Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen
Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.
Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko lähdevettä tarvitaan per henkilö. Mulla on nyt 18 pikku pulloo. Ehkä vielä pitää hommata lisää.
Jos vesikatko on vain vuorokauden, pysyy hengissä 3 litraa vettä per henkilö päivässä. Jos katko pitkittyy ja tarvitaan vettä myös esim hygieniaan, on arvioitu että tarvitaan enemmän eli 7 litraa vettä per henkilö per päivä.
Lähdevettä hygienian hoitoo?
Mitä muuta vettä sinulla on? Jos on ns huonompaa vettä, niin siitä vaan käyttämään sitä.
Minulla ainoa vesivarasto täällä kaupungissa on kaupan vesitonkat, ei ole järviä lähellä.
Jos vesitonkan parasta ennen pvm on mennyt umpeen vaikka 5 v sitten, niin sitä voi hyvin käyttää pesemiseen, turha kaataa pois, jos vaan ostaa tuoreen tonkan tilalle juomavedeksi.
Tuohan vastasi jonkun viestiin joka kertoi talossa menneen kaukolämmön rikki ja kertoneen kylmän tulleen. Silloin olisi ihan hyvin voinut ostaa kaupasta irtopatterin.
Miksi et lue viestejä ennen kuin kommentoit?
Kaukolämpö katkeaa useimmissa kiinteistöissä, jos tulee yleinen sähkökatko sodan tai muun syyn takia.
Vaikka itse kuuma vesi liikkuukin kaukolämpöverkon paineella, kiinteistön oma lämmönjakokeskus tarvitsee sähköä kiertovesipumppujen toimintaan, jotta lämpö saadaan jaettua putkistosta pattereihin ja hanoihin.
Lämmitys loppuu: Patterit kylmenevät pian sähkökatkon alettua, sillä kiertovesipumput pysähtyvät.
Miksi et ota selvää faktoista ennen kuin kommentoit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin koko asiaa ei tarvitse miettiä sekuntiakaan? Täytyyhän sun vaihtaa vedet pulloihin määrävälein ja huolehtia että säilykkeet tai kuivamuonat yms. on päiväyksiltään
Säilykkeissä on yleensä ainakin pari vuotta elinaikaa, kuivamuonissa vähän vähemmän, mutta jos vilkaisee kerran vuodessa mikä tilanne niin se riittää.
Puhdas hanavesi säilyy puhtaassa, suljetussa astiassa pimeässä ja viileässä noin muutaman viikon. Jo pelkästään veden varastointi varautumistarkoituksessa tarkoittaa siis todellisuudessa jatkuvaa rumbaa. Kannattaako?
Ei kai sentään kukaan varastoi hanavettä. Kaupan vesitonkat säilyvät monta vuotta juomakelpoisina ja ovat halpoja. Pitää säilyttää pimeässä ja välttää patterin vierustaa tms lämmintä paikkaa.
Eli jos kaukolämpö on katkennut se yleensä johtuu sähköntuotannon ongelmista! Siinä ei auta irtopatterit jotka toimii sähköllä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin koko asiaa ei tarvitse miettiä sekuntiakaan? Täytyyhän sun vaihtaa vedet pulloihin määrävälein ja huolehtia että säilykkeet tai kuivamuonat yms. on päiväyksiltään
Säilykkeissä on yleensä ainakin pari vuotta elinaikaa, kuivamuonissa vähän vähemmän, mutta jos vilkaisee kerran vuodessa mikä tilanne niin se riittää.
Puhdas hanavesi säilyy puhtaassa, suljetussa astiassa pimeässä ja viileässä noin muutaman viikon. Jo pelkästään veden varastointi varautumistarkoituksessa tarkoittaa siis todellisuudessa jatkuvaa rumbaa. Kannattaako?
Ei kai sentään kukaan varastoi hanavettä. Kaupan vesitonkat säilyvät monta vuotta juomakelpoisina ja ovat hal
5 litran vesipönttö maksaa Prismassa 1,54 euroa ja säilyy ainakin pari vuotta. Niitä kannattaa olla aina muutama jossain jemmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan kaupasta isoja pöniköitä. Säilyvät todella pitkään. Senkin jälkeen, kun päiväys on mennyt, voi käyttää vessan huuht
Mä en ole 50 vuoden aikana ostanut pullotettua vettä kuin ulkomailla ja joskus jollekin mökille. Kertaakaan ei ole ollut edes lähellä että olisi joutunut kärsimään tästä huolettomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko lähdevettä tarvitaan per henkilö. Mulla on nyt 18 pikku pulloo. Ehkä vielä pitää hommata lisää.
Jos vesikatko on vain vuorokauden, pysyy hengissä 3 litraa vettä per henkilö päivässä. Jos katko pitkittyy ja tarvitaan vettä myös esim hygieniaan, on arvioitu että tarvitaan enemmän eli 7 litraa vettä per henkilö per päivä.
Lähdevettä hygienian hoitoo?
Mitä muuta vettä sinulla on? Jos on ns huonompaa vettä, niin siitä vaan käyttämään sitä.
Minulla ainoa vesivarasto täällä kaupungissa on kaupan vesitonkat, ei ole järviä lähellä.
Jos vesitonkan parasta ennen pvm on mennyt umpeen vaikka 5 v sitten, niin sitä voi hyvin käyttää pesemiseen, turha kaataa pois, j
Niin onhan se kauheaa jos vettä menee hukkaan! 🤦
Mites te mummot ajattelitte palstailla sitten kun kriisi tulee? Onko teillä veivattava tietokone? Olette niin riippuvaisia täällä päivystämisestä, että tarvitsette jotain lääkitystä ainakin. Joditabletit ei auta!
Vierailija kirjoitti:
Tuohan vastasi jonkun viestiin joka kertoi talossa menneen kaukolämmön rikki ja kertoneen kylmän tulleen. Silloin olisi ihan hyvin voinut ostaa kaupasta irtopatterin.
Miksi et lue viestejä ennen kuin kommentoit?
Kaukolämpö katkeaa useimmissa kiinteistöissä, jos tulee yleinen sähkökatko sodan tai muun syyn takia.
Vaikka itse kuuma vesi liikkuukin kaukolämpöverkon paineella, kiinteistön oma lämmönjakokeskus tarvitsee sähköä kiertovesipumppujen toimintaan, jotta lämpö saadaan jaettua putkistosta pattereihin ja hanoihin.
Lämmitys loppuu: Patterit kylmenevät pian sähkökatkon alettua, sillä kiertovesipumput pysähtyvät.
Miksi et ota selvää faktoista ennen kuin kommentoit?
Mitä jos nyt itse vain hyväksyisit sen faktan että edellinen kommentoija kertoi tilanteessa jossa kaukolämpöputki oli mennyt rikki. Mistään muusta ei ollut kyse. Sähköt siis toimi. Joten tilanteen pystyi paikkaamaan kävelemällä sähköpattereita myyvään liikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos kaukolämpö on katkennut se yleensä johtuu sähköntuotannon ongelmista! Siinä ei auta irtopatterit jotka toimii sähköllä!
Onko sinulla kaikki kunnossa? Nyt ei ollut kyse tuollaisesta tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Coca-cola säilyy huomattavasti pidempään kuin vesi.
Herkuissa on se huono puoli, että joku perheenjäsen voi vaivihkaa tyhjentää varastoa ja jättää hankkimatta uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kotivarana ihan vaan Pirkan 5,15 litran pöniköitä lähdevettä. Yksi pönikkä maksaa alle 2 euroa. Säilyy avaamattomana pari vuotta. Jos ei tule muuta tarvetta sen käytölle, käytän loput ihan vaan kukkien kasteluun. En ole vielä niin dementikko, että en muistaisi, minä vuonna noi vesikanisterit vanhenee. Pääsääntöisesti otan ne jo käyttöön ennen viimeistä käyttöpäivää. Ihan omaan ruuanlaittooni tai kissalle ja koiralle juomavedeksi. Ei mitään ongelmaa. Aivan samoin käyn kerran vuodessa läpi lääkekaappini sisällön. Siis sen, missä on muut kuin mun reseptiläälleet. Jos jokin on menossa vanhaksi tai vähissä, niin seuraavalla kauppakeskusreissulla käyn apteekissa. No problem. Koira satutti reilu viikko sitten tassunsa ja jouduin ottamaan ensiapupakkauksista sideharsoja, Kävin eilen kauppakeskuksessa ja samalla reissulla hain lisää sideharsoja. Edelleen no problem.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kotivarana ihan vaan Pirkan 5,15 litran pöniköitä lähdevettä. Yksi pönikkä maksaa alle 2 euroa. Säilyy avaamat
Tämä on varmaan lääketarvikkeiden ohella ainoa mitä oikeasti tarvitsee ns. varautumiseen, eli juuri tuollainen muutama litra vettä siltä varalta että veden jakelussa tulee ongelmia. Onhan näitä ollut. Tosin silloinkin yleensä kyse ei ole siitä etteikö vettä tulisi hanasta vaan että se pitää keittää, mikä nyt kyllä onnistuu. Tosin, saahan sitä vettä kaupastakin tarpeen tullen. Tai voi juoda vaikka mehua yhden päivän. Että tarvinneeko tuotakaan, lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Mites te mummot ajattelitte palstailla sitten kun kriisi tulee? Onko teillä veivattava tietokone? Olette niin riippuvaisia täällä päivystämisestä, että tarvitsette jotain lääkitystä ainakin. Joditabletit ei auta!
Itätrolli siinä spämmää ketjuun taas.
Voin kuitenkin vastata kysymykseesi, että laajassa sähkökatkossa kännyköiden tukiasemat /langattoman inetrnet-verkon tukiasemat sammuvat n 3 tunnissa.
Olisikin aika hyvä suunnitelma vaihtoehtoiset kommunikointitavat läheisten kanssa, jos puhelin ja netti ei toimi. Patteriradiosta kuulee uutiset ja viranomaistiedotteet. Voisi laittaa rappukäytävään jonkin tiedotelapun viranomaistiedotteista ja uutisista, jos kaikilla naapureilla ei ole radiota, se olisi yhteisöllistä pientä naapuriapua.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan kriisistä. Jos on sellainen kriisi, että Suomeen otetaan poikkeustila ja siten valmiuslaki käyttöön, niin vielä reilut 3 vuotta mun pitää olla valmis menemään sinne, minne käsketään. Se kasarin sairaanhoitajan vala kun velvoittaa sellaiseen. Aiemmin ikäraja oli 65 vuotta, mutta nykyisin 68 vuotta. Joku pienempi kriisi sitten tarkoittaa, että me mummot ja papat kokoonnutaan tohon taloyhtiön pihalle ja sovitaan, kuka tekee mitäkin. Harvoinhan täällä mitään erikoista tapahtuu, mutta kerran olen ollut kantamassa vedenjakelupisteeltä vettä muutamalla iäkkäälle naapurille. Ja ihan sellainen juttu vielä...ettyä me mummot ja papat ehdittiin tehdä lapsiakin ennenkuin kukaan oli edes kuullutkaan Internetistä. Ja varsinkaan mistään tiktokista :D Me osataan jopa käydä paskallakin ilman, että on kännykkä mukana. Onnistuisiko sulta?
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni joka on farmaseutti kertoi että joditabletteja ostavat lähes ainoastaan vanhukset. Eli juuri ne, joiden ei edes tarvitsisi.
On paljon helpompaa ostaa joditabletit itse kuin saada omat lapset ostamaan ne. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
On täällä ainakin yksi vaari eli minä, 66 -vuotias peräkammarin vanhapoika!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kuivamuona ja säilykkeet on ihan eri asia kuin tuoretavara. Mutta pitääkö tyhmäksi heittäytyä vai onko tuo kaikki trollausta? Kotivaraan on järkevää kerätä juuri noita säilyviä.
Kaipa tuoreruoan ystävät sitten tekee pastakastikkeet mieluummin mauttomista talvitomaateista kuin ostavat sitä varten purkkitomaatteja. Ja ostavat tuoreet oliivit ja puristavat niistä itse öljyn vai mistä saanevat joka päivä tuoreen öljyn.
He myös pitävät kasvihuoneita, joissa viljelevät mm porkkanaa. Me muut kun ostamme edellisen syksyn satoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ituja ja versoja voi aina kasvattaa. Erittäin ravinteikasta tuoreravintoa.
Pelkillä iduilla ja versoilla ei kukaan elä talven yli. Eli se siitä pelkästä tuoreruoasta.
Eikä ne idutkaan tyhjästä synny. Pitää olla jotain siemeniä.