Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin lopettaa netissä roikkumisen, mutten pysty

Vierailija
07.02.2026 |

Onnistun joksikin aikaa, mutta sitten palaan taas vanhoihin tapoihini ja löydän itseni roikkumasta tuntikausia keskustelupalstoilla (lähinnä vauva av) ja uutissivustoilla. Pahinta on ehkä se, etten pysty lopettamaan tätä iltaisin, sotken unirytmin toistuvasti ja olen jatkuvasti väsynyt. Ja se miten elämä menee hukkaan, kun jumiudun selailemaan tuntikausiksi jotain, mistä en oikeasti edes ole kovin kiinnostunut. 

Saan kyllä työt hoidettua, mutta kyseessä on etätyö, joten senkin puolesta istun jo päivät ruudun ääressä ja sitten vielä vapaaehtoisesti jatkan samaa vapaa-ajalla iltaisin ja viikonloppuna. Nyt alkuvuodesta en ole melkein muuta tehnytkään.

Keskustelupalstojen lukeminen on minulle vähän sama kuin lohtusyöminen joillekin muille, saan sen avulla ikävät ajatukset ja tunteet pidettyä hetken loitolla. Kun on puhelin ja tietokone saatavilla, tuntuu tämän vähentäminen samalta kuin jos olisi kaapit täynnä herkkuja ja yrittäisi laihduttaa. 

Onko jollain muulla ollut vastaavaa ja olisi saanut tilanteen hallintaan? 

Ja joo, varmasti on ironista kysyä täältä, mutten tiedä, mistä muualtakaan kysyisin. Olen puhunut tästä terapiassakin, missä kävin muista syistä, mutta ei siitä tähän ollut apua. 

Haluaisin käyttää enemmän aikaa oikeasti merkityksellisiin asioihin, läheisiin ihmisiin jne. Parisuhdetta tai perhettä minulla ei ole, eikä tällä menolla varmaan tule, mutta ehkä siihenkin pystyisi vielä vaikuttamaan. 

Kiitos, kun sain avautua. Onko muita, kellä sama tilanne?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein itselleni taulukon, johon ruksin "hyvät tavat".

-Hengitysharjoitusx3 päivässä (yksinkertainen hengitys harjoitus, 5s sisään, 5s pidätys, 5s ulos, 5s tyhjät keuhkot, toista 5x per harjoitus)

-Vesilasi 6x päivässä

-Tiskit 

--Siistiminen

-Taidetta 30min

-Oikean kirjan lukeminen 30min

Olen jo saanut hengityksestä, vedestä, tiskeistä ja siistimisestä ruksit. Tyydyttävää. Mutta silti piti tulla nettiin "lepäämään". Aion kyllä saada loputkin ruksit.

Montako ruksia tänään?

Hengitys 2(toinen oli rentoutusnauhoitteen mukaan)

Vesikasveja 6

Tiskit ja siistiminen tehty mutta pitäisi tehdä uudelleen 

Taidetta n.60 min.

Kirjaa en ole saanut avattua. Toisaalta olen kuunnellut kotitöiden taustalla monta tuntia äänikirjaa. Välillä olen vilkaissut nettiä.

Vierailija
62/87 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein itselleni taulukon, johon ruksin "hyvät tavat".

-Hengitysharjoitusx3 päivässä (yksinkertainen hengitys harjoitus, 5s sisään, 5s pidätys, 5s ulos, 5s tyhjät keuhkot, toista 5x per harjoitus)

-Vesilasi 6x päivässä

-Tiskit 

--Siistiminen

-Taidetta 30min

-Oikean kirjan lukeminen 30min

Olen jo saanut hengityksestä, vedestä, tiskeistä ja siistimisestä ruksit. Tyydyttävää. Mutta silti piti tulla nettiin "lepäämään". Aion kyllä saada loputkin ruksit.

Montako ruksia tänään?

Hengitys 2(toinen oli rentoutusnauhoitteen mukaan)

Vesikasveja 6

Tiskit ja siistiminen tehty mutta pitäisi tehdä uudelleen 

Taidetta n.60 min.

Kirjaa en ole saanut avattua. Toisaalta olen kuunnellut kotitöid

Vesilaseja * 🤣😭

Ja teen ennen nukkumaanmenoa vielä yhden rentoutusnauhoitteen. Kai tiskitkin pitäisi tiskata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
64/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon teille hyvät kanssasisaret ja -veljet kiitoksia näistä vuosista, jotka olen täällä palstalla kanssanne viettänyt! Olen rajoittanut vähitellen netissä roikkumista ja onnistunut hyvin. Tilalle on tullut paljon mukavia asioita, parempaa vointia, aikaa hyville harrastuksille jne. Tämän palstan seuraamisen lopetan kokonaan tähän. Mukavaa kevään odotusta! 

Vierailija
65/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon teille hyvät kanssasisaret ja -veljet kiitoksia näistä vuosista, jotka olen täällä palstalla kanssanne viettänyt! Olen rajoittanut vähitellen netissä roikkumista ja onnistunut hyvin. Tilalle on tullut paljon mukavia asioita, parempaa vointia, aikaa hyville harrastuksille jne. Tämän palstan seuraamisen lopetan kokonaan tähän. Mukavaa kevään odotusta! 

Miten teit sen?

Vierailija
66/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
67/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä pystyt siihen ap.💪 Jos ei muuta niin keksi joku kunnon muutos, esim. matka etelään missä on pakko rikkoa rutiineja. Pysyvä ratkaisu se ei tietenkään ole, mutta ainakin saat rikottua kaavaa. Itse tunnen motivaatiota muuttaa elämääni kun näen miten äitini menee...lähes liikuntakyvytön jo 50-vuotiaana yms.

Vierailija
68/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi uusi tavoite/harrastus/tekeminen ja keskity enemmän siihen, kun vaan ettet olisi palstalla. Toki ole myös tiukkana siinä ettet mene tänne väsyneenä ja sitten selaile nukkumaanmenoajan ohi. Väsyneenä on jotenkin vaikeampi kontrolloida itseään, joten pidä hyvää huolta unestasi.

Vierailija
69/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin viihdyn kotona ja nimenomaan toivon, että olisi sitä "tyhjääkin" aikaa. Järkevä ehdotus silti tuokin yrittää täyttää päivät niillä merkityksemmisillä asioilla, se kyllä auttaa. Ongelman ydin on ehkä kuitenkin siinä, että rentoutuminen tarkoittaa minulle nykyään tätä järjetöntä selailua, mikä ei oikeasti edes ole kovin rentouttavaa. 

Tosiaan kausittain saan tämän ihan hyvin hallintaan, mutta pitkäkestoisen tasapainon löytäminen tuntuu olevan tosi vaikeaa. Siis nimenomaan tasapainon. Jos laitan itselle selkeät rajat, pystyn noudattamaan niitä jonkin aikaa, mutta sitten tapahtuu jotain ja homma lähtee taas käsistä. Sama tilanne kuin monella laihduttajalla, jotka aloittavat laihdutuksen aina uudelleen alusta, mutta eivät pysty pitämään tuloksia. Miten tehdään pysyvä elämäntapamuutos? 

Ap

Sellaista se elämä on, vaikeaa. Itse olen kuitenkin huomannut, että kaikki työ kannattaa kun seuraavalla kerralla tietää jo mitä tekee ja se on helpompaa. Toki uutta motivaatiota ei välttämättä meinaa löytää.

Vierailija
70/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien addiktioiden juurisyy on aika lailla sama: yhteydettömyys ja rakkaudettomuus ja näistä kumpuava sietämätön kärsimys. Edes hevosta ei saa nykyään pitää yksin, niin kovaa on laumaeläimenä niidenkin kärsimys ilman sitä laumaa. Sinä etsit yhteyttä täältä, kun et pysty sitä irl muiden kanssa luomaan. Niin kauan kuin et yritä konkreettisesti työstää ongelmiasi vaan pakenet niitä (tänne) tilanne pysyy samana. Ei ollut tarkoitus kuulostaa ankaralta vaan vilpittömästi toivon sinulle parempaa. Tiedän että ansaitset sen

Ehkä ap:n kannattaisi ottaa koira!

Vierailija
71/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua ja siitä voi opetella pois. Itselläni ainakin toimii etten kertarysäyksellä lopeta pakonomaista selaamista vaan hiljalleen totuttelen muihinkin toimintatapoihin. Ensin vaikka 15min illassa kirjan lukemista puhelimen sijaan. Sitten 30min ja vähän sudokuja. Joku dokumentti netflixistä ja uuden biisin opettelu tai mistä ikinä tykkääkään. Aivot oppivat että muutkin asiat ovat palkitsevia ja pian se puhelimen tuijottaminen tuntuu typerältä ja malttamattomana odottaa että mitä kaikkea mielenkiintoista voikaan illan aikana tehdä. 

Tää on hyvä!

Vierailija
72/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän on tutkittu, että älypuhelimen koukuttavuus on samaa luokkaa vahvojen huumeiden kanssa👍👍

Vierailija
73/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teit sen?

Ei hän enää kerro, koska on poistunut keskuudestamme.

Vierailija
74/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään asioilla ja kävelyllä. Keskityin noin tunnin vesiväreillä maalaukseen. Täällä taas. Ärsyttää, että varmaan menee koko ilta netissä kun en keksi muutakaan.

Ei-ap

Onko sinulla mitään mitä olet aina halunnut tehdä? Tai mitään mitä tulisi mieleen mikä olisi kiinnostavampaa kuin palstailu?

Vierailija
75/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän samanlainen netissä roikkuja, mutta kyllä minusta tuntuu, että palstalta osaan olla pois. Onhan se muutenkin suljettu 7-23, jolloin olen usein hereillä.

Vierailija
76/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään asioilla ja kävelyllä. Keskityin noin tunnin vesiväreillä maalaukseen. Täällä taas. Ärsyttää, että varmaan menee koko ilta netissä kun en keksi muutakaan.

Ei-ap

Onko sinulla mitään mitä olet aina halunnut tehdä? Tai mitään mitä tulisi mieleen mikä olisi kiinnostavampaa kuin palstailu?

Palstailun ongelma on, että tästä tulee nopeaa dopamiinia ja monelle myös adrenaliinia. Tätä ei saa pitkällisestä tai pikkutarkasta puuhastelusta.

Vierailija
77/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei-ap

Palstailun ongelma on, että tästä tulee nopeaa dopamiinia ja monelle myös adrenaliinia. Tätä ei saa pitkällisestä tai pikkutarkasta puuhastelusta.

Miten olisi jokin ryyppäys tai laskuvarjoliito? Ne voisi olla tarpeeksi jänniä. Mikään kirjanluku tuskin tätä korvaa. Kaikilla ei luonnostaan ole yhtä hyvää itsekuria, toiset ovat impulsiivisempia. Sitä täytyy ruokkia myös.

Vierailija
78/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palstalla hengailu ole niin vakavaa. Kokeile seuraavaksi vielä jotain hurjempaa! Älä murehdi unesta tai muusta, pidä vaan hauskaa.

Vierailija
79/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei-ap

Miten olisi jokin ryyppäys tai laskuvarjoliito? Ne voisi olla tarpeeksi jänniä. Mikään kirjanluku tuskin tätä korvaa. Kaikilla ei luonnostaan ole yhtä hyvää itsekuria, toiset ovat impulsiivisempia. Sitä täytyy ruokkia myös.

Olen siis eri kenelle kommentoit.

Vierailija
80/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tiedän. Liity ap moottoripyöräjengiin. Siitä saa palstan trollit ihmetellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi