Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä, kun olen tarjonnut asunnosta lähes pyyntihinnan ja nyt myyjä on perumassa kauppaa?

Vierailija
07.02.2026 |

On kusetettu olo. Hp. oli 299 t €, vähän päälle. Tein tarjouksen 290 t €. Sain kiinteistönvälittäjältä viikon päästä kuittauksen, että myyjä hyväksyy tarjouksen, koska korkeampia tarjouksia ei ole tullut. Käsitahaa ei ole maksettu, ja siitä oli sovittu, että voin maksaa käsirahana 5% kauppahinnalla maaliskuun puoliväliin mennessä ja loppuosa kauppasunmasta sovittuna kauoantekopäivänä, jolloin myös asunnon hallinta siirtyisi. Nyt sain erittäin ikävän uutisen. Myyjä haluaa vetäytyä kaupasta. Kysyin syytä kiinteistönvälittäjän kautta, ja ei ole muuta syytä kuin että hän aikookin jäädä siihen itse asumaan. 

Mitä minä voin tehdä? Haluan sen asunnon. Olen etsinyt sopivaa asuntoa pitkään alle 300t €, hyväkuntoinen, hyvien julkisten yhteyksien varrella. Ja ei. En ole nyt hakemassa jotain muutaman satasen vahingonkorvauksia mielipahasta, vaan mietin, onko tuo täysin laillista ja voinko tehdä jotain, että kaupat saadaan loppuun asti? Osaako joku neuvoa?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit tarjota pyyntihinnan. Jos myyjä ei hyväksy, niin joutuu kuitenkin maksamaan myyntipalkkion välittäjälle. Asuntoa et kuitenkaan siinä tilanteessa saa

Eihän se kyllä nyt aivan näin mene. Välityspalkkion myyjä on velvollinen maksamaan ainoastaan siinä tapauksessa että kaupat syntyvät.

Kyllä se vaan menee. Jos myyjä ei hyväksy hintapyynnön suuruista tarjousta, välittäkä on oikeutettu myyntipalkkioon

Jos niin on sopimukseen kirjattu. Olen itse ollut myyjänä noin 10 kertaa, eikä ikinä ole ollut tuollaista ehtoa. Myyntipalkkio yleensä maksetaan, jos asuntokaupat syntyvät. Joskun Keski-Suomessa omistin omakotitalon maalla ja lisäksi pienen yksiön Jyväskylän keskustassa. Kävin siis töissä Jkylässä, olin ostanut työssäkäyntiä varten yksiön. Kun sain töitä Helsingistä, laitoin molemmat myyntiin samalla välittäjällä. Hän laittoi suoraan molempiin myyntisopimuksiin, että jos ei synny kauppoja, ei synny mitään kuluja minulle. Ja toinen että minulla on oikeus päättää tarjouksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä. Omakotitalon myyntiin meni 5 kk, se yksiö meni viikossa heti ekassa näytössä. Kyllä sai se välittäjä tehdä töitä omakotitalon kanssa, siellä oli noin 2-3 näyttöä per viikko. Suurin osa ostajaehdokkaista piti sijaintia liian syrjäisenä, ei lähellä kauppoja, koulua tai päiväkotia. Lopulta kun kaupat syntyi, se ostajapari oli ehtinyt käydä katsomassa monia, monia kertoja. Sellaista se on maalla. Halutaan olla varmoja, kun ei tiedä, meneekö ikinä kaupaksi, jos haluaisi muuttaa pois.

Vierailija
42/46 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä voi muuttaa mielensä, eikä mitään syytä tarvitse ilmoittaa. Vähän epätavallista tietysti, mutta voihan tulla joku elämäntilanteen muutos, minkä takia haluaakin pitää asunnon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 299 pyynnin asunnosta kukaan tarjoa tänäpäivänä 290. 260-270 voisi olla realistisempi.

-kiinteistövälittäjä

No jaa. Tarjosin 449000 asunnosta 423000. Mutta joku toinen maksoi pyyntihinnan.  Kiinteistövälittä arveli minulle,että tuolla hinnalla voisi aloittaa. Ei tullu toista kierrosta. Eka näytöstä meni samana iltana.

Että tänäpänä voi mennä näinkin.

Vierailija
44/46 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 299 pyynnin asunnosta kukaan tarjoa tänäpäivänä 290. 260-270 voisi olla realistisempi.

-kiinteistövälittäjä

No jaa. Tarjosin 449000 asunnosta 423000. Mutta joku toinen maksoi pyyntihinnan.  Kiinteistövälittä arveli minulle,että tuolla hinnalla voisi aloittaa. Ei tullu toista kierrosta. Eka näytöstä meni samana iltana.

Että tänäpänä voi mennä näinkin.

Näin on. Tällä viikolla oli kaupat omastani ja pyyntihintaan meni. Hki kantakaupunki.

Vierailija
45/46 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-kiinteistövälittäjä

Vai olisiko ennemmin niin että riippuu ihan siitä että mikä kohde on kyseessä. Et kai sinäkään työssäsi ylihinnoittele kohteita noin rajusti. Mikä järki siinä edes olisi.

Taloissa on hurjia hinnoitteluja, mitä kalliimpi, sitä enemmän pelivaraa, miljoonan alkupyynnit on pudonneet jopa sadoilla tuhansilla.

Vierailija
46/46 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit tarjota pyyntihinnan. Jos myyjä ei hyväksy, niin joutuu kuitenkin maksamaan myyntipalkkion välittäjälle. Asuntoa et kuitenkaan siinä tilanteessa saa

En ikinä ostaisi asuntoa välittäjältä, joka käyttää termiä - pyyntihinta. SE ON HINTAPYYNTÖ, Pyynti viittaa kalstukseen tai metsästykseen. Koska tuo älytön termi on tullut käyttöön🤢🤢🤢🤢

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä