Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja närkästyi, kun joku uskaltaa ojentaa nuoria

Vierailija
07.02.2026 |

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011798225.html?utm_medium=promobox&utm_…

On se kauheaa, kun lasten pitäisi osata käyttäytyä. 

Kommentit (655)

Vierailija
261/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen museon vartijan puolella. Opettaja teki muutenkin tosi nolosti kun meni lehteen valittamaan. Vi.tut mitään pedagogiikkaa tarvita kurittomien tenavien kanssa. Jos ei sanaa usko, niin jälki-istuntoon ja kurjoittamaan 200 kertaa, että minä en enää riehu enkä huuda museossa enkä opetustilanteessa.

Jälki-istunnot on useimmissa kouluissa kielletty jo vuosia sitten. Sitä paitsi vaikka oppilaan määräisi sinne niin ei suuri osa suostu tulemaan paikalle. Ja pakottaa ei voi.

Ei ole jälki-istunnot kielletty missään. 

Vierailija
262/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nähnyt, että parhaat opettajat osaavat ottaa tilan paremmilla tavoilla. Yksikään huutaja ei ole koskaan pärjännyt nuorten kanssa. Näin on ollut aina.

Mitä ne paremmat tavat ovat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin hyvin kuvitella tuon open. Nuoriso perseilee tunneillaan ja hälisee, mutta tää löpisee lempeästi ja raaauhallisesti eikä häntä kukaan huomaa, koska ammattilainen ei saa koskaan korottaa ääntään ja se on heti ammatillisen epäonnistumisen merkki. 

Enkä tarkoita koko ajan karjumista. Mutta pakkohan sitä on saada törttöilyt ja hälinä kuriin. 

Itse olen nähnyt, että parhaat opettajat osaavat ottaa tilan paremmilla tavoilla. Yksikään huutaja ei ole koskaan pärjännyt nuorten kanssa. Näin on ollut aina.

niin, nyt oli jutussa peräti 2 opettajaa esimerkkinä että he eivät osaa ottaa porukkaa haltuun..mut toki museovahdille potkut, sillähän se hoituu( sarkasmia). on tää somemaailma kyllä sellaista että vähänkin älyä omaavalla loppuu sanat.

Vierailija
264/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä konservatiivioikeiston kaipuu lasten ja nuorten (ja aikuistenkin) kurittamiseen on jotain käsittämätöntä.  Kova usko keppiin.

Vierailija
265/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin vahtimestari nähnyt työuransa aikana vaikka millaista häirikköä joten tuskin ihan pienestä perseilystä lähtee huutamaan.

Olin joskus koulun iltavahtimestarina eikä siinä työssä pärjännyt ellei osannut korottaa ääntään. Ei sellainen sievistely riitä. 

Oliko työssäsi ohjeena että huuda asiakkaille?

Onko sinulla ohjeena että leiki tyhmää niin kukaan ei voi väittää vastaan?

Ne vanhemmat jotka ärähtivät tai ihan huusivat opettivat mm. myös ettei saa saivarrella. Eli nenäkäs asioiden vääntely tuhannen kierrokselle oli sekin huonoa käytöstä. Nykyään on hemmetin ihmeellistä, että saivartelu on monellekin aikuiselle normaalia käytöstä.

N39

Vierailija
266/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavin kohta oli tuo jossa opettaja sanoo että vartijan olisi pitänyt sanoa hänelle että lapset käyttäytyy huonosti. Eikö opettaja sitä ymmärtänyt ilman sanomista, ei kuulosta ammattitaitoiselta opettajalta. Toinen outo kohta oli toisen opettajan puhe satapäisestä oppilasjoukosta museoon. Halusivatko opettajat vain seurustella keskenään kun piti noin suurella joukolla mennä. 

Vierailija
267/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta huusiko se valvoja vai sanoiko vain tiukasti? Mä opettajana monen mielestä usein "huudan" kun vähän korotan ääntä tai sanon tavallista jämäkämmin. Tästä eivät kaikki muut opettajat pidä eikä rehtoritkaan. Tästä työstä on tehty ihan mahdotonta kun vain lässyttäminen on sallittua.

Vierailija
268/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt huutaa sille nössölle opelle että laittaa kakaransa kuriin. 

Vierailija
269/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli tuo siltaturma Helsingissä? Oliko oppilaat kävelleet siltaa pitkin normaalisti  vai alkanneet hyppimään saadakseen väliaikaisen sillan heilumaan ja huojumaan.?

Se oli Espoossa ja silta oli väärin koottu. Törkeää yrittää  syyttää siitä uhreja. 

Vierailija
270/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin juuri paikallisbussissa kun päiväkoti-ikäinen pikkumies karjuu ja riehuu penkissä täysiä (ei raivari) ja mitä tekee äitinsä? Näyttää häpeilevältä, puistelee huokaillen vähän päätään tyyliin voi kun tämä kersa on kauhea, mutta ei TEE MITÄÄN. Täysin avutonta toimintaa ja tuossa on se juurisyy nykyiselle käytöstavattomuudelle, mitään rajoja ei uskalleta laittaa

Äiti on kymmenen vuoden päästä lirissä tämän lumihiutaleensa kanssa! 

Vierailija
271/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sellaista työpaikkaa, jossa saa huutaa asiakkaille?

Kyllä, joissakin tapauksissa kyllä. Ja tässäkin miten se huutaminen on tapahtunut, on epäselvää, ei tiedetä yksityikohtia.

Kerro mikä on tällainen työpaikka. Missä saa huutaa asiakkaille?

Vierailija
272/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myötähäpeä kollegan puolesta. Ja kuka tämän on lehtiin vuotanut? Opettajako itse ottanut yhteyttä, että kuinka nyt oli ikävä ihminen tämä vartija? Jos näin, niin vielä suurempi myötähäpeä.

Toivottavasti et ole mun lapsen opettaja. Korotettu ääni on pelin häviö.

Hävisit itse pelin siinä kohtaa kun rupesit keksimään älyttömiä rajoittavia sääntöjä sille miten kullannupullesi saa kommunikoida. 

Vierailija
273/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin vahtimestari nähnyt työuransa aikana vaikka millaista häirikköä joten tuskin ihan pienestä perseilystä lähtee huutamaan.

Olin joskus koulun iltavahtimestarina eikä siinä työssä pärjännyt ellei osannut korottaa ääntään. Ei sellainen sievistely riitä. 

Oliko työssäsi ohjeena että huuda asiakkaille?

Onko sinulla ohjeena että leiki tyhmää niin kukaan ei voi väittää vastaan?

Ne vanhemmat jotka ärähtivät tai ihan huusivat opettivat mm. myös ettei saa saivarrella. Eli nenäkäs asioiden vääntely tuhannen kierrokselle oli sekin huonoa käytöstä. Nykyään on hemmetin ihmeellistä,

tämä..huomaa nykyään ihan työelämässäkin että aikuiset jäävät jankkaamaan jotakin asiaa vaikka selkeä linjaus on firman tasolla tehty, mutku mutku mutku mä...ja ei riitä käsityskyky että satojen työntekijöiden firmassa ei toimita sen mukaan että yhdellä pirkolla meni nyt tunteisiin.

Vierailija
274/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukossa oli muutama oppilas, joka Behmin sanojen mukaan sääti koko ajan jotain muuta. Säätämisellä Behm tarkoittaa muun muassa museon penkeillä makoilua tai pulisemista. Tilanteessa ei ollut Behmin mielestä silti mitään erikoista.

Kukaan ei yrittänyt repiä tauluja seinältä tai mitään sellaista, Behm kertoo.

Museovalvojalla paloi kuitenkin pinna. Hän alkoi huutaa kovaäänisesti yhdelle oppilaista, haluaako tämä, että vartija vie hänet loppuvierailun ajaksi säilöön ja vahtii siellä.

Vierailija
275/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen museon vartijan puolella. Opettaja teki muutenkin tosi nolosti kun meni lehteen valittamaan. Vi.tut mitään pedagogiikkaa tarvita kurittomien tenavien kanssa. Jos ei sanaa usko, niin jälki-istuntoon ja kurjoittamaan 200 kertaa, että minä en enää riehu enkä huuda museossa enkä opetustilanteessa.

Jälki-istunnot on useimmissa kouluissa kielletty jo vuosia sitten. Sitä paitsi vaikka oppilaan määräisi sinne niin ei suuri osa suostu tulemaan paikalle. Ja pakottaa ei voi.

Lakia pitää sitten muuttaa. Opettajat tarvitsevat kurinpitotyövälineitä.

Vierailija
276/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joukossa oli muutama oppilas, joka Behmin sanojen mukaan sääti koko ajan jotain muuta. Säätämisellä Behm tarkoittaa muun muassa museon penkeillä makoilua tai pulisemista. Tilanteessa ei ollut Behmin mielestä silti mitään erikoista.

Museovalvojalla paloi kuitenkin pinna. Hän alkoi huutaa kovaäänisesti yhdelle oppilaista, haluaako tämä, että vartija vie hänet loppuvierailun ajaksi säilöön ja vahtii siellä.

Ai, olisiko vielä pitänyt tauluja alkaa repiä...sitten tuo ope olisi ehkä kohottanut kulmiaan korkeintaan.

Vierailija
277/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin juuri paikallisbussissa kun päiväkoti-ikäinen pikkumies karjuu ja riehuu penkissä täysiä (ei raivari) ja mitä tekee äitinsä? Näyttää häpeilevältä, puistelee huokaillen vähän päätään tyyliin voi kun tämä kersa on kauhea, mutta ei TEE MITÄÄN. Täysin avutonta toimintaa ja tuossa on se juurisyy nykyiselle käytöstavattomuudelle, mitään rajoja ei uskalleta laittaa

Äiti on kymmenen vuoden päästä lirissä tämän lumihiutaleensa kanssa! 

Mistä sinä sen tiedät? Mitä äidin olisi pitänyt tehdä? Huutaa? Antaa risua? Siinä bussissa!

Eikö mielestäsi ennen ole lapset kiukutelleet? Pitäisikö lapsen olla aina hiljaa ja iloinen???

Vierailija
278/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisivat "säätää" vähän liikaa. Opettajan olisi pitänyt itse rauhoittaa se tilanne. Ettei muiden tarvitse hermostua.

Vierailija
279/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sellaista työpaikkaa, jossa saa huutaa asiakkaille?

Kyllä, joissakin tapauksissa kyllä. Ja tässäkin miten se huutaminen on tapahtunut, on epäselvää, ei tiedetä yksityikohtia.

Kerro mikä on tällainen työpaikka. Missä saa huutaa asiakkaille?

Kerro se työpaikka, jossa asiakkailla on oikeus alkaa p-rseillä?

Vierailija
280/655 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta huusiko se valvoja vai sanoiko vain tiukasti? Mä opettajana monen mielestä usein "huudan" kun vähän korotan ääntä tai sanon tavallista jämäkämmin. Tästä eivät kaikki muut opettajat pidä eikä rehtoritkaan. Tästä työstä on tehty ihan mahdotonta kun vain lässyttäminen on sallittua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi