Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhät perheet miten lapsenne viettää hiihtolomaa?

Vierailija
08.02.2026 |

Täällä etelässä hiihtoloma alkaa viikon päästä.

Meidän perheellä ei ole varaa matkustaa ulkomaille ei edes varaa matkaan tallinnnaan laivalle.

Eikä myöskään varaa lähteä Suomessa lasketettelemaan hiihtokeskuksiin.

lapset joutuvat olemaan koko viikon loman kotona ja pitäisi heille keksiä jotain ilmaista ohjelmaa lomalle.

Miten teillä värävaraisissa perheissä vietetään hiihtolomaa?

Mitä tekemistä olette keksineet lapsille?

Kommentit (152)

Vierailija
81/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omiin lama-ajan lapsen parhaisiin hiihtolomamuistoihin kuuluivat seuraavat asiat:

- Pulkkamäki tai hiihtäminen lähiladuilla

- Leipominen

- Yhdessolo esim lautapelejä pelaten

- Kirjasto, ja sitten rauhassa loikoilu kirjoihin upooutuen

- Elokuvat kotisohvalla

Ei lapset välttämättä odota mitään erikoisia matkoja tms, parasta on yhdessäolo.

13 v kaverit eivät käy enää pulkkamäessä eikä kenellekään  ole suksia täällä Helsingissä . Leivotaan muutenkin. Lautapelit ovat tylsiä kaksin muttta niitä tullut pelattua vuosien varrella. Televisiota el ole tällä hetkellä edellinen hajosi ja nyt työttömänä ei ole varaa uuteen. Kirjastossa tyttö käy itsekseen monta krt vko. 

Vierailija
82/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaimmat muistot lapsilla on sitten aikuisena, kun on tehty ihan tavallisia asioita. Termarista kaakaot ulkona ja eväät. Kirjasto, uimahalli, askartelu, leipominen yms. Jokaiselle päivälle oma teema. Ulkoilu ja itsetehty pizza, kirjasto ja askartelua, leipomista, museo tai muuta toimintaa jne.

Minä olen yhden teini  yh ja olemme tehneet noita asioita jo vuosia monia myös viikonloppuna. Nyt ei teiniä innosta nuo enää luokkakaverit menevät moni johonkin reissuun. Ei ole varaa nyt edes Tallinnan reissuun 

Minne teininne sitten haluaa matkustaa?

Minne hänen kaverinsa matkustavat lomalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä sekin että kun itse on työtön ja asumme ahtaassa kaksiossa teinin kanssa ei omaa rauhaa ole ollenkaan loma- aikana. Olkkariin ei mahdu sohvaa  teinillä ri juuri huonekaluja ole sänkynsä lisäksi. Telkkaria ei ole varaa ostaa.

Eri asia varmasti jos on tilavat asunnot ja tekemistä kotona. 

Vierailija
84/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaimmat muistot lapsilla on sitten aikuisena, kun on tehty ihan tavallisia asioita. Termarista kaakaot ulkona ja eväät. Kirjasto, uimahalli, askartelu, leipominen yms. Jokaiselle päivälle oma teema. Ulkoilu ja itsetehty pizza, kirjasto ja askartelua, leipomista, museo tai muuta toimintaa jne.

Minä olen yhden teini  yh ja olemme tehneet noita asioita jo vuosia monia myös viikonloppuna. Nyt ei teiniä innosta nuo enää luokkakaverit menevät moni johonkin reissuun. Ei ole varaa nyt edes Tallinnan reissuun 

Minne teininne sitten haluaa matkustaa?

Minne hänen kaverinsa matkustavat lomalla?

Kylpylät, etelänmatkat,Lontoo....

Vierailija
85/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tässä sekin että kun itse on työtön ja asumme ahtaassa kaksiossa teinin kanssa ei omaa rauhaa ole ollenkaan loma- aikana. Olkkariin ei mahdu sohvaa  teinillä ri juuri huonekaluja ole sänkynsä lisäksi. Telkkaria ei ole varaa ostaa.

Onko isovanhempia tai muita sukulaisia, joiden luoksi teini voisi mennä muutamaksi päiväksi ja heillä olisi rahaa maksaa matkat sinne?

Vierailija
86/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään mummulassa, lasketaan mäkeä, hiihdetään/luistellaan. Varmaan käydään kaupungin isommassa kirjastossakin.

Vierailija
87/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan tavallinen työssäkäyvä, mutta en ole koskaan yli 50 vuoden aikana ollut hiihtolomalla ulkomaanmatkoilla, eikä sellaiseen ole ollut varaakaan. Jos haluaisi aurinkolomalle, pitäisi mennä tosi kauas, ja lennot on kyllä melkoisen hintaisia. 

Silloin kun omat lapset oli pienempiä, niin usein pidettiin jokin leffailta herkkuineen, käytiin jossain museoissa, mihin lapset pääsivät ilmaiseksi tai ihan ulkona retkellä. Jos säät sallivat, kävivät itse luistelemassa tai pulkkamäessä kavereiden kanssa. Usein lomaan kuului juuri Tallinnan päiväristeily, ja vielä viime vuosinakin olen käynyt parin opiskelevan lapseni kanssa Tallinnassa. Meillä on nytkin yhdeltä kaverilta saatu risteilykortti odottamassa, millä pääsee muutamalla eurolla Tallinnaan, ei ole kallista.

Ruuat maksaa ja teini haluaisi ostaa jotain. Nyt ei vaan rahaa työttömänä sellaiseen ole. Pienenä kävimme pulkkamäessä jne 

Vierailija
88/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko isovanhempia tai muita sukulaisia, joiden luoksi teini voisi mennä muutamaksi päiväksi ja heillä olisi rahaa maksaa matkat sinne?

Ei ole kuin lähellä asuva mummo jota tapaa viikoittain muutenkin. Hänellä on taloudellisesti tiukkaa myös ei ole varaa avustaa. Toiset isovanhemmat ovat kuolleet. Kummit vähävaraisia myös. 

Vierailija
89/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että rahat ovat niin tiukalla. Itse lasten kanssa Tallinnan matkoilla säästin aikoinaan niin, että tein menomatkalle eväät laivalle, ja sitten Tallinnassa käytiin halvimmassa pizzapaikassa syömässä, mikä löydettiin. Kaupasta ostettiin taas jotain evästä paluumatkalle laivalle. Rahaahan sekin toki vähän vaatii. Isovanhemmat yleensä antoivat jonkun kympin rahaa lasten ostoksiin, oli synttärit missä vaiheessa vuotta hyvänsä, niin saivat synttärirahat risteilyn aikoihin.

Vierailija
90/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olla vähävaraisia, mutta me vanhemmat jouduimme käyttämään talviloman jo jouluna, joten ei ole lomaa. Mummolaan menevät.

Eivät muuten tule, mummolla(kin) on oma elämä ja omat suunnitelmat lähteä toyboy:n kanssa reissuun

Vierailija
91/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona voi liikkua ilmaiseksi. Kirjasto on ilmainen. Kotona voi olla ja lukea kirjoja tai kuunnella äänikirjoja.

Voi käydä luistelemassa tai pulkkamäessä.

Minun vanhemmilla oli aikoinaan rahaa, me emme ikinä käyneet missään tai tehneet perheenä mitään.

Opin itse keksimään tekemistä mm palapelejä tein paljon ja kävin luistelemassa.

Vierailija
92/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuullaa mitä vähävaraisten perheiden esiteinit tai teinit tekevät talvilomalla jos ei rahaa ole sitä varten ylimääräistä? Silloin menee ruokaan muutenkin enemmän kun ei ole kouluruokaa. 

Vierailija
93/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyajan nuoret eivät lue kirjoja

Vierailija
94/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että rahat ovat niin tiukalla. Itse lasten kanssa Tallinnan matkoilla säästin aikoinaan niin, että tein menomatkalle eväät laivalle, ja sitten Tallinnassa käytiin halvimmassa pizzapaikassa syömässä, mikä löydettiin. Kaupasta ostettiin taas jotain evästä paluumatkalle laivalle. Rahaahan sekin toki vähän vaatii. Isovanhemmat yleensä antoivat jonkun kympin rahaa lasten ostoksiin, oli synttärit missä vaiheessa vuotta hyvänsä, niin saivat synttärirahat risteilyn aikoihin.

Kyllä tuohon vähintään 50 e menee. Talviloma ei ole ainoa loma, on myös joululoma, pääsiäisloma ja kesäloma.....ei ole varaa joka loma keksiä jotain tekemistä  

Vierailija
95/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nykyajan nuoret eivät lue kirjoja

Mun 13 v lukee. Muuta tekemistä ei juuri ole kuin lukeminen ja käsityöt hänellä. Olen köyhä ja työtön mutta aina lukenut lapselle paljon ja olemme käyneet museossa ja kulttuuritapahtumissa. 

Vierailija
96/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä mitään hiihtoloma reissuja ole tullut mieleenkään.Nuo on pelkkää markkinamiesten keksimä turhuuksia.

Itse oler turhuus

Vierailija
97/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeeko teinit häpeää köyhyydestä lomalla jos ei ole varaa mihinkään?

Kiusataanko heitä koulussa sen takia?

Vierailija
98/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se vaikeeta kun ei pääse Lappiin tai ulkomaille. Ei kuule pääse moni muukaan vaikka olisi rahaa, kaikki työssäkäyvät joilla on lapsia ei voi pitää hiihtolomaa yhtä aikaa 

Vierailija
99/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan keskellä lumista Suomea ja kaikki lapset ala-asteikäisestä lukiolaiseen tykkäävät kaikenlaisesta talvitouhusta olipa kyseessä hiihto, luistelu, mäenlasku, lumilinnojen ja -ukkojenteko ja jopa talvikalastus. Ulkona ne on melkein säällä kuin säällä, ja siihen ovat oppineet jo pienenä kun itse oleme ulkoilmaihmisiä, ja kaatosateellakin ainakin koirat on vietävä lenkille. Mä oon lukenu lapsille aina ja paljon, ja kyllä, meidän lapset lukee "ihan oikeita" kirjoja suorastaan ahmimalla. Talvilomalla me kuitenkin tehdään jotain muuta eli käydään monien halveksimalla Kanarian lomalla. Se on lapsille mukavaa vaihtelua ja meille aikuisille tarpeellista lepolomaa. 

Vierailija
100/152 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jokin AP:n tarkoittama oletettavasti maksullinen lomailu ja matkustelu katsotaan joksikin mitä on oikeus ja pitäisi saada olla? Meikä on eläköitynyt sennu eikä ole eläissään käynyt missään ihmeen lomilla. Ei olisi tullut mieleenkään havitella moisia. Silmitöntä rahanhaaskua.  Millä tavalla lyhyt hiihtoloma vaatii mitään ihmeellisiä ohjelmia, ohjattujen ohjelmien ja tekemisien keksimisiä? Miksi penskoilla pitäisi olla jotain aikuisten keksimällä keksimää? Ovatko he jotenkin tavallista tyhmempiä lapsia? 

Nimim En itse ikinä ole ollut tylsistynyt saati nyt lapsena

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi