Vanhustyön hoitajien yleinen haukkuminen
Olen vanhustyötä tekevä hoitaja. Alkanut ahdistaa yleinen dissaus hoitajia kohtaan. Media ja keskustelupalstat ja juttuihin liittyvät keskustelut täynnä uhkauksia, kuinka hoitajien pitäis itse maata märissä vaipoissa tai kaikki yksityisillä työskentelevät joutaisi kuolla. Hoitajia syyllistetään ja kaikki kura kaadetaan niskaan. Kuran oikea osoite ovat hallitus, joka pienensi mitoitusta ja nämä yksityisten omistajat eli sijoittajat, joille pitää jäädä fyffeä. Käyn töissä elättääkseni perheeni ja teen työni hyvin. Tauolla istun, en muuten ja tauollakin lähden auttamaan asukasta, jos tarvii. Meillä kun taukokin on työaikaa eli ruoka jää kesken, kun asukas hälyttää.
Voisiko välillä keskustella siitä, että hoitajat tekevät työtään niillä resursseilla, jotka ovat olemassa? Hoitajat eivät voi lisätä työkaverien määrää. Etsiskelen muuta työtä, koska en enää jaksa sylkykuppina oloa.
Olen syytön vanhushoivan ikuiseen kriisiin.
Kommentit (135)
Kauhavalla hoitsu jäi kiinni rahan varastelusta. Liittyykö tämä myös henkilökunnan vähyyteen?
Mitä väliä? Ei ne sinne sinun työpaikallesi tule valittamaan.
Ainakin siellä, missä mummoni asuu, hoitajat on aina toimistossa koneilla, kun meen käymää. Joku jopa vanhusten keskellä naputtaa konetta jossain päiväsalissa. Miksei juttele niitten kans?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siellä, missä mummoni asuu, hoitajat on aina toimistossa koneilla, kun meen käymää. Joku jopa vanhusten keskellä naputtaa konetta jossain päiväsalissa. Miksei juttele niitten kans?
Kun ei ne vihannekset enää mitään tästä maailmasta tajua.
Vierailija kirjoitti:
Joo, samaa mieltä. Oliskin se 0,7 hoitajaa, joka luvattiin ennen tätä hallitusta. Mua ottaa päähän myös omaiset, jotka valittaa asioista, joihin hoitaja ei voi vaikuttaa. Esim. Miksi käydessäni illalla hoitajia ei näy missään? Siksi, kun ollaan hoitamassa asukkaita heidän huoneissaan, ja kun meitä on 1-2 kymmentä kohti, emme voi olla sinun valitustasi kuuntelemassa. Valita Orpopurralle.
Tuo hoitajamitoitus olikin kunnon vitsi jo edelliseltä hallitukselta ja nykyinen vielä lisäsi vitsin purevuutta. Lain mukaan oliko se 0.7 hoitajaa. Kun ei nyt ole (olevinaan)vara palkata tai ei saada niin muutetaan lakia. Mutta ei sentään aleta hurjimaan että johtajia vähennettäisiin.
Vanhuksen rahat katosivat lompakosta asumisyksikössä Pojan virittämä ansa paljasti hoitajan
Vanhuksen rahat katosivat lompakosta asumisyksikössä Pojan virittämä ansa paljasti hoitajan | Ilkka-Pohjalainen https://share.google/RWT1UYUe1aFeETW0k
Viekää noita vanhustapauksia korkeimpiin oikeusasteisiin ja sen jälkeen EU-tasolle. Ei se muuten muutu, kuin vielä huonompaan suuntaan. Lisäksi miekkarit tästä koko leikkaushommasta sis. kaikki hyvinvointi.
Vierailija kirjoitti:
Kauhavalla hoitsu jäi kiinni rahan varastelusta. Liittyykö tämä myös henkilökunnan vähyyteen?
Milloin tämmöistä on tapahtunut.?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se oikeastaan siihen liittyy tai paremminkin siihen että ketään ei kiinnosta oikeasti se käytännösdä tapahtuva työ. Kunhan asiat näyttää johtajien pöydällä hyvälle niin se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mene viikoksi sinne töihin niin näet totuuden. Ne hoitajat joutuvat samalla tekemään ne paperityöt eli tietokoneella. Aivan sama homma niillä vähäisillä tk lääkäreillä.
Lähihoitajiksi on pakotettu paljon ihmisiä mm. työttömiä, joille ei ole muutakaan keksitty ja ihmisiä, jotka eivät oikeasti alalle sovi ja jotka eivät alalle halunneet. Nythän tältäkään alalta ei enää löydy töitä, mutta silloin kun löytyi oli vielä ainoita työllistäviä aloja ja kaikki toivottomat tapaukset piti alalle tunkea.
