Vanhustyön hoitajien yleinen haukkuminen
Olen vanhustyötä tekevä hoitaja. Alkanut ahdistaa yleinen dissaus hoitajia kohtaan. Media ja keskustelupalstat ja juttuihin liittyvät keskustelut täynnä uhkauksia, kuinka hoitajien pitäis itse maata märissä vaipoissa tai kaikki yksityisillä työskentelevät joutaisi kuolla. Hoitajia syyllistetään ja kaikki kura kaadetaan niskaan. Kuran oikea osoite ovat hallitus, joka pienensi mitoitusta ja nämä yksityisten omistajat eli sijoittajat, joille pitää jäädä fyffeä. Käyn töissä elättääkseni perheeni ja teen työni hyvin. Tauolla istun, en muuten ja tauollakin lähden auttamaan asukasta, jos tarvii. Meillä kun taukokin on työaikaa eli ruoka jää kesken, kun asukas hälyttää.
Voisiko välillä keskustella siitä, että hoitajat tekevät työtään niillä resursseilla, jotka ovat olemassa? Hoitajat eivät voi lisätä työkaverien määrää. Etsiskelen muuta työtä, koska en enää jaksa sylkykuppina oloa.
Olen syytön vanhushoivan ikuiseen kriisiin.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Tallentava kameravalvonta, niin kenelläkään ei ole nokan koputtamista.
Jos joku vetoaa asukkaiden yksityisyydensuojaan, niin lupa asukkaalta, omaiselta, edunvalvontavaltuutetulta tms.
Tämä kävisi mulle hoitajana kunhan se lupalappujen hoitaminen myös ei jäisi hoitajille, asukkaalla 5 omaista, kukaan ei vastaile puhelimeen eivätkä koskaan käy ja hoitajalle jäisi tehtäväksi saada luvat, tietty kirjallisena. Toki saatu lupa pitäisi huolelellisesti kirjata kahteen eri järjestelmään ja ennenkuin luvat on kunnossa niin pitäisi pitää huolta ettei vaikka liikkuvainen dementikko asiakas näkyisi yhteenkään kameraan.... Ja sit ku vähän nenänkärki jossain vilahtaisi niin Pirkkotytär jota ei oo näkynyt viiteen vuoteen tunnistaisi sen ja pahoittaisi syvästi mielensä, soittaisi toki heti iltalehteen ja kertoisi kuinka ilkeä hoitaja ei tehnyt työtään oikein. Ja tietty lupalappu helvatta jäisi hoitajille, kukapa muukaan sitä hoitaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku vetoaa asukkaiden yksityisyydensuojaan, niin lupa asukkaalta, omaiselta, edunvalvontavaltuutetulta tms.
Tämä kävisi mulle hoitajana kunhan se lupalappujen hoitaminen myös ei jäisi hoitajille, asukkaalla 5 omaista, kukaan ei vastaile puhelimeen eivätkä koskaan käy ja hoitajalle jäisi tehtäväksi saada luvat, tietty kirjallisena. Toki saatu lupa pitäisi huolelellisesti kirjata kahteen eri järjestelmään ja ennenkuin luvat on kunnossa niin pitäisi pitää huolta ettei vaikka liikkuvainen dementikko asiakas näkyisi yhteenkään kameraan.... Ja sit ku vähän nenänkärki jossain vilahtaisi niin Pirkkotytär jota ei oo näkynyt viiteen vuoteen tunnistaisi sen ja pahoittaisi syvästi mielensä, soittaisi toki heti iltalehteen ja kertoisi kuinka ilkeä hoitaja ei tehnyt työtään oikein.
Mistä sullekin palkkaa oikein maksetaan? Oletko tullut ajatelleeksi, että sun pitääkin tehdä ne duunit siellä duunissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkinen keskustelu vanhusten hoidossa ei tule loppumaan , vaan se lisääntyy. Aloittaja ahdistuksissaan kuvittelee voivansa lopettaa keskustelut ja tukkia suut uhoilemalla vaihtavansa työnsä , joka sopii kyllä. Nimittäin ei sota yhtä miestä kaipaa, sanotaan.
Kyllä niitä ihmisiä riittää , joille palkkatyö kelpaa paremmin kuin hyvin.
Näinhän se menee. Ja kun hoitoalan irtisanomiset jatkuu, lähtee luonnevikaiset persenaamat nopeasti; sinne jää ammattilaiset, koska on mistä valita.
Jaa että on. Minun työpaikalleni on ollut viimeisten 2 vuoden aikana useita paikkoja auki, ei yhtään hakijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkinen keskustelu vanhusten hoidossa ei tule loppumaan , vaan se lisääntyy. Aloittaja ahdistuksissaan kuvittelee voivansa lopettaa keskustelut ja tukkia suut uhoilemalla vaihtavansa työnsä , joka sopii kyllä. Nimittäin ei sota yhtä miestä kaipaa, sanotaan.
