Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pieni kiista perheen kasvis/lihansyönnistä, kun lapsi päätti alkaa kasvissyöjäksi. Kuka tekee ruoat?

Vierailija
01.02.2023 |

Lyhykäisesti tilanne on se, että lapsi haluaa ryhtyä kasvissyöjäksi. Tämä ok. Mitä luultavimmin ryhdyn myös itse, koska en liiemmin välitä lihasta. Eli tällöin meillä on kaksi kasvissyöjää perheessä jatkossa. Mutta mies ei aio ryhtyä, hän ei tykkää kasviksista paljoa muutenkaan, jotain kurkkua ja tomaattia syö vain. Ja haluaa, että ruokana on aina jotain liharuokaa tai kanaruokaa vaikka lihamakaronilaatikkoa, lasagnea, kanapastaa, lihamureketta ja perunoita tms.

Nyt on pieni kiista siitä, että kuka tekee perheen ruoat, kun jatkossa mies ei aio syödä minun ja lapsen kasvisruokia ja me taas emme hänen liharuokia. Sanokaa kaikille osapuolille reilu ratkaisu tähän.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntähän se on, mutta ehkä on parempi että jokainen tekee omat ruokansa.. tosin ihan älytontä energiantuhlausta moinen, mutta jokainen maksakoon valitsemastaan tiestä.

Vierailija
2/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun valmistama ruoka ei kelpaa, tehkööt itse mitä haluaa. Jossain poikkeustapauksessa tuo vinkki ei päde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytte kakalla ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti. Ei ole mitään amerikantiedettä soveltaa näitä kahta. 

Vierailija
4/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee helposti puutoksia jos ei ole kanaa, kananmunaa, maitotuotteita, joskus naudanliha (ei koko ajan) ja proteiineja. Vitamiinit, rauta, magnesium, b-vitamiinit. Pitää olla tarkkana. Itse en kykenisi pelkkään kasvikseen, vaikka viherlevä (spirulina) ja muu kiinnostaa.

Vierailija
5/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä soijarouhetta jauhelihan tilalla, äijä ei huomaa mitään.

Vierailija
6/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee helposti puutoksia jos ei ole kanaa, kananmunaa, maitotuotteita, joskus naudanliha (ei koko ajan) ja proteiineja. Vitamiinit, rauta, magnesium, b-vitamiinit. Pitää olla tarkkana. Itse en kykenisi pelkkään kasvikseen, vaikka viherlevä (spirulina) ja muu kiinnostaa.

Maitotuotteita edelleen söisimme kaikki, luultavasti myös kananmunaa ainakin minä, lapsesta en vielä tiedä. Kyse ei siis ollut vegaaniksi ryhtymisestä.

Ap

Vierailija
7/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ratkaisu (tosin allergiasyistä) on, että tehdään sellaisia ruokia, joista löytyy kaikille syötävää. Teillä tekisin esim. lisukkeen kaikille sopivaksi ja lisäksi sitten kasvisproteiinin lähde ja lihaproteiini. Lasagnea jne. sitten kaksi erilaista ja voihan olla, että jossain vaiheessa mieskin siirtyy pikkuhiljaa enemmän kasvisruokien äärelle. Monilla on kovat ennakkoluulot siihen asti, että huomaavat kasvisruoan olevan hyvää ja ravitsevaa. Mutta eihän se pakottamalla tapahdu. Ylipäätään ruoanlaittovuoron kannattaa olla kiertävä ja silloin ruoanlaittaja tekee aina kaikille sopivan ruoan.

Vierailija
8/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee omat ruokansa ja sinä teet sinun ja lapsen ruoan.

9/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmuna ei ole kasvis. Hän ei siis ryhdy kasvissyöjäksi, hän ei vaan syö enää lihaa (ja kalaa?).

Helppoja tuota on toteuttaa. Tekee sen kasvisruoan ja mies laittaa sekaan tai ottaa lisukkeeksi esim pihvin, makkaraa, kanaa tmsjonka paistaa itse.

Vierailija
10/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ja lapsi teette omat sapuskat. Ja vastarannankiiski mies tekee itselleen omansa. 

Vierailija
11/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon jää iloa yhteisistä ruokahetkistä kokematta. Se on ainakin varma asia. Itsepähän päätätte.

Vierailija
12/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mielestäni aatteeseen hurahtanut aateruokailija maksaa itse oman aatteensa kustannukset, ei se osapuoli joka ei aatetta kannata.

Vierailija
13/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön vegaanisesti, puoliso syö myös eläinperäisiä tuotteita. Hän tekee enemmän kotitöitä, joten alusta saakka minä olen tehnyt ruoan. Teen usein ruokia, joiden proteiinilähde on helppo vaihtaa tai jotka muuten valmistuvat lähes samalla vaivalla. En tee ruokia, jotka edellyttävät lihanleikkaamista tai kalanperkaamista, en edes osaisi.

Vierailija
14/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi kasvisyöjä ja yksi "lihansyöjä". Ei mitään ongelmaa. Kokkaamme joko yhdessä tai toinen tekee ruuat molemmille. Se, etten syö lihaa, ei tarkoita, ettenkö voisi siitä valmistaa muille ruokaa. 

Vierailija
15/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs siinä, mies syö lounaan ja päivällisen jossain paremmassa ravintolassa.

Vierailija
16/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää kasvisruokaa, jota mies voi ottaa lisäkkeeksi, painottaen vähemmän proteiiinia sisältäviä osuuksia. Mies voi syödä makkaraa ja sisäfilettä siinä ohella. Kypsästä fileestä riittää pidemmäksi aikaa. Kai mies osaa grillata/laittaa tai voihan hän ostaa kypsää lihaa?

Vierailija
17/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä soijarouhetta jauhelihan tilalla, äijä ei huomaa mitään.

Tämä. Toimi meillä. Ihan älytöntä on tuo sekasyöjien vouhkaaminen joskus, ja lopulta ne ei edes huomaa eroa. Joo niin paljon just sitä lihaa kaipaa ja tarvii. Niin paljon ettei edes tajunnut että tässä ruoassa ei ollut lihaa ollenkaan. 

Ja jos ei kelpaa niin jokainen tekee omat, tottakai sekin käy. 

Vierailija
18/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä ja lapsi teette omat sapuskat. Ja vastarannankiiski mies tekee itselleen omansa. 

Niin, tässähän on kaksi vastarannankiiskiä, jotka alkoivat nirsoilla ruoasta. Kumpikaan heistä ei ole mies.

Vierailija
19/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mielestäni aatteeseen hurahtanut aateruokailija maksaa itse oman aatteensa kustannukset, ei se osapuoli joka ei aatetta kannata.

Kasvisruoka on paljon lihaa ja kalaa edullisempaa, kun valmistaa ruuan itse, eikä käytä valmisruokia.  Kasvissyöjiä on erilaisia, esim. itse en ole vegaani, vaan käytän myös kananmunia ja joitain maitotuotteita. Sen sijaan 100% lihansyöjiä tuskin on olemassa?

Vierailija
20/67 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniystäväni pakastin on täynnä hirveä, poroa, kuhaa, taimenta yms., koska puolisonsa syö lihaa.

Ovat sopineet, että jos lihaa syödään, pidetään huolta ettei se ole tehokasvatettua laitoslihaa.

Minusta tämä on aika toimiva ratkaisu.