Osaako joku kertoa miksi yleisessä asumistuessa on monta sataa alhaisemmat hyväksyttävät asumismenot kuin eläkkeensaajan asumistuessa?
Esim. mun kotipaikkakunnalla yleisen asumistuen enimmäisasumismenot on 447 euroa/kk (eikä tuolla hinnalla löydä rupuisintakaan yksiötä) ja eläkkeensaajan asumistuen enimmäisasumismenot on 712 euroa/kk, jolla saa jo hyväkuntoisen kaksionkin.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Koska eläkeläiset ovat isoin äänestäjäryhmä.
Kaikilta muiltahan nyt on leikattu, mutta eläkeläisiltä ja yrittäjiltä ei voi, koska he ovat kokareiden ja persujen äänestäjiä.
Eläkeläisiltä ON leikattu useastakin kohdasta. Miksi jauhat puppua.
Vierailija kirjoitti:
Musta on kivaa asua tilavassa asunnossa josta kela korvaa 80%. Tutut joutuu asumaan pikkukopissa josta kela korvaa 60%.
Mistä keksit nuo prosenttiluvut? Ovat väärin.
Ja unohdat sen, ettei sitä lasketa vuokrasta vaan ensin vähennetään omavastuu ja omaisuus, jne...
Vierailija kirjoitti:
No siksi, koska meitä eläkeläisiä suositaan.
Suurin osa Kelan tuista menee lapsiperheille.
Koska suomi on geriatrinen utopia, ainoana tarkoituksenaan maksaa jotain kunnia velkaa jo muutenkin ihmiskunnan vauraimman ajanjakson eläneille ja nuorempien piikkiin seniorilomansa järkänneille ikäluokille. Outo himmeli jossa kaikki palvelee tavalla tai toisella tietyn ikäluokan eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se ole kuin satasen ero?🤔
Tuen määrässäkö? Satanen olisi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska et ole eläkkeellä, niin yksinkertaista. Miksi valitat moisesta, käy töissä ja pääse eläkkeelle, miksi edes työikäiselle maksetaan asumistukea, ota oma vastuu raha-asioistasi.
Minulle maksetaan asumistukea sen takia, että tässä maassa ei ole tarjolla mun työkykyä vastaavaa työtä, johon tulisin valituksi.
Ap
Kyllähän sen perustoimeentulon pitäisi olla tasavertaista kaikille ihmisille, joten mun oikeustajun mukaan tuo ei ole oikein. Mutta tässä maassa on nykyään niin monta asiaa päin peetä, kun kaikki ajavat vain omia etujaan.
Tossa on vielä sekin, että yleinen on 70 % asumiskuluista ja eläkkeensaajan 80 %. Asumistuessa huomioidaan kaikenlisäksi bruttotulot ja tuossakin työtön häviää vielä lisää rahaa
Onpa lapsellinen ajatusmaailma. Et näe miten yhteiskunta toimii, olet vaan kateellinen jollekin toiselle jostain armopaloista.
Olisit kateellinen niille varakkaille ihmisille, jotka eivät saa eivätkä tarvitse tukia mutta joille hallitus silti tunkee kaikenmaailman veroaleja sun muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se ole kuin satasen ero?🤔
712 miinus 447 on yhtä kuin 265.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska eläkeläiset ovat isoin äänestäjäryhmä.
Kaikilta muiltahan nyt on leikattu, mutta eläkeläisiltä ja yrittäjiltä ei voi, koska he ovat kokareiden ja persujen äänestäjiä.
Oon kohtalaisen varma että eläkeläiset on demarien porukkaa.
Varsinkin pienituloiset eläkeläiset. Ei nämä Nallet ja nillet.
Koska eläkkeensaaja saa asumistukea eri kriteereillä kuin muut. Iso osa tuosta rahasta menee hyvinvointialueille, jotka eivät enää suostu antamaan kotiin apua, jos koti ei ole hyvinvointialueen kilpailuttama hoivakoti.
