Vanhustyön hoitajien yleinen haukkuminen
Olen vanhustyötä tekevä hoitaja. Alkanut ahdistaa yleinen dissaus hoitajia kohtaan. Media ja keskustelupalstat ja juttuihin liittyvät keskustelut täynnä uhkauksia, kuinka hoitajien pitäis itse maata märissä vaipoissa tai kaikki yksityisillä työskentelevät joutaisi kuolla. Hoitajia syyllistetään ja kaikki kura kaadetaan niskaan. Kuran oikea osoite ovat hallitus, joka pienensi mitoitusta ja nämä yksityisten omistajat eli sijoittajat, joille pitää jäädä fyffeä. Käyn töissä elättääkseni perheeni ja teen työni hyvin. Tauolla istun, en muuten ja tauollakin lähden auttamaan asukasta, jos tarvii. Meillä kun taukokin on työaikaa eli ruoka jää kesken, kun asukas hälyttää.
Voisiko välillä keskustella siitä, että hoitajat tekevät työtään niillä resursseilla, jotka ovat olemassa? Hoitajat eivät voi lisätä työkaverien määrää. Etsiskelen muuta työtä, koska en enää jaksa sylkykuppina oloa.
Olen syytön vanhushoivan ikuiseen kriisiin.
Kommentit (155)
Tänne ei kannata laittaa mitään järkeviä keskustelun aloituksia. Suurin osa vastaajista työtä vieroksuvia elämäänsä kyllästyneitä mt-potilaita, jotka purkavat pahaa oloaan rehellistä työtä tekevään hoitajaan. Eivät ole koskaan olleet työelämässä, mutta kaikki tuet pitää saada heritännemullenyt. Go, ap, go!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vanhukset maksaa osan eläkkeestään teidän palkkoihinne. Niille kuuluu asiallinen hoito.
Samaa mieltä. Maksan myös heidän eläkkeensä. Palkastani otetaan eläkemaksuja joka kuukausi.
Ap
Ja sinä saat ne omassa eläkkeessäsi takaisin, liekö edes riittääkään sun eläkemaksuihin.
Väärin. Otapa selvää, miten eläkemaksut hoidetaan. Työssä olevat maksavat nyt eläkkeellä olevien eläkkeet.
Ja nämä nyt eläkeläiset ovat maksaneet palkastaan jo eläkemaksut. Ihan joka palkastaan oi herkkä lumihiutale.
Eivät ole. Älä nolaa itseäsi tietämättömyydelläsi
Tästä syystä ja siitä että työtä ei voi tehdä niin hyvin kuin haluaisi lähdin 25 työvuoden jälkeen pois vanhuspuolelta.
Nyt kehitysvammapuolella ja tykkään. Hoitajia on runsaasti, ruoka laadukasta ja elämä on muutakin kun yksin oloa.
Kyllähän se niin on, että hoivakoteihin päästään, kun kotihoito käy 4-5x/vrk hoitamassa. Vanhukset on monisairaita ja/tai muistisairaita. Kyllä mä ainakin arvostan hoitajien työtä. Kaverini on hoitaja. Kertoo välillä omaisista, jotka vaatii kävelyttään jalatonta mummoa, kyseenalaistavat lääkärin lääkemääräykset, syyttävät hoitajia, kun se perintökultakoru on hukassa. Se sitten kuoleman jälkeen löytyy jostain hyvin pakattuna laukun pohjalta, kun mummo on sen sinne pakannut. Pieni on hoitajien määrä ja työn määrä suuri. Sitä ihmettelen, kun koko ajan tulee lisää uusia tehtäviä ja niistä suurin osa koneella tehtäviä. Ei hoitajat niitä oo keksinyt. Sit nää jokka käy harvoin kattomassa omaistaan ihmettelee, kun se mummo on menny huonompaan kuntoon kuin puoli vuotta sitten, eikä tunnistakkaan enää, että miksi hoitajat ei oo saanu sitä entiselleen. Kaverini olisi mieluummin niitten asukkaitten kanssa vaikka vaan juttelemassa, mutta sekin pitää kirjata, niin sen pitää jättää sen jutteluhetken päälle aikaa kirjaamiseen, että asukas jutteli ja mitä jutteli. Kuka älykääpiö tän on keksinyt?
Tässä ketjussa tiivistyy täydellisesti kaikki se, miksi mulle riitti. Olin hyvä työssäni, tykkäsin siitä, kunnes olemattomat resurssit tekivät työn hyvin hoitamisen mahdottomaksi. Haukkujat ja arvostelijat on hyvät vaan ja hoitaa ihan itse omaisensa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä ja siitä että työtä ei voi tehdä niin hyvin kuin haluaisi lähdin 25 työvuoden jälkeen pois vanhuspuolelta.
Nyt kehitysvammapuolella ja tykkään. Hoitajia on runsaasti, ruoka laadukasta ja elämä on muutakin kun yksin oloa.
