Ongelma: naisystäväni keittää aina pastan aivan liiskaksi jossa ei ole purutuntumaa
olen miettinyt tätä asiaa jo jonkin aikaa ja päätin kirjoittaa tänne keskustelupalstalle koska ehkä joku muukin on kohdannut samanlaisia haasteita parisuhteessaan eikä se olekaan niin harvinaista kuin luulisi, kyse on ruoanlaitosta tarkemmin sanottuna pastan keittämisestä ja siitä miten se vaikuttaa arkipäiväiseen elämäämme vaikka se kuulostaakin pieneltä mutta silti se kasvaa mielessäni, en halua kuulostaa valittavalta mutta tämä on alkanut häiritä minua sen verran että haluan pohtia sitä syvällisemmin ja ehkä saada neuvoja teiltä muilta jotka ehkä ymmärtävät paremmin, olen 32-vuotias mies ja olen ollut yhdessä naisystäväni kanssa nyt noin kolme vuotta jolloin olemme ehtineet tottua toisiimme mutta silti nämä pienet jutut nousevat esiin, meillä menee muuten ihan hyvin mutta tämä pastajuttu on sellainen pieni asia joka tuntuu kasvavan suuremmaksi ajan myötä itse asiassa ja joskus mietin että onko se vain minun päässäni vai jotain todellista,aloitetaan siitä mikä on minulle tärkeää pastan suhteen koska se auttaa ymmärtämään kokonaisuutta, minä pidän pastastani al dentenä tiedättehän se tarkoittaa sitä että pasta on keitetty juuri sopivasti niin että se on vielä hieman napakka sisältä ei pehmeä tai liisterimäinen ja se tekee syömisestä nautinnon, italialaisissa resepteissä tätä korostetaan usein ja olen oppinut sen joskus vuosia sitten kun luin ruoanlaittokirjoja ja kokeilin erilaisia menetelmiä kotona jolloin tajusin miten paljon ero on, al dente -pasta säilyttää rakenteensa paremmin se imee kastikkeen itseensä tasaisemmin ja syöminen tuntuu miellyttävämmältä suussa kuin pieni rituaali pureminen vaatii hieman vaivaa mutta se palkitsee maulla ja tekstuurilla ja joskus mietin että se on vähän kuin elämä itse jossa kaikki ei saa olla liian helppoa, olen mitannut keittoaikaa tarkasti yleensä pakkauksen ohjeen mukaan miinus minuutti tai kaksi riippuen pastan tyypistä esimerkiksi spagetti vaatii usein 8-10 minuuttia mutta minä otan sen pois liedeltä noin 7 minuutin kohdalla ja testaan puremalla jos se on liian pehmeää se tuntuu suussa ikävältä melkein kuin söisi ylikypsää perunaa niin kuin ylikypsää ja sitten muistan miten lapsena söin perunoita jotka olivat juuri sopivia ei liian pehmeitä ja se tuo mieleen mummolan keittiön jossa kaikki oli järjestelmällistä,nyt sitten naisystäväni keittää pastan aivan toisin hän keittää sitä aina liian kauan niin että siitä tulee pehmeää jopa liiskamaista ja kerran mittasin salaa ja hän piti sitä kiehuvassa vedessä yli 12 minuuttia vaikka pakkauksessa luki 9 minuuttia tuloksena on pasta joka hajoaa haarukkaan ja tuntuu suussa vetiseltä massalta se ei pidä muotoaan ja kastike valuu siitä pois sen sijaan että se tarttuisi kiinni olen yrittänyt selittää tätä hänelle mutta hän sanoo vain että "näin minä olen aina tehnyt" tai "en halua että se on raakaa" en ymmärrä miksi hän ajattelee al denteä raakana koska se ei ole se on vain erilainen kypsyysaste ehkä se johtuu hänen lapsuudenkodistaan hän on kertonut että hänen äitinsä keitti pastaa pitkään jotta se olisi varmasti kypsää mutta minusta se on yliampuvaa varovaisuutta varovaisuutta joka on liiallista ja joskus mietin että ehkä se liittyy siihen miten hän pelkää bakteereja tai jotain vaikka pastassa ei ole sellaista riskiä mutta silti se on hänen tapansa,
Kommentit (76)
Jos tämä ei ollut provo, niin hae apua hyvä ihminen.
Ap voi ostaa valmiin einespastan ja lämmittää sen mikrossa.
"sä makaronin liiskaksi keittänyt oot, nyt joudut sä saatanan halt-hu-hu-hun!" (Veikko Huovinen Lyhyet erikoiset)
Vierailija kirjoitti:
Nyt on selkeästi tarvetta ns. turvaruualle teidän parisuhteessa. Yleisenä ohjeena neuvoisin nuoria miehiä tyytymään vaimonsa sapuskoihin, jos nimittäin haluaa, että suhde jatkuu. Miehen kuuluu myös kehua vaimon ruokia, näin suhde toimii. Yt vanha rouva
Suhde jatkuu vielä paremmin ja varmemmin, jos mies tekee ruuat ihan itse, sekä itselleen, että vaimolleen. 'En usko, että ketään kiinnostaa jäädä suhteeseen, jossa saa aina kokata itse ja ukko saa aina istua valmiiseen pöytään. Ei enää nykyään.
Ehkä vanhan rouvan aikaan oli näin, mutta nyt on ajat muuttuneet.
Ja monikin mies haluaa tehdä itse ruuan ja jos vaimo sen aina tekee eikä mies pääse kokkaamaan vaan joutuu tyytymään vaimon tekemään ruokaan, niin lähtee mies lätkimään.
Eilen just juttelin nuoren miehen kanssa joka sanoi, että hän tykkää tehdä ruokaa ja tekeekin sen itse mielellään, kun vaimolta ei kaikki ruuat onnistu, vaikka sanoi kyllä että kyllä vaimokin osaa tehdä (mutta ei ihan kaikkea)
Tiedän aika montakin miestä, jolle kokkailu on intohimo.
Mummielestä makaronit ja pastat tarvii tehä suomalaisesta pehmeestä vehnästä eikä mistään duurulista. Sit ne vielä kantsii keittää liiskaks, ku tunnetusti kyöpeleillä ei ees oo hampaita. Ja sit niiten kans kuuluu olla semmosta kastiketta, josseioo klönttei. Esmerkiks Veeliksin ketsulaa. Kyöpeli 👻
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä ei ollut provo, niin hae apua hyvä ihminen.
Miksi? Se on naisystävänsä joka keittää pastan liiskaksi
osasin arvata että saan osakseni täällä pelkkää nälvimistä ja haukuntaa, kuten usein naisystävältäkin
ap
Vierailija kirjoitti:
osasin arvata että saan osakseni täällä pelkkää nälvimistä ja haukuntaa, kuten usein naisystävältäkin
ap
Ehkä sä puhut liikaa?
Vierailija kirjoitti:
mietin myös tieteellistä näkökulmaa olen lukenut että pastan keittäminen vaikuttaa glykeemiseen indeksiin al dente -pastalla se on matalampi mikä on terveellisempää ehkä voisin näyttää hänelle artikkelin siitä tai ehkä kokeilla erilaisia pastoja kuten tuorepastaa joka kypsyy nopeammin mutta tuorepasta on kalliimpaa ja meillä on budjetti taloudellisesti tämä ei ole iso juttu mutta se on periaatteellinen asia haluan että koti on paikka jossa asiat ovat ennakoitavia ja miellyttäviä miellyttäviä ja ennakoitavia ja joskus unelmoin että meillä olisi oma puutarha jossa kasvattaisimme tomaatteja kastikkeeseen mutta se on kaukainen haave,lopuksi haluan kysyä teiltä onko kenelläkään samanlaista kokemusta miten olette ratkaisseet ruoanlaittoon liittyvät erimielisyydet parisuhteessa onko joku onnistunut muuttamaan kumppaninsa tapoja ilman riitaa olisin kiitollinen kaikista asiallisista neuvoista en halua että tämä kasvaa suuremmaksi ongelmaksi vaan haluan löy
No todellakaan jaksettu. Lopeta hyvä ihminen.
Pääasia, että se saa munan kovaksi...jää sellanen kiva purutuntuma.
Siis, oikeesti! Ei noin mitättämästä asiasta voi vuodattaa tuollaista liirumlaarumia. Keitä itse pastasi.
Ongelma ei ole pasta, vaan taidottomuus sanoa asia ystävällisen ytimekkäästi: minä keitän pastan tästä lähtien kultsi.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ole hiljaa, ruma ihminen.
Laita nainen kuriin. Opeta miten se tehdään.