Ongelma: naisystäväni keittää aina pastan aivan liiskaksi jossa ei ole purutuntumaa
olen miettinyt tätä asiaa jo jonkin aikaa ja päätin kirjoittaa tänne keskustelupalstalle koska ehkä joku muukin on kohdannut samanlaisia haasteita parisuhteessaan eikä se olekaan niin harvinaista kuin luulisi, kyse on ruoanlaitosta tarkemmin sanottuna pastan keittämisestä ja siitä miten se vaikuttaa arkipäiväiseen elämäämme vaikka se kuulostaakin pieneltä mutta silti se kasvaa mielessäni, en halua kuulostaa valittavalta mutta tämä on alkanut häiritä minua sen verran että haluan pohtia sitä syvällisemmin ja ehkä saada neuvoja teiltä muilta jotka ehkä ymmärtävät paremmin, olen 32-vuotias mies ja olen ollut yhdessä naisystäväni kanssa nyt noin kolme vuotta jolloin olemme ehtineet tottua toisiimme mutta silti nämä pienet jutut nousevat esiin, meillä menee muuten ihan hyvin mutta tämä pastajuttu on sellainen pieni asia joka tuntuu kasvavan suuremmaksi ajan myötä itse asiassa ja joskus mietin että onko se vain minun päässäni vai jotain todellista,aloitetaan siitä mikä on minulle tärkeää pastan suhteen koska se auttaa ymmärtämään kokonaisuutta, minä pidän pastastani al dentenä tiedättehän se tarkoittaa sitä että pasta on keitetty juuri sopivasti niin että se on vielä hieman napakka sisältä ei pehmeä tai liisterimäinen ja se tekee syömisestä nautinnon, italialaisissa resepteissä tätä korostetaan usein ja olen oppinut sen joskus vuosia sitten kun luin ruoanlaittokirjoja ja kokeilin erilaisia menetelmiä kotona jolloin tajusin miten paljon ero on, al dente -pasta säilyttää rakenteensa paremmin se imee kastikkeen itseensä tasaisemmin ja syöminen tuntuu miellyttävämmältä suussa kuin pieni rituaali pureminen vaatii hieman vaivaa mutta se palkitsee maulla ja tekstuurilla ja joskus mietin että se on vähän kuin elämä itse jossa kaikki ei saa olla liian helppoa, olen mitannut keittoaikaa tarkasti yleensä pakkauksen ohjeen mukaan miinus minuutti tai kaksi riippuen pastan tyypistä esimerkiksi spagetti vaatii usein 8-10 minuuttia mutta minä otan sen pois liedeltä noin 7 minuutin kohdalla ja testaan puremalla jos se on liian pehmeää se tuntuu suussa ikävältä melkein kuin söisi ylikypsää perunaa niin kuin ylikypsää ja sitten muistan miten lapsena söin perunoita jotka olivat juuri sopivia ei liian pehmeitä ja se tuo mieleen mummolan keittiön jossa kaikki oli järjestelmällistä,nyt sitten naisystäväni keittää pastan aivan toisin hän keittää sitä aina liian kauan niin että siitä tulee pehmeää jopa liiskamaista ja kerran mittasin salaa ja hän piti sitä kiehuvassa vedessä yli 12 minuuttia vaikka pakkauksessa luki 9 minuuttia tuloksena on pasta joka hajoaa haarukkaan ja tuntuu suussa vetiseltä massalta se ei pidä muotoaan ja kastike valuu siitä pois sen sijaan että se tarttuisi kiinni olen yrittänyt selittää tätä hänelle mutta hän sanoo vain että "näin minä olen aina tehnyt" tai "en halua että se on raakaa" en ymmärrä miksi hän ajattelee al denteä raakana koska se ei ole se on vain erilainen kypsyysaste ehkä se johtuu hänen lapsuudenkodistaan hän on kertonut että hänen äitinsä keitti pastaa pitkään jotta se olisi varmasti kypsää mutta minusta se on yliampuvaa varovaisuutta varovaisuutta joka on liiallista ja joskus mietin että ehkä se liittyy siihen miten hän pelkää bakteereja tai jotain vaikka pastassa ei ole sellaista riskiä mutta silti se on hänen tapansa,
Kommentit (76)
Ongelma ratkeaa lehmänjättötoimenpiteellä.
Hanki italialainen naisystävä, niin johan tulee kunnollista. Jos et, keitä itse pastasi. Oot kyllä ihme nillittäjä. Pelkään pahoin, että tämä pasta-asia on vain yksi asia miljoonista, joilla kontrolloit ja alistat naisystävääsi. Hän ei ole sinun piikasi.
Ota oma osuutesi kattilasta pois aikaisemmin.
Minä keitän vaikka puoli tuntia, mitä limaisempi sen parempi.
En ymmärrä, miksi syömisestä pitää varta vasten tehdä vaikeaa kellottamalla, että pasta on varmasti raakaa. Mitäs vikaa mössössä on? Perunamuusi on mössöä. Kermavaahto ja joululaatikotkin on mössöjä. Suklaamousse on suorastaan kakan näköistä mössöä, mutta lähes kaikkien mielestä herkkua. Jäätelö on mössöä, nam nam. Onko nää al dente -hifistelijät samoja tyyppejä, jotka haluaa muistakin aistinautinnoista tehdä vaikeita, eli pitääkö seksin sattua mahdollisimman paljon (BDSM), ruokaan kylvää mahdollisimman tulista chiliä, jonka sietämisellä nytkin toisessa ketjussa retostellaan? Kaatavatko talvella etukäteen vettä autonsa tuulilasille, jotta varmasti riittää ihanan rapsakkaa skrabaustuntumaa (al skrabante), kun lähtee seuraavan kerran ajamaan? Laittavatko nauloja patjan alle, jotta uni tuntuu selässä eikä patja tunnu liian mössöltä?
