Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen

Vierailija
07.02.2026 |

Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.

Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.

Kommentit (983)

Vierailija
661/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä joka ajat 50 kilometrin päähän kauppaan ostamaan sen tarvittavan mitä lähikaupoista et saa: luuletko ettei siellä ole ryntäys käynyt ja tarpeelliset ostettu jo pois ennen kuin ehdit sinne? Sitäkin on toistettu että jos ei ennakoi on silloin kun kriisi on käsillä monella paniikki ja ryntäys eikä tarvittavia, mitä ovatkaan välttämättä riitä kaikille.

Miksi siellä olisi ryntäys käynyt jos lähikaupassa ei ole kaikkea?

En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Minä tarkoitan että ne paikalliset siellä 50 kilometrin päässä ovat jo ehtineet ostaa tarpeelliset pois ennen kuin tämä varautumaton pääsee perille.

Ainakaan toistaiseksi ei niin ole käynyt. Tai no nytkään ei oikein mistään löydy Biscoff keksejä, mutta ei se nyt kyll

Minkä kriisin ja poikkeustilan ollessa päällä lähdit niitä keksejä metsästämään? 

Vierailija
662/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä joka ajat 50 kilometrin päähän kauppaan ostamaan sen tarvittavan mitä lähikaupoista et saa: luuletko ettei siellä ole ryntäys käynyt ja tarpeelliset ostettu jo pois ennen kuin ehdit sinne? Sitäkin on toistettu että jos ei ennakoi on silloin kun kriisi on käsillä monella paniikki ja ryntäys eikä tarvittavia, mitä ovatkaan välttämättä riitä kaikille.

Ei siellä ole ostoryntäystä koska kriisi on paikallinen. Ajatteletko oikeasti että koko Suomesta menee sähköt kerralla tai jotain muuta yhtä uskottavaa?

Kuka sanoi että kriisi on paikallinen ja mihin se paikallisuus rajoittuu? Mutta joo, älä nyt missään nimessä myönnä että olisi ihan viisasta edes jossain määrin varautua etukäteen kun ei voi tietää mitä, milloin ja missä mittakaavassa se kriisi toteutuisi. Ja nyt monta JOS-sanaa t

Arkijärki sanoo että yllättäen tulevat häiriötilanteet on paikallisia. Salaliittoteoreetikot voi sanoa jotain muuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Korona iski päälle, tilasin kotiinkuljetuksena viikoksi muonaa. Toimi hienosti. 👍

Vierailija
664/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tarkoitus lähteä autolla pidemmälle kauppoihin, kun omalta paikkakunnalta meni lämmöt ja naapurit ehti ostaa kaikki sähköpatterit kaupoista, niin onko sitten varauduttu siihen, että auton tankissa on tarpeeksi polttoainetta tai akussa virtaa, että pidempi kauppamatka onnistuu?

Juu ei tankki koskaan ole aivan tyhjä. Ja pitää töihinkin päästä.

Vierailija
665/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osataanpa kuvitella! miten kylmässä kerrostalossa pärjää. Rennolla asenteella, ilman turhia ennakointeja ja varustautumisia ja noin vaan sujuvasti klaaraten. Persoonakysymys, nääs. Näin ketjussa on kerrottu.

Ei kerrostaloa pystytä pitämään lämpimänä pitkään ilman sähköjä, mitä tarvitaan sen kaukolämmönkin toimimiseksi. Talvivaatteet voi pukea päälle, pyrkiä eristämään ikkunoita yms. mutta pidemmän päälle tarvitaan joku sähköntuottoratkaisu kaukolämmön pyörittämiseen - eikä se ole yksittäisen asukkaan käsissä. Joten yksittäinen asukas ei voi juuri asiaan varautua vaikka haluaisi.

On annettu ohjeet "lämpöteltan" rakentamiseen joko teltasta tai paksuista huovista, hommaamaan avaruuspeite, sulkeutumaan koko yksin/porukka (vaikka naapureitakin samaan kämppään luomaan lämpöä ja lämmittämään toisiaan) yhteen huoneeseen jos huoneita useampi ja sulkea ovet muihin, tiivistää ikkunoiden reunat yms yms, onhan niitä ohjeita mutta rennot eivät niitä halua tietää etukäteen.

Vierailija
666/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei en todellakaan metsästä mitäön keksejä.

Vierailija
667/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tarkoitus lähteä autolla pidemmälle kauppoihin, kun omalta paikkakunnalta meni lämmöt ja naapurit ehti ostaa kaikki sähköpatterit kaupoista, niin onko sitten varauduttu siihen, että auton tankissa on tarpeeksi polttoainetta tai akussa virtaa, että pidempi kauppamatka onnistuu?

Voihan sitä aina kehitellä skenaarioita missä mikään ei toimi, mutta sen jälkeen ei olekaan enää rajaa siihen mikä riittää varautumiseksi.

Vierailija
668/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista että joitakin kommentoijia häiritsee ihan hirveästi muiden varautuminen. Luulisi että se on aivan yhdentekevää mitä muut ajattelevat ja tekevät mutta ei, pitää herjata ja ivata. Onko se sitä rentoa asennetta ja lupsakkaa persoonaa?

Vierailija
669/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä aina kehitellä skenaarioita missä mikään ei toimi, mutta sen jälkeen ei olekaan enää rajaa siihen mikä riittää varautumiseksi.

Nythän nämä eivarautujat pitävät turhana useamman päivän vesi&muonavarantoja ja keinoja pitää koti edes suht lämpimänä ja suorittaa wc-tarpeet ilman että pytyt ja putket menevät tukkoon ja tulvivat yli.  Ei sen kummempia olla esitetty mutta nuokin lytätään turhina.

Vierailija
670/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa varautujista todennäköisesti asuu omakotitaloissa. Kerrostalossa asujan keinot varautua mihinkään normaalia arkea kummempaan ovat varsin rajalliset. Sanoisin että tärkeintä on varautua siihen että vessapaperia on telineessä tarpeeksi kun menee pidemmälle istunnolle.

Sanoisin sinulle että älä hyvä ihminen siihen pyttyyn istuntoasi suorita. Plus tietysti että kyllä sinä kerrostaloasujanakin voit hiukan vettä ja ruokaa pitää varalla ja miettiä etukäteen mitä tarvitset jos talosta lähtee lämmöt.

Jos kerrostalosta lähtee lämmöt niin sitten voi käydä ostamassa sähkölämmitimen kaupasta. Jos taas sekä sähköt että lämmöt menee, niin kerrostalossa ei paljon itse voi silloin asiaa auttaa. Talvivaatteet vaan päälle - sellaiset löytyy Suomessa kaikilta.

1. Joissakin vanhemmissa kerrostaloissa on oikea takka (kuten kaikissa ok-taloissakaan ei ole talon lämmittämiseen soveltuvaa takkaa tai takkaa lainkaan, sähkölämmitteisiä suurinosa moderneista ja modernisoiduista)

2. Asuntoon voi rakentaa ns. lämpökuplan pieneen huoneeseen esim. teltasta tai pöydästä ja peitosta

3. Verhot kiinni, vetoisat kohdat voi tukkia

4. Kotivaraa ajatellen kotona on hyvä olla jokaiselle talvimakuupussi, peittoja ja vilttejä, lämpimiä sisä- ja ulkovaatteita, kuumavesipulloja (veden voi lämmittää trangialla)

5. Lämmittävät syömiset/juomiset, tarvitset energiaa jotta keho jaksaa lämmittää

6. Toiset ihmiset ja lemmikit tuottaa myös lämpöä joten kaikkien on paras oleilla samassa tilassa ja nukkua lähekkäin

Tässä vain muutama keino millä lämmittää ja ne toimivat ihan yhtä hyvin siellä kerrostalon asunnossa kuin ok-talossakin, ja myös tulevat tarpeen molemmissa. Varautumisesi on puutteellista mikäli et tiedä muita tapoja pysyä lämpimänä kuin takkatuli. Oikeastaan kysymyksen mitä jos kerrostalosta menee sähköt voisi kääntää muotoon mitä jos ok-talosta loppuu/pöllitään polttopuut tai takkaa ei ole huollettu ajallaan käyttökuntoon tms.. Koskaan ei pidä ajatella olevansa hyvin varautunut vain asuinpaikkansa tai asumismuotonsa takia.

Vierailija
671/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei en todellakaan metsästä mitäön keksejä.

No joku metsästää kun ei muuta keksinyt esimerkiksi mikä voi olla kaupoista loppunut. Koskaan.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jääkaapissa sipulia ja selleriä ja kasvovoiteita. 
Muualla hiukan vanhaa riisiä, vehnäjauhoja ja oliiviöljyä. 
Rahaa on käteisenä 1 euro 20 snt. 
Vettä tulee hanasta. Talvikenkiä en omista. 

Talvivaatteita ei ole kaikilla.

Suomessa? Kyllä on. 

Justhan se ylempi ilmoitti ettei ole. Oikeasti jos talot kylmenee ei pelkillä talvivaatteilla pärjää pidemmän päälle.

Miten lämmität kerrostalokämppää jos sähköt ei toimi? Pidemmän päälle et mitenkään. 

Eihän sitä kerrostalokämppää lämmitetäkään vaan pidetään huoli siitä, että siellä kylmässä kämpässä pysyy itse riittävän lämpimänä. 

Vierailija
673/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni salaliittoteoria on jossain vaiheessa paljastunut totuudeksi. Ikävä kyllä.

Vierailija
674/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkijärjen luulisi sanovan että ei ole tyhmyyttä ihan vakavissaan ottaa huomioon mitä voi tapahtua - vaikka epätodennäköiseltä tuntuisikin - ja miten siihen itse voi valmistautua ettei tyhjän päälle joudu jos se tai ne toteutuu.

Vierailija
675/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinne kylmään kerrostalokmppään sitten pakko jäädä?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Korona iski päälle, tilasin kotiinkuljetuksena viikoksi muonaa. Toimi hienosti. 👍

Kun koronakriisi iski päälle, jopa Ison Omenan Citymarketista (yksi Suomen suurimpia) loppui mm vessapaperi. Mä tilasin Cittarista jo ennen koronaakin. Kerran viikossa. Kun ei ole autoa eikä ajokorttia ja siihen aikaan lähikaupan valikoima oli ihan surkea. Kun koronakriisi alkoi, vapaita kotiinkuljetusaikoja ei ollutkaan ennenkuin vasta 3 viikon päästä. Onneksi oli kotivaraa ja kissan ja koiran sapuskat sai silloinkin Mustista ja Mirristä. 

Kaupat eivät ole varautuneet siihen, että ihmiset alkavat hamstraamaan. Kun jotain tapahtuu, niin ne, jotka eivät ole varautuneet, ovat just niitä, jotka paniikissa lähtevät hamstraamaan. Ne, jotka ovat varautuneet, eivät edes harkitse lähtevänsä sellaiseen ryysikseen. 

Mutta jokainen tavallaan. Mä olen jo sen verra vanha, että olen elänyt ajan, kun sormia napsauttamalla joku ei tuonutkaan mulle kotiovelle ruokaa. Olen elänyt ajan, jolloin lakot oli ihan oikeita lakkoja eikä mitään nykyisen kaltaisi yhden päivän työnseisauksia. Ajan, jolloin ei ollut pankkikortteja eikä verkkopankkeja. Ei nettiä, 

Viimeiset työvuoteni it-alalla olin pitkälti ihan tietoturva-ja kyberasioissa ja koska tiedän mitä tiedän, niin en todellakaan luota siihen, että mitään sellaista, mitä ei ennenkään ole tapahtunut, ei voi koskaan tulevaisuudessakaan tapahtua. Pikemminkin just päinvastoin. Mutta jokaisen oma asia, varautuuko vai ei. Ei oo pakko, jos ei haluu.

Vierailija
677/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkijärjen luulisi sanovan että ei ole tyhmyyttä ihan vakavissaan ottaa huomioon mitä voi tapahtua - vaikka epätodennäköiseltä tuntuisikin - ja miten siihen itse voi valmistautua ettei tyhjän päälle joudu jos se tai ne toteutuu.

No tämä. Jostain kummallisesta syystä joku täällä tulkitsee tuon niin että hysteerisenä pelkää ja miettii asiaa joka sekunti, mielenterveys on mennyttä ja ihmissuhteet myös kun hulluna ja harhaisena odottaa vain taivaan putoavan niskaan. Niin ja kaikki varautujat ovat tietysti mummoja ja se on pahin loukkaus minkä "ihmettelijä" keksii.

Vierailija
678/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista että joitakin kommentoijia häiritsee ihan hirveästi muiden varautuminen. Luulisi että se on aivan yhdentekevää mitä muut ajattelevat ja tekevät mutta ei, pitää herjata ja ivata. Onko se sitä rentoa asennetta ja lupsakkaa persoonaa?

Siinä vaiheessa se ei enää häiritse jos niille tulee käyttöä, päinvastoin oletetaan että valtio hakee ne koko yhteiskunnan käyttöön, pois varautujilta. Rento meininki.

Vierailija
679/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain tapahtuu, mä en todellakaan jää kotiin kököttelemään, vaan painun niin kauas kun pippuri kasvaa.

Tarvitset siis hyvin varustetut bug out bagin eli suomeksi evakkorepun. Meillä on joka perheenjäsenelle sellainen. Ne sijaitsee eteisen naulakossa ja ne on helppo siitä napata mukaan. Mulla on autossakin yksi siltä varalta, että evakuointi suoritetaan suoraan työpaikalta.

Työpaikallaninon myös ohje, että jokainen varaisi sinne työpaikalle oman 'kotivaran'. On siis tärkeää hoitaa monia töitä poikkeusaikoinakin ja voi joutua oleilemaan siellä työpaikalla. Ja lisäksi onhan se hyvä, ettei ole vain yhtä 'varastoa', vaan sellaisia on useampia. Ordvillakaan ei ole kaikki pähkinät yhdessä ja samassa kolossa.

Työpaikkavarautuminen kuuluu kyllä työnantajalle. 

Vierailija
680/983 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljastaahan se jo vänkääjän trolliksi kun koittaa hämmentää keskustelua ja muiden ajatuksia mm jankutuksella "ei useamman päivän ruoat ym ole mitään kotivaraa vaan ihan normaalia elämää", ts haluaa sekoittaa keskustelua ja lietsoa väittelyä ihan toisarvoisista asioista kuin siitä miksi kotivara ja varautuminen ja mitä se käytännössä kunkin kohdalla on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme