Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin lopettaa netissä roikkumisen, mutten pysty

Vierailija
07.02.2026 |

Onnistun joksikin aikaa, mutta sitten palaan taas vanhoihin tapoihini ja löydän itseni roikkumasta tuntikausia keskustelupalstoilla (lähinnä vauva av) ja uutissivustoilla. Pahinta on ehkä se, etten pysty lopettamaan tätä iltaisin, sotken unirytmin toistuvasti ja olen jatkuvasti väsynyt. Ja se miten elämä menee hukkaan, kun jumiudun selailemaan tuntikausiksi jotain, mistä en oikeasti edes ole kovin kiinnostunut. 

Saan kyllä työt hoidettua, mutta kyseessä on etätyö, joten senkin puolesta istun jo päivät ruudun ääressä ja sitten vielä vapaaehtoisesti jatkan samaa vapaa-ajalla iltaisin ja viikonloppuna. Nyt alkuvuodesta en ole melkein muuta tehnytkään.

Keskustelupalstojen lukeminen on minulle vähän sama kuin lohtusyöminen joillekin muille, saan sen avulla ikävät ajatukset ja tunteet pidettyä hetken loitolla. Kun on puhelin ja tietokone saatavilla, tuntuu tämän vähentäminen samalta kuin jos olisi kaapit täynnä herkkuja ja yrittäisi laihduttaa. 

Onko jollain muulla ollut vastaavaa ja olisi saanut tilanteen hallintaan? 

Ja joo, varmasti on ironista kysyä täältä, mutten tiedä, mistä muualtakaan kysyisin. Olen puhunut tästä terapiassakin, missä kävin muista syistä, mutta ei siitä tähän ollut apua. 

Haluaisin käyttää enemmän aikaa oikeasti merkityksellisiin asioihin, läheisiin ihmisiin jne. Parisuhdetta tai perhettä minulla ei ole, eikä tällä menolla varmaan tule, mutta ehkä siihenkin pystyisi vielä vaikuttamaan. 

Kiitos, kun sain avautua. Onko muita, kellä sama tilanne?

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ratkaisu. Laki, joka määrää että jokaisen sosiaalisen median on näytettävä kuinka kauan käyttäjä käyttää alustalla aikaa. Häpeä hoitaa sitten loput.

Olkaa hyvä vaan.

Vierailija
82/87 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo tehnyt isoimman työn kun olet tiedostanut ongelman. Monilta se jää kokonaan tekemättä, ja sitten ruutuaddiktio vaikuttaa esim. parisuhteen päättymiseen tai hyvien elämäntapojen katoamiseen. Tilanteen korjaamista voisi koittaa aloittaa pienestä, esim. aloittamalla vaikka jonkin ohjatun liikuntaharrastuksen muutamana iltana viikossa. Silloin on pakko lähteä kotoa ja lopettaa ruudun selaus pariksi tunniksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä jokainen ei pysty harrastamaan syystä tai toisesta tavoitteellisesti liikuntaa. Nykymaailmassa eläminen tuntuu vaativan mobiililaitteen käyttöä. Sen vuoksi moni on pakkoavioliitossa mobiililaitteensa kanssa. 

Voimia jokaiselle, joka kamppailee tätä nykyajan pirullista riippuvuutta vastaan. Ainakin minusta tuntuu siltä, että oikea elämä jää elämättä. Että olen sivullinen omassa elämässäni. 

Vierailija
84/87 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi perustaa oma tsemppiryhmä. Hankkia vaikka sitä varten puhelin ja prepaid erikseen. Tehdä vaikka WA-ryhmä, jossa keskustella aina kun aika käy muuten pitkäksi. Sehän olisi kuin AA mutta nettiriippuvaisille

Mikähän voisi olla ryhmälle sopiva anonyymi alusta, joka ei itsessään olisi koukuttava?

Päihdelinkin keskustelufoorumi?

Vierailija
85/87 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kokeillaan vaikka niin että laitatte minulle viestin numeroon 040240102 9 ja laitan myöhemmin meiliä takaisin. Tuta.comissa voi tehdä turvallisen ja ilmaisen meiliboxin. Suunnitellaan, kuinka jatketaan yhdessä. En lupaa, että laitan heti meiliä takaisin. Puhelimeni on vanhan ajan älytön puhelin eli siihen ei kannata laittaa mitään rivoja kuvia jne. 

Törkeyksien lähettäjiä säälin jo etukäteen. Mukavien ihmisten kanssa keksimme yhdessä paljon mukavia asioita. Laita rohkeasti sms tulemaan! Rimpuillaan yhdessä tästä tällä negatiivisella palstalla roikkumisesta irti. Elämä on liian lyhyt täällä haaskattavaksi!

Vierailija
86/87 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aina innokas kirjojen lukija,mutta huomasin keskittymiskykyni huonontuneen. En ollut itseeni tyytyväinen, palasin ns. omaksi itsekseni. Täällä käyn noin kerran viikossa parin tunnin ajan, muualla netissä käyn lähinnä lukemassa uutiset.  Kirjallisuus, rakas harrastukseni, on taas palannut elämääni. Joutavat, pinnalliset asiat veivät vain elämäniloni.

Vierailija
87/87 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi perustaa oma tsemppiryhmä. Hankkia vaikka sitä varten puhelin ja prepaid erikseen. Tehdä vaikka WA-ryhmä, jossa keskustella aina kun aika käy muuten pitkäksi. Sehän olisi kuin AA mutta nettiriippuvaisille

Mikähän voisi olla ryhmälle sopiva anonyymi alusta, joka ei itsessään olisi koukuttava?

Päihdelinkin keskustelufoorumi?

Siellä -> Tori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä