Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen

Vierailija
07.02.2026 |

Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.

Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.

Kommentit (979)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas: en pystynyt vastaamaan suoraan kommenttiisi, vastaan sitten näin.

En trollannut enkä ajattele noin, lainasin sen jonkun älytöntä kysymystä eikö varautujat luule etteikö valtio ottaisi kotivarat yhteiseen käyttöön. Mihin jo aiemmin vastasin että kuvitteleeko joku että ratsataan ihmisten kodit ja jos varautumista löytyy kerätään ne ois ja jaataan niille jotka eivät ole viitsineet varautua. Olisi pitänyt selvemmin laittaa mitä tarkoitin tai mitä siteerasin.

Tätä palstaa ei ole tosiaan saatu VIELÄKÄÄN kuntoon niin, että lainaukset toimisi. 

Kun Venäjä 2022 hyökkäsi Ukrainaan, kukaan missään sitä ennen  ikinä ei sanonut, että mihinkään ei saisi varautua. Olin tuolloin jo yli 60v eli en mikään pikkulikka, joka ei vielä mistään tietäisi mitään. Tämä propaganda alkoi vasta silloin. Ja voi miettiä, kenen toimesta. On ihan totta, että Suomea rakennettiin vuosikymmeniä sen varaan, että yhteiskunta kyllä huolehtii, jos itseä ei kiinnosta itsestään huolehtia. Tuudittauduttiin monessa asiassa siihen, että se kuuluisa Joku Muu tulee ja auttaa ja tekee. Valitettavasti se Joku Muu on sama henkilö kuin Aku Ankka. Ei se tuu eikä se tee. 

Uskoisin, että valtaosa suomalaisista on ihan järkeviä eikä luota Aku Ankkaan. 

Vierailija
702/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkijärjen luulisi sanovan että ei ole tyhmyyttä ihan vakavissaan ottaa huomioon mitä voi tapahtua - vaikka epätodennäköiseltä tuntuisikin - ja miten siihen itse voi valmistautua ettei tyhjän päälle joudu jos se tai ne toteutuu.

Suurin osa varautuu päivittäin asioihin joiden tietää tapahtuvan. Sen sijaan varautuminen johonkin minkä kokee hyvin epätodennäköiseksi, koetaan turhana. Ei siinä mitään sen kummempaa. 

Voi olla mutten kutsuisi tuota arkijärjen käytöksi vaan järjettömyydeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä palstaa ei ole tosiaan saatu VIELÄKÄÄN kuntoon niin, että lainaukset toimisi. 

Kun Venäjä 2022 hyökkäsi Ukrainaan, kukaan missään sitä ennen  ikinä ei sanonut, että mihinkään ei saisi varautua. Olin tuolloin jo yli 60v eli en mikään pikkulikka, joka ei vielä mistään tietäisi mitään. Tämä propaganda alkoi vasta silloin. Ja voi miettiä, kenen toimesta. On ihan totta, että Suomea rakennettiin vuosikymmeniä sen varaan, että yhteiskunta kyllä huolehtii, jos itseä ei kiinnosta itsestään huolehtia. Tuudittauduttiin monessa asiassa siihen, että se kuuluisa Joku Muu tulee ja auttaa ja tekee. Valitettavasti se Joku Muu on sama henkilö kuin Aku Ankka. Ei se tuu eikä se tee. 

Uskoisin, että valtaosa suomalaisista on ihan järkeviä eikä luota Aku Ankkaan. 

Jotkut jopa äänestää sitä, joka kerta!

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkijärjen luulisi sanovan että ei ole tyhmyyttä ihan vakavissaan ottaa huomioon mitä voi tapahtua - vaikka epätodennäköiseltä tuntuisikin - ja miten siihen itse voi valmistautua ettei tyhjän päälle joudu jos se tai ne toteutuu.

Suurin osa varautuu päivittäin asioihin joiden tietää tapahtuvan. Sen sijaan varautuminen johonkin minkä kokee hyvin epätodennäköiseksi, koetaan turhana. Ei siinä mitään sen kummempaa. 

Mun yks entinen työkaveri aikonaan sanoi, että aina pitää olla vähintään yhden pallolaajennuksen verran rahaa pankkitilillä. Ei hän pitänyt sitä kovin todennäköisenä itselläänkään, mutta JOS niin kävisi, saisi hoidon yksityisellä heti eikä joutuisi jonottamaan ties kuinka pitkään julkisella. 

Mutta olet kyllä ihan oikeassakin. Me ihmiset ollaan erilaisia. Jollekin on ihan ok lähterä 41 asteen kuumeessa apteekkiin ja kappaan tai vaikka vielä kylpypyyhe housuissa, koska olisihan se aika tyhmää varautua siihen, että sekä kuume että ripuli tulisi samaan aikaan. 

Mutta joo..jokainen tekee niinkuin itse haluaa. Ei ole4 pakko varautua, jos ei halua. Mutta turha sitten rimputtaa naapurin ovikelloakaan, että opisko sulla antaa mulle vettä tai jotain lämpimiä peittoja. Huonokuntoiset vanhukset ja muut nk toistaitoiset on toki eri juttu, mutta jollekin rillumarei-tyypille en kyllä antaisi edes yhtä tablettia Buranaa. 

Vierailija
705/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa ei taida edes olla ovikella. Joo en kyllä tiedä kun en ole käynyt. Ei kyllä kriisin hetkellä tulisi mieleenkään mennä naapuriin. Kyllä se on lähipiiri ja omat yhteisöt jos haen apu jos tarvitsen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa ei taida edes olla ovikella. Joo en kyllä tiedä kun en ole käynyt. Ei kyllä kriisin hetkellä tulisi mieleenkään mennä naapuriin. Kyllä se on lähipiiri ja omat yhteisöt jos haen apu jos tarvitsen.

Juuri näin! Yksi osa varautumista on sekin, että on ne lähipiirit ja omat yhteisöt. Valitettavan monella nykyisin sellaisia ei enää ole. 

Vierailija
707/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varoita nyt edes heitä, että aiot tulla loisimaan. 

Vierailija
708/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pidät yhteisöjä loisimisena on selvää että sun täytyy varautua siihen että pärjäät kaikissa tilanteissa ilman muiden ihmisten apua.

Vierailija
709/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varma, että olet tervetullut jakamaan ne resurssit, joita heillä on - jos edes on?

Vierailija
710/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim ukrainalaiset ovat jo 4 vuoden ajan noudattaneet varautumista, se on osa arkea, joka pyörii yhä isoissa kaupungeissakin. Eivät he ole kukin piileskelleet kuusen alla metsässä viimeistä 4 vuotta, vaan eläneet arkea, mutta noudattaen ja hyödyntäen uusia taitoja. Sitä se varautuminen on, uusien keinojen ja taitojen oppimista ja soveltamista arkielämään.

Mistä vetoa, että heistäkään kaikki eivät olleet keränneet kotivaraa ennen kuin sota alkoi. Silti ovat hengissä. 

Vierailija
711/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lähden nyt loisimaan, mutta palatan asiaan kun palaan harrastuksesta.

Vierailija
712/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta joo..jokainen tekee niinkuin itse haluaa. Ei ole4 pakko varautua, jos ei halua. Mutta turha sitten rimputtaa naapurin ovikelloakaan, että opisko sulla antaa mulle vettä tai jotain lämpimiä peittoja. Huonokuntoiset vanhukset ja muut nk toistaitoiset on toki eri juttu, mutta jollekin rillumarei-tyypille en kyllä antaisi edes yhtä tablettia Buranaa. "

Katastrofitilanteessa tulet todennäköisesti kohtaamaan paljonkin ihmisiä, joiden taustaa et tunne. Kysytkö heiltä "oletko rillumarei vai et?", tai käännät selkäsi loukkaantuneelle, jos et ole ihan varma täyttääkö hän sinun vaatimuksesi ihmisyydestä?

Vierailija
713/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa löytyy kuukaudeksi. Juotavaa viikoksi. Kissanruokaa kahdeksi viikoksi. Tosin jos tositilanne (sota) tulisi, niin saisi unohtaa  makaronit, hernerokkapurkit ja kynttilät. Ei varmaan ihan hirveän kauan menisi kun Suomen isoimmat ja strategisesti tärkeimmät paikat tuhottaisiin.  Sähkökatkoksia on nähty ja kyllä ne on saatu aikalailla 4-5 päivässä korjattua. Eikä Suomessa ole vuoden ympäri -20 C pakkasta. Voisi olla tosi vaikeaa päästä maasta pois. Todennäköisesti rajat suljettaisiin ja eipä tuolla autolla täydellä tankilla/sähköllä aja kun 900 km. Ryöstely ja hengenvaara yksinäisenä naisena pelottaa. Tosin suurimmasta osasta miehiä ei olisi mitään turvaa. Toisaalta kuolehaan sitä kumminkin aina jotenkin.

Vierailija
714/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas: en pystynyt vastaamaan suoraan kommenttiisi, vastaan sitten näin.

En trollannut enkä ajattele noin, lainasin sen jonkun älytöntä kysymystä eikö varautujat luule etteikö valtio ottaisi kotivarat yhteiseen käyttöön. Mihin jo aiemmin vastasin että kuvitteleeko joku että ratsataan ihmisten kodit ja jos varautumista löytyy kerätään ne ois ja jaataan niille jotka eivät ole viitsineet varautua. Olisi pitänyt selvemmin laittaa mitä tarkoitin tai mitä siteerasin.

Kun Venäjä 2022 hyökkäsi Ukrainaan, kukaan missään sitä ennen  ikinä ei sanonut, että mihinkään ei saisi varautua. Olin tuolloin jo yli 60v eli en mikään pikkulikka, joka ei vielä mistään tietäisi mitään. Tämä propaganda alkoi vasta silloin. Ja voi miettiä, kenen

Aina on kehotettu varautumaan. Ennen se aika, minkä ajaksi kotivaraa suositeltiin varaamaan, oli paljon pidempi kuin nykyinen naurettava 72 tuntia. Naurettava se on siksi, että ihan kuin siinä ajassa saataisiin joka paikkaan sähköt ja vedet ja koko homma pelaamaan. Ei saada, onhan se jo parissa pikku myrskyssäkin nähty. 

Vierailija
715/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim ukrainalaiset ovat jo 4 vuoden ajan noudattaneet varautumista, se on osa arkea, joka pyörii yhä isoissa kaupungeissakin. Eivät he ole kukin piileskelleet kuusen alla metsässä viimeistä 4 vuotta, vaan eläneet arkea, mutta noudattaen ja hyödyntäen uusia taitoja. Sitä se varautuminen on, uusien keinojen ja taitojen oppimista ja soveltamista arkielämään.

Mistä vetoa, että heistäkään kaikki eivät olleet keränneet kotivaraa ennen kuin sota alkoi. Silti ovat hengissä. 

Todistitko nyt mielestäsi että kotivaran kerryttäminen on täysin turhaa?

Vierailija
716/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta joo..jokainen tekee niinkuin itse haluaa. Ei ole4 pakko varautua, jos ei halua. Mutta turha sitten rimputtaa naapurin ovikelloakaan, että opisko sulla antaa mulle vettä tai jotain lämpimiä peittoja. Huonokuntoiset vanhukset ja muut nk toistaitoiset on toki eri juttu, mutta jollekin rillumarei-tyypille en kyllä antaisi edes yhtä tablettia Buranaa. "

Katastrofitilanteessa tulet todennäköisesti kohtaamaan paljonkin ihmisiä, joiden taustaa et tunne. Kysytkö heiltä "oletko rillumarei vai et?", tai käännät selkäsi loukkaantuneelle, jos et ole ihan varma täyttääkö hän sinun vaatimuksesi ihmisyydestä?

Äläpä nyt tekopyhäile. Sitä en tiedä miten toimisin katastrofitilanteessa tuntemattomien suhteen, omat läheiset tulisivat tietenkin ensimmäisenä huolehdituksi. Mutta näin, nyt, asioiden ollessa hyvin on varaa olla inhimillinen myös "negatiivisessa" mielessä eli olla vihainen ja loukkaantunut niille jotka vähättelevät kotivaran merkitystä ja lällättelevät varautujille, nimittelevät harhaisiksi hysteerikoiksi, kehuskelevat klaaraavansa persoonansa avulla ja varautujat ovat kusi sukassa pelkureina etc etc, ei heille TÄLLÄ HETKELLÄ, normioloissa tule olo että ojennanpa auttavan käteni ja annan mitä haluaa kun ei reppanalla itsellään mitään ole. Katsos, sitä saa mitä tilaa.  Sittenhän sen vasta näkisi miten oikeasti toimisi jos sellainen tilanne tulisi. Minä kysyn toisinpäin, näiltä pilkkaajilta: jos tuollainen tilanne tulisi, miten itse toimisitte? Nöyrinä myöntäen olleenne väärässä, ylimielisiä ja ilkeitä vai jatkuisiko pilkka mutta apu kelpaisi kyllä?

Vierailija
717/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pidät yhteisöjä loisimisena on selvää että sun täytyy varautua siihen että pärjäät kaikissa tilanteissa ilman muiden ihmisten apua.

Mitä oikein tarkoitat näillä "yhteisöillä', jotka varmasti tarjoavat sulle lämpimän majapaikan, ruokaa, vettä ja muuta tarvittavaa kriisin tullen? 

Konktetiaa, kiitos. 

Vierailija
718/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ei ole...

Vierailija
719/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mutta itse ajattelen sen yhteisön (tuoman tuen) lähinnä henkiseksi ja psyykkiseksi tueksi. Tottakai resursseja voidaan ja kannattaa yhdistää ja jakaa, kotivaraakin, mutta suurin merkitys lienee tosiaan yhteisöllisyydessä se että ihminen ei ole vaikeassa tilanteessa yksin vaan muut ovat niin sanotusti samassa veneessä. Kaikki kantavat toistensa taakkoja aj auttavat saamaan ajatuksia pois tilanteesta, yhdessä voidaan anuraa, jutella, tehdä ruokaa, pelata pelejä jne kaikkea mukavaa arkista.

Vierailija
720/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on ainakin naapurien turha tulla säilyketölkkiä tai vesipulloa ruinaamaan, jos eivät itse ole älynneet varautua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä