Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhustyön hoitajien yleinen haukkuminen

Vierailija
07.02.2026 |

Olen vanhustyötä tekevä hoitaja. Alkanut ahdistaa yleinen dissaus hoitajia kohtaan. Media ja keskustelupalstat ja juttuihin liittyvät keskustelut täynnä uhkauksia, kuinka hoitajien pitäis itse maata märissä vaipoissa tai kaikki yksityisillä työskentelevät joutaisi kuolla. Hoitajia syyllistetään ja kaikki kura kaadetaan niskaan. Kuran oikea osoite ovat hallitus, joka pienensi mitoitusta ja nämä yksityisten omistajat eli sijoittajat, joille pitää jäädä fyffeä. Käyn töissä elättääkseni perheeni ja teen työni hyvin. Tauolla istun, en muuten ja tauollakin lähden auttamaan asukasta, jos tarvii. Meillä kun taukokin on työaikaa eli ruoka jää kesken, kun asukas hälyttää. 

Voisiko välillä keskustella siitä, että hoitajat tekevät työtään niillä resursseilla, jotka ovat olemassa? Hoitajat eivät voi lisätä työkaverien määrää. Etsiskelen muuta työtä, koska en enää jaksa sylkykuppina oloa.

Olen syytön vanhushoivan ikuiseen kriisiin.  

Kommentit (241)

Vierailija
201/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja koulutus tuhosi koko alan. Opiskelemaan pääsee vankilasta suoraan ja tulokset on nähtävissä.

Olen eri mieltä. Ei se aikaisempi perushoitajan koulutus ollut erityisesti parempi kuin nykyinen lähihoitajan koulutus, puhumattakaan sitä edeltäneestä apuhoitajakoulutuksesta. Ne olivat erilaisia koulutuksia ja vastasivat sen ajan työelämän tarpeisiin. Kyllä lähihoitajan koulutus on minusta oikein hyvä. Ongelma on muualla kuin itse koulutuksessa, jos opiskelijavalintaa ei voi tehdä kunnolla, rikosrekisteriotetta ei vaadita tai jos aloituspaikkoja on niin paljon, että kaikki kynnelle kykenevät voivat päästä koulutukseen. 

Vierailija
202/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin hoitajat ovat laiskin porukka, mitä koskaan olen elämässäni nähnyt. Aivan rupusakkia.

Aika usein sama hoitaja on työuransa aikana töissä välillä julkisella ja välillä yksityisellä sektorilla. Minäkin olen jo ehtinyt olla molemmilla. En ole huomannut, että muuttuisin välillä laiskemmaksi tai ahkerammaksi sen mukaan, kummalla sektorilla työpaikka on. Tai että kun vaihtaisin työpaikkaa julkiselle olisinkin yhtäkkiä rupusakkia. Pikemminkin se on niin, että yksityisiin hoivakoteihin hakeutuvat vastavalmistuneet ja työuran alussa olevat, jotka eivät saa vakituista työpaikkaa mistään vaativammasta ja paremmin palkatusta yksiköstä. Sieltä lähdetään sitten eteenpäin, usein ensin kotihoitoon tai perusterveydenhoidon vuodeosastolle, ja sitten usein lisäopintojen jälkeen vastaanotoille kuten yksityiseen työterveyteen, julkiseen erikoissairaanhoitoon tai johonkin muuhun erityisalan tehtävään, kuten diabeteshoitajaksi, leikkaussaliin tai psykiatriaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloittelin hoitotyötä 13v. sitten. Silloin koulussa painotettiin ihmisten kohtaamisiin ja ajan antamiseen.. Töissä sai haukut jos oli jäänyt roskapussi viemättä tai astiat vanhuksen luo, kun itse piti tärkeänpänä juttelutuokiota jota vanhukset kaipasivat, toki vielä aloittelijana olin hitaampi kuin muut hoitajat. Nykyisin keva puolella, jossa on aikaa myös tuokioille.

Vierailija
204/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tää ap oo sairaanhoitaja. Se on koulutettu siellä, missä muutkin ammattikoululaiset."

Juuri näin. Kukaan sairaanhoitaja ei tekisi aloitusta, jossa kertoisi olevansa "hoitaja". Lähihoitajat nimittävät itseään hoitajiksi. 

Vierailija
205/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Täällähän on ollut runsaasti keskustelua poissa ollessani. Suurin osa haukkumista, nimittelyä ja ammattitaidon sekä koulutuksen vähättelyä. Jätän tämän tähän.

Ap

P.s. Olen muuten sh eli ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut hoitaja. Mukavaa päivää kaikille ketjun "asiantuntijalausuntoja" antaneille. Viestit kertovat enemmän kirjoittajistaan kuin meistä hoitajista. 

Vierailija
206/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Vauvalle kun laittaa tuollaisen aloituksen, ihan asiallisen ja järkevän, voi olla varma, että keskustelua ei synny. Palsta on nykyään syrjäytyneiden, katkerien, elämässä epäonnistuneiden ja mt-potilaiden temmellyskenttä. Toisaalta hyvä, että heille on jokin väylä purkaa ahdistustaan, kun mt- ja muut 

palvelut on ajettu alas. 

Vierailija
207/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin katsomaan, koska aloitus on osuva ja ajankohtainen. On kyllä outoa porukkaa täällä kommentoimassa. Mutta hyvät naurut sain tyhmien kommenteista. Olen myös hoitsu, mutten vanhustyössä. Samaa paskaa sataa niskaan silti. Ehkä me hoitajat ollaan niin kuin turvalliset vanhemmat ja meille uskaltaa kiukutella. Me ei jätetä kiukuttelijaa yksin, vaan hoidetaan niin, että kiukku unohtuu ja on taas hyvä olla seuraavaan kiukkuun asti. Aika sulosia noi pään aukojat

Vierailija
208/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin katsomaan, koska aloitus on osuva ja ajankohtainen. On kyllä outoa porukkaa täällä kommentoimassa. Mutta hyvät naurut sain tyhmien kommenteista. Olen myös hoitsu, mutten vanhustyössä. Samaa paskaa sataa niskaan silti. Ehkä me hoitajat ollaan niin kuin turvalliset vanhemmat ja meille uskaltaa kiukutella. Me ei jätetä kiukuttelijaa yksin, vaan hoidetaan niin, että kiukku unohtuu ja on taas hyvä olla seuraavaan kiukkuun asti. Aika sulosia noi pään aukojat

sormeta mun persettä ja räplää palleja hoituri. 

Vierailija
209/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja koulutus tuhosi koko alan. Opiskelemaan pääsee vankilasta suoraan ja tulokset on nähtävissä.

Höpö höpö

Rikosrekisteriote katsotaan kaikilta

Vierailija
210/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi ottaa kotiinsa vanhuksia ja hoitaa  itse.

Kata Kärkkäinen tätä vinkui.

Omaishoidontuen lisäksi saa hoitotuen.

Kumpaakaan ei myönnetä heppoisin perusteisin.

Jos on rikasvanhus, palkaatte hoitajan kotiinsa ja muokkaatte hänestä mieluisan.

Vierailija
211/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Ei se aikaisempi perushoitajan koulutus ollut erityisesti parempi kuin nykyinen lähihoitajan koulutus, puhumattakaan sitä edeltäneestä apuhoitajakoulutuksesta. Ne olivat erilaisia koulutuksia ja vastasivat sen ajan työelämän tarpeisiin. Kyllä lähihoitajan koulutus on minusta oikein hyvä. Ongelma on muualla kuin itse koulutuksessa, jos opiskelijavalintaa ei voi tehdä kunnolla, rikosrekisteriotetta ei vaadita tai jos aloituspaikkoja on niin paljon, että kaikki kynnelle kykenevät voivat päästä koulutukseen. 

Jos ja jos. Rikosrekisteriote on vaadittu vuosia.

Testit tekee psykologikeskus, siinä on monta osaa.

Lisäksi henk.koht. haastattelu. Helpommin pääsee sairaanhoitajaksi monimuotoon

Vierailija
212/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: Vauvalle kun laittaa tuollaisen aloituksen, ihan asiallisen ja järkevän, voi olla varma, että keskustelua ei synny. Palsta on nykyään syrjäytyneiden, katkerien, elämässä epäonnistuneiden ja mt-potilaiden temmellyskenttä. Toisaalta hyvä, että heille on jokin väylä purkaa ahdistustaan, kun mt- ja muut 

palvelut on ajettu alas. 

Ap todellakin mainitsee ahdistuksensa. Tämä on hänelle se mt-palvelufoorumi.

Vierailija
213/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kappaleen toisessa lauseessa jo putkahti esiin ap:n ahdistus. 

Vierailija
214/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin. Täällähän on ollut runsaasti keskustelua poissa ollessani. Suurin osa haukkumista, nimittelyä ja ammattitaidon sekä koulutuksen vähättelyä. Jätän tämän tähän.

Ap

P.s. Olen muuten sh eli ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut hoitaja. Mukavaa päivää kaikille ketjun "asiantuntijalausuntoja" antaneille. Viestit kertovat enemmän kirjoittajistaan kuin meistä hoitajista. 

Et ole sairaanhoitaja. Olet päässyt lähärikouluun silloin kun ei tehty soveltuvuustestejä. Vai oikein nurse.

Vierailija
215/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloittelin hoitotyötä 13v. sitten. Silloin koulussa painotettiin ihmisten kohtaamisiin ja ajan antamiseen.. Töissä sai haukut jos oli jäänyt roskapussi viemättä tai astiat vanhuksen luo, kun itse piti tärkeänpänä juttelutuokiota jota vanhukset kaipasivat, toki vielä aloittelijana olin hitaampi kuin muut hoitajat. Nykyisin keva puolella, jossa on aikaa myös tuokioille.

Et osannut jutella ja vaihtaa roskapussia yhtä aikaa ? Toivottavasti sinulla ei ole lapsia kun et osaa jutella samalla kun teet jotain 

Vierailija
216/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resurssit on yksi ongelma, toinen on sitten virkamiehet ja viranomaiset jotka keksivät koko ajan mitä kaikkea vanhustenhoitoon nyt lisätään. Käytännössä kaikenlainen tietotyö on lisääntynyt koko ajan eli samalla kun asiaklaat on yhä raskaampia ja aikaavievempiä hoitaa niin raportointia, tilastointia ja kirjauksia lisätään. Samoin erilaisia koulutuksia ja kursseja joita tulee uusia vaikka vanhoja ei ole ehtinyt tekemään. Tukityöntekijät on vähennetty pois, sosiaalityöntekijät, sihteerit, hoitoapulaiset, jopa siivoojat ja keittiöhenkilöstö useasti. Sitten puhutaan miten pitäisi lisätä kuntoutusta ja ulkoilua sekä virikkeitä lisätä kun edellinenkään työaika ei riitä. Totta kai ne omaiset ja ihmiset sit valittaa hoitajista kun eivät ymmärrä kokonaisuutta eli sitä että suomessa on vanhuksia enemmän kuin ikinä, hoitoala ja hoiva on kriisissä, rahaa ei anneta, hoitajia ei ole työhön nähden tarpeeksi, virkamiehet vaan mennä viipottaa ja leikkaukset sekä jatkuvat yyteet päällä. Toisaalta se on ihan sama kuinka paljon valitetaan koska huonommaksi tämä vain on menossa. Ihminen ei pysty eikö ehdi enempää kuin se ehtii ja pystyy. Hoitoala on tätä menoa kriisissä kohta myös siksi että eläköityvien tilalle ei palkata eikä edes tulla saamaan enää pätevää työvoimaa. On parasta tottua kurjuuteen ja lehtiotsikoihin. 

Vierailija
217/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei hoitajien haukkujat. Ehkä joudutte hoivakotiin, jossa henkilökunta alkaa pitämään italialaista lakkoa, kun teidän hoitojanne suoritetaan.😂

En ole hoitaja, mutta kolmen läheisen hoidosta kiitollinen, koska itse en siihen  pystyisi. 

Yleensä pahaa toivova päätyy ihan itse siihen tilanteeseen, johon uhoilee ja toivoo muiden päätyvän. Ettei nyt vaan karma kouraisisi juuri sinua, joka itse et pysty hoitamaan läheisiäsi.

Vierailija
218/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Tutkinnon perusteissa korostetaan hyvää ammatillista vuorovaikutusta, asiakkaan mielipiteen huomioimista, toimintakyvyn edistämistä. Asiakkaiden kanssa pitää tehdä asioita, tukea sosiaalisuutta ja mielenterveyttä. Tutkinnon ammattitaitovaatimukset ovat kyllä niin kaukana vanhustenhoidon tosielämästä. Mihin se aika todellisuudessa menee, niin pesemiseen, pukemiseen, syöttämiseen, vaipan vaihtoon, ruuan jakeluun ja tiskaamiseen, lääkehoitoon, pyykkihuoltoon. Meillä oli entisessä työpaikassa vaatimus, että jokainen asukas pääsee ulkoilemaan kerran viikossa. Käytännössä ihan itseäkin hävetti, mutta se ns. ulkoilu oli hyvin usein joko 15 min. pyrähdys pyörätietä pitkin yhteen suuntaan ja takaisin. Tai sitten vietiin pyörätuolit hetkeksi terassille. Ei talvella, mutta kesällä. Tietysti kaikki ymmärtävät, ettei se ole ulkoilu, jos kuljetetaan terassille aidatulle alueelle ja jätetään pyörätuolit siihen vähäksi aikaa. 
Ajan puutteen vuoksi ei kyllä ehditty järjestää niitäkään vähäisiä aktiviteetteja, jotka oli seinällä viikko-ohjelmassa. Jos seinällä luki askartelutuokip, ihan omin silmin todistin, että eräät hoitajat heitti vaan päiväkahvin jälkeen piiristuspaperia ja puuvärejä ruokapöydälle. Asukkaat teki jos ymmärsivät mitä tehdä. Ja sitten ne ennen päivällistä käytiin keräämässä pois pöydältä. Jos joku oli jotain piirtänyt, se vietiin näyttävästi esille huoneeseen seinälle tau pöydälle omaisten huijaamiseksi. Aktiviteeteissa oli kerran käsihoitoja. Yksi hoitaja otti käsirasvapurkin ja hieroi sitå asiakkaiden käsiin. Yhteensä koko homma kesti varmaan 10 minuuttia ja siinä oli käsihoito -aktiviteetti tehty. Katsoin kirjauksista, että osallistujajoukko oli kaikki jotka oli yhteisissä tiloissa siihen aikaan, olipa sitä käsirasvaa levitetty tai ei.

Vierailija
219/241 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Tutkinnon perusteissa korostetaan hyvää ammatillista vuorovaikutusta, asiakkaan mielipiteen huomioimista, toimintakyvyn edistämistä. Asiakkaiden kanssa pitää tehdä asioita, tukea sosiaalisuutta ja mielenterveyttä. Tutkinnon ammattitaitovaatimukset ovat kyllä niin kaukana vanhustenhoidon tosielämästä. Mihin se aika todellisuudessa menee, niin pesemiseen, pukemiseen, syöttämiseen, vaipan vaihtoon, ruuan jakeluun ja tiskaamiseen, lääkehoitoon, pyykkihuoltoon. Meillä oli entisessä työ

Tutkinnonosia on 7. Kuka erikoistuu mihin, vaikuttaa mitä opetus on.

Roskapussia ei kiikuteta jossain ensihoidossa tai vaippaa vaihdeta hammashoitajana.

Vierailija
220/241 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on keskustelu vanhustenhoidosta. En ymmärrä, miten jalkojen hoito tai ensihoito liittyvät asiaan. Vanhustyöhön valmistava osaamisala on ikääntyneiden osaamisala lähihoitajakoulutuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi