Opettaja närkästyi, kun joku uskaltaa ojentaa nuoria
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011798225.html?utm_medium=promobox&utm_…
On se kauheaa, kun lasten pitäisi osata käyttäytyä.
Kommentit (655)
Vierailija kirjoitti:
Jos museon työntekijä huutaisi mun ryhmän nuorelle, ottaisin sen vihjeenä että itse en osaa kasvattaa.
Olisin kiitollinen toisen aikuisen avusta, enkä vetäisi sitä valtakunnan MEDIAAN, jestas...
Se on kun nöyryys puuttuu nykysukupolvelta.
Olisitko kiitollinen?
Siitä, että nuorille opetetaan huutamista työpaikalla?
Minä en olisi.
Behmin mukaan retki sujui niin hyvin kuin se teinien kanssa voi sujua: osa oppilaista jaksoi katsoa teoksia rauhassa ja kuunnella Behmin selostuksia, osa taas ei.
Enpä minäkään jaksaisi tuon Behmin selostuksia kuunnella. En silti häiritsisi muita museossa samaan aikaan kävijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos museon työntekijä huutaisi mun ryhmän nuorelle, ottaisin sen vihjeenä että itse en osaa kasvattaa.
Olisin kiitollinen toisen aikuisen avusta, enkä vetäisi sitä valtakunnan MEDIAAN, jestas...
Olisitko kiitollinen?
Minä en olisi.
Ei heille sitä tarvinnut opettaa, he osasivat jo.
Vanhan ajan ryhmäkuri myös käyttöön. Jos yksikin ryhmästä perseilee, koko ryhmä poistetaan. Näinhän armeijassakin on toimittu kautta aikojen, jos yhteisissä harjoituksissa joku mokaa tyhmyyttään tai laiskuuttaan, niin koko ryhmä kärsii, tulee ns .kollektiivinen rangaistus. Kyllä ne perseilijät sitten omassa tuvassa laitetaan joukolla kuriin.
Tuossa iässä kaverit ovat tärkeitä, ja tuossa iässä taitaisi tepsiä parhaiten se että ryhmä hylkää jos jonkun tollon käytös on täysin tolkutonta.
Oma ope 40 vuotta sitten olisi raahannut häiriköt niskaperseotteella ulos mutta eihän näihin kullanmurusin saa nykyään koskea eikä edes ääntä nostaa!
Kaikki pitää selvittää lässyttämällä.
Ja sitten ollaan kauhuissaan,kun jo päiväkoti-ikäiset terrorisoi toisia lapsia ja aikuisia..
Vierailija kirjoitti:
Harva ope haluaa vapaaehtoisesti viedä isoa luokkaa museoon tai minnekään ihmisten ilmoille, mutta esim. Taidetestaajat on pakollinen kaikille 8-luokkalaisille eikä retkeltä saa jättää ketään pois vaikka tiedetään jonkun olevan sekopäinen häiriköitsijä. Opettajan vastuulla on, ettei kukaan kuole matkan aikana ja museohenkilökunnan vastuulla on, ettei kukaan tuhoa taideaarteita. Vanhempien vastuulla ei nykyään näköjään ole mikään.
Eikä taidetestaajat ole pakollinen, mutta jos siihen ilmoittautuu mukaan, on kaikki otettava.
Museonjohtajan mukaan keneltäkään ei edellytetä hiljaa olemista museossa. Sinun aikana asia oli varmaan toisin ja nuorten piti käyttäytyä aina niin etteivät näy tai kuulu. Minun aikana ei ollut näin. 1980-luvulla nuoret oli hervottomia ja se ymmärrettiin teini-iän oireena. Nyt konservatiivit vaatii teineiltä täyttä näkymättömyyttä.
N59
Niinpä. Valvoja ei vaan osannut työtään. Potkut tulee.
Eihän se opettajakaan osannut. Potkut siis hänellekin.
Vierailija kirjoitti:
joutuiko korottamaan ääntä suomeksi vai arabiaksi sitä emme tiedä
Ai tämä ketju on rasseilua. Ja huutaminen on ok koska rasseilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitko kiitollinen?
Minä en olisi.
Täh? Mikä hysteerikko sä olet?
Ei nuori mene rikki jos hänelle huudetaan, jos hän on häirinnyt. Olen varma ettei tuo museotyöntekijä jatkuvasti huuda ryhmille, johan siitä saisi potkut. Vaan on korottanut ääntään aiheesta.
...Kerro, miten äänen korottaminen tuhoaa lapsen ja nuoren herkän mielen? Onko seuraavat 10 vuotta terapiassa? Jos on itse toilaillut?
Ei se ole kuin...äänen korottamista. Ei siinä haukuta ja nimitellä.
Enkä tarkoita että pitää huutaa joka viikko tai kuukausikaan.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja ei rikkonut työnantajan ohjetta.
Näkee kyllä, ettei suurimmalla osalla palstalle kirjoittavista ole minkäänlaista tuntumaa tämän päivän koulutyöstä.
Beemillä ei oikein pysynyt homma hanskassa. Kannattaisiko pysytellä siellä koulun seinien suojissa opettelemassa opettamista ja käytöstapoja, ennen kuin lähdetään se lauman kanssa mellastamaan arvokkaaseen museoon?
Opettajan mielestä huono käytös on säätämistä? Tässä näemme, kun ei ymmärretä omaa asemaa kasvattajana.
Museovalvojan huutaminen ei myöskään ollut tarpeellista. Aikuinen saa kyllä nuoret asettumaan ihan puhumalla.
T: lastensuojelussa 20 vuotta työssä ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja ei rikkonut työnantajan ohjetta.
Millä tavalla ei rikkonut? Hänhän ei saanut pidettyä luokkaansa järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitko kiitollinen?
Minä en olisi.
Täh? Mikä hysteerikko sä olet?
Ei nuori mene rikki jos hänelle huudetaan, jos hän on häirinnyt. Olen varma ettei tuo museotyöntekijä jatkuvasti huuda ryhmille, johan siitä saisi potkut. Vaan on korottanut ääntään aiheesta.
...Kerro, miten äänen korottaminen tuhoaa lapsen ja nuoren herkän mielen? Onko seuraavat 10 vuotta terapiassa? Jos on itse toilaillut?
Ei se ole
Minulle ei saa yksikään asiakaspalvelija huutaa. Ei ole kyllä huutanutkaan. Suurin osa osaa toimia ammatillisesti. Ellei osaa, on väärässä työssä. Ja nythän potkulaki on voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Museonjohtajan mukaan keneltäkään ei edellytetä hiljaa olemista museossa. Sinun aikana asia oli varmaan toisin ja nuorten piti käyttäytyä aina niin etteivät näy tai kuulu. Minun aikana ei ollut näin. 1980-luvulla nuoret oli hervottomia ja se ymmärrettiin teini-iän oireena. Nyt konservatiivit vaatii teineiltä täyttä näkymättömyyttä.
N59
Hiljaa olemisen ja häiriköinnin välillä on välimuotoja. Esim.rauhallinen keskustelu.
Mutta silloin kun museoesittelijä puhuu, kuunnellaan. Ei hälistä päälle. Kuuluu ihan perustapoihin ainakin länsimaissa.
Sä varmaan höpötät päälle kun joku esitelmöi, ja röhnötät sohvalla naureksien?
Vierailija kirjoitti:
N59
80-luvulla vaadittiin vielä käytöstapoja. T. ikätoveri
Vierailija kirjoitti:
N59
Älä nyt jauha paskaa. Olen samaa ikäluokkaa kuin sinä. Kenellekään normaalille nuorelle ei tullut edes mieleen makoilla pitkin museoita.
N57
Eli se ei sujunut hyvin. Mun kouluaikana kaikki olivat hiljaa ja asiallisesti mukana retkillä vaikka ei olisi kiinnostanut tippaakaan.