Paljonko sinulla on sijoituksissa rahaa
Keskimäärin suomalaisella on sijoitettuna rahastoihin ja osakkeisiin 50 000 euroa .. on jo sinulla enemmän vai vähemmän ja suositko osakkeita vai rahastoja ...
Kummalla tienaa paremmin
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
82e osakkeihin sijoitettu, pyörii plus miinus nolla käytännössä, lisäks 20e/kk menee rahastoon ja ässän tililtä lähtee 10e/kk lapsen rahastoon bonuksista. Siinäpä ne, nettopalkka 1600e joten ei isoja summia voi laittaa, kun lyhennän myös asuntolainaa.
Minusta turhaan vähätellään pienituloisen pieniä sijoituksia. Pienituloisella on erityisen tärkeää olla joku hätävararahasto. Silloin yllättävät sairaskulut tai kodinkoneen hajoaminen ei aiheuta turhaa stressiä tai jopa katastrofia.
240e/v sijoituksilla ei vielä hirveästi kodinkoneita ostella rikkinäisten tilalle, mutta jos malttaa makuuttaa, niin 10+v jälkeen voi jo ehkä pesukoneen ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vauva-palstalla taas tyypilliseen tapaan majailee Suomen kerma :D
Ihmettelen miten näin rikkailla ja korkeastikoulutetuilla on näinkin huonot käytöstavat mitä av:n kommentteja lukee..
42v, bruttotulot 55k. Sijoituksissa yhteensä 65 000. Tänä vuonna tarkoitus lisätä säästöistä 10 000 rahastoihin.
Kymppitonni rahastossa. Laitan sinne nyt 200 euroa kuukausittain. Minulla OLI rahastoissa noin 70 tuhatta mutta kun korot alkoi nousta, päätin maksaa niillä lopun asuntolainan pois ja remontoin samalla keittiön. Ne rahat on nyt siis kirjaimellisesti seinissä ja kaapeissa.
Vuositulot 85 000 brutto. Ehkä velattomana sijoituksia pitäisi olla nyt enemmänkin mutta olen kerran avioliitosta eronnut ja tasinkoa exälle maksanut, ja tätä nykyä olen kahden vielä kotona asuvan nuoren aikuisen vanhempi jolla on täysi taloudellinen vastuu kaikista ja kaikesta. Tätä parempaan en ole pystynyt, kaikki on omalla palkkatyöllä mahdollistettu.
Sadan tonnin paikka, taitaa olla vähän yli tällä hetkellä ehkä 110 000€.
Osakkeissa ja rahastoissa noin 140 000 euroa, siitä suurin osa suoraan osakkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miten näin rikkailla ja korkeastikoulutetuilla on näinkin huonot käytöstavat mitä av:n kommentteja lukee..
Ihan tavallisia talliaisia hekin ovat. Ei raha tee kenestäkään parempaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä näissä on liioitella?
Minulla on rahastossa 5000 euroa, sitä olen sinne säästellyt. Tavoite on n. 30 tonnia eläkkeeseen mennessä. Laitan 150 euroa kuukaudessa.
Muuta omaisuutta ei ole.
Miten niin liioitella? Täällä just nimettömänä voi kertoa miten asiat ovat. En minä kavereille kerro sijoituksistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kirjoittajista pullistelijoita, en paljon arvosta.
Ei minulla ole mitään tarvetta pullistella. Vastaan tällaisiin kyselyihin vain, koska haluan kertoa muillekin, että sijoittamalla on mahdollista kerätä mukava sijoitussalkku ihan palkkarahoista sijoittamalla ilman mitään perintöjä tai raha-avustuksia vanhemmilta. Tajusin itse aloittaa sijoittamisen vasta 40-vuotiaana. Olisi kannattanut aloittaa selvästi aikaisemmin.
73 tai 74 - en muista kumpi, mutta se, joka aloitti selvästi miinukselta, kun opintolainat lasketaan.
Todellakin näin. Kateellisena huudellaan muiden sijoituksista, mutta kyllä ne monella on oikeasti itse omista palkkatuloista pitkällä aikavälillä säästetty. Rahaa on laitettu joka kuukausi sivuun, useita vuosia. Jostain ylimääräisestä kuluttamisesta on ehkä karsittu ja rahankäyttö on järkevää, jotta rahaa menee sijoituksiin.
En ymmärrä miksi perinnöstäkin pitää olla katkera, kaikki menettävät vanhempansa ja sukulaisensa joskus. Keskiarvoperintö on Suomessa n. 15 000 e, eikä se ole sellainen summa mitä ei voisi itsekin juuri palkkatuloista säästää.
Osakkeissa 50 000 euroa ja kultaa 500 g tallelokerossa.
Vierailija kirjoitti:
On yli sadan tuhannen sijoitukset mutten voi väittää sijoittamisella rikastuneeni vaan sijoitukset on suunnilleen plusmiinus nolla olleet vaikka kohta vuosikymmen tätä leikitty.
Mihin olet sijoittunut jos ne eivät ole 10 vuodessa tuottaneet mitään?! Ihan perusindeksit ovat vähintään tuplaantuneet tuossa ajassa, 10v tuoton pitäisi olla siis vähintään 100%. Sori mutta teet jotain todella väärin.
Oon sijoittanut 100000€ elämäni aikana joten hieman on jäänyt itsellekin ahneesta verottajasta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä näissä on liioitella?
Minulla on rahastossa 5000 euroa, sitä olen sinne säästellyt. Tavoite on n. 30 tonnia eläkkeeseen mennessä. Laitan 150 euroa kuukaudessa.
Muuta omaisuutta ei ole.
Miten niin liioitella? Täällä just nimettömänä voi kertoa miten asiat ovat. En minä kavereille kerro sijoituksistani.
Minulla sama tilanne. Tänne vastasin totuudenmukaisesti, kavereille en kerro totuutta. Kerron vain sijoittavani.
Minulla sama tilanne. Tänne vastasin totuudenmukaisesti, kavereille en kerro totuutta. Kerron vain sijoittavani.
Samoin täällä. Kaverit on ihan eri palkkaluokan töissä eivätkä muutenkaan hyviä rahan kanssa. En todellakaan voi kertoa heille että sijoituksia on miljoona, sen jälkeen kun toinen on maininnut miten ei ole varaa säästää muutamaa sataa euroa. Siksikin "kenelläkään ei oikeasti ole tuollaisia summia", kun eihän näistä voi kenellekään kertoa livenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
82e osakkeihin sijoitettu, pyörii plus miinus nolla käytännössä, lisäks 20e/kk menee rahastoon ja ässän tililtä lähtee 10e/kk lapsen rahastoon bonuksista. Siinäpä ne, nettopalkka 1600e joten ei isoja summia voi laittaa, kun lyhennän myös asuntolainaa.
Minusta turhaan vähätellään pienituloisen pieniä sijoituksia. Pienituloisella on erityisen tärkeää olla joku hätävararahasto. Silloin yllättävät sairaskulut tai kodinkoneen hajoaminen ei aiheuta turhaa stressiä tai jopa katastrofia.
Tämä kommentti mistä köyhä säästää, ei ole enää pätevä, jokainen voi aloittaa 10 eurolla. Olennaista mielenrauha. Pesukoneen saa alle 400 eurolla.
Sijoittaminen on kaikkien ulottuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Samoin täällä. Kaverit on ihan eri palkkaluokan töissä eivätkä muutenkaan hyviä rahan kanssa. En todellakaan voi kertoa heille että sijoituksia on miljoona, sen jälkeen kun toinen on maininnut miten ei ole varaa säästää muutamaa sataa euroa. Siksikin "kenelläkään ei oikeasti ole tuollaisia summia", kun eihän näistä voi kenellekään kertoa livenä.
Suurinosa ihmisistä valittaa muutenkin rahanpuutetta, kaikki mitä tienataan menee ja osa elää yli varojensankin, mikään palkka ei välttämättä riittäisi ikinä kun rahankäyttötaitoja ei ole. Ensin pitäisi säästää pesämunaan säästötilille joka kuukausi mistä maksetaan ne äkilliset hajonneet pesukoneet yms., mutta kun sitä pesämunaa ei ole niin jokainen kuukausi on yhtä taloudellista katastrofia.
Syksyllä tuli 1 000 000 € täyteen. Ura alkoi 1985 korkeakorkoisilla tileillä pelailulla, pienesti osakkeita. 90- luku oli vaikeaa aikaa, vuosia työttömänä. 1997 laman jälkeen siirryin sijoitusrahastoihin, onneksi varovaisena välttelin teknologiaosakkeita niin vältin vuoden 2000 romahduksen. Heti sen jälkeen rutkasti teknologiaa ja perusteollisuutta osakerahastojen kautta. Nykyisin olen siirtynyt lähes pelkästään pienien kulujen indeksirahastoihin. Perintönä saanut noin 20 000 €, loput on ihan palkasta säästetty. Siirtyminen pois työelämästä häämöttää, ikää kohta 60.