Kyllä niitä ihmisiä riittää , joille palkkatyö kelpaa paremmin kuin hyvin.
Näinhän se menee. Ja kun hoitoalan irtisanomiset jatkuu, lähtee luonnevikaiset persenaamat nopeasti; sinne jää ammattilaiset, koska on mistä valita.
En löytänyt aloituksesta mitään luonnevikaista tai persenaamaista, toisin kuin esimerkiksi näistä kommenteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kävisi mulle hoitajana kunhan se lupalappujen hoitaminen myös ei jäisi hoitajille, asukkaalla 5 omaista, kukaan ei vastaile puhelimeen eivätkä koskaan käy ja hoitajalle jäisi tehtäväksi saada luvat, tietty kirjallisena. Toki saatu lupa pitäisi huolelellisesti kirjata kahteen eri järjestelmään ja ennenkuin luvat on kunnossa niin pitäisi pitää huolta ettei vaikka liikkuvainen dementikko asiakas näkyisi yhteenkään kameraan.... Ja sit ku vähän nenänkärki jossain vilahtaisi niin Pirkkotytär jota ei oo näkynyt viiteen vuoteen tunnistaisi sen ja pahoittaisi syvästi mielensä, soittaisi toki heti iltalehteen ja kertoisi kuinka ilkeä hoitaja ei tehnyt työtään oikein.
No se venhustenhoito nyt vaan on SINUN työsi, josta sinä saat palkkasi. Ihan turha tähän on vetää kenenkään sukulaisia, kun ne sukulaiset itse ovat usein sinut sinne rahalla tilanneet hoitamaan sitä vanhusta, kun itse asuvat eri osoitteessa ja käyvät muualla töissä.
Heti, jos vanhukset siirtyvät asumaan yhdessä jälkeläistensä kanssa sinä jäät työttömäksi ja itkemään surkeaa sosiaaliturvaa
Lähihoitajien palkka ei ole palkankorotusten jälkeen lainkaan huono, mutta eihän sulle mikään riitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha sanonta on, ei savua ilman tulta. En ole koskaan kuullut yhdenkän hoitajan kehuvan työtään, palkkaansa tms. Aika kiittämätöntä ammattikuntaa tuntuvat olevan, on sentään varma työpaikka, jos nyt vähän on kiire, mitä sitten, joka paikassa on nykyään kiire.
Okei, tässä: Tykkään työstäni, palkka on ok. Teen työni hyvin. Menen mielelläni töihin. Tykkään vanhuksista. Mutta haukkumisesta en tykkää.
Työpaikka ei ole nykyään varma. Hoitajia on työttömänä mitoituksen laskun vuoksi.
Ap
Mutta ulista sä jaksat. Oot voimasntunut ja valitat kaikesta. Ahdistukseen auttaa lääke, jonka kirjoittaa lääkäri sulle kun meet lanttulekurille.
Kannattaa itse huolehtia vanhemmistasi, jos ammattihoitajien apu ei kelpaa.
Minä en syöpähoitojeni aikana pystynyt, joten kunnioitin vanhemnista huolehtineita taitavia ja mukavia hoitajia.
Raahauduin 200 kilometrin päästä bussilla paikalle, hoitajat eivät tienneet minusta eivätkä muistisairaat kertoneet heille vieraasta.
Vanhempien kohtelu oli ilahduttavan ystävällistä. Eräs hoitajajista toi koiransa kylään työpäivän jälkeen, koska vanhemmat pitivät koirista. Arvostin.
8.16 Sulle vinkujalle kans. Jos ammattihoitajille ei duuni kelpaa, niin aina voi lähteä kalppimaan siitä duunista. Ei siellä pakko ole olla töissä.
Niin huonolla mallilla ei asiat kuitenkaan vielä ole Suomessa, että ilman sinua sinun vanhempasi olisi jäänyt ilman apua.
Julkisen sektorin hoitajat ovat laiskin porukka, mitä koskaan olen elämässäni nähnyt. Aivan rupusakkia.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin hoitajat ovat laiskin porukka, mitä koskaan olen elämässäni nähnyt. Aivan rupusakkia.
Niin sullako on oikein elämä?
Mä ymmärrän turhautumisen, mutta haluan rakkaudella kyseenalaistaa sitä, minkä takia otat itseesi sellaisista puheista, joita ei ole suunnattu sinulle. Sä teet työsi hyvin, mikä on hyvä asia. Jos lähdet, tilalle saattaa tulla joku, joka tekee asiat oikeasti huonosti. Lähtemällä saatat pahentaa ongelmaa entisestään.
