Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen
Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.
Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysy lämpimänä pitkään. 3vrk oltiin ylimmässä 6. kerroksessa aikoinaan ilman lämpöä talvella, kun joku oli rikkonut kaukolämpöputket lähettyvillä. Ja vielä kesti aikaa pari päivää lämpöjen nousta pattereihin, kun homma oli ohi. Oli meinaan kylmä!!
Ja tällaisessa tilanteessa korostuu taas se yksi kaikkein tärkeimmistä omavaraisuuksista. Toimiva yhteisö ympärillä.
Meinaat että niitä lämpöpattereita ei tarvitse ostaa itse jos naapurilta saa lainaksi? Tuossa tapauksessa taisi kaikki naapuritkin olla pattereiden tarpeessa.
Nro 454: "Tämä on varmaan lääketarvikkeiden ohella ainoa mitä oikeasti tarvitsee ns. varautumiseen, eli juuri tuollainen muutama litra vettä siltä varalta että veden jakelussa tulee ongelmia. Onhan näitä ollut. Tosin silloinkin yleensä kyse ei ole siitä etteikö vettä tulisi hanasta vaan että se pitää keittää, mikä nyt kyllä onnistuu. Tosin, saahan sitä vettä kaupastakin tarpeen tullen. Tai voi juoda vaikka mehua yhden päivän. Että tarvinneeko tuotakaan, lopulta."
Olet kyllä ihan oikeassa tuossa. Mulla on vesivarastot lähinnä vaan kissaa ja koiraa varten. Ne kun ei kivennäisvesitä tai mehuja juo. Kerroibn jo joskus aiermmin ketjussa, että meillä oli tässä taannoin taloyhtiössä vedenjakelu ihan ennalta ilmoitetusti poikki. Olin vaan unohtanut koko asian ja kun aamulla menin keittämään itselleni kahvia, niin hanasta ei tullutkaan vettä. Vasta silloin muistin, että ai niin. Mutta avasin yhden vesipönikän, keitin kashvini ja päivä jatkui ihan normaalisti. Toki olisin voinut aamuäreissäni lähteä kauppaan ostamaan vettä saadakseni aamukahvini, mutta koska mulla oli kotivara, niin ei tarvinnut pukea edes ulkovaatteita päälle.
Mä olen ollut koko kohta 65-vuotisen elämäni ajan ollut laiska, saamaton ja mukavuudenhaluinen ja just sen takia mä en halua lähteä 40 asteen kuumeessa apteekkiin. Tai lähikauppaan ostamaan vettä, jotta saan aamukahvini. Tai kompuroida piskin kanssa pimeässä metsässä puunjuuriin. Toisaalta olen myös sen verran vanha, että olen elänyt myös ajan, jolloin sormia napsauttamalla Joku Muu ei ole tuonut mulle kotiin kaikkea, mitä milloinkin tarvitsen. Ihan itse piti itsestään huolehtia ja varautua erilaisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Meille mahtuu kaksi perhettä lisää, jos on aivan pakkopakko (vrt. evakot-39 ja sen jälkeen; jokaiselle perheelle oma huone, muttei omaa vessaa, keittiötä tai ulko-ovea). Omat vessapaperit kannattaa ottaa mukaan, ja kannattaa huomioida, että meillä on kissoja ja koiria aina, joten allergikot älkööt vaivautuko. Allergeeneja löytyy vaikka minkälaisen supersiivouksen tekisi. Ja kannattaa huomioida sekin, että ihan joutuu osallistumaan sitten talon hommiin, puiden hakuun, vedenkantoon, ulkohuussin tyhjennykseen jne.
Kuuluuko ruoka? Mä lähden heti tulemaan jos pelkällä vessapaperia ja työllä selviää
Odota sentään evakuoitumiskäskyå ensin.
Tarkemmin ajatellen voit tulla meille heti huomenna, jos teet talon työt pelkällä ruoka- ja asuntopalkalla. Töitä kyllä riittää.
(Olen eri)
Listaamattomat yritykset ovat paratiisi. Heillä ei ole tuloja eikä menoja sillä kaikki menee vähennyksiin eikä veroja maksella. Näin suomessa ei muualla. Murtajat puskevat hiki päässä jäätä auki ja maanteitä tehdään sekä terveydenhoitoa pidetään kunnossa ,koulutus,poliisit, palokunta jne. mutta eivät maksa. Eläkeläiset ja veronmaksajat maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Ei muiden ihmisten ostoksista kannata stressiä ottaa. Senkun käyvät niillä turhilla ostoksilla kiinniolevissa kaupoissa. Enkä edes oikein ymmärrä miten se liittyy kotivara keskusteluuun. Jos kotivara tuo turvaa niin luulisi olevan yhdentekevää mitä muut tekevät.