Itse olen jo joitakin vuosia sitten vaihtanut vanhusten hoitamisen muihin hommiin. Pääasiassa noista syistä mitä ap tuossa kuvasit. Olen tosi tyytyväinen, että tajusin ja ehdin tehdä sen silloin, kun työpaikkoja vielä sai melko helposti. Nythän homma on mennyt vain hullummaksi, kun vanhuksia pyritään hoitamaa pitkään kotona ja he tulevat hoivakoteihin entistä heikompikuntoisina, mikä vaikuttaa niin että hoivakodeissa on hoitoisuus entistä suurempi, eli hoitajia pitäisi olla enemmän kuin ennen, mutta niin vain kuitenkin mitoitusta pienennettiin. Ei ole ihme, että vahinkoja tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki aiemmassa kommentissa
Eli kun yksi varastaa, kaikki kymmenet tuhannet muut hoitajat ovat varkaita? Niinkö? Tällä logiikalla poliisi, joka syyllistyy rikokseen, syyllistää kaikki muutkin poliisit rikollisiksi? Mä en ole koskaan varastanut mitään. Työpaikallani asukkaiden rahat ovat lukkojen takana ja niitä haetaan tarvittaessa kahden hoitajan toimesta ja kaikki kirjataan. Jokaisen rahat tarkistetaan säännöllisesti kahden tarkistamana ja kirjataan. Kirjauksista jää nimet järjestelmään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään muu ammattiryhmä ei ole koskaan vastaavaan syyllistynyt.
Vanhus kuoli hoivakodissa. Vanhus oli ehtinyt painaa hälytystä jopa 11 kertaa, mutta ketään ei kiinnostanut käydä tarkistamassa, toinen vanhus kuristui hoitajien murjomana
Onhan näitä. Itselleni on tullut mieleen, että vaikuttaako hoitajien käytökseen jo se lehdistössä ja telkkarissa harjoitettu vanhusten mustamaalaus ja haukkuminen
Itse olette maineenne qnsainneet. Uhrautuminen ei auta. Korjatkas asenteenne ja tapanne, tai sitten vaan kestäkää, mutta älkää ulisko, kuten jo sanottu:se ei teitä auta.
Minä ainakin kiitän ja hattua nostan hoitajille!
Itse tein työurani kotihoidossa ja tiedän mitä se kiire on. Mitenköhän jatkossa löytyy työntekijöitä vanhuspuolelle tämän loanheiton jälkeen?
Ymmärrän hyvin. Olen ollut töissä dementiaa sairastavien yksityisissä ryhmäkodeissa, lähihoitajana. Tahti oli kova. 7-8 täysin avustettavaa ihmistä tarpeineen ja sairauksineen. Pestä, voidella, pukea, lääkitä, ruokkia, vessattaa, haavahoitoja ja tukisidoksia.. Lisäksi ruoka- ja pyykkihuolto, tilaukset ym. Yöt oltiin yksin noin 30 hengen porukan kanssa, välillä oli liikaakin actionia.
Yksi työnantaja teetti 4h pituisia vuoroja kiireaikaan, ei taukoja ja matkat vei silti pari tuntia.. Osa työntekijöistä oli paatuneita. Eivät päässeet asukkaiden hampaita, tiuskivat ym. Aamuvuorossa löytyi suusta tekarit ja ruokamössöä, vaipat ui :((
Kunnallisella puolella on asiat oikeasti paljon paremmin! Jos mahdollista, koittakaa saada läheisenne sinne. On laadunvalvontaa, koulutusta ja resursoinnissa joku järki. Ainakin Helsingissä työntekijöitä myös kuunnellaan, suunnitellaan yhdessä laadukkaampaa ja kustannustehokasta arkea hoivakotiin.
Nykyään olen sh hommissa erikoissairaanhoidossa, kiirettä pitää ja vastuu on suurempi, mutta ei ole yhtään ikävä hoivatöitä :)
Joo, samaa mieltä. Oliskin se 0,7 hoitajaa, joka luvattiin ennen tätä hallitusta. Mua ottaa päähän myös omaiset, jotka valittaa asioista, joihin hoitaja ei voi vaikuttaa. Esim. Miksi käydessäni illalla hoitajia ei näy missään? Siksi, kun ollaan hoitamassa asukkaita heidän huoneissaan, ja kun meitä on 1-2 kymmentä kohti, emme voi olla sinun valitustasi kuuntelemassa. Valita Orpopurralle.