Paljonko sinulla on sijoituksissa rahaa
Keskimäärin suomalaisella on sijoitettuna rahastoihin ja osakkeisiin 50 000 euroa .. on jo sinulla enemmän vai vähemmän ja suositko osakkeita vai rahastoja ...
Kummalla tienaa paremmin
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä tuli 1 000 000 € täyteen. Ura alkoi 1985 korkeakorkoisilla tileillä pelailulla, pienesti osakkeita. 90- luku oli vaikeaa aikaa, vuosia työttömänä. 1997 laman jälkeen siirryin sijoitusrahastoihin, onneksi varovaisena välttelin teknologiaosakkeita niin vältin vuoden 2000 romahduksen. Heti sen jälkeen rutkasti teknologiaa ja perusteollisuutta osakerahastojen kautta. Nykyisin olen siirtynyt lähes pelkästään pienien kulujen indeksirahastoihin. Perintönä saanut noin 20 000 €, loput on ihan palkasta säästetty. Siirtyminen pois työelämästä häämöttää, ikää kohta 60.
Olisit voinut jäädä töistä pois jo ajat sitten, etenkin olettaen että myös eläkettä on tulossa. Miksi olet vielä jatkanut työn tekoa? Olen se aiempi miljoona-sijoituksissa, ikää minulla on 45v ja aion jäädä pois töistä noin vuoden sisään. Jos olisin 15v vanhempi, olisin jäänyt jo (koska katettavaa ikää huomattavasti vähemmän jäljellä).
Vai onko sinulla todella isot kulut?
Osakkeissa vähän yli 60 000 € ja kultaa on vajaa 300 g, joka on tuplannut arvonsa, sääli etten tajunnut ostaa enemmän kun se oli "halpaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä tuli 1 000 000 € täyteen. Ura alkoi 1985 korkeakorkoisilla tileillä pelailulla, pienesti osakkeita. 90- luku oli vaikeaa aikaa, vuosia työttömänä. 1997 laman jälkeen siirryin sijoitusrahastoihin, onneksi varovaisena välttelin teknologiaosakkeita niin vältin vuoden 2000 romahduksen. Heti sen jälkeen rutkasti teknologiaa ja perusteollisuutta osakerahastojen kautta. Nykyisin olen siirtynyt lähes pelkästään pienien kulujen indeksirahastoihin. Perintönä saanut noin 20 000 €, loput on ihan palkasta säästetty. Siirtyminen pois työelämästä häämöttää, ikää kohta 60.
Olisit voinut jäädä töistä pois jo ajat sitten, etenkin olettaen että myös eläkettä on tulossa. Miksi olet vielä jatkanut työn tekoa? Olen se aiempi miljoona-sijoituksissa, ikää minulla on 45v ja aion jäädä pois töistä noin vuoden sisään. Jos olisin 15v vanhempi, olisin jäänyt j
Oot ihan oikeassa, niin olisin voinut. Tosin eläkettä ei ihan hirveesti ole tulossa, kiitos 90- luvun laman. Toisaalta työ on sen laatuista asiantuntijana olemista että vastaavaa osaamista on Suomessa noin 10-20 henkilöllä, joten exit pitää suunnitella hyvin ettei firmalle ja koko yhteiskunnalle aiheudu kohtuutonta haittaa.
Vierailija kirjoitti:
On yli sadan tuhannen sijoitukset mutten voi väittää sijoittamisella rikastuneeni vaan sijoitukset on suunnilleen plusmiinus nolla olleet vaikka kohta vuosikymmen tätä leikitty.
Ihmettelen kyllä, mihin olet sijoittanut. Ihan perusosakeindeksirahastoihin sijoittamalla on saanut viimeisen 10 vuoden aikana ainakin 10 % keskimääräisen vuosituoton.
"Olisit voinut jäädä töistä pois jo ajat sitten, etenkin olettaen että myös eläkettä on tulossa.
---
Oot ihan oikeassa, niin olisin voinut. Tosin eläkettä ei ihan hirveesti ole tulossa, kiitos 90- luvun laman. Toisaalta työ on sen laatuista asiantuntijana olemista että vastaavaa osaamista on Suomessa noin 10-20 henkilöllä, joten exit pitää suunnitella hyvin ettei firmalle ja koko yhteiskunnalle aiheudu kohtuutonta haittaa."
Vaikka olen sinua sen 15v nuorempi, niin uskallan silti neuvoa: elä elämääsi kuule ihan itsellesi. Älä hyvä ihminen uhraa enää yhtään vuosia jonkun toisen vuoksi, jos et ihan aidosti nauti työstäsi niin paljon että se on ensisijainen ajanviettovalintasi. Et saa niitä vuosia ikinä takaisin, etkä enää koskaan ole terveempi kuin nyt. 60+ terveys voi mennä nopeastikin, nauti rahoistasi NYT kun vielä voit. Maailma kyllä kulkee menojaan, myös ilman sinun työpanostasi. Anna vaikka 3kk varoitus irtisanoutumisestasi, se on ihan tarpeeksi.
Perus rahastoja ei ole ollenkaan, etf:ssä joku 30t ja osakkeissa 170t. Säästötilillä 9t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeissa ja rahastoissa molemmissa n. 400 000 euroa. Ei velkaa. Vanhemmat kouluttamattomia duunareita. Nyt jo eläkeläisiä/haudassa.
Paljonko olet saanut perintöä?
50 000 euroa.
Tämä selitti.
Siis miten se selittää? Jos ihminen on kerännyt 350t ja saa 50t perintöä niin sillä ei ole mitään merkitystä. Tuollainen salkku nousee omillaan tuon 50t vuodessa ilman että sinne pistää yhtään lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeissa ja rahastoissa molemmissa n. 400 000 euroa. Ei velkaa. Vanhemmat kouluttamattomia duunareita. Nyt jo eläkeläisiä/haudassa.
50 000 euroa.
Tämä selitti.
Siis miten se selittää? Jos ihminen on kerännyt 350t ja saa 50t perintöä niin sillä ei ole mitään merkitystä. Tuollainen salkku nousee omillaan tuon 50t vuodessa ilman että sinne pistää yhtään lisää rahaa.
Riippuu siitä, koska sen perinnön on saanut. Jos tuon 50t on saanut 30 vuotta sitten ja sijoittanut sen silloin, niin se on helposti muuttunut 400 000 euroksi ilman, että on tarvinnut laittaa senttiäkään rahaa lisää.
Mutta jos tuon perinnön on saanut siinä vaiheessa, kun sijoituksia on jo kasassa yli 100t, on perinnön merkitys nykytilanteelle selvästi pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä näissä on liioitella?
Minulla on rahastossa 5000 euroa, sitä olen sinne säästellyt. Tavoite on n. 30 tonnia eläkkeeseen mennessä. Laitan 150 euroa kuukaudessa.
Muuta omaisuutta ei ole.
Miten niin liiotella ... ei kaikki oo täällä 20 vuotiaita
En jaksa uskoa näitä juttuja että täällä joka toisella on puoli miljoonaa pelkästään osakkeissa. Paskapuhetta. Olisi mielenkiintoisempaa lukea rehellisiä vastauksia. Toki jollakin voi tuo summa olla, perintönä tai muulla tavalla, mutta ei todellakaan niin monella kuin väitetään. Vai uskotko kaikki tänne kirjoitetut viestit?
Näihin ketjuihin yleensä vastaa ne, joilla rahaa on. Sellaiset eivät, joilla sitä ei ole.
Minulla ei ole sijoituksia. Kaikki rahat makaa pankkitileillä, useammassa pankissa tietysti. En näe tarvetta hankkia enempää rahaa, pärjään näillä loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 000 euroa.
Tämä selitti.
Siis miten se selittää? Jos ihminen on kerännyt 350t ja saa 50t perintöä niin sillä ei ole mitään merkitystä. Tuollainen salkku nousee omillaan tuon 50t vuodessa ilman että sinne pistää yhtään lisää rahaa.Riippuu siitä, koska sen perinnön on saanut. Jos tuon 50t on saanut 30 vuotta sitten ja sijoittanut sen silloin, niin se on helposti muuttunut 400 000 euroksi ilman, että on tarvinnu
Olen tuo alkuperäinen kirjoittaja. Rahastoissa ja osakkeissa on molemmissa tuo 400 000 eli yhteensä 800 000. Osakesäästäjä olen ollut yli 20 vuotta. Perinnön sain muutama vuosi sitten ja ne rahat ovat edelleen tilillä käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kirjoittajista pullistelijoita, en paljon arvosta.
Arvostatko enemmän, jollei ole yhtään sijoituksia? Kaikilla ei toki ole sijoittamiseen mahdollisuuksia, mutta monella keskituloisella olisi hyvin mahdollista laittaa osa palkasta, vaikka pienikin, kuukausittain sijoituksiin ja kerryttää kuin huomaamatta vuosien ja vuosikymmenien aikana sijoitusvarallisuutta esim. vanhuuden varalle. Kahden laten poisjättäminen viikossa tekisi jo 50€/kk sijoituksiin.
Tunnen itsekin näitä, jotka toteavat, ettei ole varaa tai taitoa sijoittaa, mutta rahaa käytetään pikamuotiin, päivittäisiin noutokahveihin, wolttaamiseen usean kerran viikossa jne. Niihin on kuitenkin varaa. Helpoimillaan oman pankin hajautettuihin indeksirahastoihin (esim "maailma"-rahastot) voi laittaa automaattisen siirron heti palkkapäivänä, silloin rahan menee sinne "huomaamatta". Näin itsekin aloitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta turhaan vähätellään pienituloisen pieniä sijoituksia. Pienituloisella on erityisen tärkeää olla joku hätävararahasto. Silloin yllättävät sairaskulut tai kodinkoneen hajoaminen ei aiheuta turhaa stressiä tai jopa katastrofia.
Tässä ole ehdottomati oikeassa, pienehkökin summa voi auttaa hätätilanteen yli, eikä tarvitse ottaa korkeakorkoista luottoa, josta ei ehkä selviäkään.
Vierailija kirjoitti:
On yli sadan tuhannen sijoitukset mutten voi väittää sijoittamisella rikastuneeni vaan sijoitukset on suunnilleen plusmiinus nolla olleet vaikka kohta vuosikymmen tätä leikitty.
Kannataisiko myydä nuo sijoitukset, ei niiden tuotostakaan siis ole pahemmin verottaja maksettavana. Sijoita rahat uudestaan esim. vuoden-kahden aikana säännöllisesti hajauttaen vaikka maailma- ja eurooppaindeksirahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on rahastossa 5000 euroa, sitä olen sinne säästellyt. Tavoite on n. 30 tonnia eläkkeeseen mennessä. Laitan 150 euroa kuukaudessa.
Muuta omaisuutta ei ole.
Kun pääset sinne eläkeikään niin niitä eläkkeitä ei enää ole olemassa...ei taida 30 000 Euroa kovin pitkään lämmittää
Kyllä eläkkeet ovat olemassa. Se on meidän taloutemme ainoa kestävä ja hyvin hoidettu sektori. Eläkkeet eivät tosin ole kovin korkeat, joten lisätulo sijoituksista on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 000 euroa.
Tämä selitti.
Siis miten se selittää? Jos ihminen on kerännyt 350t ja saa 50t perintöä niin sillä ei ole mitään merkitystä. Tuollainen salkku nousee omillaan tuon 50t vuodessa ilman että sinne pistää yhtään lisää rahaa.Riippuu siitä, koska sen perinnön on saanut. Jos tuon 50t on saanut 30 vuotta sitten ja sijoittanut sen silloin, niin se on helposti muuttunut 400 000 euroksi ilman, että on tarvinnu
Juu, mutta aina joku tulee sönköttämään että perintö on mahdollistanut salkun kasvattamisen vaikka salkku olisi ollut kuinka iso ennen perintöä ja perinnön määrä naurettavan pieni. Joidenkin maailmassa ei ilmeisesti ole mahdollista että joku ihan itse säästää ja sijoittaa satojatuhansia.
15 000 rahastoissa, 25 000 korkeakorkoisella tilillä puskurina, jos pitää vaikka auto vaihtaa. Pari tonnia tilillä.
EN oikeastaan kulutua mihinkään, vaatteita tarpeen mukaan, viikon ruuat satasella. Juuri ostin uudet kuulokkeet kun vanhat menivät rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta omaisuutta ei ole.
Miten niin liioitella? Täällä just nimettömänä voi kertoa miten asiat ovat. En minä kavereille kerro sijoituksistani.
Juuri näin, en ole koskaan kenellekään kertonut minkä verran sikoituksia on. Jjoidenkin ystävien kanssa ollaan juteltu, että jotain sijoituksia, mutta ei kuinka paljon kullakin. Tiedän, että osa olisi hämmästänyt, että minulla alkaa olla kohta puoli miljoonaa (tämä hämmästyttää kyllä vähän itseänikin), pääosin parisataa mediaanin ylittävästä palkasta kertynyttä. Ystävillä on pääosin paremmat palkat, mutta on menojakin; 400 m2 taloja, isoja veneitä, suuria mökkejä, parin vuoden välein vaihtuvia uusia, kalliita autoja, merkkilaukkuja, moni tosin velalla hankittu. Meillä on 80 m2 asunto, 16 v. vanha televisio, autot vaihtuvat aina käytettyihn ja laukkukaan ei ei ole merkkituote. Moni ilmeistaitaa kuvitella, ettei sijotuksissakaan voi paljoa olla, kun raha ei muutenkaan varsinaisesti elämässä näy. Aina kun heille ilmestyy vaikka uusi Vuittonin laukku, ajattelen, että taas vahvistuu oma sijoitus.
700€. On pudonnut tonnista, koska on -30% miinuksella.