Tämä! Kevapuolen mitoitus on täysin eri luokkaa, vaikka kehitysvammaiset olisivat terveitä nuoria ihmisiä, jotka eivät tarvitse apua kaikessa. Mistähän kumpuaa ajatus, että paljon apua tarvitsevia vanhuksia pitää hoitaa pienemmillä resursseilla kuin hyväkuntoisia kehitysvammaisia?
Mäkin sain tarpeekseni vanhustyön sylkykuppina olosta. Oli viimeinen niitti, kun tämä hallitus laski mitoituksen. Se yks idioottiministeri, Juuso, esittää pöyristynyttä, kun mikään paikka ei palkkaa yli mitoituksen. Ei helvetti! Ei tietenkään, koska se maksaa. Ei hoitajat hyvää hyvyyttään tee töitä, vaan saadakseen palkkaa, eikä mikään taho, yksityinen tai julkinen, palkkaa lisää, koska pitää maksaa palkkaa. Oikeasti ei ole kyse vain hoitajien arvostamisesta, vaan vanhusten arvostamisesta. Vanhukset ansaitsevat niin monta hoitajaa, että heitä riittää muuhunkin kuin hoitotyöhön ja koneella tehtäviin töihin. Että hoitaja ehtii rauhassa jutella, viedä ulos, pitää vaikka lauluhethen. Kiireettä.
Arvostelijoita aina riittää niissä, jotka eivät ole tuntiakaan vanhustyötä tehneet. Maalta on hyvä huudella, kun merellä on haveri
Tämä on silmiä avaava ketju. Haukkujia täynnä. Surullista. Ap aloitti ihan järkevän aiheen keskustelun ja haukkujat pilasivat keskustelun. Olisiko haukkujilla yhtään ideaa, miten vanhustyötä kehitettäisiin? Miten hoitajien määrää lisättäisiin? Miten hoitotyön laatua parannettaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa tiivistyy täydellisesti kaikki se, miksi mulle riitti. Olin hyvä työssäni, tykkäsin siitä, kunnes olemattomat resurssit tekivät työn hyvin hoitamisen mahdottomaksi. Haukkujat ja arvostelijat on hyvät vaan ja hoitaa ihan itse omaisensa.
Yyyhyhhyyy ja itku sen kun jatkuu vaa. Ettehän te muuhun pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vanhukset maksaa osan eläkkeestään teidän palkkoihinne. Niille kuuluu asiallinen hoito.
Samaa mieltä. Maksan myös heidän eläkkeensä. Palkastani otetaan eläkemaksuja joka kuukausi.
Ap
Ja sinä saat ne omassa eläkkeessäsi takaisin, liekö edes riittääkään sun eläkemaksuihin.
Väärin. Otapa selvää, miten eläkemaksut hoidetaan. Työssä olevat maksavat nyt eläkkeellä olevien eläkkeet.
Ja nämä nyt eläkeläiset ovat maksaneet palkastaan jo eläkemaksut. Ihan joka palkastaan oi herkkä lumihiutale.
Eivät
Ja taas saatiin esimerkki siitä vanhuksiin kohdistuvasta vihasta. Ei ihme, että kohtelette raivopäissänne vanhuksia niin huonosti kuin niitä kohtelette
Niin kuin joku sanoi: Ei savua ilman tulta, moitteissa on todellakin perää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiinko kohdata tosiasiat? Mihin se aika menee siellä töissä ? Ennen oli vähemmän hoitajia mutta saivat työnsä tehtyä, nykyisin mitä enemmän hoitajia on niin työtä ei saada tehtyä sittenkään. Eli mitä te siellä työpaikalla teette ?
Lukee kommenttiosioita lehdissä, uhkailee vaipanvaihdoilla ja lakkaa kynsiään
Kuristaa potilaita, ei vastaa hätäkutsuihin ja varastaa tavaraa
Vaipan vaihdolla ei hoitotyössä uhkailla. Kuuluu hygienian hoitoon. Hoitoalalla ei tehdä töitä kynnet lakattuina. Siinä taas joku oman elämänsä syrjäytynyt huutelee puskista.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siellä, missä mummoni asuu, hoitajat on aina toimistossa koneilla, kun meen käymää. Joku jopa vanhusten keskellä naputtaa konetta jossain päiväsalissa. Miksei juttele niitten kans?
Koska kaikessa hoitotyössä on nykyään tolkuttomasti pakollista raportointia ja kirjausta joka asiasta.
Kyllä hoitajat mieluummin juttelisivat ja veisivät vanhuksia ulos.
Kuten todettu, ei ehdi.
Mua ei haittaa arvostelu, sillä paikkansa pitää hoiva paikoissa. Kaksi tai kolme kymmenestä on hyviä ammattilaisia.
Palliatiivisella sentään kahdeksan kymmenestä.
Tai vaikka, että jätän tällaiset kommentit omaan arvoonsa. Helpottiko? Kivat päivän jatkot sinne