Ai, miksi edes asumistukea maksetaan, eiköhän jokaisen pitäisi asua sellaisessa torpassa, mihin rahat riittävät. Rintamamiestalonkin saa nykyään alle 50 k€, ostaa pois ja saa asua halvalla, eikä tarvitse edes lainaa tuollaiseen rahaan. Miksi ihmiset tekevät elämästään niin vaikeaa, kun helpolla pääsisi, mutta kun pitää saada jokin hieno kämppä, jonka muut maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Koska suomi on geriatrinen utopia, ainoana tarkoituksenaan maksaa jotain kunnia velkaa jo muutenkin ihmiskunnan vauraimman ajanjakson eläneille ja nuorempien piikkiin seniorilomansa järkänneille ikäluokille. Outo himmeli jossa kaikki palvelee tavalla tai toisella tietyn ikäluokan eläkeläisiä.
Nyt tuli eläkevihaajatrolli palstalle.
"Onpa lapsellinen ajatusmaailma. Et näe miten yhteiskunta toimii, olet vaan kateellinen jollekin toiselle jostain armopaloista.
Olisit kateellinen niille varakkaille ihmisille, jotka eivät saa eivätkä tarvitse tukia mutta joille hallitus silti tunkee kaikenmaailman veroaleja sun muuta."
Miksi olisin kateellinen sellaiselle ihmiselle, joka on paahtanut hulluna töitä varakkuutensa eteen? Minä en ole, joten olisi aivan hullua vaatia samoja etuja. Sen sijaan köyhien pitäisi minusta olla samalla viivalla eikä epätasa-arvoisessa asemassa iän perusteella. Minusta tuo ei oikeasti ole oikeudenmukaista millään mittarilla. Onko sinusta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ai, miksi edes asumistukea maksetaan, eiköhän jokaisen pitäisi asua sellaisessa torpassa, mihin rahat riittävät. Rintamamiestalonkin saa nykyään alle 50 k€, ostaa pois ja saa asua halvalla, eikä tarvitse edes lainaa tuollaiseen rahaan. Miksi ihmiset tekevät elämästään niin vaikeaa, kun helpolla pääsisi, mutta kun pitää saada jokin hieno kämppä, jonka muut maksavat.
Mistä tuo alle 50k saadaan? Sillan alle jos raha ei riitä?
Ei näitä voi verrata. Eläkeläinen on voinut olla töissä 40+ vuotta, maksanut veroja jne. , eiköhän jokainen eläkeläinen ole tukensa ansainnut, se on tietysti outoa, että elämän aikana ei ole sen vertaa säästänyt, että tukia tarvitsee, mutta se ei ole tämän keskustelun aihe. Ei työikäinen ihminen tarvitse asumistukea ollenkaan, asunto vain tulojen mukaan, asumisen taso on tulojen mukaan, muiden ei sitä kuulu nostaa tukien kautta.
Vierailija kirjoitti:
No, nyt mentiin asiaan. Mekin olemme sen torppamme itse ostaneet. Ongelma onneksi ei vielä akuutti, mutta jos toista ei olisi en yksinään selviäisi. Mökki myyntiin.. niinpä----
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska et ole eläkkeellä, niin yksinkertaista. Miksi valitat moisesta, käy töissä ja pääse eläkkeelle, miksi edes työikäiselle maksetaan asumistukea, ota oma vastuu raha-asioistasi.
Minulle maksetaan asumistukea sen takia, että tässä maassa ei ole tarjolla mun työkykyä vastaavaa työtä, johon tulisin valituksi.
Ap
Ja siksikö sinun pitäisi saada yhtä paljon asumistukea kuin ikänsä töitä tehneen?
odotas kun saat selville paljonko eläkeläisellä saa olla säästöjä ja saa silti asumistukea.
Kyllä monet eläkeläiset tarvitsevat esteettömän asunnon. Lähes kaikille tulee jotain liikuntarajoitteita, usein nopeastikin, eihän tarvita kuin yksi kaatuminen ja se on siinä. Ja toisaalta onhan kansaneläkettä saavista osa työkyvyttömiä vammaisia, ei välttämättä edes eläkeiässä.
Mutta olen samaa mieltä, yleisen asumistuen leikkaukset ovat ongelma ja vuokrarajat liian alhaiset. Toisaalta myös eläkkeensaajan asumistuen yläraja on nykyään liian alhainen pk-seudulla. Täällä on todella vähän esteettömiä asuntoja, joissa olisi edullinen vuokra. Suurin osa on uusia tai vanhoja remontoituja asuntoja, joissa vuokrat ovat jo nyt lähellä Kelan rajaa.