Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhät perheet miten lapsenne viettää hiihtolomaa?

Vierailija
08.02.2026 |

Täällä etelässä hiihtoloma alkaa viikon päästä.

Meidän perheellä ei ole varaa matkustaa ulkomaille ei edes varaa matkaan tallinnnaan laivalle.

Eikä myöskään varaa lähteä Suomessa lasketettelemaan hiihtokeskuksiin.

lapset joutuvat olemaan koko viikon loman kotona ja pitäisi heille keksiä jotain ilmaista ohjelmaa lomalle.

Miten teillä värävaraisissa perheissä vietetään hiihtolomaa?

Mitä tekemistä olette keksineet lapsille?

Kommentit (166)

Vierailija
121/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan keskellä lumista Suomea ja kaikki lapset ala-asteikäisestä lukiolaiseen tykkäävät kaikenlaisesta talvitouhusta olipa kyseessä hiihto, luistelu, mäenlasku, lumilinnojen ja -ukkojenteko ja jopa talvikalastus. Ulkona ne on melkein säällä kuin säällä, ja siihen ovat oppineet jo pienenä kun itse oleme ulkoilmaihmisiä, ja kaatosateellakin ainakin koirat on vietävä lenkille. Mä oon lukenu lapsille aina ja paljon, ja kyllä, meidän lapset lukee "ihan oikeita" kirjoja suorastaan ahmimalla. Talvilomalla me kuitenkin tehdään jotain muuta eli käydään monien halveksimalla Kanarian lomalla. Se on lapsille mukavaa vaihtelua ja meille aikuisille tarpeellista lepolomaa. 

Kiva. Me asumme Helsingissä ja olen yhden lapsen yh. Ei ole suksia tms ei viitsi ostaa muutamaa hiihtokertaa varten. Pulklmäessä eivät enää nyt 7lk kaveritkaan käy. Itselläni ei ole varaa edes kunnollisiin top

Eikö Helsingissä ole edes kirpputoria tai kierrätyskeskusta mistä saisi vaikka toppatakin ja jopa sukset ? 

Vierailija
122/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtäen ja pulkkamäessä, ja onpa tuossa vieressä myös luistelukaukalo. Täällähän on etelässäkin aivan mahtavat talvikelit, miksi tässä pitäisi johonkin lähteä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei köyhillä ole sen kummempaa tekemistä jos ei ole varaa edes bussilippuun. Meillä ikävä tilanne ettei lapsella ole kavereita joten yksinään on tämänkin loman. Silloin kun oli töitä kävimme risteilyllä tai kylpylässä jne. 

Vierailija
124/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiihtäen ja pulkkamäessä, ja onpa tuossa vieressä myös luistelukaukalo. Täällähän on etelässäkin aivan mahtavat talvikelit, miksi tässä pitäisi johonkin lähteä? 

Jos ei ole varaa suksiin eikä teiniä kiinnosta pulkkamäki. Eikä hiihtolatuja ole lähellä muutenkaan. Ei lähde yksin luistelemaan eikä 13 v tytön kaverit luistele. Puolella luokasta ei ole edes omia luistimia. 

Vierailija
125/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun assinuori haluaa olla vain kotona ja rentoutua. Se tekee sitä jo kaikki lomat ja viikonloputkin, mutta mikäs siinä jos viihtyy. Ainakin tulee halvaksi. :D

Olen ehdotellut varovaisesti eri menoja leffasta ravintolaan, mutta kun ei kiinnosta, ei kiinnosta. 

Vierailija
126/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettu käytetyt sukset ja luistimet ja ne toivottavasti pääsevät käyttöön. Muutenkin ulkoillaan. Paistetaan makkaraa nuotiolla pulkkamäen jälkeen mikäli osaan sellaisen sytyttää. Katsotaan elokuva ja syödään herkkuja. Rakennetaan legoja yhdessä. Askarrellaan ja piirrellään. Pyydetään hänen kaveri kylään. Tällaista olen suunnitellut 7v lapselleni. Asumme kahdestaan ja ylimääräistä rahaa ei ole. 

Vierailija
127/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppiksillä on harvoin ollut lomaa kokoa vaatteita eikä ole varaa käydä kuin kerran vko. Eikä ole varaa ostaa suksia ja monoja  meille molemmille. Ladut bussimatkan bussimatkan päässä myös.

Vierailija
128/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saatu hiihtolomaksi navetalle lomittajaa, niin töiden parissa menee hiihtoloma. Yksi lapsista on rippileirillä. Muut tekevät mitä lystäävät ja auttavat navetalla tai hoitavat hevosia, kanoja, koiria. Ainakin pari kertaa yritän viedä lapset läheiselle hiihtoladulle hiihtämään ja pulkkamäkeen, siellä on laavukin joten paistetaan makkaraa. Koululaisilla on ilmaisia uintivuoroja uimahallissa niin käydään varmaan sielläkin kerran ja jäähallissa on luisteluvuoroja ilmaiseksi.

Pienille on seurakunnan ja 4h yhdistyksen toimintaa.

Ruokina syödän puuroja ja kiisseliä, keittoja ja pannaria, laatikko- ja kiusausruokia ja raasteita ma-pe. Viikonloppuna vaikka itse tehtyä pizzaa ja kattilapopcornia. Ostan tarjouksista karkkia jemmaan ja erityistilanteissa otan sieltä ja jaetaan jokaiselle omaan kippoon. Hiihtoloma voisi olla nyt tällainen erityistilanne.

Vierailija
129/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla vähävaraisia, mutta matkat tehdään pitkällä kesälomalla ja laivareissut minä tahansa viikonloppuna. Lomilla laivat on liian täynnä omaan makuun.

Isovanhemmat on joko kuolleet tai hoitokodissa eli sellainen ei ole vaihtoehto.

Kotona on, näkee kavereitaan, nukkuu pitkään (tätä odottaa eniten), pelaa, katsotaan leffoja illalla. Rentoa olemista ilman aikatauluja.

Vierailija
130/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viemme lapsemme puhokselle ja alanya markettiin tekemään eksoottisia ostoksia,

Vierailija
131/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö kävi vielä lukioiässä kavereidensa kanssa mäkeä laskemassa ja tuli mun kanssa järven jäälle luistelemaan. 

Vierailija
132/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan ulkona 🏂🛷🤸

Vierailija
133/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsemme atooppiminen iho ei siedä pakkasta ja talvella ulkoilua

Vierailija
134/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei vietetä hiihtolomaa, vaikka ns varakkaampi perhe ollaan. Junioor lukee kirjoituksiin, kirjoittelee ja katsotaan sitten huhtikuussa mennäänkö viikoksi keväthangille pohjpiseen, vai skipataanjo turistikuviot ja mennään rautupilkille Käsivarteen huhtikuun lopulla. Toukokuussa on tiedossa viikon roadtrippi jossain päin Alppeja tai Dolomiitteja.

Vierailija
135/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapsemme atooppiminen iho ei siedä pakkasta ja talvella ulkoilua

Mun on pakko olla ulkona kun pitkähkö koulumatka. En pese aamulla kasvoja ennen koulumatkaa, puen hyvin lämpimästi päälleni ja koululla laitan rasvaista voidetta iholleni. Hyviä vinkkejä atooppisen ihon talviulkoiluun löytyy paljonkin. Voimia lapsellesi, tää on kurjaa, mutta kohta kevätaurinko tulee meitä helpottamaan. 👍 T. atoopikko 20+

Vierailija
136/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että rahat ovat niin tiukalla. Itse lasten kanssa Tallinnan matkoilla säästin aikoinaan niin, että tein menomatkalle eväät laivalle, ja sitten Tallinnassa käytiin halvimmassa pizzapaikassa syömässä, mikä löydettiin. Kaupasta ostettiin taas jotain evästä paluumatkalle laivalle. Rahaahan sekin toki vähän vaatii. Isovanhemmat yleensä antoivat jonkun kympin rahaa lasten ostoksiin, oli synttärit missä vaiheessa vuotta hyvänsä, niin saivat synttärirahat risteilyn aikoihin.

Kyllä tuohon vähintään 50 e menee. Talviloma ei ole ainoa loma, on myös joululoma, pääsiäisloma ja kesäloma.....ei ole varaa joka loma keksiä jotain tekemistä  

Pääsiäisloma on kaksi päivää, joten silloin ei mielestäni tarvita yhtään mitään ylimääräistä.

Ja tässä kysyttiin nyt tekemistä hiihtolomalle, ei muille lomille. Toki jos ei ole sitä viittäkymppiä, niin sitten ei voi tehdä mitään maksullista. Sitten vaihtoehtona on se pulkkamäki tai ilmaiset museot ja tapahtumat. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla yleensä järjestetäänkin ilmaista tekemistä lapsille ja nuorille hiihtolomalla.

Vierailija
137/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpaan matkustaisitte teinin kanssa  Pariisiin vai Lontooseen?

Vierailija
138/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika noloa kököttää loma kotona.

Me ollaan keskituloinen perhe. Mutta ihan samalla tavoin kökötetäön kotona. Tai siis vanhemmat töissä.

Vierailija
139/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen vietimme hiihtolomaa hiihtäen, mäkeä laskien, luistellen, katukiekkoa pelaten, lumileikeissä ym. Paljon oltiin ulkona. 80-luvulla. Minnekään ei matkustettu. Kivaa oli. m50

Vierailija
140/166 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sennu täällä; 

Tuli mieleen udella eivätkö teinit nykyään kuuntele musiikkia? Nythän on lomalla hyvin aikaa vaihteeksi. Ennen vanhaan me nuorina teinilikkoina rakastimme kuunnella musaa. Levyt ja kasetit olivat vain kalliita :) Nykymaaimmassa saa musaa täysin äärettömät määrät kuulokkeille kympin tienoilla kuussa. Ollapa, olisi ollut nuorena tällainen käytettävissä kuin sennuna!

Ainakin minulla kuluu aika hyvin siinä. Viime vuosina löynnyt aivan erilaisia kuin koskaan ennen ja valikoima on korviahivelevän lisäksi suunnaton. Musiikkihullun onni! 

Jos siis kotona on teini, yksi hyvä harrastus on musiikin kuuntelu. Jos siitä pitää ei ole sen harrastuksen kanssa kyllä mitään tylsää ja yksi hyvä pointti on hyvän musiikin vaikutus ihmisen mielialaan. Musiikin tahdissa kaikki on parempaa siivoamisesta ja muista kotihommista alkaen. 

Joissain musasoelluksissa on sellainen mahis jotta vakitilaaja voi lahjoittaa entuudestaan palvelua koskaan kokeilemattomille uusille käyttäjille muutamam kuukauden ilmaista premiumtilin koekäyttöä. Ainakin Spotifyssä on. En tunne muita niin tarkkaan, mutta tuskin se on ainoa ...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan