Haluaisin lopettaa netissä roikkumisen, mutten pysty
Onnistun joksikin aikaa, mutta sitten palaan taas vanhoihin tapoihini ja löydän itseni roikkumasta tuntikausia keskustelupalstoilla (lähinnä vauva av) ja uutissivustoilla. Pahinta on ehkä se, etten pysty lopettamaan tätä iltaisin, sotken unirytmin toistuvasti ja olen jatkuvasti väsynyt. Ja se miten elämä menee hukkaan, kun jumiudun selailemaan tuntikausiksi jotain, mistä en oikeasti edes ole kovin kiinnostunut.
Saan kyllä työt hoidettua, mutta kyseessä on etätyö, joten senkin puolesta istun jo päivät ruudun ääressä ja sitten vielä vapaaehtoisesti jatkan samaa vapaa-ajalla iltaisin ja viikonloppuna. Nyt alkuvuodesta en ole melkein muuta tehnytkään.
Keskustelupalstojen lukeminen on minulle vähän sama kuin lohtusyöminen joillekin muille, saan sen avulla ikävät ajatukset ja tunteet pidettyä hetken loitolla. Kun on puhelin ja tietokone saatavilla, tuntuu tämän vähentäminen samalta kuin jos olisi kaapit täynnä herkkuja ja yrittäisi laihduttaa.
Onko jollain muulla ollut vastaavaa ja olisi saanut tilanteen hallintaan?
Ja joo, varmasti on ironista kysyä täältä, mutten tiedä, mistä muualtakaan kysyisin. Olen puhunut tästä terapiassakin, missä kävin muista syistä, mutta ei siitä tähän ollut apua.
Haluaisin käyttää enemmän aikaa oikeasti merkityksellisiin asioihin, läheisiin ihmisiin jne. Parisuhdetta tai perhettä minulla ei ole, eikä tällä menolla varmaan tule, mutta ehkä siihenkin pystyisi vielä vaikuttamaan.
Kiitos, kun sain avautua. Onko muita, kellä sama tilanne?
Kommentit (86)
Työpäivän jälkeen lenkille, sitten laittamaan ruokaa, tuijota ulos kun syöt, älä puhelinta. Kirjan lukemista, telkkarista sarjoja, dokumentteja, elokuvia, ristikko- ja sudokulehtiä. Mitä ne aikuisten värityskirjat olikaan? Palapelejä. Eli alat vaan siirtää toimintaa muualle siitä puhelimesta. Mainitut on hyvin matalan kynnyksen juttuja toteuttaa. Noita voi tehdä puhelimella, mutta pointti on se, että palaat ikään kuin ajassa taaksepäin, kun noita asioita ei tehty puhelimella!
Ja lapsillehan on puhelimeen sovelluksia, joilla vanhemmat voi rajoittaa netin käyttöaikaa ja sisältää. Otapa selvää, saisitko itsellesi sellaisen myös?
Täällä minäkin. Yks aiemmin vastannut
Eilen illalla päätin lopettaa netin selaamisen tästä aamusta alkaen. Nyt tulin vaan vilkaisemaan onko täällä muitakin lopettaneita.
Jätä FB ja vastaavat pois puhelimesta, pelkästään läppäriin sellaiset.
tiedon addikti kuten minä ja sitten musa päälle ja kaljaa vielä niin siinä on mennyt 15 vuotta ainakin
paska kone paska netti mutta ei muuallekaan osaa mennä kuin joskus uimaan ja ruokajonoon, elämää ei ole ei ystäviä ei töitä
Kuulostaa todella tutulta. Samaistun vahvasti tähän, myös aloitukseesi. Jotain emotionaalista tyhjyyttä ja eksistentiaalista ahdistusta pakenen puhelimeen ja muuhunkin pakonomaiseen suorittamiseen.
Olen puolivakavissani miettinyt älypuhelimesta luopumista, koska en selvästikään kykene tekemään pysyvää muutosta opettelemalla kontrolloimaan käytöstäni.
Haluaisin tehdä vapaa-ajalla muita asioita, mutta addiktio on niin vahva, että en hallitse impulssejani. Saan puhelimem käteen ottamisesta saman vaikutuksen kuin karkkipussin avaamisesta tilanteesta, jolloin olen väsynyt ja kaipaan hoivaa. Kuitenkaan mässy, miksi lasken myös kännykän päämäärättömän selaamisen, ei tee oloa hyväksi hetkellisen dopamiinipiikin jälkeen, vaan aiheuttaa entistä tahmeamman ja kyllästyneen olon.
Minulla on perhe, ja mielenkiintoinen ja stressaava työ. Arjen härdelli on kuormittavaa. Tunneyhteys puolison kanssa jää etäiseksi. Molemmat lepäävät ja rauhoittuvat puhelimien äärellä.
Luin Uusijuttu.fi:stä todella pysäyttävän jutun koskien tätä aihepiiriä: Liian helppo elämä. Teknologia poisti kitkan, ja nyt kärsimme siitä.
Älylaite ei sovi laumaeläimelle, sanoo filosofi, jonka puhelin on Nokia 301.
Minussa heräsi halu muutokseen, mutta nyt huomaan, että arki rullaa edelleeen vanhaan malliin. En olekaan jaksanut miettiä älypuhelimesta luopumista, vaan skrollaan kuin ennenkin.
Se, mikä pitää minut jotenkin aisoissa, on täysinäinen arki ja kädet täynnä tekemistä. Kun olin kipeä, selaaminen lähti täysin käsistä.
Suren jo etukäteen elämättä jäävää elämääni.
Haluaisin tuntea olevani vapaa (teknologian orjuudesta) ja eläväni täyttä ja läsnäolevaa elämää.
Kävin tänään asioilla ja kävelyllä. Keskityin noin tunnin vesiväreillä maalaukseen. Täällä taas. Ärsyttää, että varmaan menee koko ilta netissä kun en keksi muutakaan.
Ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään asioilla ja kävelyllä. Keskityin noin tunnin vesiväreillä maalaukseen. Täällä taas. Ärsyttää, että varmaan menee koko ilta netissä kun en keksi muutakaan.
Ei-ap
Maalasin vähän lisää. Jotenkin tämä puhelimen kanssa sohvalla makaaminen on muka lepohetki, vaikka oikeasti se ei rentouta yhtään. Mikähän olisi sellainen nollaus hetki kotona?
Up, täällä kun luin lauantain lehdet netissä ja vielä sängyssä.
Minä tein itselleni taulukon, johon ruksin "hyvät tavat".
-Hengitysharjoitusx3 päivässä (yksinkertainen hengitys harjoitus, 5s sisään, 5s pidätys, 5s ulos, 5s tyhjät keuhkot, toista 5x per harjoitus)
-Vesilasi 6x päivässä
-Tiskit
--Siistiminen
-Taidetta 30min
-Oikean kirjan lukeminen 30min
Olen jo saanut hengityksestä, vedestä, tiskeistä ja siistimisestä ruksit. Tyydyttävää. Mutta silti piti tulla nettiin "lepäämään". Aion kyllä saada loputkin ruksit.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään some-sovelluksia viestimiä lukuunottamatta. Ongelma ei ole siinä, kun selaimellakin pääsee joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään some-sovelluksia viestimiä lukuunottamatta. Ongelma ei ole siinä, kun selaimellakin pääsee joka paikkaan.
Sama täällä. Laitoin joskus puhelimen selaimeen estoja, mutta sitten tulin av:llekin incognito-tilassa. Osaan pettää itseäni.
Haluaisin lopettaa palstalla roikkumisen, mutta jotenkin tänne eksyy aina vain uudestaan. 😢
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin lopettaa palstalla roikkumisen, mutta jotenkin tänne eksyy aina vain uudestaan. 😢
Minä tulen tänne etsimään keskusteluseuraa. Monesti vain selaan keskusteluja, jotka ovat suunsoittoa ja tappelua.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein itselleni taulukon, johon ruksin "hyvät tavat".
-Hengitysharjoitusx3 päivässä (yksinkertainen hengitys harjoitus, 5s sisään, 5s pidätys, 5s ulos, 5s tyhjät keuhkot, toista 5x per harjoitus)
-Vesilasi 6x päivässä
-Tiskit
--Siistiminen
-Taidetta 30min
-Oikean kirjan lukeminen 30min
Olen jo saanut hengityksestä, vedestä, tiskeistä ja siistimisestä ruksit. Tyydyttävää. Mutta silti piti tulla nettiin "lepäämään". Aion kyllä saada loputkin ruksit.
Montako ruksia tänään?
Tämä toimii vähän aikaa, mutta sitten yksinäisenä hetkenä vähän selailee täällä ja se alkaa taas.