Ongelma: naisystäväni keittää aina pastan aivan liiskaksi jossa ei ole purutuntumaa
olen miettinyt tätä asiaa jo jonkin aikaa ja päätin kirjoittaa tänne keskustelupalstalle koska ehkä joku muukin on kohdannut samanlaisia haasteita parisuhteessaan eikä se olekaan niin harvinaista kuin luulisi, kyse on ruoanlaitosta tarkemmin sanottuna pastan keittämisestä ja siitä miten se vaikuttaa arkipäiväiseen elämäämme vaikka se kuulostaakin pieneltä mutta silti se kasvaa mielessäni, en halua kuulostaa valittavalta mutta tämä on alkanut häiritä minua sen verran että haluan pohtia sitä syvällisemmin ja ehkä saada neuvoja teiltä muilta jotka ehkä ymmärtävät paremmin, olen 32-vuotias mies ja olen ollut yhdessä naisystäväni kanssa nyt noin kolme vuotta jolloin olemme ehtineet tottua toisiimme mutta silti nämä pienet jutut nousevat esiin, meillä menee muuten ihan hyvin mutta tämä pastajuttu on sellainen pieni asia joka tuntuu kasvavan suuremmaksi ajan myötä itse asiassa ja joskus mietin että onko se vain minun päässäni vai jotain todellista,aloitetaan siitä mikä on minulle tärkeää pastan suhteen koska se auttaa ymmärtämään kokonaisuutta, minä pidän pastastani al dentenä tiedättehän se tarkoittaa sitä että pasta on keitetty juuri sopivasti niin että se on vielä hieman napakka sisältä ei pehmeä tai liisterimäinen ja se tekee syömisestä nautinnon, italialaisissa resepteissä tätä korostetaan usein ja olen oppinut sen joskus vuosia sitten kun luin ruoanlaittokirjoja ja kokeilin erilaisia menetelmiä kotona jolloin tajusin miten paljon ero on, al dente -pasta säilyttää rakenteensa paremmin se imee kastikkeen itseensä tasaisemmin ja syöminen tuntuu miellyttävämmältä suussa kuin pieni rituaali pureminen vaatii hieman vaivaa mutta se palkitsee maulla ja tekstuurilla ja joskus mietin että se on vähän kuin elämä itse jossa kaikki ei saa olla liian helppoa, olen mitannut keittoaikaa tarkasti yleensä pakkauksen ohjeen mukaan miinus minuutti tai kaksi riippuen pastan tyypistä esimerkiksi spagetti vaatii usein 8-10 minuuttia mutta minä otan sen pois liedeltä noin 7 minuutin kohdalla ja testaan puremalla jos se on liian pehmeää se tuntuu suussa ikävältä melkein kuin söisi ylikypsää perunaa niin kuin ylikypsää ja sitten muistan miten lapsena söin perunoita jotka olivat juuri sopivia ei liian pehmeitä ja se tuo mieleen mummolan keittiön jossa kaikki oli järjestelmällistä,nyt sitten naisystäväni keittää pastan aivan toisin hän keittää sitä aina liian kauan niin että siitä tulee pehmeää jopa liiskamaista ja kerran mittasin salaa ja hän piti sitä kiehuvassa vedessä yli 12 minuuttia vaikka pakkauksessa luki 9 minuuttia tuloksena on pasta joka hajoaa haarukkaan ja tuntuu suussa vetiseltä massalta se ei pidä muotoaan ja kastike valuu siitä pois sen sijaan että se tarttuisi kiinni olen yrittänyt selittää tätä hänelle mutta hän sanoo vain että "näin minä olen aina tehnyt" tai "en halua että se on raakaa" en ymmärrä miksi hän ajattelee al denteä raakana koska se ei ole se on vain erilainen kypsyysaste ehkä se johtuu hänen lapsuudenkodistaan hän on kertonut että hänen äitinsä keitti pastaa pitkään jotta se olisi varmasti kypsää mutta minusta se on yliampuvaa varovaisuutta varovaisuutta joka on liiallista ja joskus mietin että ehkä se liittyy siihen miten hän pelkää bakteereja tai jotain vaikka pastassa ei ole sellaista riskiä mutta silti se on hänen tapansa,
Kommentit (76)
Provo mutta jos olisit mulla töissä niin kenkää tulisi ja auttaisin ovesta ulos.
Ylikeitetty pasta on rikos ihmiskuntaa vastaan.
Lisää siihen sahanpurua, niin on purutuntumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea vuodatuksestasi kuin pelkän otsikon. Osta keittiöön ruoanlaittoajastin, aka munakello. Kunkin pastan keittoaika on merkitty tuotepakkaukseen.
Mikä on aka munakello. Venäjää?
aka = also known as, suom. tunnetaan(kutsutaan myös (tässä tapauksessa nimellä munakello).
Hyi hitto kuka keittää pastan liiskaksi. T. Kokki
En suosittele että alat pakkonäyttää naisystävälle mitään pastavideoita, hän on muodostanut jo näkemyksensä siitä mikä on riittävän hyvää pastaa ja tuskin sitä muuttaa. Suosittelen että kumpikaan ei nujerra toista omalla näkemyksellään vaan löydätte kompromissin jossa kumpikin saa toivomaansa pastaa.
Taustalla voi ihan hyvin olla jotain aistiyliherkkyysjuttujakin miksi eri ihmisille maistuu paremmin tietynlainen tekstuuri tai maku ruuassa ja siksi siitä ei kannata vetää mitään syvempiä johtopäätöksiä toisen persoonasta tai ilkeydestä tms.
On ihan tavallista että parisuhteessa ei saa mitenkään jokaista yksityiskohtaa natsaamaan vaan välillä pitää myös neuvotella asioista, välillä myös hyväksyä että joissain asioissa mieltymykset eriävät mutta suhdetta ei ole pakko päättää sen takia.
Ap on hyvä vaan ja jatkossa keittää pastansa itse niin saa sellaista kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea vuodatuksestasi kuin pelkän otsikon. Osta keittiöön ruoanlaittoajastin, aka munakello. Kunkin pastan keittoaika on merkitty tuotepakkaukseen.
Mikä on aka munakello. Venäjää?
aka = also known as, suom. tunnetaan(kutsutaan myös (tässä tapauksessa nimellä munakello).
Tässä pitää huomioda että ns. Aatamin-kello ei kelpaa. Siis se joka illalla vedetään ja aamulla seisoo.
Ei minunkaan akka osaa, aina saa vahtia vieressä.
Opettele ap laittamaan piste välillä tekstiin.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto kuka keittää pastan liiskaksi. T. Kokki
Joskun on sattunut vahingossa menemään liian pehmeäksi. Parempi kuitenkin niin kuin liian kovaksi jäänyt mielestäni. Pastan keittäminen on kuitenkin niin helppoa että kenenkään ei pitäisi epäonnistua jos kiinnittää keittoaikaan huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Ap on hyvä vaan ja jatkossa keittää pastansa itse niin saa sellaista kuin haluaa.
Kyllä italialainen taskuraketti keittämään ne raketti-spagetit on parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Halusin vaan kertoa että en lukenut floodaustasi.
En mäkään.
Tosiasia on, ettei ap:llamitään naista ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan akka osaa, aina saa vahtia vieressä.
Akka vaihtoon sillä vaihtamalla paranee!
Keitä sinä pasta ja tee noin ylipäänsä se ruoka ja anna naisesi rentoutua. Problem solved, next.
Voi jumalauta, mikä vaiva scrollata ohi tuosta tekstioksennuksesta. Jaksoiko joku lukea sen? Mä en.
Enhän mä jaksanut edes lukea,kattelin vaan alapeukkujen määrät. Mulla kiehuu pasta jo neljättä tuntia, odotan miestä syömään. Mössöä nam. 🤭
En lukenut aloitusta enkä sen jatkoja. Pastahullu.
Mikään ei ole pahempaa kuin vetinen liian kypsä pasta. Kuin limaa söisi. Teen todella paljon italialaista ruokaa ja mittaan aina tarkan pastan keittoajan ja välillä tsekkaan etuajassa onko jo al dente. Yleensä otan minuutin tai pari etuajassa pois ja lisää kastikkeeseen pastan keitinvettä ja samalla sekoittelen pastan kastikkeen joukkoon kunnolla.
Tässä ei auta kuin naisystävän vaihto ja parasta on vaihtaa italialaiseen malliin. Ei vanha koira opi uusia temppuja.