Toiset ihmiset vaan ovat pedanteja. Suurpiirteinen ei edes ajattele asiaa.
Väsytystaistelua jos ei muu auta. Otat tarkkaan aikaan oman osuutesi reikäkauhalla pois ja toinen jatkaa mehevöittämistänsä.
Liian pitkä en lukenut.
Neuvoni on että jätä se nauta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi syömisestä pitää varta vasten tehdä vaikeaa kellottamalla, että pasta on varmasti raakaa. Mitäs vikaa mössössä on? Perunamuusi on mössöä. Kermavaahto ja joululaatikotkin on mössöjä. Suklaamousse on suorastaan kakan näköistä mössöä, mutta lähes kaikkien mielestä herkkua. Jäätelö on mössöä, nam nam. Onko nää al dente -hifistelijät samoja tyyppejä, jotka haluaa muistakin aistinautinnoista tehdä vaikeita, eli pitääkö seksin sattua mahdollisimman paljon (BDSM), ruokaan kylvää mahdollisimman tulista chiliä, jonka sietämisellä nytkin toisessa ketjussa retostellaan? Kaatavatko talvella etukäteen vettä autonsa tuulilasille, jotta varmasti riittää ihanan rapsakkaa skrabaustuntumaa (al skrabante), kun lähtee seuraavan kerran ajamaan? Laittavatko nauloja patjan alle, jotta uni tuntuu selässä eikä patja tunnu liian mössöltä?
Ihme jargonia. Kyllä pastan kuuluu olla aldente.
Vierailija kirjoitti:
Opettele ap laittamaan piste välillä tekstiin.
Hyvä olisi opetella myös pilkut ja kappalejako.
Vierailija kirjoitti:
Kirjanko meinasit kirjoittaa aiheesta?
Saihan Volter Kilpi aikoinaan kirjoitetuksi kymmeniä sivuja pelkästään piipun valinnasta. ja lähemmäs tuhat sivua yhdestä iltapäivästä yhdessä huoneessa.
(Volter Kilpi: Alastalon salissa, 826 sivua)
Ei kai kukaan jätä ketään pastan takia. Katkerien vanhapoikien juttuja tuollaiset.
Teemu, se on edelleenkin sun äippä, ei tyttis.
Minulla ei maha kestä al dente pastaa. Pakko keittää ylikypsäksi.
APn kannattaa keskustella naisystävän kanssa pastan keittämisestä ja keittää pastansa itse jos ei löydy yhteisymmärrystä keittoasteesta.
Voihan sitä keittää kahdessa kattilassa.
Nyt on selkeästi tarvetta ns. turvaruualle teidän parisuhteessa. Yleisenä ohjeena neuvoisin nuoria miehiä tyytymään vaimonsa sapuskoihin, jos nimittäin haluaa, että suhde jatkuu. Miehen kuuluu myös kehua vaimon ruokia, näin suhde toimii. Yt vanha rouva
Ap kaltaisia miehiä on luultavasti ap on kuitenki naistrolli mutta todellisuudessa on kauluspaitamiehiä jotka istuvat naama värittömänä keittiönpöydän äärellä ohenevan maantienvärisen tukkansa alta katsellen värittömillä silmillään liedellä poreilevaa pastakattilaa samalla kelloa vilkuillen mutta ap on niin lamaantunut siitä että taas puoliso keittää yli pastan ja se limoittuu eikä voi tehdä asialle mitään hetki meni jo ja on pakko ottaa älylaite ohutsormisiin käsiin aterian jälkeen ja tehdä aloitus aaveelle vauvapalstalle vaikka vauvoja ei ap perheessä ole eikä näillä näkymin tule tuolla elämänmenolla aika menee ohi ja ap on pian yksin poikamiesboxissaan suuren kaupungin lähiössä keittäen tismalleen al denteksi sen saatanan pastan nauttien sen ypöyksin ja syödessään katsoo kerrostalomereen jossa näkyy muiden kotien keittiöikkunat miettien samalla yksinäisyyttään
Vierailija kirjoitti:
Tee itte ruokas jos ei kelpaa.
Ps: kukaan ei jaksa lukea sun vuodatusta.
Mä olen aina in*honnut sitä, että joku tulee kommentoimaan ja ensimmäiseksi toteaa, "etten jaksanut lukea aloitusta" mutta nyt kävi itsellekin niin :D
luin siihen asti, että tyt*tis keitti pastan liian kypsäksi.
Niin teen minäkin ja ihan tarkoituksella.
Mutta ap.lle vihje, ite kun tekee saa sitten tehdä ja sellaista mitä itse haluaa.
Jos syö toisen valmistamaa on tyytyminen siihen mitä toinen tekee.
Mutta pro*vohan tämä oli. Mutta toisaalta hauska, kun on jaksanut satuilla noin paljon, vaikka tuskin kukaan jaksaa sitä lukea, mutta komme*nttejahan tämä silti kirjoittaa :DDDDDDDDDDDDDDDD
Voi tämäkin jäi "odottamaan " . Vaikea miettiä mistä nyt kiikastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele ap laittamaan piste välillä tekstiin.
Hyvä olisi opetella myös pilkut ja kappalejako.
Paras olisi opetella ruuanlaitto.
Mä olen kerran saanut ylikypsää pastaa ravintolassa. Palautin annoksen, kokki tuli pyytämään itse anteeksi ja sain pääruuan ilmaiseksi.
Mun vinkki, vaihtakaa riisiin.