Mua itseäkin ärsyttää sosiaalityöntekijänä se, että saa jatkuvasti kuraa niskaan melkein joka suunnasta. Tällaisissa tilanteissa auttaa se, että osaa irrottaa itsensä ammattiroolin edustajasta. Aluksi tämä oli tosi vaikeaa ja kyynistyin itsekin, kun sai kielteistä palautetta siitä huolimatta, että yrittää vain auttaa. Ihmiset kärsii ja purkavat tuskaansa helpoiten saatavilla olevaan kohteeseen, mikä yleensä olen minä. Mutta se ei tarkoita, että minä olisin tehnyt mitään väärää (vaikka joskus varmasti olenkin). Monesti ihmiset valittavat minulle asioista, joihin en ole osallinen tai joihin en pysty vaikuttamaan. Oman jaksamisen edistämiseksi olen pyrkinyt katsomaan ilmiötä kauempaa.
Suomen perustuslaissa on aivan kirjaimellisesti kirjoitettu, että valtiolla on vastuu kansalaisistaan.
Suomen kansalaisella ei ole vastuuta omista vanhemmistaan.
(Edellä mainitut eivät tarkoita auttamisvelvollisuuutta onnettomuuksissa jne.)
Poliitikot "unohtavat" tuon valtion vastuun hyvin herkästi omaishoitajien tapauksessa. Heitä kyllä hyväksikäytetään surutta.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän turhautumisen, mutta haluan rakkaudella kyseenalaistaa sitä, minkä takia otat itseesi sellaisista puheista, joita ei ole suunnattu sinulle. Sä teet työsi hyvin, mikä on hyvä asia. Jos lähdet, tilalle saattaa tulla joku, joka tekee asiat oikeasti huonosti. Lähtemällä saatat pahentaa ongelmaa entisestään.
Mua itseäkin ärsyttää sosiaalityöntekijänä se, että saa jatkuvasti kuraa niskaan melkein joka suunnasta. Tällaisissa tilanteissa auttaa se, että osaa irrottaa itsensä ammattiroolin edustajasta. Aluksi tämä oli tosi vaikeaa ja kyynistyin itsekin, kun sai kielteistä palautetta siitä huolimatta, että yrittää vain auttaa. Ihmiset kärsii ja purkavat tuskaansa helpoiten saatavilla olevaan kohteeseen, mikä yleensä olen minä. Mutta se ei tarkoita, että minä olisin tehnyt mitään väärää (vaikka joskus varmasti olenkin). Monesti ihmiset valittavat minulle asioista, joihin en ole osallinen tai joihin en pysty vaikuttamaan. Oman
Tässä kirjoitat täyttä asiaa. Minäkin kummastelen tuota aloittajan ahdistusta. Kyllä ihmisten pitää saada puhua epäkohdista. Tämän lisäksi se, että omaiset puhuu hoidon kalleudesta, on aivan oikea puheenaihe. Miksi hoitaja siitä ottaa nokkiinsa? Onko siellä nyt harhaluuloisuutta näillä nokkiinsa ottavilla kun ei niille saa mistään enää jutella. Vaikuttaa herkkänahkaiselta suhtautumiselta.
Vierailija kirjoitti:
Suomen perustuslaissa on aivan kirjaimellisesti kirjoitettu, että valtiolla on vastuu kansalaisistaan.
Suomen kansalaisella ei ole vastuuta omista vanhemmistaan.
(Edellä mainitut eivät tarkoita auttamisvelvollisuuutta onnettomuuksissa jne.)
Poliitikot "unohtavat" tuon valtion vastuun hyvin herkästi omaishoitajien tapauksessa. Heitä kyllä hyväksikäytetään surutta.
Kyllä minä omaishoitajille nostan hattua. Tekevät todellakin työtä omaisensa eteen mitättömällä korvauksella. Sen sijaan nämä valittajahoitsut on outoja. Niille maksetaan palkka työstä. Tästä huolimatta armoton valitus päällänsä.
Tätäkin ketjua lukemalla ymmärrän, miksi hoitajat vaihtavat alaa.
Ei hoitajille todellakaan kuulu se paperiasioiden hoito, vaan hoitaminen, ellei sitä ole kirjattu erikseen. Ne on kaksi ihan eri asiaa. Niihin papereihin kirjataan täsmällisesti, mikä se tarvittu hoitoaika on. Miksi on lähiomaisia, jotka ei tätä tunnu tietävän? Esimerkiksi omalla läheiselläni se oli aiemmin 1 h 15 minuuttia päivä (3 kertaa käynnit)+sairaanhoitaja 15 minuuttia/viikko. Nyt on tullut uusi, mutta se on ilmeisesti suomi.fi:ssä ja pääsemme katsomaan sen kun käyn, omainen tarvitsee apua tässä.
Nimimerkillä hoidan omaiseni asioita satojen kilometrien päästä ja olen järjestänyt niin että siihen pystyy. Ei se ole vaikeaa edes. Tehtiin valtakirjoja yhdessä erikseen ja ne voi tehdä netissä. Kunhan se apua tarvitseva on itse paikalla. Me tehtiin nämä minun lomien aikana. Toki meillä se etu, että omaiseni pää on hyvässä kunnossa, hänen vaikeutensa on perussairaudet ja liikuntavamma. En ole hoitaja enkä ikinä hakeutuisi hoitoalalle, melkein mikä tahansa muu työ mieluummin.
Tästä päästäänkin nyt aasin siltaa pitkin omaishoitajan palkkioon. Sitä kun korotettaisiin sinne pariin tonniin kuukaudessa, niin todellakin useammilla olisi mahdollisuus taloudellisesta ryhtyä omaishoitajiksi.
Tällä tavalla se paine niissä hoivayksiköissä vähenisi. Ja hoito tulisi halvemmaksi.
Tästä oli puhetta jokunen vuosi sitten ja siitä puhui eräs koulutuksessa oleva mies. Koulutus oli hoiva-alalle. Oikein fiksu ajatus minun mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin ketjua lukemalla ymmärrän, miksi hoitajat vaihtavat alaa.
Ei hoitajille todellakaan kuulu se paperiasioiden hoito, vaan hoitaminen, ellei sitä ole kirjattu erikseen. Ne on kaksi ihan eri asiaa. Niihin papereihin kirjataan täsmällisesti, mikä se tarvittu hoitoaika on. Miksi on lähiomaisia, jotka ei tätä tunnu tietävän? Esimerkiksi omalla läheiselläni se oli aiemmin 1 h 15 minuuttia päivä (3 kertaa käynnit)+sairaanhoitaja 15 minuuttia/viikko. Nyt on tullut uusi, mutta se on ilmeisesti suomi.fi:ssä ja pääsemme katsomaan sen kun käyn, omainen tarvitsee apua tässä.
Nimimerkillä hoidan omaiseni asioita satojen kilometrien päästä ja olen järjestänyt niin että siihen pystyy. Ei se ole vaikeaa edes. Tehtiin valtakirjoja yhdessä erikseen ja ne voi tehdä netissä. Kunhan se apua tarvitseva on itse paikalla. Me tehtiin nämä minun lomien aikana. Toki meillä se etu, että omaiseni pää on hy
Justhan nää hoitsut vinkuu, että paperihommat kuuluu työhön.
Kirjoitan vielä toisen viestin. Omaistenne paperiasioiden hoito ei kuulu millään tavoin kotihoidolle tai palvelutalon hoitajille. Joko omaiset tekee ne tai jos omaisia ei ole tai omaiset on kaukana/muuten kyvyttömiä, sitten kotihoito/palvelutalon vastaava voi kutsua sosiaalityöntekijän avuksi. Sosiaalityöntekijän apu on muistaakseni maksutonta. Kotihoitaja ei saa palkkaa paperiasioiden hoitamisesta, vaan heille on kirjattu tyyliin 15 minuuttia/käynti, mihin kuuluu esim. lääkkeen anto,tarvittaessa vessaan avustaminen, lakanan vaihto, vaipan vaihto jos sellaisia käytössä, pesulla avustaminen yms. sen mukaan mitä omainen tarvitsee. Paperiasiat ei kuulu eikä niistä kukaan kotihoidolle eikä tai palvelutalon henkilökunnalle maksa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan vielä toisen viestin. Omaistenne paperiasioiden hoito ei kuulu millään tavoin kotihoidolle tai palvelutalon hoitajille. Joko omaiset tekee ne tai jos omaisia ei ole tai omaiset on kaukana/muuten kyvyttömiä, sitten kotihoito/palvelutalon vastaava voi kutsua sosiaalityöntekijän avuksi. Sosiaalityöntekijän apu on muistaakseni maksutonta. Kotihoitaja ei saa palkkaa paperiasioiden hoitamisesta, vaan heille on kirjattu tyyliin 15 minuuttia/käynti, mihin kuuluu esim. lääkkeen anto,tarvittaessa vessaan avustaminen, lakanan vaihto, vaipan vaihto jos sellaisia käytössä, pesulla avustaminen yms. sen mukaan mitä omainen tarvitsee. Paperiasiat ei kuulu eikä niistä kukaan kotihoidolle eikä tai palvelutalon henkilökunnalle maksa.
Miksi nää hoitsut sitten vinkuu asiasta kun asiat hoitaa sosiaalityöntekijä? Eikö ne osaa kutsua sitä sosiaalityöntekijää tarvittaessa? Onko sen nyt jonkun muun syy. Ai niin, syyllinen on aina joku muu kuin hoitsu itse, joka ei osaa sanoa hoitoyksikön vastaavalle, että sossua kehiin.
Älä seuraa mediaa, se haluaa lietsoa ihmisissä vihaa ja pelkoa.