Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen
Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.
Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.
Kommentit (482)
Aika harva kai sitä paniikissa kauppaan ryntääkään kun sähköt katkeaa vaikka ei erityistä kotivaraa olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
"Kannattaisiko varautumisen sijaan harrastaa rennommin ottamista" vai miten joku asian muotoilikaan.
Pelkkä rennosti ottaminen ei auta silloin jos katastrofi iskee ja katastrofilla tarkoitan ihan sitä jos on vaikka päivien sähkökatko. Kuka on sanonut että varautua ei voi rennosti? Se on ivaajien mielipide että varautujat ovat hysteerisiä ja ajatukset sidottu mahdollisiin kriiseihin, sotaan, perikatoon.. kukaan varautuja ei ole sellaista sanonut vaan ovat järki-ihmisiä joilla ei mene sormi suuhun ja itku silmään huonon hetken tullen. Eivät he elä elämäänsä peloissaan ja miettien kaikkia mahdollisia uhkia. Tuo kaiken epävarmuuden ja toimimattomuuden mahdollisuuden kieltäminen on mitä suurinta pelkoa ja itsepetosta.
Minkä takia avausviestin kirjoittaja sitten kokee turvallisuuden tunteensa nousevan varautumiseen liittyvän tekemisen seurauksena? Eikö se kieli siitä että tunnetasolla pelkää asioita joita vasten varautuu? Kuten joku sanoi, ei minullakaan käy sekuntiakaan mielessä että oloni olisi jotenkin turvallisempi kun olen mättänyt viikon ruokaostokset jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin olen rauhallisin mielin kun tiedän ettei tarvi paniikissa minnekään rynkiä jos tulee joku tilanne jolloin ei pääsisi kauppaan, sähköt katkeaa tai muuten vaan ulosmeno ei onnistu. Kaapissa on extra paketti sitä paljon puhuttua wc paperia, muutama säilykepurkki, näkkileipää, vettä ja ylimääräisiä peittoja siltä varalta jos kämppä kylmenee. Mitään paniikkiostoksia ei tarvi tehdä kun hätävarat on olemassa pahan päivän varalle,
Väitän että vain kaikkein köyhimmillä ei Suomessa ole kaapeissaan sen verta ruokaa etteivätkö selviäisi hengissä päivätolkulla jos kaupat menisivät kiinni.
Ei pysy lämpimänä pitkään. 3vrk oltiin ylimmässä 6. kerroksessa aikoinaan ilman lämpöä talvella, kun joku oli rikkonut kaukolämpöputket lähettyvillä. Ja vielä kesti aikaa pari päivää lämpöjen nousta pattereihin, kun homma oli ohi. Oli meinaan kylmä!!
Vierailija kirjoitti:
Säälittäviä nuo pelkurit/trollit. Kun varautuu pahan päivän/päivien varalle ei sitä kenties tulevaa poikkeustilaa suinkaan mieti joka hetki ja ole hysteerinen. Kun on ennakoinut ja hankkinut kaiken tarvittavan koko asiaa ei tarvitse enää miettiä sekuntiakaan. Enkä tiedä ketään varautujaa joka olisi hysteerinen. JOS sellainen hetki joskus tulee voi jatkaa elämäänsä kaikessa rauhassa levollisin mielin - mutta miten toimivat ne jotka pilkkaavat varautuneita? Menevätkö paniikkiin, valittavatko kun "mikään" ei toimi?
Mistä oikeasti nousee ja mitä halutaan tuolla ihmeellisellä herjaamisella ja asioiden vääristelyllä varautuneita kohtaan? Mitä ivaajat siitä saavat?
Miten niin koko asiaa ei tarvitse miettiä sekuntiakaan? Täytyyhän sun vaihtaa vedet pulloihin määrävälein ja huolehtia että säilykkeet tai kuivamuonat yms. on päiväyksiltään kunnossa jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei pysy lämpimänä pitkään. 3vrk oltiin ylimmässä 6. kerroksessa aikoinaan ilman lämpöä talvella, kun joku oli rikkonut kaukolämpöputket lähettyvillä. Ja vielä kesti aikaa pari päivää lämpöjen nousta pattereihin, kun homma oli ohi. Oli meinaan kylmä!!
Tuohon voi onneksi varautua pitämällä luottotiedot kunnossa ja käydä tarpeen tullen kaupasta hakemassa esim. sähköllä toimivia irtopattereita.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva kai sitä paniikissa kauppaan ryntääkään kun sähköt katkeaa vaikka ei erityistä kotivaraa olisikaan.
Nuo edellä mainitut oli erillisiä tapahtumia. Sähköt jos katkeaa, tarvitsee lämpöä. Voi tulla sotatila, uusi virus, joku kriisi tai vaikka äärimmäinen sääilmiö, minkä takia ihmisten pitää pysyä neljän seinän sisällä. Jos ei ole kotona ruokaa, sitä wc paperia jne. niin miten se suu sitten pannaan? Tulee paniikki kun ei olekaan mitään millä pärjätä useamman päivän, kun ei pääse kauppaan, ei tuo Wolt tai mikään muukaan Hesestä mättöä.
Sitä tarkoitetaan kotivaralla. Siltä varalta jos...
Vierailija kirjoitti:
Tuohon voi onneksi varautua pitämällä luottotiedot kunnossa ja käydä tarpeen tullen kaupasta hakemassa esim. sähköllä toimivia irtopattereita.
Hu huu! Ketään kotona? Jos menee sähköt niin milläs sä niitä sun irtopattereita, sähköllä toimivia lämmität?! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo edellä mainitut oli erillisiä tapahtumia. Sähköt jos katkeaa, tarvitsee lämpöä. Voi tulla sotatila, uusi virus, joku kriisi tai vaikka äärimmäinen sääilmiö, minkä takia ihmisten pitää pysyä neljän seinän sisällä. Jos ei ole kotona ruokaa, sitä wc paperia jne. niin miten se suu sitten pannaan? Tulee paniikki kun ei olekaan mitään millä pärjätä useamman päivän, kun ei pääse kauppaan, ei tuo Wolt tai mikään muukaan Hesestä mättöä.
Sitä tarkoitetaan kotivaralla. Siltä varalta jos...
Aika moni maassa kuolee jos kaikkien on pysyttävä neljän seinän sisällä. Edes pahimpaan korona aikaa ei edes sellaista harkittu.
Mitä olisi tapahtunut jos esim. hoitohenkilökunta tai vaikka elintarviketeollisuus tai alkutuotannossa kaikki olisi pysynyt neljän seinän sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin koko asiaa ei tarvitse miettiä sekuntiakaan? Täytyyhän sun vaihtaa vedet pulloihin määrävälein ja huolehtia että säilykkeet tai kuivamuonat yms. on päiväyksiltään
Säilykkeissä on yleensä ainakin pari vuotta elinaikaa, kuivamuonissa vähän vähemmän, mutta jos vilkaisee kerran vuodessa mikä tilanne niin se riittää.
Toppakengät ja kunnollinen villapaita .
Aika moni maassa kuolee jos kaikkien on pysyttävä neljän seinän sisällä. Edes pahimpaan korona aikaa ei edes sellaista harkittu.
Lockdown tilanteissa ne välttämättömät toiminnot pidetään yllä. Mutta ei sitä, että jengi juoksee turhilla ostoksilla niinkuin aina ennenkin. Eikö mene jakeluun, vai haluatko vaan vängätä? Jos määrätään pysymään kotona, siellä pysytään! Vain hoitohenkilöstö ym. saavat silloin liikkua.
Muslimeilla on yleisesti riisisäkkejä asunnoissa . Mutta jos sähköä ei ole ne ei auta . Hindut on myös riisiporukkaa. Ehkä pitää miettiä että kuivaliha ja säilykkeitä kuin pähkinää. Karkkipusseja. Kuivattuja hedelmiä. Niin muutama ylimääräinen vaippa ja kuukautisrätti paketti. Miehet joutuu sotaan . Ne ei tarvi mitään. Naisille niitä kuivahedelmiä. Ukrainassakin näkee että miehet on sodassa naiset hoitaa vanhuksia. Vaippoja ja joten vanhuksille sopivaa kuten säilyke ruokia.
Pitää myös muistaa että karkit on energiaa. Ja pähkinät. Keksit.
No kun miehet lähtee itärajalle sotaan niin ne tarvii kalsarit ja sukat mukaan kun armeijasta ei saa.
Paljonko lähdevettä tarvitaan per henkilö. Mulla on nyt 18 pikku pulloo. Ehkä vielä pitää hommata lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin olen rauhallisin mielin kun tiedän ettei tarvi paniikissa minnekään rynkiä jos tulee joku tilanne jolloin ei pääsisi kauppaan, sähköt katkeaa tai muuten vaan ulosmeno ei onnistu. Kaapissa on extra paketti sitä paljon puhuttua wc paperia, muutama säilykepurkki, näkkileipää, vettä ja ylimääräisiä peittoja siltä varalta jos kämppä kylmenee. Mitään paniikkiostoksia ei tarvi tehdä kun hätävarat on olemassa pahan päivän varalle,
Väitän että vain kaikkein köyhimmillä ei Suomessa ole kaapeissaan sen verta ruokaa etteivätkö selviäisi hengissä päivätolkulla jos kaupat menisivät kiinni.
Minä epäilen, että kaikkein vähiten ruokaa kaapeissa on niillä, jotka pistäytyvät kaupassa päivittäin, ja joitten asuintalossa on lähin kauppa. Eihän heidän tarvitse koskaan varautua, kun voivat käväistä noutamassa lähikaupasta mitä tahansa ja milloin tahansa.
Ei muiden ihmisten ostoksista kannata stressiä ottaa. Senkun käyvät niillä turhilla ostoksilla kiinniolevissa kaupoissa. Enkä edes oikein ymmärrä miten se liittyy kotivara keskusteluuun. Jos kotivara tuo turvaa niin luulisi olevan yhdentekevää mitä muut tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös muistaa että karkit on energiaa. Ja pähkinät. Keksit.
Pähkinöitä mulla on ja niitä vois ostaa lisää. Keksit, karkit ja suklaat tahtoo kadota nopeasti, joten niitä en oikein voi pitää varastossa. Joku näkkileipä säilyy mulla paremmin.