaakaot ulkona ja eväät. Kirjasto, uimahalli, askartelu, leipominen yms. Jokaiselle päivälle oma teema. Ulkoilu ja itsetehty pizza, kirjasto ja askartelua, leipomista, museo tai muuta toimintaa jne.

Minä olen yhden teini  yh ja olemme tehneet noita asioita jo vuosia monia myös viikonloppuna. Nyt ei teiniä innosta nuo enää luokkakaverit menevät moni johonkin reissuun. Ei ole varaa nyt edes Tallinnan reissuun 

Vierailija
79/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat hakee lapset ja me vietämme laatu aikaa

Voi te onnelliset! Olen kade. Meillä ovat kaikki isovanhemmat vielä työelämässä niin heistä ei ole apua.

Vierailija
80/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähdetä mihinkään. Olen osan päivistä töissä. Ihmetyttää, kun nuo päiväleirit ovat kaikki klo 15 asti. Minä töissä 9-17. Lapsen pitäisi hankkiutua vieraasta paikasta yksin kotiin toiselle puolen kaupunkia tai odottaa 2,5 tuntia ulkona. Kuka näitä suunnittelee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi