Köyhät perheet miten lapsenne viettää hiihtolomaa?
Täällä etelässä hiihtoloma alkaa viikon päästä.
Meidän perheellä ei ole varaa matkustaa ulkomaille ei edes varaa matkaan tallinnnaan laivalle.
Eikä myöskään varaa lähteä Suomessa lasketettelemaan hiihtokeskuksiin.
lapset joutuvat olemaan koko viikon loman kotona ja pitäisi heille keksiä jotain ilmaista ohjelmaa lomalle.
Miten teillä värävaraisissa perheissä vietetään hiihtolomaa?
Mitä tekemistä olette keksineet lapsille?
Kommentit (197)
Me käytiin luistelemassa, hiihtämässä lähimetsässä, uimahallissa. Sukset ja luistimet perittiin isommilta sisaruksilta ja joskus lainattiin tutuilta.
Jos oli vähän rahaa niin käytiin elokuvissa. Kirjasto on ilmainen.
Onko Ap ollut ketjussa ollenkaan aloituksen jälkeen?
Aloituksesta ilmenee, että lapsia on enemmän kuin yksi
Minkä ikäisiä Ap:n lapset ovat? Sehän olisi ollut aika tärkeä tieto kun ala-asteikäisen ja teinin ajankäyttö on aika erilaista
Välillä mietin eikö ihmiset arkena tee näitä käydään kirjastossa ja pulkkamäessä kun ne mielletään erityiseksi lomatekemiseksi? Täällä ainakin on hiihtolomalla paljon ilmaisia tapahtumia/tekemistä lapsille eli kannattaa tutkia mitä lähellä tapahtuu.
Päätimme että käymme lasten kanssa lapsille suunnatuissa ilmaistapahtumissa ja pulkkamäessä.
Ap
Olen työtön joten meillä on hiihtolomalla hyvin aikaa yhdessä. Käydään yhden yön hotellilomalla (spa osasto), joka maksoi 60€. Loppu loma ollaan kotona, käydään ulkoilemassa, ehkä uimassa, pelataan yhdessä, katsotaan leffoja.
Vierailija kirjoitti:
Välillä mietin eikö ihmiset arkena tee näitä käydään kirjastossa ja pulkkamäessä kun ne mielletään erityiseksi lomatekemiseksi? Täällä ainakin on hiihtolomalla paljon ilmaisia tapahtumia/tekemistä lapsille eli kannattaa tutkia mitä lähellä tapahtuu.
Ei meillä ainakaan ole sellaiseen arkena aikaa. Kotona ollaan töistä joskus klo 17 tai 17.30, sitten on ruoanlaitot, kotityöt, läksyt ja osalla lapsista harrastukset. Ei siinä jää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Osa vanhemmista saattaa olla arkena töissä, ullatus ullatus. Lisäksi meillä harrastuksia lapsilla lähes joka päivälle, eli emme kaikki yhdessä pääse pulkkamäkeen kovin usein. Lisää näitä besser wisser kommentteja, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Ei ennenkään missään käyty. Vietettiin viikko miten kotona oli kivointa. Otettiin sukset/pulkka ja lasketeltiin lähikalliolla/mäellä aikansa ja sitten tehtiin jotainn muuta mukavaa. Tenavana oli vilkas mielikuvitus. Ei mitään ongelmia. Näin meni kesälomakin mutta maatilan poikana lähinnä töiden merkeissä. (Ukko s-tana pakotti...) mutta näin oppivtekeen töitä ja pärjäämään. Sitä ei nykyajan kermaperseet osaa eikä jaksa!
Tämä kommentti on kuin omasta näppiksestäni lähtenyt. Allekirjoitan joka sanan. Juuri tuolla tavalla hiihtolomaa vietettiin 70 luvulla kun olin lapsi ja asuin maalla.
Vanhempani eivät olleet rikkaita ei todellakaan mutta hiihtolomalla pelattiin jääkiekkoa kavereiden kanssa, laskettiin pulkalla ja keksittiin kaiken näköistä tekemistä ja nautittiin kun oli vapaata koulusta. Hiihtämisestä en kauheasti silloin välittänyt. Kukaan kavereistakaan ei käynyt missään lapissa hiihtämässä. Mahtoikohan edes siellä olla mitään hiihtolomasesonkia 70 luvulla. Lähteminen johonkin hiihtolomalla on pelkkää markkinamiesten keksimää hypetystä.
Ei tarvitse olla rahallisesti rikas, riittää että on rikas mielikuvitus.
Tuskin yhtään sen erillaisemmin kuin silloin kun itse olin lapsi. Esimerkiksi lapset leikkivät lumessa silloin kun käyvät pihalla ja muun ajat ovat sisällä kotona. Ja mahdollisesti käyvät mummolassa moikkaamassa mummoaan jos on varaa.
Ei meillä lapsena käyty 80-luvulla hiihttolomalla missään matkoilla, Lapissa tai risteilemässä, vaikka oltiin keskituloinen perhe. Kuulostaa joltain wt-fantasioinnilta, että kaikki tekee näin.
Toisinaan tuli vietettyä hiihtoloma hiihtämällä. Tekisi varmaan hyvää nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Lomaa meillä vanhemmilla ei ole. Minä työtön ja puoliso töissä. Lomaviikolla hiihdetään, retkiluistellaan jos sää sallii. Käydään leffassa, teatterissa, shoppailemassa, museossa, kuntoilemassa. Itse käyn myös konsertissa.
Teatterit, elokuvat, konsertit ym. eivät ole köyhien juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön joten meillä on hiihtolomalla hyvin aikaa yhdessä. Käydään yhden yön hotellilomalla (spa osasto), joka maksoi 60€. Loppu loma ollaan kotona, käydään ulkoilemassa, ehkä uimassa, pelataan yhdessä, katsotaan leffoja.
Mistä saa noin halvalla 60€ hotelliyön + span? Aiemmin joku kirjoitti että lähtivät Tallinnaan 3h, 3 yötä hotellissa, plus aamiaiset ja risteilyt yht. 300€, en usko! Mitä olen hotellilomia katsellut niin ei ikinä ole ollut noin halpoja vai onko sitten hotelli jossain hornan kuusessa?
Kun olin yh ja lapsi päiväkodissa/ alakoulussa, hänelle oli joskus jännä erikoisuus, kun haettiin naapurin koira kylään. Meillä ei ollut lemmikkiä, niin ihan sen koiran seurailu ja sille juttelu oli hauskaa. Koira oli lapsiin tottunut. Joskus haettiin se lenkillekin ja lapsesta oli kiinnostavaa seurata sen tarkkaa kuulo- ja hajuaistia.
Ei olla köyhiä, mutta kotona saavat kökkiä. Molemmat vanhemmat on töissä