Kun se varautuneiden kotivara tuntuu olevan ongelma muille, hehän kyselevät miksi ja selittelevät miksi se on turhaa. Heille yritetään selittää miksi ja mikä on tilanne jos jotain tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kannattaisiko varautumisen sijaan harrastaa rennommin ottamista" vai miten joku asian muotoilikaan.
Pelkkä rennosti ottaminen ei auta silloin jos katastrofi iskee ja katastrofilla tarkoitan ihan sitä jos on vaikka päivien sähkökatko. Kuka on sanonut että varautua ei voi rennosti? Se on ivaajien mielipide että varautujat ovat hysteerisiä ja ajatukset sidottu mahdollisiin kriiseihin, sotaan, perikatoon.. kukaan varautuja ei ole sellaista sanonut vaan ovat järki-ihmisiä joilla ei mene sormi suuhun ja itku silmään huonon hetken tullen. Eivät he elä elämäänsä peloissaan ja miettien kaikkia mahdollisia uhkia. Tuo kaiken epävarmuuden ja toimimattomuuden mahdollisuuden kieltäminen on mitä suurinta pelkoa ja itsepetosta.
Minkä takia avausviestin kirjoittaja sitten kokee turvallisuuden tunteensa nousevan varautumiseen liittyvän tekemisen seurauksena? Eikö se kieli s
Ei kieli. Ei jotain tarvitse pelätä vaikka ennakoisikin sen mahdollisesti tapahtuvaksi. En tiedä mitä sanoja ja ilmaisuja käyttäisin jotta ymmärtäisit mitä tarkoittaa että kotivaran olemassa ja kunnossa olo tuo turvallisuudentunnetta.. turvallisuutta ja sen tunnetta ihan yksinkertaisesti siksi ja siinä mielessä että se arki ja elämä sujuu siitä huolimatta että aika olisi poikkeuksellista ja normiyhteiskunta palveluineen ei toimisi, ihan siitä vedentulosta ja sähköstä lähtien saati isommista asioista. Kuten jo monessa kommentissa on yritetty saada sinua/muita vänkääjiä ymmärtämään. Ei siihen mitään pelkoa liity. Eri.
Vierailija kirjoitti:
"Niin, ohjeistetaan olemaan murehtimatta ja stressaamatta, ei toimimasta. Jos ihmisellä on varaa ja kyky ennakoida/varautua ei ole mitenkään kristillistä jättää kaikki tekemättä ja olla huoletontakin huolettomampi olettaen että apu tippuu taivaasta hädän hetkenä kun itse ei ole vain viitsinyt, kaikista viranomaisten ja median ohjeistuksista huolimatta laittaa rikkaa ristiin."
Uskovaiset ovat kovin valikoivia siinä mitä käskyjä noudattavat ja mitä ei. Jumalan tahto on mikä on. Ei sitä pidä kyseenalaistaa. Kyllä se on murehtimista, jos varautuu johonkin.
Varautuminen ja murehtiminen ovat kaksi täysin eri asiaa, oli uskovainen tai ei. Mitä ihmeen riidanhaastajia täällä oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Mites te mummot ajattelitte palstailla sitten kun kriisi tulee? Onko teillä veivattava tietokone? Olette niin riippuvaisia täällä päivystämisestä, että tarvitsette jotain lääkitystä ainakin. Joditabletit ei auta!
Miten sinä itse? Sinähän se ahkera tässä ketjussa olet ollut, kommenttisi tunnistaa kyllä saman henkilön kirjoittamiksi.
Muistatteko muuten maaliskuussa 2020 uutisoinnin siitä, miten kaupoissa oli jopa vessapaperit loppu? Mua silloin lähinnä nauratti koko asia. En ole koskaan elämässäni päästänyt itseäni sellaiseen tilanteeseen, että kotona ei olisi ainakin pariksi viikoksi vessapaperia. Facebookissa muuten pyörii edelleenkin aina välillä se vitsi, missä joku valittaa siitä, että joutuu housut kintuissa haskemaan vessapaperia, mutta on sentään huojentunut siitä, että on jo Tokmannin ovella.
Mä uskon aika vahvasti siihen, että nämä tässäkin ketjussa varautumista vastustavat tai halveksivat on ton itänaapurin trolleja. Tai ainakin venäjämielisiä.
Onhan se tavallaan turhasta murehtimista jos varautuu johonkin minkä tapahtuman todennäköisyys on todella olematon. Eli siis sen, että yhteiskunta laaja-alaisesti menisi sellaiseen tilaan että ihmiset eivät saisi välttämättömiä elintarvikkaita, sähköt olisivat laaja-alaisesti poikki jne.
Paikallisia ja hetkellisiä häiriöitä syntyy aina, mutta eivät ne aiheuta merkittäviä haasteita kellekään siinä mielessä etteikö asioihin pystyisi reagoimaan siinä vaiheessa kun jotain tapahtuu.
Raha ja terveys on käytännössä ne asiat joiden riittävyydestä kannattaa huolehtia. Siitä on hyötyä ihan joka päivä, ei vain poikkeustilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysy lämpimänä pitkään. 3vrk oltiin ylimmässä 6. kerroksessa aikoinaan ilman lämpöä talvella, kun joku oli rikkonut kaukolämpöputket lähettyvillä. Ja vielä kesti aikaa pari päivää lämpöjen nousta pattereihin, kun homma oli ohi. Oli meinaan kylmä!!
Ja tällaisessa tilanteessa korostuu taas se yksi kaikkein tärkeimmistä omavaraisuuksista. Toimiva yhteisö ympärillä.
Meinaat että niitä lämpöpattereita ei tarvitse ostaa itse jos naapurilta saa lainaksi? Tuossa tapauksessa taisi kaikki naapuritkin olla pattereiden tarpeessa.
Toisaalta yhteisöllisyydessä jollasn voi olla jotain mitä toisella taas ei ole. Vaikkapa niitä lämpimiä vaatteita. Tai avaruuslakanoita. Reilu viikko sitten, kun koirani sairastui ja jouduin avaamaan uuden ensiapulaukun, niin näköjään siellä oli myös avaruuslakana. Mä asun aika yhteisöllisessä taloyhtiössä ja jos tarve tulisi, niin voisin mä sen avaruuslakanan antaa yhdelle naapurin pienellä eläkkeellä kitkuttelevalle vanhukselle. En tietenkään antaisi niille naapureilleni, joiden parkkipaikalla on joku tesla. Niillä on ollut varaa hommata ihan uisekin kotivaransa. Jos eivät ole sitä tehneet, niin voi voi, ei ole mun päänsärkyni.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Muistatteko muuten maaliskuussa 2020 uutisoinnin siitä, miten kaupoissa oli jopa vessapaperit loppu? Mua silloin lähinnä nauratti koko asia. En ole koskaan elämässäni päästänyt itseäni sellaiseen tilanteeseen, että kotona ei olisi ainakin pariksi viikoksi vessapaperia. Facebookissa muuten pyörii edelleenkin aina välillä se vitsi, missä joku valittaa siitä, että joutuu housut kintuissa haskemaan vessapaperia, mutta on sentään huojentunut siitä, että on jo Tokmannin ovella.
Mä uskon aika vahvasti siihen, että nämä tässäkin ketjussa varautumista vastustavat tai halveksivat on ton itänaapurin trolleja. Tai ainakin venäjämielisiä.
Muuten ihan asiallinen kommentti mutta ei kyllä kovin vahvasti mene niillä jotka jakavat tuon viimeisimmän lauseen. Joku raja nyt salaliittoteorioihin uskomisellakin voisi olla. Vai onko todella niin että jotkut tykkäävät ulkoistaa kaikki itsensä kanssa eri mieltä olevat "vihollisiin"? Se ei juuri omaa ajattelua edistä.
Hanavettä ei kannata pitkiä aikoja varastoida, mutta kannattaa ainakin olla varalla astioita, joihin voi etukäteen ilmoitetun vesikatkon sattuessa laskea vettä, tai hakea sitten vedenjakelupisteestä vettä, kun sellainen on saatu paikalle.
Normaalielämä vie yllättävän paljon vettä. Itseäni yllätti se, että tiskaaminen (käsin tiskaus) vei paljon vettä. Meillä vesi ei ollut poikki edes viikkoa, ja oli kesä, eli pääsi uimaan koska vaan. Ulkohuussikin oli, ja muistin varata käsienpesua varten vettä. Päädyin ekan päivän jälkeen tekemään ruokaa yhden pannun metodilla, eli soppaa, pataa, muhennosta, ja grillikin oli käytössä.
Minulla oli puoli tuntia aikaa varautua, kun sain etukäteen ilmoituksen veden katkeamisesta. Sekin helpotti, että ei ollut vaippaikäisiä kotona. Laskin kaikki kannelliset astiat täyteen ja vielä pari kannetonta ämpäriäkin. Puolessa tunnissa saa laskettua riittävästi vettä kuudelle hengelle neljäksi-viideksi päiväksi - JOS on varalla niitä puhtaita ämpäreitä ja kanistereita ja isoja kattiloitakin. Myös isot tyhjät ja puhtaat limupullot käy.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin, ohjeistetaan olemaan murehtimatta ja stressaamatta, ei toimimasta. Jos ihmisellä on varaa ja kyky ennakoida/varautua ei ole mitenkään kristillistä jättää kaikki tekemättä ja olla huoletontakin huolettomampi olettaen että apu tippuu taivaasta hädän hetkenä kun itse ei ole vain viitsinyt, kaikista viranomaisten ja median ohjeistuksista huolimatta laittaa rikkaa ristiin."
Uskovaiset ovat kovin valikoivia siinä mitä käskyjä noudattavat ja mitä ei. Jumalan tahto on mikä on. Ei sitä pidä kyseenalaistaa. Kyllä se on murehtimista, jos varautuu johonkin.Varautuminen ja murehtiminen ovat kaksi täysin eri asiaa, oli uskovainen tai ei. Mitä ihmeen riidanhaastajia täällä oikein on?
No avausviesti antaa kuvan että henkilön turvallisuuden tunne lisääntyy varautumiseen liittyvästä puuhailusta. Ihan suoraan puhuu siis siitä että se tekeminen aiheuttaa tällaista "hyvää turvallista oloa". Eli varsin tunnepitoista toimintaa, ei pelkästään pragmaattista arjen asioiden hoitoa, jollaiseksi sinä haluat varautumisen maalata.
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan asiallinen kommentti mutta ei kyllä kovin vahvasti mene niillä jotka jakavat tuon viimeisimmän lauseen. Joku raja nyt salaliittoteorioihin uskomisellakin voisi olla. Vai onko todella niin ett
Mikä sitten on sun mielestä syy siihen, miksi joidenkin mielestä mihinkään ei pidä varautua? Kenen etua palvelee se, että ei varauduta?
S k e kirjoitti:
Hanavettä ei kannata pitkiä aikoja varastoida, mutta kannattaa ainakin olla varalla astioita, joihin voi etukäteen ilmoitetun vesikatkon sattuessa laskea vettä, tai hakea sitten vedenjakelupisteestä vettä, kun sellainen on saatu paikalle.
Normaalielämä vie yllättävän paljon vettä. Itseäni yllätti se, että tiskaaminen (käsin tiskaus) vei paljon vettä. Meillä vesi ei ollut poikki edes viikkoa, ja oli kesä, eli pääsi uimaan koska vaan. Ulkohuussikin oli, ja muistin varata käsienpesua varten vettä. Päädyin ekan päivän jälkeen tekemään ruokaa yhden pannun metodilla, eli soppaa, pataa, muhennosta, ja grillikin oli käytössä.
Minulla oli puoli tuntia aikaa varautua, kun sain etukäteen ilmoituksen veden katkeamisesta. Sekin helpotti, että ei ollut vaippaikäisiä kotona. Laskin kaikki kannelliset astiat täyteen ja vielä pari kannetonta ämpäriäkin. Puolessa tunnissa saa laskettua riittävästi vettä kuudelle hengelle neljäksi-viideksi päi
Ihan mielenkiinnosta, minkälaisesta tilanteesta oli kyse jos puolen tunnin varoajalla vedet katkeaa ilmeisesti hiukan alle viikoksi?
Aika paljon lainauksia. Tyhmien juttuja kun ei muuta keksi. ja ammatilaiset torjumassa palkalla totuutta. Jos jotain ninn : kun lahtarit (suomalaiset) ampuivat kuoliaaksi 2 naista niin he huusivat raiskausten jälkeen että yön jäleen tulee aina aamu. Jotain siinä sentään on kun noin henkensä antaa ...
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan asiallinen kommentti mutta ei kyllä kovin vahvasti mene niillä jotka jakavat tuon viimeisimmän lauseen. Joku raja nyt salaliittoteorioihin uskomisellakin voisi olla. Vai onko todella niin ett
Kybehäirintä, mielipidemuokkaus ym on todellisuutta ja miksipä ei naapurivaltio haluaisi tuudittaa ajattelemattomimpia vaaralliseen turvallisuudentunteeseen ja välinpitämättömyyteen? Kuten sinäkin juuri :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskovaiset ovat kovin valikoivia siinä mitä käskyjä noudattavat ja mitä ei. Jumalan tahto on mikä on. Ei sitä pidä kyseenalaistaa. Kyllä se on murehtimista, jos varautuu johonkin.Varautuminen ja murehtiminen ovat kaksi täysin eri asiaa, oli uskovainen tai ei. Mitä ihmeen riidanhaastajia täällä oikein on?
No avausviesti antaa kuvan että henkilön turvallisuuden tunne lisääntyy varautumiseen li
Älä jaksa enää. Jos jaksat on parempi ettei kukaan enää vaivaudu vastaamaan sinulle, tahallaan väärinymmärtäjä ja provosoija.